Sako Quad vs CZ457

Aloittaja henri290, joulukuu 31, 2025, 17:25

« edellinen - seuraava »

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: metsuri - tammikuu 24, 2026, 17:46Pedattu komposiitti cz455 ja kyllä pitää laittaa tietyt momentit sekä pakkasilla vähä kireempi takana.

Onko pilaripedattu?
Kylätason ampuja

metsuri

On rautapilarit. Ja hmr ja 22lr tykkää vähän eri momenteista.
Petaus tehty pilarit kiinni pultattuna.

Semmonenki harmi on, että vaikka piippukourussa on jäykisteenä metallitangot ja epoksia, niin tukki joustaa piippukourun alusta.
Ei paljon, mutta ampuessa ei kannata tukkiin nojata yhtään.

Alumiinitukki on seuraava ostos.

JTHE

Ite ammuin muutamia kymmeniä laukauksia sillä vakio komposiittitukilla ennen kuin vaihdoin bravoon. Totesin että joutuu tosiaan melkolailla jäykistämään sen vakio tukin että hyvän saa. Vielä syksyllä kokeilin että jos sitä keveys edellä menisi tähän kauteen. Muutama laukaus ja totesin että ei se kilon parin painoero haittaakkaan... Bravo takaisin ja tyytyväisenä sen kanssa. Kyllä se tuo alumiini on nykypäivää.

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: JTHE - tammikuu 27, 2026, 19:16Bravo takaisin ja tyytyväisenä sen kanssa. Kyllä se tuo alumiini on nykypäivää.

Samaa mieltä alumiinirungosta tai tukista, helppoa ja huoletonta käynnin osalta, ruuvit kiinni ja ampumaan. Bravo on yksi parhaita tukkeja yleiskäyttöön, vähän painava, voi tuntua möhköltä, jollekkin liian vähän säätöjä, mutta aina käteen/poskelle sopiva ja riittävän kevyt ja siro tukki. Kestäväkin on ja omaan silmään tukin muotoilu onnistunut.
Kylätason ampuja

demu

Lainaan vähän tätä ketjua.
Tässä keväämmällä olisi suunnitelmissa ostaa .17 HMR piekkari lähinnä rata-ammuntaan.
Joku CZ457 variantti on ollut lähinnä mielessä, mutta suoravetolukkoinenkin kiinnostaisi.

Onko tässä kaliiperissa saatavilla suoravetolukkoisia muita kuin Browning T-Bolt Target Varmint ja
Hämmerli Arms Force B1 Allweather (esimerkit viranomaiselta)?

https://viranomainen.fi/p141530/h%C3%A4mmerli-force-b1-allweather
https://viranomainen.fi/p110210/browning-t-bolt-target-varmint

edit. ISSC Scout .17 HMR 1/2x20" Desert
https://www.sissos.fi/metsastys/issc-scout-17-hmr-desert-1-2-20-unf/p/3010000054/

saku_s-t

Ihan mielenkiinnosta kysyn että miksi 17 hmr rata-ammuntaan? Patruunat ovat kalliimpia, niiden valikoima on pienempi ja on paljon äänekkäämpi kuin mitä 22lr on. Kaliiperin takia myös esim PRS 22 kisat jäävät pois laskuista jos sitä joskus haluaa kokeilla

MOj

17 hmr tarkka-ammunta mielessä täysin turha kaliiperi, ja omassa metsästyksessä myös. Tuuli vie grammasta luotia mihin sattuu ja ballistiset ominaisuudet ovat, no niitä ei ole. Täysin turha kaliiperi mihinkään käyttöön IMO. 22lr on taas aivan pakollinen kaliiperi joka suunnasta ajatellen.

