Onko tikka t3 toimiva aihio?

Aloittaja john, tammikuu 19, 2007, 08:43

« edellinen - seuraava »

john

plöö

john

Lainaus käyttäjältä: veikkaEdellinen kivääri meni kaupaksi,ja nyt hakusessa täysvasuri,ja tietenkin mahollisimman kustannustehokkaasti. Eli kaliberi tulisi 6,5*55 tai 308. Halvat on tietenkin tikka ja remari,valmiiksi hyvätkin on tiedossa(jalonen,lynx(?)).

Ja kiinnostusta on eritoten tuota tikkaa kohtaan. Ase tulisi rata/metsästysammuntaan,ja ton rata-ammunnan osuus pienempi. Eli siis suht kevyt kokonaispainoltaan.

Mites tuollainen tikka t3 lite ss toimii jos siihen vaikka joskus vaihtaa paksumman piipun? Rupeeko raudat notkumaan lukon alla?

Minkämoista kasaa noilla saa pakasta vedettyina?

Äänenvaimennin tulee piipun nokkaan jossain vaiheessa takuulla.

Remington on jotenkin halvan oloinen,mutta siittäkin mielelläni kokemuksia kuulen,lähinnä BDL,mutta myös ADL jutut käy.

Tässä tarkkuudesta pakasta vedettynä:

Minulla oli T3 Lite SS 300 win mag, Stecher herkistin, Caldwell jalat, Tasco 6-24x40. Sillä ampui 3 laukauksen sarjoja 100m n. 10mm kasaa eli reiät rikkoivat toisiaan. Patruuna oli Sakon tehdastekoinen Racehead 10,9g. Ei muuten mahtunut lippaaseen. Kuulemma jokin sniper patruuna...

Lukko toimii todella sulavasti. Rekyyli oli jotakin melko hauskaa makuulta ammuttaessa. Stecher herkistin on yksi parhaita. Se säilyttää myös normaalilaukaisun todella hyvänä.

Tästä voi päätellä, että jo pelkästään seuraavilla toimenpiteillä: hakemalla latauksen kohdilleen ja laittamalla oikean kiikarin, Tikka T3 on hyvin tarkka ase.

Olen kuullut, että myös Lapua Naturalis olisi hyvinkin tarkka luoti.

Lahtis

Mistä hommasit ton Stecherin? Paljonko kustansi?

Tikkojen tarkkuudesta. Mun T3 Tactical .308Win 20'' käy +- 30mm @ 300m pelkältä bipodi tuelta täysin puhtaasta piipusta(kuparit pois). Hiekkapussilla sais luultavasti pienennettyä kasaa jonkinverran.

/Antti Lahtela
Invisible souls..........leave .308 holes.

john

plöö

Lahtis

Onko kaikissa T3:ssa samanmallinen lipas? 71,5mm patruunoita voi vielä ampua lippaasta ilman että alkaa jumittamaan mitenkään. Maksimi on kait joku 71,6mm. Voimakas rihlakosketus on tacticalissa taas 73,8mm, mutta ainahan radalla voi ampua käsisyötöllä. L-koon lippaat kannattaa unohtaa heti, koska muistelisin, että niissä patruunat mahtuu olemaan niin takana ettei lukko saa nostettua uutta sisään. Tai no voihan aina sepittää jotain sinne, että saa lippaan takalaidan takaasennossa olevan lukon pään tasalle.

/Antti Lahtela

CallOfDuty

Itselläni on Tikka T3 kaliiberissa 6,5x55 ja tyytyväinen olen ollut. Tässä mallissa on paksu piippu vakiona ja säädettävä poskipakka. Nyt tosin teetätin aseeseen Laurosella tukin, koska ammun lähinnä rataa ja metsästys on vähemmällä. Omalla latauksella kasat on alle 10mm. :)
Terveisin,

CallOfDuty

\"Jos joku asia on varma, niin se on myös aivan varma

CallOfDuty

T3:ssa on eripituisia lippaita riippuen kaliiberista. Itsellä on 6,5x55 L-koon lipas johon mahtuu ainakin 81,5mm pitkä patruuna. :)

Lainaus käyttäjältä: LahtisOnko kaikissa T3:ssa samanmallinen lipas? 71,5mm patruunoita voi vielä ampua lippaasta ilman että alkaa jumittamaan mitenkään. Maksimi on kait joku 71,6mm. Voimakas rihlakosketus on tacticalissa taas 73,8mm, mutta ainahan radalla voi ampua käsisyötöllä. L-koon lippaat kannattaa unohtaa heti, koska muistelisin, että niissä patruunat mahtuu olemaan niin takana ettei lukko saa nostettua uutta sisään. Tai no voihan aina sepittää jotain sinne, että saa lippaan takalaidan takaasennossa olevan lukon pään tasalle.

