Bushnell Banner 6-18x50

Aloittaja nuuskamuikkunen, helmikuu 07, 2007, 16:19

« edellinen - seuraava »

nuuskamuikkunen

Onkos kellään kokemuksia ko. kiikarista, "tekeekö mitään"??

Tiedän kyllä että laatu maksaa ja halvalla ei kummosta saa, Olen ostamassa 223 kivääriä jonka päällä tollanen olisi valmiina. Välttäisikö se rata-ammuntaan 100-300m  harrastelijalle ja vähän totisempaan linnunmetsästykseen..?

Mielessä on kyllä käynyt esim:

Burris Fullfield 6,5-20x50

Bushnell elite 4-16x50

Meopta artemis 3-12x50

Docter VZF 8-25x50

Näistäkin kommentit olisi tervetulleita tai jostain ihan muusta.. (hl.1000e)

Docter lienee edellämainituista laadukkain

jartsu

Ei se mikään huippu ole mutta jos on pultti versio niin pitäisi kestää ja taka jalat hellästi kiinni putkeen.

Firkin

Ainakaan omassa 6-18 bannerissa eivät säädöt toimineet kovinkaan hyvin. Tehdas lupasi muistaakseni yli metrin koroa / 100 m, todellisuudessa vain alle puolella alueesta säädöt toimivat edes joten kuten oikein. Myös parallaksi säädön asteikko heitti. En suosittele tutustumaan !!! Mitäpä sitä tekisikään sellaisella kiikarilla jossa säädöt ei toimi ? :wink:

JpL

Joo, Meopta tai Docter, unohda muut.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

nuuskamuikkunen

Minkälainen ristikko ois järkevin tollaseen ammuntaan...? Docter ja Meopta alkaa olla aika vahvoilla kun olen nuita kiikareita tutkiskellut nyt.

JpL

Tavallinen mil-dot, tai sitten Meoptan 4B-ristikko. Sillä pystyy ampumaan 223 hyvin 250 metriin (223 ei oikein käy enää 300 metrille, se alkaa pudota hyvin nopeasti 250 jälkeen... 22-250 käy sitten paremmin sinne 300 metriin asti, kun se lähtee piipusta n. 100m/s nopeammin..). Ristikossa on pari apuviivaa, jotka sitten voi justata eri etäisyyksille. 3-12X50 tai 56:nenko se on...? Itselläni oli ko. ristikko Meoptan 7X50 tähtäimessä ja oli kyllä hyvä tähtäin, todella hyvä. Kirkas optiikka ja hyvä valovoima.

Muuten, pikku vinkki: Jos päädyt 22-250 Remingtoniin, siinä on huomattavasti paremmat mahdollisuudet kikkailla eri latauksilla. Siinä, missä .223 on hylsynpituudeltaan 45mm, 22-250 Remingtonissa se on 48mm ja se on vielä sillä leveämmällä kannalla. Mm. Sierra tekee muistaakseni erinomaisia reikäpäisiä ja veneperäisiä tarkkuusluoteja 52, 69, 77 ja 80 grainisina. Idea tässä on se, että kevyempi luoti hidastuu aina nopeammin kuin raskaampi, vaikka lähtönopeus on sama. Eli jos lataan omaan 7mm Remington Magnumiini 7.23mm 168 grainin luodin, joka lähtee piippusta vaikkapa 880m/s ja siihen vertailun vuoksi 3.6 gramman .224 luoti joka lähtee yhtä kovaa. 300 metrin päässä, kun luodinnopeudet lasketaan, 168 graininen menee vielä yli 650m/s kun taas kevyempi 3.6 grammainen lentää vain noin 500-450m/s.

Nyt siten 22-250 (joka mielestäni on vielä tarkempikin kaliperi kuin 223, joskin ero saattaa olla aika marginaalinen) antaa enemmän ruutitilaa, ja voit sylkäistä siten vaikkapa tuon Sierran 80 grainin Match-Kingin todella hyvään nopeuteen niin että lentonopeus pysyy parempana kuin kevyemmällä luodilla.

