Onko tikka t3 toimiva aihio?

Aloittaja john, tammikuu 19, 2007, 08:43

« edellinen - seuraava »

finnfolw

kyllä minun mielestä koneesta ampumalla selviää aseen todellinen tarkuus. se on taas eri asia minkä ampujaa saa aseesta irti voihan ase käydä koneesta 300m 25mm kasaa mutta ampuja ei pääse kuin 40mm kasoihin      onko se 40mm on muka todellinen       aseen käynti. 50-60mm kasoihin hyvällä aseella ja olosuhteilla        300m ei kyllä minun mielesta hirveetä ampuma taitoa vaadita. tuulisissa oloissa 50-60mm kasat 300m jo vaatii ampujaa.

tavan ampuja

Enpä tiedä.. maastossa liikkuessani olisi  tunne  turvallisempi jos taskussa olisi yhden panoksen sijasta 10 :wink:

Olisihan se huvittavaa kun teeri lähtisi puusta karkuun kun 10lk kasani sahaisi istujalta oksan alta...  Kasaton laukaus on monesti tehokkain.. :lol:

Koheltaja

Olkoot sitten vaikka niin, ei jaksa...  :roll:

Pääasia on että ampuja itse tietää mitä kykenee 100% varmuudella tekemään aseellaan, oli käynti sitten mikä tahansa :wink:
Kylätason ampuja

JpL

Erälle.netissä joku kaveri oli ampunut Tikan T3 kiväärillä - en nyt muista oliko se tactical vai tavallinen paksupiippuinen - mutta kaliperi oli 300 Win Magnum. 400 metristä 5 laukauksen kasa oli ollut 10cm.

Pitäisi päästä kyllä kunnolla testaamaan tuota Tikka M65:sta ja 4-14X50 IOR:ää. Tuossa vanhemmassa IOR:ssämi on vain onnettoman pieni yhden kierroksen koro, joten taitaa siirtyä testit siiheksi, kunnes saan uuden IOR:n, jossa yhdessä koron kierroksessa on kokonaista 25MOA. Tarkoittaa käytännössä sitä, että jos kivääri on kohdistettu 168 grainin Sierra Match Kingille 180 metriin, joka on ns. point blank distance ko. kaliperille, 25 MOA riittää n. kilometriin, eli juuri 7mm Remington magnumin maksimietäisyydelle.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

tavan ampuja

Ei hätiä..tuolla kasalla takuusta saa uuden torrakan...ja saahan sitä esim Zeissiltä uuden putken sen huonon tilalle... :shock:  :oops:

Tekevälle sattuu ja tekemättömälle...

LSa

Koheltajan kanssa samoilla linjoilla. Tuurikasat ovat tuurikasoja. Aseen ja ampujan yhteiskäynti on jo jotain muuta.

Näin, kun puhutaan tarkka-ammunnasta niin kannattaa vielä selvittää seuraavat jutut:

Eri ampuma-asentojen vaikutus tarkkuuteen ja osumapisteeseen.

-   Mille matkalle voi eri asennoista olettaa osuvansa vielä päähän/vartaloon/pienempään/suurempaan maaliin?

Tuulen arvioinnin vaikutus käytännön tarkkuuteen.

-   Tiukka "kasa" väärässä paikassa = monta ohilaukausta.

Ampumaetäisyyden arviointitarkkuuden vaikutus.

-   Tiukka "kasa" väärässä paikassa =  monta ohilaukausta.

Eri ympäristötekijöiden vaikutus käytännön tarkkuuteen.

-   Kuinka hyvin näet maalin? Miten ase-, tähtäin-, ampujayhdistelmä toimii pakkasessa tai helteellä? Sateella? Hämärässä? jne.

Äärimmäiseen tarkkuuteen pyrittäessä vaikutusta on myös säätönaksujen tiheydellä.

-   Pystyykö pieneenkin maaliin tähtäämään kohti?

Mihin osut tiukan juoksun/muun fyysisen ponnistuksen jälkeen? Mihin osut rauhallisena ja levänneenä?

Miten osut liikkuvaan maaliin?

-   Pystyykö aseellasi seuraamaan epätasaisessa maastossa liikkuvaa maalia? Mille matkalle kykenet ottamaan ennakon? Minkälaisiin nopeuksiin?

