Berger 7mm latauspituus.

Aloittaja kk, maaliskuu 12, 2007, 12:07

« edellinen - seuraava »

kk

Noniin. Hommasin itelle koe-erän noita Bergerin 168gr VLD luoteja 7mm Rem Magiin.

Kattelin Paanasen opasta ja siellä oli 168gr Sierra MK:lle ohjeet joita sovelsin sitten noihin Bergereihin. Latauspituus vain hieman jäi kaivelemaan. Paanasen oppaassa oli latauspituudeksi Sierran 168gr MK luodille annettu 83.50mm.  Ja muutenkin opas sanoi 7mm Rem Magin max. latauspituudeksi 83.57mm.

Tuo Bergerin luotihan on niin kaponen ja suipon muotoinen, että latauspituus omassa Tikassa saisi olla vaikka kuinka pitkä, eikä rihlakosketusta tule. Tämä ei kyllä ole tarkoituskaan, mutta kuinkahan pitkäksi tuon latauksen voi jättää.

Lataukset on nyt 85mm pitkiä, joten helppo on luoteja tuikata syvempään jos tarvis, mutta tarviiko minun?

Lippaaseen mahtuu hyvin ja pesäänkin menee kevyesti ja luoti on hyvin kiinni.

Minkälaisia latauspituuksia olette käyttäneet noissa Bergerin 7mm luodeissa?

tt

Hyvähän se olisi aloittaa hieman pidemmällä latauspituudella ettei paine nouse alussa liian korkeaksi luodin ollessa liian syvällä hylsyssä, mutta kuitenkin niin ettei luoti ole tiukasti kiinni rihloissa, mikä taas nostaa aloituspainetta. Painemerkkejä seuraamalla sitten päättää lyhennätkö latauspituutta. Rihlakosketus tai luodin ollessa lähellä rihloja voi olla hyvä asia tarkkuuden kannalta kunhan syöttö pelaa ja luoti on vielä hyvän matkaa kiinni hylsyssä. Olen ladannut patruunoita aseeseen, jossa rihlakosketus teki huonompaa kasaa kuin niippiuran tasalle ladattu patruuna.

kk

Tuota juuri mietin, että kannattaako luotia tuupata syvempään, kun ei rihlakosketusta kuitenkaan ole, jolloin paineen ei pitäisi kasvaa. Ja kun syöttö pelaa ja luoti on silti kunnolla kiinni.

Nuohan kuitenkin on vaan ohjearvoja nuo annetut mitat esim tuossa Paanasen kirjassa, mutta tässä tilanteessa ne voidaan varmaan sivuuttaa...

JpL

Kerroppas sitten miten käy... jos hyvin, mä voisin ehkä haluta ostaa sulta muutaman luodin ihan koemielessä tuohon mun omaan seittemänmilliseen.

Mulla on latauspituus 2mm lyhyempi kuin lippaan sisäpituus, ja luotina 168 graininen Sierra MK.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

kk

Jees, huomena pääsee koittamaan. Tehny vasta muutamia koe-eriä N560 N165 ruudeilla. Mut eiköhän siinä jo jotain selviä.

JpL

Jaksakko säästää mulle vaikka 9 tai 12 kappaletta? Maksan kyllä hyvin käyvän hinnan. Ajattelin että kun menen Niinisaloon ampumaan, voisin kokeilla, miten Berger käy 300 metristä.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

kk

Onnistuu toki. Pistä osote YV:nä ni pistän tulemaan.

kk

Prkl. Rata oli myllätty ja remontissa. Sinne mitään päässy ampumaan  :evil: