Main Menu

Arken Optics

Aloittaja Suolakala, huhtikuu 29, 2024, 21:12

« edellinen - seuraava »

MOj

Kyllä laadukkaalla isommalla variaabelillakin pärjää vertailussa ns. hämärätähtäimiin. Taannoin vertailin Zeiss HT 3-12x56 asv: tä Leica PRS tähtäimeen. Samoilla suurennosalueilla katseltaessa (5-12) Leica jäi yllättävän vähän.

Mentäessä aivan pimeän rajamaille kun Leicalla ei enää nähnyt, Zeissillä pystyi vielä erottamaan jotakin. Nämä erot tulivat aivan viimeisillä minuuteilla. Zeissilläkään en kuitenkaan enää olisi ampunut.

Kun valo loppuu, loppuu myös ampuminen. Sitten kun ilman valoa pitää ampua, niin siihen on eri vehkeet.

Tikkatactoes

Hyvää keskustelua.

Itsellä tosiaan tuolla arkenin ep5 putkella olisi jäänyt peura ampumatta, jos en olisi vaihtanut vastuksia valopisteen piirilevyyn. Nyt himmein asetus on sellainen jonka juuri ja juuri näkee pimeässä. Kirkkaimman taisin jättää ennalleen.

Tarkoitus olisi tehdä kompromisseja kun ostaa seuraavan kerran uuden putken ja budjetti on tuo 1k +/- 200e. Tällä pitäisi hoitaa TA-toiminta ja metsästys. Ehkä tarvii hommata vaan toinen tykki metälle.

Jokke Espoosta

Lainaus käyttäjältä: MOj - syyskuu 21, 2025, 22:16Kyllä laadukkaalla isommalla variaabelillakin pärjää vertailussa ns. hämärätähtäimiin. Taannoin vertailin Zeiss HT 3-12x56 asv: tä Leica PRS tähtäimeen. Samoilla suurennosalueilla katseltaessa (5-12) Leica jäi yllättävän vähän.

Mentäessä aivan pimeän rajamaille kun Leicalla ei enää nähnyt, Zeissillä pystyi vielä erottamaan jotakin. Nämä erot tulivat aivan viimeisillä minuuteilla. Zeissilläkään en kuitenkaan enää olisi ampunut.

Kun valo loppuu, loppuu myös ampuminen. Sitten kun ilman valoa pitää ampua, niin siihen on eri vehkeet.

Hyvin sanottu. Mä olen pari kertaa istunut valoisasta pimeään pellon reunassa vertaillen Steiner 4-28x56 M7xi ja Zeiss Classic Diavari 3-12x56 ja minun silmälleni ainakin näiden ero oli aika lailla olematon. En juurikaan voi kuvitella tilanteita joissa Steinerilla en ampuisi, mutta Zeissilla ampuisin. Voi toki olla että joku muu ampuu pimeämmässä kuin minä, mutta itse haluan tietää mitä ammun (sarvet, sukupuoli, asento, tausta, varma lajintunnistus) joten sitä juuri ja juuri erottuvaa siluettia en ammu kuitenkaan. Joku muu on varmasti rohkeampi ja ampuu pimeämmässä kuin minä. Toisaalta siihen näkyvyyteen vaikuttaa paljon kiikaria enemmän keli, pilvenkorkeus, sääolot, lähistön valot, tausta (sänkipelto, kynnöspelto), paikan avoimuus, ampumasuunta jne.

Steinerissa on MSR ja se olisi kyllä ihan kelvoton hämäräkytikselle ellei siitä saisi vain keskiristiä valaistua hyvin himmeästi. Liian kirkkaasti ja liian isolta alueelta palava ristikko tyyliin Vortex EBR-7D pilaa tehokkaasti kaiken hämärätoiminnan.

Minusta kiikarien optisen suorituskyvyn osalta mennään ehkä muutenki helpolla sellaiseen vähän tarpeettomaan hifistelyyn. Toki pimeä on juuri niitä hommia missä erot korostuvat. Jos kiikari pitää zeron, säädöt toimii ja siitä näkee maalin ja ristikon, niin osuminen ei jää kiikarista kiinni. Hifistely on ihan kivaa ja niistä hienoisista eroista kromaattisessa aberraatiossa tai reuna-alueen kontrastista voi aina keskustella ja kivahan se on kun laitteet on viimeisen päälle, mutta harvoin osuminen jää hienoisista optisen suorituskyvyn eroista kiinni.
Trying is the first step towards failure
-Homer Simpson