Mistä saisi uutta luotidataa qloudin kirjastoihin

Aloittaja JPu, elokuu 28, 2025, 19:19

« edellinen - seuraava »

JPu

Hei, onko kellään laittaa uutta luotimateriaalia tai siis kirjastoja joissa data on. Mulla niin vanhat, ettei esim. uusia kupariluoteja ole listoilla ja hirviluoteja etsiskelen.. Lapua / Hornady / Barnes tms.

JPu, TRG-300LM ja pari muuta

HJu

https://quickload.co.uk/?currency=EUR

Tuolta  näköjään voisi ostaa päivityksen. Tuohon tulee kyllä rahdit ja tullit vielä päälle.

Finnaccuracy tuo maahan joten kannattaa kysyä sieltä.
Terveisin,

HJu

Repe2

Jos tämä oli Quickload, niin olen itse sinne editoinut uusia luoteja, viimeksi 6,5mm 120 Bladen Barnesin TTSX:n pohjilta, ja Lapuan TRX:n tuon Bladen pohjalta. Venekartion mitat saa tönärillä lähelle, tai vertaamalla luoteja jos ovat käsillä, eikä ne hyvin pieninä tilavuuksina juurikaan edes vaikuta, pituus ja paino tärkeimpiä tekijöitä. Saa tehtyä ihan niillä käyttöliittymän työkaluilla, mutta en nyt ulkomuistista osaa askelmerkkejä kerrata, kun siviililäppäri on automatkan päässä.

Viimeisimmän version päivitin tuolta ladattavalla paketilla, ihan selkee ei ollut, mutta onnistui ilman mitään rahteja tosiaan netistä lataamalla. Uusin versiokaan ei välttämättä sisällä uusimpia luoteja, niitä tulee sen verran tiuhaan markkinoille.
https://www.neconos.com/item/-QuickLOADQuickTARGET-DATA-UPDATE-DISK-for-V-3.6-3.7-3.8-and-3.9--96

LaukausOsuma

Lainaus käyttäjältä: Repe2 - elokuu 29, 2025, 08:08Jos tämä oli Quickload, niin olen itse sinne editoinut uusia luoteja, viimeksi 6,5mm 120 Bladen Barnesin TTSX:n pohjilta, ja Lapuan TRX:n tuon Bladen pohjalta. Venekartion mitat saa tönärillä lähelle, tai vertaamalla luoteja jos ovat käsillä, eikä ne hyvin pieninä tilavuuksina juurikaan edes vaikuta, pituus ja paino tärkeimpiä tekijöitä. Saa tehtyä ihan niillä käyttöliittymän työkaluilla, mutta en nyt ulkomuistista osaa askelmerkkejä kerrata, kun siviililäppäri on automatkan päässä.

Viimeisimmän version päivitin tuolta ladattavalla paketilla, ihan selkee ei ollut, mutta onnistui ilman mitään rahteja tosiaan netistä lataamalla. Uusin versiokaan ei välttämättä sisällä uusimpia luoteja, niitä tulee sen verran tiuhaan markkinoille.
https://www.neconos.com/item/-QuickLOADQuickTARGET-DATA-UPDATE-DISK-for-V-3.6-3.7-3.8-and-3.9--96

Luodin tiedot ja mitat voi tosiaan itse syöttää, se on toimiva keino. Luodin paino ja BC täytyy olla tiedossa tai selvittää.
Myös itse olen vähän skeptinen sen suhteen, että päivitys toisi mukanaan juuri ne kokokuparit, mistä olisi kiinnostunut.

HJu

Uudet ruutilaadut kuten N555 ja N565 olisi kiva saada.
Terveisin,

HJu

rum

Jos tuolla patruunan paineen haluaa tietää, niin siihen varmaan pitää luodin paino ja merkki ja hylsyn tilavuus saaja mitä muuta?

Yks norsupyssyn lataus olis mistä olis hyvä tietää paine.

