Tikasta TA-kivääriksi?

Aloittaja haivula, marraskuu 20, 2007, 22:06

« edellinen - seuraava »

T.T.Y

Enpä näe järkevää syytä lähteä herkistettyä säätelemään, herkistettynähän asetta ei kanna kuin heikkopäiset ja

laukaisuvastuksen kasvatus herkistimessä taas jyrää sen luomat hyödyt.

TA-toiminnassa en ole löytänyt mitään hyötyä herkistimestä, kun maali näkyy ja napsut on napsauteltu niin kaatuu se jantteri vähä raskaamallakin laukaisulla, jos ei jantteri kaadu niin kuivaharjoitteluna vain tyhjiä laukauksia (oletetaan että huti johtui liipasinhutiloinneista)

Radalla kasojen paiskontaan herkistin on erinomainen, ampumasuoritusta kun on pitempi aika miettiä.

Omassa T3:sessa tosin on vähän kiilloiteltu laukaisu mutta vakionakin tuntui pelittävän ihan kelvosti, nyt on liki 4000 laakia putkesta lähtenyt ja suurimmat moittimiset on kevyessä tukissa.

Suosittelen pitämään ihan vakio laukaisuna ja jos tuntuu että tämä vaikuttaa osuntaan siihen on halvempi/helpompi keino puuttua, rutkasti lisää harjoittelua.

T.T.Y

JpL

Ps. Jos haluaa huokealla tukin kivääriin, niin Erkki Wall Rovaniemeltä tekee 150 euroon. En osaa sanoa laadusta mutta tyytyväisiä ovat näköjään muut olleet. Muta se tukki on umpipuuta eikä laminaattia tms. Se on suht edukas kun vertaa muihin tekijöihin, jotka veloittaa luokkaa 300-750 euroa (750 ekkua pyydettiin ratatukista Kemiön jahtipuodista. On kallein mitä minä tiedän...)
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Koheltaja

Vaatimustaso sekä tyytyväisyysaste on vaihteleva eri henkilöiden kesken. Jollekkin kelpaa kakkosnelonen missä on perälappu ja pistoolikahva kun taas toisella pitää olla kaikki mittatilaustyötä. Petauksissa on myös eroja ja kun lähdetään summaamaan kaikki yhteen niin epäilen että saako 150 eurolla juurikaan muuta kuin 150 egen tukin, näissä kun hinta/laatu kulkee käsikädessä ja 150€ on lähes yhden kunnollisen petauksen hinta tai vastaavasti rautojen sovituksen hinta Laurosella.
Kylätason ampuja

jthyttin

Ei Suomessa hinta ja laatu mitenkään käsi kädessä kulje, löytyy monia liiketaloudellisista realiteeteista tietämättömiä tekijöitä. Joskus ne tekijät ei osaa tehdäkään, mutta joskus osaa. Sama homma kuin aseiden/tarvikkeiden kaupassa, jotkut tekee sitä työkseen ja toiset on eläkeläisiä jotka käyttää maksettua taloaan toimipisteenä.

Työn lisäksi tukeissa maksaa aihio, mutta materiaalin saa mielensä mukaiseksi kun vie/lähettää aihion itse. Paranoidi antaa ensin rapapuuta ja vasta sitten jos työnjälki ja ergonomia miellyttää, uhraa sen parin satkun laminaattilankun tukkisepälle...

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: jthyttinParanoidi antaa ensin rapapuuta ja vasta sitten jos työnjälki ja ergonomia miellyttää, uhraa sen parin satkun laminaattilankun tukkisepälle...

Tuo on muuten pirun hyvä keino, eka tukki vaikka jätelankusta ja sen kanssa haetaan yksilöllisiä muotoja mieltymysten ja ampuma-asennon mukaan, tarvittaessa korjaillaan pakkelilla muoroja uusiksi. Kun tukki on mieleinen muotoilultaan niin sitten se läpivärjätty lamilankku tai yyperipähkinätukki ja palikat tukkisepälle kopiojyrsimeen :wink:
Kylätason ampuja

Mika Loukonen

Sähän se JpL olet hassu tyyppi. Mut ei mitään pahaa.

Minulla on Wallin tekemä tukki ja on oikein hyvä hintaisekseen.

AmiP

Tikka T3 vai Tikka M65? Molemmat mehtuumallin tukilla, molemmat .338WM, molemmat käytettyjä. Ja kaiken lisäksi, hinta suunnilleen sama. Apua.

