Miten tallennette ballistiikan?

Aloittaja LSa, marraskuu 11, 2023, 22:39

« edellinen - seuraava »

HJu

USAssa poliisin tarkka-ampujien ampumaetäisyydet vaihtelevat 50-75 yardin paikkeilla ja yli 200 yardin ei ammuta käytännössä koskaan. Käytännössä kadun toisella puolen olevasta rakennuksesta ammutaa ja ne pidemmät matkat tapahtuvat maaseudulla.. Kauempaa ei näe eikä ole järkevää ampua. 20" piippu 308 Winiin riittää hyvin noille matkoille.

Toisekseen lyhyiltä matkalta on helpompi ampua selkäytimen jatkeeseen jos jokin pommimies pitää neutraloida yhdellä laukauksella. Silti ampuvatt suurimman osan ajasta keskikehoon tai raajoihin eikä tavoitteena ole tappaa kohdetta.
Terveisin,

HJu

Klpro

En ole älypuhelimen ystävä. Aikoinaan mainio kotimainen Fox-ballistics antoi siirtää helposti Exceliin ja siitä kautta sai syntymään laminoidut pikkutaulukot. Ja mahdollisimman yksinkertaisena.
Lapuan sovellus mahdollistaa siirron myös. Miettikää nyt tilannetta jossa puhelin katoaa tai menee rikki. Huolella tehty taulukko on iätön niin kauan kun lataus tai piippu vaihtuu.
Tasco on parempi mitä kolmenollakasi.

Jokke Espoosta

Mulla on ballistiikka Excelissä joka on Dropboxissa tallessa ja latausdatat on Onenotessa. Oikeastaan ehkä näihinkin olisi Dropbox ja Excel vielä kätevämpi kun nyt ajattelee, mutta näinkin on pärjännyt. Jos kone tai läppäri hajoaa tai paperit hukkuu niin data on edelleen tallessa pilvessä. "Pienimuotoinen Dope card" on linssinsuojuksessa kiinni ja kattaa matkat aseesta riippuen jonnekin 400 metrin nurkille joka metsästysaseessa riittää hyvin.
Trying is the first step towards failure
-Homer Simpson

ttimonen

Kännykässä muistilappu appi johon olen merkinnyt käytössä olevien panosten nopeudet.
Eniten ammun 8g scenaria ja kohdistanut aseen tälle patruunalle. Kännykässä ylhäällä joka panoksen eroavaisuus tähän patruunaan 100 metrille.
Eli jos lähden kettua kyttään Sakon Bladella niin tiedän ottaa -1 klikin ja silloin se patruuna on kohdallaan.

Lataustiedot ja nopeudet olen tallettanut myös One Driveen exeliin ja niitä on helppo tarkastella myös kännykällä tarvittaessa.
Otan myös nykyään lataustesteistä ammunnasta taulukuvat ja ne on helppo lisätä latausexeliin. On mukavaa jälkeenpäin kattella millaista käyntiä ollut.
Kiikarin läpästä löytyy myös napsut 150,200,250 ja 300 metrin matkoille niin ei tarvi aina kännykkää kaivella.

Kännykässä Lapuan ballistiikka appi mikä on mielestäni simppelimpi kuin Strelok. Strelokki pro myös löytyy.

mpaalanen

Onko kukaan käyttänyt Gordon's Reloading Tool -nimistä ohjelmaa PC:ssä? Se on sisäballistiikkaohjelma jolla voi haeskella latauksia eri hylsy/luoti/ruuti -yhdistelmille. Se arvioi syntyviä painekäyriä (enemmän tai vähemmän tarkasti, mutta on tunetettavissa), ja sinne voi dokumentoida mm. kuvat ammutuista kasoista ja ainakin Labradarin tiedostot se osaa jäsentää ja analysoida suoraan. Omia muistiinpanoja sinne voi lisäillä varsin vapaasti.
Itse olen kokenut sen hyödylliseksi, joskaan radalle/maastoon sitä ei saa mukaan.

HJu

Saitilta löytyy haulla säie GRT:stä.
Terveisin,

HJu

oho osu

Samalla kun suunnittelen excelien väsäämistä Pauli Salon vanhojen kirjojen ja MPK:n kurssien mukaisten ballistiikkakorttien tekoon tuli mieleen, että vesikielellä sitä odottelisi "Tarkka-ampuja 3" teosta, jos sellainen joskus tulisi. Siinä voisi olla päivitys edellisiin siinä suhteessa, että käytäisiin läpi ampumatarvikkeita ja ballistiikkaa näiden uusien aseiden suhteen: KIV23 16", TKIV23 18", MPK:n .308 ja 22LR Tikka T3X Tacit, TRG-42 A1 ja M10. Ja voisi siinä olla jotakin Infiray:n jne. lämpötähystimestä ja PV:n uusista kiikaritähtäimistä. Ehkä jopa uudesta Trijicon 1-6x. Aika törkeätä toki listata sivusta käytännössä vapaaehtoistyölle lisää vaatimuksia.  ;D

HJu

Eipä noiden TRG:den suhteen kai kovin hirveästi ole 338 LM:n ballistiikassa tapahtunut vaikka lavettia vähän päivitetään. Tietty AP-luotien osalta tarkempi lentoratadata olisi hyvästä.

Kiv23 ja TKiv23:iin piti tulla uusi a-tarvike josta itse en ainakaan tiedä mitään.

Tarkka-ampuja 3 olisi kyllä hieno jos Hannu Maunulla riittää intoa sellainen kirjoittaa.
Terveisin,

HJu