Lataus!

-   Komponenttien ja kokonaisuuden toimivuus eri olosuhteissa. Saako hajontaa pienennettyä paremman latauksen avulla. Onko lentoradat hallinnassa?

Onko ase kohdistettu oikein? Ammutko aina hieman ohi, koska et uskalla säätää asetta. Vai säädätkö tähtäintä liiankin helposti? Varaatko kohdistukseen liian vähän patruunoita? Oletko arvioinut kohdistuksen aikaisen tuulen/etäisyyden väärin. Nämä ovat  yllättävän yleisiä ongelmia!

jne.

Totta kai aseen ja ampujan yhteistä suorituskykyä voi tarkastella ampumalla niitä 30 laukauksen kasoja, mutta ei se vielä mihinkään riitä, jos puhutaan tarkka-ammunnasta.

Yritin aikaisemmin avata ampumisen perusjutuista keskustelua seuraavassa linkissä. Keskustelu sitten harhautui ja se siitä, mutta jutustelusta löytyy pari kuvaa omista tuurikasoista jotka on ammuttu T3 + IOR yhdistelmällä.

http://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=1469&highlight=ampumaasento">//http://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=1469&highlight=ampumaasento

Käytön perusteella pidän Tikkaa harkinnan arvoisena tarkka-ampujan aseena. Varmint on tarkka, mutta metsästyskäyttöön sen piippu kannattaa varmaan katkaista niin pyssystä saa kätevämmän käsitellä. Lähtönopeudet tippuvat, mutta mitä siitä. Karva ja höyhenet pöllyää edelleen. Pienemmillä lähtönopeuksilla ampumamatkojen etäisyyden arviointivirheet näkyvät selkeämmin ja se vaikuttaa käytännön tarkkuuteen. Vaan alle 500 metrin matkoilla ongelma on vielä hyväksyttävissä.

Jos lippaat tuntuvat huonoilta niin niitähän voi tehdä itse parempia. Ei se niin vaikeaa ole. Jos tukkia haluaa muokkailla/vaihtaa niin samalla aseen voi modata paremmille lippaille toimivaksi.

tavan ampuja

Aseesi on sama yhdistelmä kuin minulla ja olen siihen tyytyväinen, asia tekstiä muuten,,mutta piipun lyhentämis ajatuksesta olen erimieltä pikemminkin päinvastoin..10scenu ja N550 tuppaa palamaan vielä piipun ulkopuolella..Sen sijaan kunnon valjaita suosittelen.

Ampumista on monenlaista ja hyvä niin..vaikeaa ja helppoa..Lehdestä saa lukea kuinka jonkun emäntä ampuu ensikertaa oliko joku JJ284 600m paremmin kuin miehet..

Oma emäntäni halusi kokeilla ampumista ensikertaa ..neuvoin:ristikko kun on kohdallaan painat liipasimesta..seuraus reikä 4mm päässä minun edellisestä ampumastani reiästä..

Oleppa siinä vieressä sitten hyväkin ampuja...tai yritä selittää että on vaikea laji :(

PS Jotakin T3:sta http://www.rajaviesti.fi/content/view/127/63/">http://www.rajaviesti.fi/content/view/127/63/

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: tavan ampujaAmpumista on monenlaista ja hyvä niin..vaikeaa ja helppoa..Lehdestä saa lukea kuinka jonkun emäntä ampuu ensikertaa oliko joku JJ284 600m paremmin kuin miehet..

Oma emäntäni halusi kokeilla ampumista ensikertaa ..neuvoin:ristikko kun on kohdallaan painat liipasimesta..seuraus reikä 4mm päässä minun edellisestä ampumastani reiästä..

Juuri näin, et arvaa miksi olen pitänyt taukoa ampumisessa...  

Pitää kato kerätä kaikki itsekunnioituksen rippeet ennen kuin kehtaa mennä radalle 14v tyttölapsen piestäväksi :oops:
Kylätason ampuja

VKK

:lol:

Tämän vuoksi meidän perheen äiti ei radalle lähdekään mukaan. Voisi käydä niin. että edessä olisi toisen harrastuksen katseleminen...