HJu

Ruutilaatu ja määrä ovat isoimmat muuttujat. Latauspituus muuttaa myös asioita. Oikein hifistinä piipun sisämitat pitäisi mitata. Luodinnopeusmittarilla pitää vielä mitata että ennuste  ja todellisuus ovat samalla hehtaarilla. Jos nopeutta on reilusti enemmän kuin ennusteessa, niin paineet ovat myös korkeammat. Vauhti kun ei synny tyhjästä.

Solidiluotien kohdalla piippukitka voi olla merkittävästi korkeampi kuin vaippaluodeilla. Tähän minulla ei oikein ole hyvää ratkaisua tiedossa. Ilmeisesti QL:n luotikirjastossa olevista solidiluodeista on hyvät arvot. Ne ei välttämättä ole suoraan kopioitavissa toisen valmistajan solidiluodeille sellaisenaan.
Terveisin,

HJu

rum

Ruuti/määrä sekä nopeus on tiedossa kun ite tehty, ite en omista niin olisko iso homma kattoa?

JPu

Kiitos vastauksista. Luotitiedot ovat quickloadissa ihan tekstitiedostoina: "valmistaja.bul" ja ruutitiedot VASTAAVASTI myös. En ajatellut ostaa jostain jenkeistä dataa, joka voisi olla jokun koneella ihan vaan vaikka itse täytettynä vastaavaan tiedostoon..

kai joku voisi nuo vastaavat tiedostot tai ascii tekstin laittaa vaikka sähköpostilla, ei sitä dataa niin kovin paljoa ole. Tarjoan oluen, pitsan tms mutta en todellakaan osta 15 dollarin tuotetta tulleineen datasta, jonka pitäisi olla luotivalmistajien osalta ihan ilmaiseksi kaikille tarjolla.. idea on ostaa valmistajilta luoteja, jos osaavat niitä tarjoa, mutta kun eivät osaa (en halua maksaa jenkkilään siitä, että voin ostaa listasta, jonka pitäisi olla avoin kaikille koska oikeastaan ovat vain mainos ja joka luoti maksaa)..

HJu

Ei siitä laillisesta sähköisestä tiedostosta tarvitse maksaa tulleja tai rahteja.
Terveisin,

HJu

JPu

Qload sisältää tiedoston QLOADFW.PRO (pääasiassa tuo on ihan vaan tekstitiedosto luetteloiduilla tiedoilla taulukkona.

Jossa on sen tuntemat ruudit ja niiden toiminta listattuna. Osa listasta näyttää tältä:
...
"Vihtavuori N135                    ","3590","1.2400","1.570","0.5750","1.8300","0.502","1.9628","0.834","","","","","","","","","","","",""
"Vihtavuori N140                    ","3720","1.2280","1.600","0.5970","0.4600","0.450","1.4814","0.884","","","","","","","","","","","","28JUN07"
"Vihtavuori N540                    ","4100","1.2010","1.620","0.5989","0.9000","0.395","1.4968","0.930","","","","","","","","","","","","28JUN07"
"Vihtavuori N150                    ","3780","1.2180","1.560","0.5550","1.4071","0.458","1.7419","0.868","","","","","","","","","","","","03JAN05"
"Vihtavuori N160                    ","3620","1.2420","1.590","0.4660","0.3521","0.450","1.4513","0.882","","","","","","","","","","","","21MAR04"
"Vihtavuori N550                    ","4050","1.2230","1.630","0.4650","1.5300","0.455","1.7641","0.940","","","","","","","","","","","","2MAR00"
...
Minkä tahansa ruudin, jonka speksti tuntee tuolta osin kuin yllä on luettavissa voi lisätä luetteloon, niin laskenta toimii niin kuin pitää.
Jos siis jollakulla on tiedossa uudempia ruuteja, niin tuonne ne voi kopioida. En vaan löytänyt dataa helposti verkosta ja ajattelin, josko jollakulla olisi sitä helposti saatavilla.
tuo viimeinen tekstisotku rivin lopussa vaikuttaa julkaisuajankohdalta tms. jolla ei ole mitään merkitystä laskentaan

