Main Menu

Valmet 22 LR

Aloittaja teermet, toukokuu 13, 2008, 10:59

« edellinen - seuraava »

teermet

Ostin äskettäin Valmet 22 LR:n. Se on valmistettu joskus 1970-luvulla, piippu on pitkä ja paksu ja perässä kainalon alle asettuva koukku sekä otehihna.

Kiikarille on kiinnitys, mutta valitettavasti se on kapeampi kuin Sakon .308:ssa. Nyt päällä on max. 7-kertaa suurentava "ei niin kovin hyvä" -kiikari. Lapuan peruspatruunoillakin tekee pientä kasaa, paremmilla patruunoilla en ole vielä edes testannut, joten todellinen käynti on vielä arvoitus. Olen kuitenkin jo hankkinut Lapuan ohkaisempia ja paksumpia patruunoita kumpiakin laatikon.

Minkähänlainen kiikari olisi kyseiselle aseelle optimi? Tiedän, että monet ampuvat kyseisellä aseella tarkkuutta sataan metriin, mitä itsekin aion vielä kokeilla. Harmittaa se kiinnitysuran kapeus, sillä .308:n päällä olevan Zeissin piirto on ihan toista luokkaa, iskemätkin näkee heti.

No joo, samanlaisen kiikarin pistäisin Valmetinkin päälle, mutta kun ne ovat niin turkasen kalliita. Harkinnassa on tosin kiinnityksen muuttaminen, mutta siihen en mielelläni menisi. Ajattelin näet pitää Valmetin alkuperäisessä kuosissaan, diopteritkin löytyvät.

teermet

Kysymykseni meni alkujaankin väärälle palstalle, mutta onneksi huomasin optiikka -osiolta käytännössä saman kysymyksen ja rutkasti asiantuntevia vastauksia. Nekin vahvistivivat tietämykseni ja pahat epäilyni siitä, että jos haluaa välttyä harmeilta, pitää tiskiin lyödä euroja useita satasia. Tosin tuurilla ja hellällä käsittelyllä halpakin kiikari ilmeisesti kestää pienoiskiväärin päällä, Valmet kun painaakin kilotolkulla. Taidan kuitenkin tutkia vielä joitakin Leupoldin kiikareita.

mamannon

Toivottavasti sait tai jostain saat siihen kuuluvan diopteritähtäimen. Itse ammuin Valmet Leijonalla (joka kai sullakin on) diopterilla. Diopterilla oppii perusampumatekniikan ihan toisella tapaa kuin optiikalla, ja itse ammun edelleen piekkarilla diopteria käyttäen max 150 metriä. Mutta aluksi se diopteri kieltämättä tuottaa yhtä tuskaa, ennen kuin silmä ja kroppa tottuu täsmällisyyteen.

T: mamannon

JpL

Jos joskun aiot myydä sen Valmetin, tarjoa mulle.

J
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

teermet

Ostaessani Valmetissa oli vain takatähtäin, mutta tuurilla sain hankituksi siihen etutähtäimenkin. Joudun valitettavasti käyttämään silmälaseja (silmäleikkaus on tosin ollut harkinnassa), joten etenkin perinteisillä avotähtäimillä ampumisesta ei tule oikein mitään. Sen sijaan diopterilla on jo toinen juttu.

Etutähtäimen saatuani ammuin jonkin verran diopterilla, mutta kovin hyviin tuloksiin en silti päässyt. Todennäköisesti kasoja levitti tottumattomuuteni diopteriin (vaikka ilmakiväärissäkin on diopteri), kärsimättömyyteni tulosten paranemisen tahtiin ja huuonosti käyvät patruunat. Siksi Mamannonin maininta diopterilla tähtäämisen hitaasta oppimisesta oli enemmän kuin paikallaan. Otankin nyt valoisien kesäpäivien ajaksi kiikarin Valmetin päältä pois, kunhan ensin saan valkatuksi Valmetiin parhaiten käyvän patruunan.