Samanlaisella lentoratadalla puoli-ja kokovaippa patruunat

Aloittaja hullu-ukko, lokakuu 28, 2006, 18:40

« edellinen - seuraava »

hullu-ukko

Olisiko jollain kertoa, millä luodilla ja latauksella saisin n.8-10g luodilla ladatut patruunat jotka lentäisivät suurinpiirtein samalla lentoradalla 0-300m. ja miksei pidemmällekin.

eli toinen kokovaippa ja toinen lyijykärki tms. metsästysluoti ja cal .308

MikaS

Vaikka Lapua on ainakin jossain vaiheessa mainostanut, että 8g fmj ja 12g mega käyvät samaan pisteeseen, niin asia on täysin asekohtainen.

Sinun ei auta muuta kuin kokeilla omalla aseellasi, mitkä on sopivat lataukset.

hullu-ukko

Kyllä kai se kokeiluksi menee. Ajattelin vaan että jos jollakin on edes vähän tietoa, mitkä vois sopia keskenään. Aseena on TRG 22. Onko toi 8g fmj ja 12g Mega tehdaslatauksilla 100m vai?  Ajattelin itse latailla. Onko ajatus maailma oikeanlainen jos aloittaa saman painoisilla ja muotoisilla kokeilemaan esim. Ballistic tip ja scenar tai lock base? TRG miehet voi kertoa jos löytyy omaan aseeseen sopivat.

MikaS

Itse olen saanut käymään b-tipit 9.7g ja scenun 10g hyvinkin lähelle toisiaan. Tosin ase ampuu kuulan kuin kuulan 10cm sisään muutenkin.

Ai niin ase ei ole trg vaan vanha ja hyvä Tikka 55:n.

Itselläni oli yksi ase jolla esim. tuo 8g ja 12g ero oli noin 25cm/100m.

JSR

Mulla sama ominaisuus kuin MikaS:n aseessa. Käytännössä kaikki mikä sopii ja mitä uskaltaa piipusta läpi laskea (paitsi boresnake :lol: ) on sadassa metrissä hirvitaulun kympissä. 11,7 oryx ja 9,7 lb 150m-300m max 5 cm erolla osumapisteissä. Välit ammuttu 50 m välein. Ase tikka m65 30-06

hullu-ukko

Onko siis niin, että millään valmistajalla ei ole kahta saman muotoista ja painoista SP ja FMJ luotia, jotka lähtevät piipunsuusta yhtä lujaa samalla ruutimäärällä?

er

Terve. Oma kokemus on että kokeiluksi menee. Cal 30-06:sen kanssa 8g Lapua trainer ja Sako Arrrowhead 2 (11,7g swift scirocco) käyvät lähes samaan pisteeseen.  75m matkalle joutuu ottamaan 0,25 mrad lisää koroa 11,7g lle, mutta 150m päässä osumat ovat samassa pisteessä.  Sivukorjausta joutuu ottamaan 0,2mrad 150m matkalle vaihdettaessa patruunaa. Asia on samoin Sako Range vs Sako Arrowhead 2, paitsi että sivukorjausta ei tarvitse ottaa.  Norman 9,7g jakt match käy Sako Arrowhead 2 sen kanssa täsmälleen samaan 75m matkalla, mutta jää noin 0,1mrad alle 150m matkalle.

Muiden harjoittelu vs hirvilatinkien välillä on ollut aina suurempi ero. Ilmeisesti Swift Sciroccon hyvä ballistinen muotokerroin auttaa asiaa.
Train hard--->Fight easy

HJu

Lainaus käyttäjältä: hullu-ukkoOnko siis niin, että millään valmistajalla ei ole kahta saman muotoista ja painoista SP ja FMJ luotia, jotka lähtevät piipunsuusta yhtä lujaa samalla ruutimäärällä?

Kivääripuolella noin taitaa olla tilanne. Pistoolipuolella USAssa useampikin valmistaja tekee kalliiden antipersonnel-patruunoiden kanssa rekyylin ja lentoradan suhteen identtisiä mutta halvempia FMJ-latauksia vaativaan harjoituskäyttöön.
Terveisin,

HJu