/Antti Lahtela
Terveisin,

CallOfDuty

\"Jos joku asia on varma, niin se on myös aivan varma

JpL

Ihmeen tarkka toi T3 on vaikka se kuuluukin ns. halpiskivääreihin.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Lahtis

CallOfDuty: Joo, kyllä mä ton tiesin. Tarkotin, että onko esim hunterissa, lite stainlessissa(tai sinnepäin) ja tacticalissa samanmallinen lipas ulkomitoilta.

Edit. Tuli kirjotettua toi edellinen viesti hieman aivot p*rseessä. Oli tarkotus sanoa, että lippaaseen mahtuu maksimissaan varmaan joku 72mm pitkä patruuna.

john

Lainaus käyttäjältä: veikkaYläolevan perusteelle tikka on varsin varteenotettava vaihtoehto siis.

Niin,mistä hommasit herkistimen? Vaatiiko asennus sepitystä,vai meneekö heittämällä?

Olisko kenelläkään faktaa kuinka pitkä lataus sopii 308win t3 tikan lippaaseen?

Stecherin laittavat tehtaalla ja taisi maksaa 170 eur jos oikein muistan.

Uskoakseni moduuli menee hyvin nykyisen paikalle, mutta en ole varma.

Lipasta ei tullut mitattua, mutta nuo Sakon erikoispitkät patruunat oli jotain 1,5mm liika pitkiä. Hauskaa sinänsä, koska lipaskuilu antaisi tehdä samalla vaivalla 2-3 mm pidemmän lippaan. Melkein vedin uran lippaaseen, mutta en viitsinyt.

suhari

minukin ihmetyttää noitten t3 vamintien tarkkuus minunkin               6.5x55 takoo 30mm kasaa 300m   ja välillä allekin. miten hyvin ne oikeat tarkkuus kiväärit joissa on 500-600e ameriikkalaiset piiput oikein käy jos tikan halppiskivääritkin käy 30mm 300m. varmaankin 15mm.

finnfolw

Mulla on tikka t3 varmint kal 308 käynti on 300m sitä luokaa että saa olla todella kallis kivääri että mun aseen pesee.

JpL

Minkäslaista kasaa se tekee?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

finnfolw

10g moly scenar käy 25-35mm kasaa 300m paras kasa 19mm. mun mielestä käynti on aika hyvä 900e aseelle. uus tukki ja 3kg painoa lisää aseeseen mitähän sitten tapahtuu 300m päässä?

JpL

On hyvä käynti. 3 vai 5 laukausta? Pari kertaa olen tikkaa pitänyt käsissä ja täytyy kyllä myöntää, ettei ainakaan mulle se tukki meinannut sopia millään. McMillan tekee muutamaa hyvänoloista tukkia. Jos teetät puusta, suomesta löytyy aika montakin hyvää tukkiseppää.

Jos tehdaskivääri ampuu 30mm kasan 300 metriltä, sitä tuskin voi parantaa - paitsi jos vaihdat esim. jonkin Kriegerin piipun, mutta tämäkin on ehkä.

Tactical Operationsilla on sellainen kivääri kuin Tango 51. Sille tehdas antaa 0.25MOA käyntitakuun (!) Kysyin piruuttani emaililla että jos tuo on totta niin täällä useampaakin moinen kiinnostaisi ja vielä erikseen, että jos ase pannaan useamman kerran testiin niin ampuuko kivääri takuun mukaisesti 0.25MOA kasaa 300 metristä 30 laukausta peräkanaa ja kahden tunnin aikana. Vastaus oli että ampuu, ja antoivat vielä takuunkin sille: "jos ase ei sitä käy, se pannaan käymään." Se on kova takuu, koska se merkitsee 4.5 sentin kasaa 600 metristä. Piru kun löytäisi edes miehen joka osa ampua noin... :wink: Hintaa aseella on suomeen toimittettuna noin 3600 euroa. Siiehn kun panee vähän isomman Benderin tai Hensoldtin täälle, koko paketti maksaakin sitten 6000 ekkua...

Mulla oli jonkin aikaa Sakon Laminated Varmint SS 308Win, eikä se kyllä ollut mikään häävi vehjes, nätti kylläkin. 150 metristä 5 laukauksen kasat oli 30mm luokkaa. Vaihdoin pois ja ostin vanhan Tikka M65 Deluxen ja kyllä alkoi osumaan. Samalla vaihdoin pois 308Win kaliperista ja siirryin hieman suorempilentorataiseen 7mm Remington Magnumiin.