Mika Loukonen

No jos multa kysyt niin:

Ota se M65, pesitytä se 300 Win magnumiksi. Sitten petauta se ase (PV:n TAK85:ssa on sellainen alumiininen piippupetaus. Vähän painava mutta toimiva)

Toi 338 WM ei oikein pelitä ta-harratuskäyttöön, mutta 300WM toimii. Tukin voi teettää huokeahkollakin. Wall tekee melko hyviä. Jos haluaa säästää niin sitä tukkia voi itse modata. Mm. Plastic Padding tekee massoja, jotka käy siihen.

Tuosta Tikan M55 ja M65 mallista muuten mulle viimeksi Pentti Louhisola Sakolta sanoi, että se on muuten erittäin hyvä kivääri, niillä on vieläkin Sakolla voita aktioita, mutta lukon ongelma on se, että se on karkaistu lasinkovaksi, ja silloin tällöin  noista vanhemmista Tikoista halkeaa jokin pala aktiosta.

AmiP

LainaaToi 338 WM ei oikein pelitä ta-harratuskäyttöön

Saisikohan tuohon perusteluja.

Nyt on jo käytössä Tikka M55 .308, joten suurempireikäisempää oon nyt ajatellu tuolle kaveriksi. Mutta perusteltuja ideoita kaliiperin(kin) suhteen otetaan ilomielin vastaan, kun ei näistä TA-hommista ole kauheasti kokemusta.

Arvioinnissa on eniten merkitystä itse raudoilla, ei niinkään tukilla. Molemmat raudat pääsevät kiinni samaan tukkiaihioon.

Mika Loukonen

No ainakaan allekirjoittanut ei ole koskaan nähnyt eikä kuullut että 338WM olisi ollut ta-käytössä. Se on pikemminkin keskipitkän matkan raskas metsästyskaliperi.

AmiP

Menee vähän ohi otsikon, mutta mikähän olisi hyvä TA-kaliiperi? Siis isompi kuin .300. Kysymys on pitkälti hypoteettinen, mutta kiinnostava.

No .338LM tietty, mutta muita vaihtoehtoja?

IOR

Lainaus käyttäjältä: AmiPMenee vähän ohi otsikon, mutta mikähän olisi hyvä TA-kaliiperi? Siis isompi kuin .300. Kysymys on pitkälti hypoteettinen, mutta kiinnostava.

No .338LM tietty, mutta muita vaihtoehtoja?

53R?

AmiP

Muita mielipiteitä? Onko oikeasti noin, että .3 tuumaista isommalla ei ammuta, mikäli se ei ole .338 LM, tai puoltuumainen?

HJu

338Win Mag ei anna hyvän BC:n omaaville .338 luodeille riittävästi vauhteja. Kyllähän sillä voi ampua kauaksikin mutta lentoradat ovat sellaisia kaaripalloja jossain 800m tuolla puolen että ilman laseria aika hankalaksi menee. Tarkkuus voi olla hyvä mutta aika arka etäisyydenarviointivirheille. Lisäksi kevyessä aseessa voi rekyyli hakata miestä jos ei ole tottunut. Sama se on tietty 338LM:ssä mutta niissä onkin yleensä suujarru tai vaimennin.

Aseen voi toki piiputtaa 300 Win magille mutta sitten se maksaisi jo saman kuin uusi 300 Win Mag -kivääri.

Metsästykseen 338 Win Mag on varmasti hyvä kaliperi mutta pitkän matkan ta-toimintaan vähemmän sopiva. Lisäksi tarkkuuspatruunaa siihen ei lataa mikään tunnettu patruunatehdas.
Terveisin,

HJu

jthyttin

Jos mulla olis 338WM ja haluaisin ko. asetta kokeilla pidemmän matkan ammuntaan, hankkisin moderneja luoteja. "Solidit" (sorvatut monometalliluodit) kuten GS Customin 200gr 338 ovat itse asiassa hyvä valinta winmagiin. Mainitun luodin BC on aivan riittävä pidemmän matkan ammuntaan, ja kyytiä tulee winmagista parhaillaan 900m/s luokkaa... Lapuamagista ne saavat jo "liikaa" lähtöjä (eli tapauksesta riippuen mm. kuparointi voi tulla ongelmaksi).

Tietenkin on ikävä olla sidoksissa yhteen luotivalmistajaan (luoti ei ensinnäkään saata käydä aseessasi jne.), mutta halvempi tuo kokeilu on kuin uudelleenpiiputus. Tai löytyy noita valmistajia useampia, mutta saatavuus on muiden kohdalla heikohkoa (mm. sijainti jenkeissä).