Kuinka usein ja millä öljytä varastoaseet?

Aloittaja oho osu, heinäkuu 14, 2025, 22:15

« edellinen - seuraava »

oho osu

Kävin juuri läpi kaikki aseet, nekin, joilla ei ammuttu vuoteen ja öljysin piiput "Battle Born High Purity Oililla" erilaisilla nylonharjoilla. Kun kesällä suhteellinen kosteus nousee kohti syyskuuta.

Mietin vain, olisko joku parafiini parempaa varastorasvaa pysyvämpänä? Aseet on asuinhuoneessa sisällä, ei kovin kosteassa.

Koheltaja

Huoneisto olosuhteissa ei ole väliä, kunhan on öljytty.
Kylätason ampuja

rem700

Vapenfett tms. aserasva... ei valu lukonpäähän tai tukkiin.

oho osu

Mietin, että ajan kuluessa öljy valuu asekaapissa piippua alas pesään ja lopulta kaapin pohjalle. Jos olisi suurempaa viskositeetiltaan, pysyisikö piippu rasvassa pidempään?

(Nyt tuli mieleen, onkohan kahdesta ruuvinrei'ästä valunut jo öljyä parketille kaapin alle).

MOj

Jos mahdollista aseet kannattaa säilyttää asekaapissa piipunsuu alaspäin (kaukalo alle). Muutoin öljy valuu paikkoihin jonne se ei kuulu, eli laukaisukoneisto, kehyksen ja tukin/chassiksen vastinpinnat etc. Lisäksi puutukkiset aseet ei tykkää aseöljystä.
Itse säilytän vaakatasossa piipunsuu hieman alempana.

Nor0

Vaaka asekaappia en ole vielä nähnyt kaupoissa. Vois olla kehityksen paikka. Mutta itsellä nykyään pystyssä piiput alaspäin harvemmin käytössä olevat kiväärit, miettinyt riittääkö alla telttapatjamateriaali, onko se piipunsuu niin herkkä tapaus? Onhan nuo puutukit kyllä ehtineet jo tummua rautojen liitoskohdasta.

demu

Lainaus käyttäjältä: Nor0 - heinäkuu 15, 2025, 16:33Vaaka asekaappia en ole vielä nähnyt kaupoissa. Vois olla kehityksen paikka. Mutta itsellä nykyään pystyssä piiput alaspäin harvemmin käytössä olevat kiväärit, miettinyt riittääkö alla telttapatjamateriaali, onko se piipunsuu niin herkkä tapaus? Onhan nuo puutukit kyllä ehtineet jo tummua rautojen liitoskohdasta.
Voihan sen normi asekaapin kaataa kyljelleen...

MTä

Niin... Eikös kaikki asekaapit ole vaaka asekaappeja, jos seinä ja ankkurit kestää..  8)

Tai saahan niitä pinkattua vaakaan lattialle
vaikka päällekkäin. Jossa olisikin hassu sisustuselementti.

rum

En tiijä onko isohomma VGF tuluppa laittaa piipunpäähän jos alaspäin säilyttää? eihän siellä litratolokulla öljyä ole.

Ennen säilytin ylöspäin ja VGF oli ensin sitten käsipaperia juntattuna panospesään eikä koskaan ollu paperi öljyssä, ei vaadi ihmeitä.

Koheltaja

Aseet aina pystyssä eikä ole öljyt valuneet koska öljyämisen jälkeen kuivaan aseen kevyesti öljytyllä liinalla, pintaan jää hyvin ohut öljykalvo joka on täysin riittävä suojaamaan korroosiolta. Piippuun laitan myös kevyen öljyn VFG tulpalla. Samalla tavalla on puulämmitteisessä mökissä ilmakot kestäneet vuosikymmeniä ruostumatta vaikka kosteus ja lämpötilat vaihtelee paljon vuoden aikana.

Kylätason ampuja

oho osu

Mulla oli kerrostalon makuuhuoneen vaatekaapissa joku AR-15 tai Glockin alkuperäinen triggeri tai muuta. Sellaisessa avatussa/suljetussa muovi+kartonki myyntipakkauksessa. Jousi täysin ruosteessa. Siitä ehkä huolestun nykyään kaikkien metallien suhteen. En ymmärrä miksi oli niin ruostunut.

Woodsman

Lainaus käyttäjältä: oho osu - heinäkuu 16, 2025, 11:39Mulla oli kerrostalon makuuhuoneen vaatekaapissa joku AR-15 tai Glockin alkuperäinen triggeri tai muuta. Sellaisessa avatussa/suljetussa muovi+kartonki myyntipakkauksessa. Jousi täysin ruosteessa. Siitä ehkä huolestun nykyään kaikkien metallien suhteen. En ymmärrä miksi oli niin ruostunut.
Osa pahveista on sellaista kamaa, että kiihdyttävät korroosia jos kostuvat. Ollaan testattu empiirisesti tehtaalla kuinka eri tavalla pakatut teräsosat ruostuu, pahvilaatikko sellaisenaan oli aika pahainen pakkaus koneistetuille teräsosille

JPu

Hyvin kevyet öljyt minullakin käytössä ja ihan perä asekaapin pohjaa vasten, enkä ole havainnut että öljyä olisi valunut lukkoon, senkin olen toki öljynnyt. Asekaapissa olen säilyttänyt kahta puolenkilon pussia silikageeliä, joka imee kaapin sisältä kosteudet itseensä aika hyvin, sen vähän mikä huoneilmassa on.
JPu, TRG-300LM ja pari muuta

Kumpumäen seppä

Itse ostin yhden aseen liikkeestä, jossa se oli varmaan ollut aika kauan. Vähän kauhulla katselin, millainen piippu sieltä paksun luultavasti anti-corrol tervan alta löytyy. Putsailujen jälkeen piippu oli suht ok. Laukaisukoneisto oli perin tahmea. Irroitin sen, ja laitoin uimaan asetoniin. Melko nopeasti asetoni muuttui hyvin voimakkaasti ruskeaksi, eli sitä tervaa oli koneistossa reilusti. Tuon puhdistuksen jälkeen koneisto muuttui huomattavasti paremmaksi. Luultavasti tuolla liikkeessä oli vedetty runsaasti anti-corrolia piippuun ja sehän oli tietysti valunut myös laukaisukoneistoon.

Itse olen pidempiaikaiseen varastointiin vetänyt piippuun ATF:ää. Se on ainakin notkea aine, joka ei kuivu tervaksi. Lyhyet säilytykset usein niin, että puhdistus Bore tech Eliminaattorilla. Viimeisenä märkä lappu eliminatoria piipun läpi. Jos sen öljyn valumista pelkää, niin sen kuivaamiseen riittää varmasti, jos työntää lapuntyöntimellä pari lappua patruunapesään.