Tikan putkiperäkivääristä?

Aloittaja JpL, helmikuu 01, 2007, 12:52

« edellinen - seuraava »

JpL

Näin eilen kaverilla erikoisen Tikan kiväärin. Se oli alkuperäiskunnossa oleva Tikan 308Win kivääri, jossa oli hyvin erikoisen näköinen putkiperä. Kuka tietää näistä aseista?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Poikma

Tarkoitatko kenties M65A-mallia?

http://www.torikauppa.fi/sniper/aseita.html">http://www.torikauppa.fi/sniper/aseita.html

JpL

Joo, näköjään sama kivääri.

En ole koskaan päässyt ennen eilistä käpistelemään ko. kivääriä..

Tätä asetta ei löydy edes Timo Hyytisen asesuunnittelua suomessa - kirjasta...
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

john

---

JpL

Noita ei varmaan paljoa tehty Tikkakoskella? Ne on niin harvinaisia..

ampuja

Joo ehän niitä tosiaan montaakaan ole tehty.. muistaisin että alle 500kpl Siinä asessa on muuten laukaisu kohdallaan. Paras mitä koskaan olen kokeillut.. tosin JJ vielä testaamatta..
Onhan se niinkin niin.

AmiP

Meneeköhän yli otsikon, mutta;

Mites jos rakentelis omaan muovi- tai muuhun sellaiseen tukkiin taittoperän?

Kokemuksia?

Mites paino, nouseeko, laskeeko?

Mikä tekniikka saranaksi?

Hyödyt/ haitat?

...ois joutava synteettinen T3 tukki mitä vois muokata...

pekkala

Siis Tikka M65 A, siitä on kuva pohjanmaan tarkka-ampujien sivulla. Yksi on kai vielä myynnissä tarjousten perusteella jossain kotimaisessa liikkeessä. Siinä taitaa olla yksirivinen lipas jonka paremmuudesta en tiedä.

HJu

Lainaus käyttäjältä: AmiPMeneeköhän yli otsikon, mutta;

Mites jos rakentelis omaan muovi- tai muuhun sellaiseen tukkiin taittoperän?

Kokemuksia?

Mites paino, nouseeko, laskeeko?

Mikä tekniikka saranaksi?

Hyödyt/ haitat?

...ois joutava synteettinen T3 tukki mitä vois muokata...

Oma veikkaus on että T3:n synteettiseen tukkiin voi olla vaikea kiinnittää saranaa niin tukevasti että se ei erkane tukista jo parin laukauksen jälkeen. Paino nousee koska sarana pitää tehdä tukevasta aineesta eli käytännössä metallista. Käytännössä tukin olisi hyvä olla erillisellä pistoolikahvalla varustettu jotta sarana ei haittaisi itse ampumista kovin paljon.

Hyötyjä ehkä 20cm lyhyempi kanniskelupituus, haittoina todennäköisesti saranaknöölin sijainti lähellä kasvoja (rekyylissä sarana sieraimessa kuten Rk62/76 TP:n sarana vasuriampujilla) sekä mahdollinen klappi saranassa. TRG-42:ssa Sakon taittoperää ovat kokemuspohjalta haukkuneet useammatkin käyttäjät. Sen sijaan AI:n taittoperä lienee ihan ok.
Terveisin,

HJu