Lisäksi, jos kohdistat 22-250:sen esimerkiksi 180 metriin, se putoaa 180 metristä 300 metriin saakka vain n.30cm, eli lentää suoraan... Tappilatauksella ja raskaalla luodilla jossa on hyvä BC, 22-250 kestää tuulta oikein mukavasti... ja onhan vielä 22PPC:kin olemassa.

Et puhunut mitään minkätyyppistä kivääriä olet hankkimassa, mutta jos se on pulttilukkoversio, niin Tikkakoskella aikoinaan tehtiin Tikka M55 Sporter-mallia, joka on yleensä ihan mahdottoman hyväkäyntinen ase. Jos löydät, hintakaan ei ole järin korkea, jos on ihan priimassa kunnossa, se voi olla n. jossain 700 euron hujakoilla. Ja yleensäkin 22-250 käy ihan tavallisena uutena Sakonakin todella nätisti...
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

jartsu

JPL:

Herää.

22-250 tehdas nousulla 14" ei vakauta kuin just 3.6g ja 4.1g tylpän sierran SP kuulan.(nousu 8-10" vaaditaan)

Jos taas teetättää aseen niin kannattaa harkita jotain muutakin.

223 saattaa olla 12" nousulla valmiina joten siinä voi mennä 4.5g scenu.

itellä ei menny vaan lensi kuin herhiläinen pitkin paperia.

JpL

Enpä ole samaa mieltä. Me ollaan kyllä saatu raskas 224 luoti lentämään hyvin ilman mitään ongelmia, muistaakseni 12 tuuman nousu oli. Raskaampi luoti tuntuu muutenkin olevan helpompi ampua hyvin kuin keveämpi, kun vertaa rihlannousuja. Varmaan 14 tuuman nousulla saattaa ehkä olla ettei luoti lennä hyvin, mutta pari tuumaa tiheämmällä kyllä tuntuu onnistuvan.

jartsu

Tehdas valmistaa 22-250 vain 14" nousulla ellei piippu ole erikseen teetetty.(satunnainen)

223 saa kyllä muulla nousulla.

Kerrohan millä luodilla on vielä vakaantunut

JpL

ainakin 77 graininen on vielä lähtenyt ihan ok. 12" piipusta.

hullu-ukko

Pakko kirjoittaa tähän oma alta viikon kokeilu 222rem Tikka popularilla.. Yritin saada tarkkaa latausta 3,6g ballistic tippiin aika huonoin tuloksin. keskimääräiset 5lks/100m läjät oli luokkaa 20-35 SENTTIÄ.

Ei se taida vaan vakautua noin pitkällä luodilla... :roll:

jartsu

Lainaus käyttäjältä: JpLainakin 77 graininen on vielä lähtenyt ihan ok. 12" piipusta.

Piipusta kyllä lähtee muttei ole tarkkuutta.

nuuskamuikkunen

Remingtonin 700 varmint ois tuo ase. Toisaalta jos reilut tuplat panis lisää sais vaikkapa sauer 205. oisko 308 sitten ok, tai 6.5x55 vai mikä? Vasenkätistä pyssyä siis hakusessa että ihan mitä tahansa ei kannata ehdotella vaikka vinkkejä mieluusti otan vastaan. Tuota saueria ei tosin viitsis kanniskella lintujahdissa. Jokin kultainen keskitien ase kun löytys  :roll:

Tuo Banner on nyt pois kuitenkin laskuista jo, ja aihekin livennyt mutta apua kaivataan koko" projektissa". Itselatausta en ole harrastanut mutta kiinnostaa kyllä sekin osasto.

JpL

Toi 205:nen on kuulemma julmetun hyvä ase, ja sopii käteen todella hyvin.

JpL

Sori. Mä ihmettelin pitkään tämän piipun rihlannousua ja kummastelin, kun ei raskaampi teidän mielestä käy 22-250 piippuun - tämä onkin mittauksen mukaan 9 tuuman nousulla.. pidin asiaa mittaamatta faktana, että nousu on 12 tuumaa.