Asiaan: Onko varmint t3:ssa sama lipas .308:ssa ja .300:ssa? Eli jos muuttaa 308:in .300:ksi, riittääkö töiksi kalvaus ja lukonpään avarrus? Nousu näyttää olevan kummassakin tehdaspiipussa sama 11".

VKK

tupla.

jyri.h

T3:en lippaat ovat kaikki mallia pitkä(esim 30-06), sisämitat on muutettu kullekin kaliiperille sopiviksi täytepalan ja erilaisten huulten avulla. Täten mm .222 lipas on hieman huvittavan näköinen :)

308 muuttaminen 300WM vaatii lukonpään lisäksi uuden lippaan sekä lukonpidättimen, sillä on rajoitettu lukon liikettä.

JpL

Toi Tikan lippaiden samankokoisuus lienee jonkinlainen kustannuskysymys - kun tekee vain yhtä kokoa, siinä ei tarvitse tuhlata rahaa muihin kokoihin. Onko muuten Tikan T3 - sarjan kivääreissä erikokoiset lukkoaktiot, vai onko nekin samaa kokoluokkaa?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

john

Lainaus käyttäjältä: JpLToi Tikan lippaiden samankokoisuus lienee jonkinlainen kustannuskysymys - kun tekee vain yhtä kokoa, siinä ei tarvitse tuhlata rahaa muihin kokoihin. Onko muuten Tikan T3 - sarjan kivääreissä erikokoiset lukkoaktiot, vai onko nekin samaa kokoluokkaa?

Olen ymmärtänyt, että T3 aktiot ja lukot ovat samaa pituutta koska Beretta massaräätälöi tuotannon ja pisti Tikan tehtaan tuotannon kuntoon. Vaikutus on kai enemmän tehtaan katteissa kuin kuluttajien kukkarossa.

Vastahan Sakokin (85) alkoi tehdä lyhyttä lukkoa 300 WSM:lle.

Mutta, korjatkaa jos olen väärässä.

Tästä syystä aikoinaan valitsin T3:n kaliiberiksi 300 win mag.

Ja siksi, että siihen sai kokovaippoja ainakin tilaamalla suomesta.

Kun haaveilin kevyttä komposiittikivääriä, tutkin Browning A-boltin saatavuutta suomesta. Silloin oli huono, nyt taitaa saada. En tosin ole varma löytyykö 300 WSM. Patruunatarjonta edelleen heikohko.

Kaiken muuttaa, jos itse lataa. T3:n 300 WSM on siis yhtä pitkä kuin 300 win mag. 5,7 on jo huumoria.

JpL

OK, mutta kun näin on, on merkillistä, että Sako - joka nykyään siis on Beretan omistuksessa - valmistaa uutta 85-sarjaansa KUUDELLA eri lukkomitalla (?) Jotenkin hölmöä: Ensin säästetään Tikassa valmistamalla vain yhtä lukkorunkoa ja lipaskokoa, mutta sitten laajennetaan Sakon brändillä olevaa tuotetta kahdella eri lukkopituudella lisää..(?)

Voisiko joku kertoa, mitä mieltä tässä on? Ymmärtäisin, jos Tikka menisi yhdellä lukkopituudella ja Sako käyttäisi vaikka kolmea (Mikä mielestäni olisi ihan sopiva määrä: 40-60mm 60-75mm 75-90mm, vaikka...

PNo

Yhtä latausta kerran kiusasin tuolla "Koheltajan metodilla". Normikasat 3-5 laukausta olivat pyörineet siinä ½moa huiteilla siispä kohtuullisia odotuksia oli myös useamman laukauksen nippuihin.

Ammuin kolmeen tauluun, 10 laukausta per taulu. 10 laukauksen läjät oli kaikki luokkaa 0,7...0,8moa. Niistä sitten laskeskelin 30 laukauksen taustakasan ja se oli noin 1,2moa.

Enkä edes pidä sitä huonoa vakiokuntoiselle kiväärille.

Sama testi tehdään taas uudelleen kunhan seuraava lataus/luoti-kokeilu on niin pitkällä.

Pete
Taistelutilanteessa tarkka-ampujat voidaan jakaa kahteen ryhmään; hyvät ja kuolleet