JTHE

Bravo on kyllä ollut hyvä tukki. Samaa mieltä tuosta 17hmr:stä. Ainut syy tuossa kaliiberivalinnassa oli se että piti saada hiljainen ase isän ja  repussa kulkevan jälkikasvun kanssa tapahtuvaan jahtiin. Ja tiedossa oli että haluan sen 22lr piipun jokatapauksessa. Jos metsästää pelkästään latvalintuja niin aivan turha vehje, koirahommissa toimii kyllä. Ja rataammuntaan on olemassa huomattavasti parempia kalibereita. Huomattavasti vähemmän tarttee hakata päätä seinään kun ostaa jonkun muun kun 17sen.

demu

Minulla on jo 22LR kivääri, toisin toiminnalliseen tarkoitettu puoliautomaatti punapisteellä, ja olen ajatellut luopua siitä aika vähäiseksi jääneen käytön vuoksi.
Tarkoitus ei ole ampua kilpaa enkä halua loppuun asti viritettyä tarkka-ammuntakivääriä.
On vain mahdollisuus ampua 50M piekkariradalla.

Jonkun verran olen seurannut vierestä .17 HMR-ammuntaa, eikä se nyt kovin paljon kovempaa ääntä pidä.
(No, onhan se 22LR aliäänipaukuilla / vaimentimella toki aika hiljainen).
.223 Rem pulttilukkokin on käynyt mielessä, mutta jotenkin tuo .17 HMR kiinnostaa nyt enemmän.

Jan I

Ota vaan sitten se .223
Paljon monipuolisempi, hyvä patruunavalikoima, taitaa olla halvempi ampuakkin eikä tarvitse tapella sen luodin ballistiikan kanssa niin paljon...

Lähetetty minun SM-F711B laitteesta Tapatalkilla

Fac ut vivas

Ippe69

17hmr on erittäin hyvä kaliiperi pienriistan metsästykseen maltillisille <120m etäisyyksille. 22lr ei riitä lainkaan puolesta monelle lajille ja lentorata kaareva.
Keskisytytteisiin verrattuna takavaara on ihan eriluokkaa.

Radalle taas se on patruunoiden osalta yhtä kallis kuin 223 eikä toisaalta sovi pitkän matkan treeniin kuten 22lr lentoratansa vuoksi.
Jos sellaisen haluaa niin pitäähän se ostaa, mutta minä en sellaista radalle suosittelisi.

metsuri

Lainaus käyttäjältä: MOj - tammikuu 28, 2026, 08:48Täysin turha kaliiperi mihinkään käyttöön IMO.
1. rusakkopassi melkein keskellä kylää ja 2. harvemman asutuksen keskellä, mutta taloja vähä joka puolella eikä niissä isolla kaliiberilla ammuta.
Syksyn linnustukseen hyvä 200 m asti.

demu

Lainaus käyttäjältä: Jan I - tammikuu 28, 2026, 11:37Ota vaan sitten se .223
Paljon monipuolisempi, hyvä patruunavalikoima, taitaa olla halvempi ampuakkin eikä tarvitse tapella sen luodin ballistiikan kanssa niin paljon...

Vaan kun .223:sta ei saa käyttää piekkariradoilla.
On noita muitakin ratoja toki käytössä mutta paljon pidemmän matkan takana.

Jan I

Lainaus käyttäjältä: demu - tammikuu 28, 2026, 14:49
Lainaus käyttäjältä: Jan I - tammikuu 28, 2026, 11:37Ota vaan sitten se .223

Vaan kun .223:sta ei saa käyttää piekkariradoilla.
On noita muitakin ratoja toki käytössä mutta paljon pidemmän matkan takana.
No sitten se pulttilukkoinen .22Lr mikäli radasta kiinni...

Fac ut vivas

MOj

Lainaus käyttäjältä: metsuri - tammikuu 28, 2026, 14:46
Lainaus käyttäjältä: MOj - tammikuu 28, 2026, 08:48Täysin turha kaliiperi mihinkään käyttöön IMO.
1. rusakkopassi melkein keskellä kylää ja 2. harvemman asutuksen keskellä, mutta taloja vähä joka puolella eikä niissä isolla kaliiberilla ammuta.
Syksyn linnustukseen hyvä 200 m asti.

Pienikin tuuli vie teeren tappoalueesta ohi 200m. En käyttäisi mihinkään metsästykseen yli 150m. Olen ampunut kyseisellä kaliiperilla riittävästi oman mielipiteeni muodostamiseen ampumaetäisyyksien ollessa 50-300m. Eli ei ihan mitään mutua.