Alla on listaa miltä esim. Lapua.bul tiedosto näyttää:

; 14-Mar-00. LAPUA(TM) bullets. Data used by permission of LAPUA LTD, Finland.
; For use with QuickLOAD/QuickTARGET only. Any other use without expressed written consent is prohibited.
; User is responsible for any application of this data. Data may be
; changed without any notice. ICAO BCs are taken from published data.
" 91 [bullet]"
".224, 50, LAP SP E346            ","50",".61","","","","","",".224",".180",".180","","","","","","","","","","25"
".224, 51, LAP HPCE G494          ","51",".722","5","5.69","1.2","","2",".224",".221",".221","","","","","","","","","","25"
".224, 55, LAP FMJ S350            ","55",".709","","","","","",".224",".251",".251","","","","","","","","","","25"

JPu

Lainaus käyttäjältä: HJu - elokuu 29, 2025, 23:24Ei siitä laillisesta aähköisestä tiedostosta tarvitse maksaa tulleja tai rahteja.
ei niin, mutta jos tiedot on postitse ostettavassa cd-levyssä, niin pitää ja mitään takuita ei ole, että levy sisältää sitä mitä haluaa ostaa..

JPu

kuten yllä näkyy, kuka vaan voi vastata tänne juuri sen datan mitä halutaan kaikille jakaa, ihan vaan tuollaisena listan kuin laitoin esimerkiksi ylle. Siitä vaan kopioi ja liittää omaan *.bul tiedostoon tai ruutien osalta tuonne qloadfd.pro tiedostoon

Jos jollakin on uutta dataa, niin tuskin siitä kukaan pahastuu ja luodin myyjien osalta, kuten ruudinkin tällainen jakaminen on vain kaikkien hyväksi ja heille lisää ostoja. Data ei siis mitenkään ole quckload:in omaisuutta, vaan juurikin päinvastoin ruutien ja luotien valmistajien. Ja heille tämä vain lisää kauppaa luotien ja ruudin osalta

LaukausOsuma

Lainaus käyttäjältä: rum - elokuu 29, 2025, 19:17Ruuti/määrä sekä nopeus on tiedossa kun ite tehty, ite en omista niin olisko iso homma kattoa?
On mahdollista, ei ole iso homma jos vain hylsy, luoti ja ruutilaatu löytyvät Qloadista.

LaukausOsuma

Lainaus käyttäjältä: HJu - elokuu 29, 2025, 18:26Ruutilaatu ja määrä ovat isoimmat muuttujat. Latauspituus muuttaa myös asioita. Oikein hifistinä piipun sisämitat pitäisi mitata. Luodinnopeusmittarilla pitää vielä mitata että ennuste  ja todellisuus ovat samalla hehtaarilla. Jos nopeutta on reilusti enemmän kuin ennusteessa, niin paineet ovat myös korkeammat. Vauhti kun ei synny tyhjästä.

Solidiluotien kohdalla piippukitka voi olla merkittävästi korkeampi kuin vaippaluodeilla. Tähän minulla ei oikein ole hyvää ratkaisua tiedossa. Ilmeisesti QL:n luotikirjastossa olevista solidiluodeista on hyvät arvot. Ne ei välttämättä ole suoraan kopioitavissa toisen valmistajan solidiluodeille sellaisenaan.
Millä olette korjanneet ennusteen ja mitatun nopeuden välistä eroa? Olen itse käyttänyt kerrointa Ba (Burning Rate Factor), joka on muistini mukaan myös käyttöohjeessa ohjeistettu tapa.

Vihtavuoren ruutitiedoissa on käytetty varovaisia arvoja ja olen joskus joutunut korjaamaan niitä vastaamaan Vihtavuoren ilmoittamaa energiasisältöä. Kyse siis arvosta Heat Of Explosion/Potential, kJ/kg.