S-latausvälineet? Suojeluskunnan / Häyhän vasaralataussarja 1930-luvulta

Aloittaja oho osu, helmikuu 20, 2026, 21:08

« edellinen - seuraava »

oho osu

Onko kellään kuvia kyseisestä työkalusetistä, jolla mm. Simo Häyhä latasi Suojeluskunnalle ja itselleen patruunoita? Ei kait ne kaikki roskiin/sulattoonkaan ole menneet. Muistan nähneeni yhdessä Arma Fennica -tyyppisessä kirjassa yhden kuvan, jossa jonkinlainen pöytään levenevä jalka ja sen päällä sylinteri.

Mitäköhän ominaisuuksia siinä on ollut?

oho osu

Vastaanpa itselleni, että Finnasta ainakin löytyi yksi kuva Sakon lataussetistä, eli olisko tämä se S-lataussarja? Siihen aikaan kuitenkin Sako oli vielä tiiviisti Suojeluskunnan asepaja.

https://www.finna.fi/Record/metsastysmuseo.knp-44400?sid=5294878494&imgid=1

Olisko noita sitten porattu isommiksi, kun kiellettiin alle 8mm hirvestysaseet (ettei kuluisi armeijan 7.62x53R ammukset ja piiput yllättävän kovaa tahtia?). Täytyy muutenkin pyörähtää ekaa kertaa Suomen Metsästysmuseossa Riihimäellä.

rum

Netistä löytää nykyään melkein kaikki, ja Häyhä vaan oli Tark.Ampuja muuitten joukossa, kannattaa perehtyä historiaan ja joskus miettiä minkä takia se tämän hypetyksen sai.

Muistaaksenin 219 oli lahjakiväärin saamis hetkellä ja 3viikoa sen jälkeen homma loppu.

EVä

Tuosta vasaralataus setistä puuttuu esim. nallin poisto työkalu jolla nalli kaivettiin pois, koska hylsyissä oli kaksi pientä liekkireikää ja kiinteä alasin ja nalli berdan nalli. Kanta leimalla VPT, SO (Sako), ja taitaa olla myös Valmet ja myöskin Lapua olevia 7,62x53R hylsyissä on kiinteä alasin. eli ns. armeijan patruunoissa. Siviili patruunoissa on yksi liekkireikä ja normaali nallin poisto piikki. Noita vasara lataus sarjoja on 6.3, 7mm, 7.62, 8.2, ja 9.3 tuolla 53R kannalla. Olen nähnyt pöytään kiinnitettävän nallin poisto laitteen tuolle 53R kannalle, jossa kampea pyöräyttämällä nalli poistettiin.

oho osu

Historiaa tässä on tullut luettua ja edelleen. Siksi näistä kyselen, kun kirjallisuudessa on mainintoja, muttei juuri kuvia.

Häyhä-hypestä en oikein tiedä. Eikö se ole normaalin noloa, että jotkut etsivät Korkeajännitystyyliin sankareita ja heille liioitellaan yliluonnolliset kyvyt. Mua itseäni ei yksittäiset henkilökultit kiinnosta. Mutta Häyhä kyllä osoitti kilpailuissakin osaavansa ampua. Mua kiinnostaa tuo Suojeluskunnan käytäntö, että lataamalla itsensä lisäksi muillekin patruunoita voi tienata omiin patruunoihinsa komponentteja. Ja siihen liittyen S-lataussarja.

Esimerkiksi Häyhä ei kovin rikkaasta talosta tullut, joten olisiko taidot kehittyneetkään ilman tuota käytäntöä?

Metsästysmuseon Finna-esinemaininnoissa on myös noita nallinpoistotyökaluja, joten täytynee siellä käydä katsomassa millaisen installaation ovat aiheesta saaneet aikaan. Siinähän voisi olla ohjeet, vaiheet ja työkalut.

psk123

Eikö tuossa Sakon valmistamassa sarjassa nalli poisteta vesipaineella

EVä

Voi olla että vesipaineella, kun alustassa on nallille reikä, mutta miten noilla nallitus sujuu. Puuttuukohan tuosta sarjasta osia.

EVä

Käyhän se noinkin ja hyvin käy. Tuohon sarjaan pitäisi kuulua nallin poisto piikki, jolla nalli poistetaan sisäkautta, niin ei tarvitsisi veden kanssa lutrailla. Tuossa näkyy se nallin poisto työkalu jolla poistetaan niitä berdan nalleja. Hylsyt näkyy olevan yhdellä liekkireiällä jolloin poiston voisi tehdä nallin poistopiikillä. Hylsyt pitäisi kuivattaa hyvin vesipaineella poistettaessa. RCBS valmistaa työkaluja joilla voi poistaa  berdan nalleja, voi olla muillakin valmistajilla, mutta minulla on RCBS valmistama. Minulla on useita Sakon valmistamia vasara laitteita, joihin kuuluu nallinpostopiikki ja tuollainen piikki jolla berdan nalli koukataan. Itse lataan moderneimmilla välineillä, mutta voisi olla hauskaa kokeilla noita vasara välineitäkin.

rum

Lauan pätkä johonki pölykyn päähän parilla naulalla kiinni,Ja työkalu millähän nimellä sitä missäkin päin suomea kutsutaan? naskali mieluummin kantikas kärjeltään ja terävä.

Hylsyn suu lautaa vasten pieni napautus kevyellä vasaralla nallikuoppaan lähtee nopeasti ja voi vähän käyristää naskalin nokkaa tulee yhtä nopeaa kuin holkilla kuhan vähä harjottelee

KJJ

eikös ne oo ollu berdan nallisia tuohon aikaan että varmaanki sitä vettä käytety