Vaihtopiipulle lupa

Aloittaja Hepe, lokakuu 20, 2017, 09:22

« edellinen - seuraava »

metsienmies

Nykylain mukaan ymmärtääkseni pitää. Menee ilmoitus menettelyllä. Kun seppä kirjaa piipun järjestelmäänsä, virkavallalle se tulee näkyviin ja on 30 vuorokautta aikaa käysä näytillä.

Tietääkseni nykyään sepät eivät saa itse piippuja enää hävittää. Mutta sepän kyllä pitää olla laista ajan tasalla, joten osaa varmasti kertoa miten asian laita on jos kysyy. Tai kysyy viranomaiselta.

saku_s-t

Ainakaan Tampereen laitoksella noita vanhoja piippuja ei saa ainakaan poliisille luovuttaa. Seppähän mua neuvoi että kun meet näyttämään uutta piippua poliisille niin luovutat vanhan pois. Mähän tein työtä käskettyä ja sanoin juurikin että haluan luovuttaa vanhan piipun pois ja uuden luvittaa niin alkoi kauhea vittuilu että sittehän multa pitää ottaa ase pois ja hakea uus lupa. Siinä sitten vähä ääneen ihmettelin että mitä se siinä sönköttää, niin se alkoi selittämään  että jos annan vanhan piipun pois niin sittenhän mulla ei ole enää sitä tikan asetta mikä mulla luvissa on  vaan joku seka sikiö mille ei ole lupaa. Uuden piipun luvittamisessa ei sinällään ollut mitään ongelmaa kun varasi vaan ajan aseen esittämiselle. Aseelle kirjattiin uusi piippu järjestelmään mutta vanha pitää säilyttää että omistaa vielä sen luvassa olevan aseen kokonaisuudessaan.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

HxM

No jopas on...

Minä luovutin (tyhmyyksissäni) alkuvuodesta kaakon kulmilla kaksi piippua uusia näyttäessäni eikä siitä tullut mitään mutinoita.

Jarmando

Edellistä kompaten: No jopas on ja kaikenlaista sitä...

On se hyvä että edellinen hallitus vähensi tätä turhaa byrokratiaprseilyä, aatelkaas paljonko sitä ollenkaan olisi ilman niitä norminpoistotalkoita.

MikaS

Lainaus käyttäjältä: saku_s-t - marraskuu 02, 2022, 20:15
Ainakaan Tampereen laitoksella noita vanhoja piippuja ei saa ainakaan poliisille luovuttaa. Seppähän mua neuvoi että kun meet näyttämään uutta piippua poliisille niin luovutat vanhan pois. Mähän tein työtä käskettyä ja sanoin juurikin että haluan luovuttaa vanhan piipun pois ja uuden luvittaa niin alkoi kauhea vittuilu että sittehän multa pitää ottaa ase pois ja hakea uus lupa. Siinä sitten vähä ääneen ihmettelin että mitä se siinä sönköttää, niin se alkoi selittämään  että jos annan vanhan piipun pois niin sittenhän mulla ei ole enää sitä tikan asetta mikä mulla luvissa on  vaan joku seka sikiö mille ei ole lupaa. Uuden piipun luvittamisessa ei sinällään ollut mitään ongelmaa kun varasi vaan ajan aseen esittämiselle. Aseelle kirjattiin uusi piippu järjestelmään mutta vanha pitää säilyttää että omistaa vielä sen luvassa olevan aseen kokonaisuudessaan.

Jep, näin käy sisäsuomen alueella, nykäskylän asemalta ei ole kokemusta.

Kumpumäen seppä

Kyllähän se aika ihmeellistä on, että aseen esittämistä varten pitää varata aika. Silloin luulisi, että poliisin puoleltakin sinne saisi paikalle jonkun sellaisen henkilön, joka tuntee aselait. No niinhän se on mennyt ennenkin myös muissa vastaavissa asioissa, että kansalaisen on tiedettävä lait, ja tarvittaessa kerrottava ne asiaa hoitavalle viranomaiselle/virkailijalle, jotta saisi asiansa käsiteltyä oikein. Kyllähän siinä minun piipun esittämisessä melkoista haparointia oli tiskin toiselta puolelta. Asia tuli kyllä hoidettua. Täytyy vaan katsoa huolella, millainen kortti sieltä tulee, ettei siinä ole mitään älyttömyyksiä. Onkohan aseen omistajalla mahdollisuus nähdä asetietojärjestelmään kirjatut omat tietonsa? Tuollahan on kuitenkin paljon tietoa, mikä ei noista omista korteista näy mitenkään ilmi. Olisi tavallaan kiva joskus selvittää niiden ajantasaisuus. Aikoinaan hain ensimmäisen aseeni pahvikortin tilalle muovikortin (kaksoiskappaleen), kun kortti oli hukassa. Hieman ihmetytti, kun poliisi ei löytänyt järjestelmistään mitään tietoa tuollaisesta luvasta. Parin kuukauden kuluttua uusi kortti kyllä saapui. Saattaa olla aika epätäydellisiä nuo tietojärjestelmät vanhojen lupien osalta.

HJu

Lainaus käyttäjältä: saku_s-t - marraskuu 02, 2022, 20:15

Sama laitos varman käynnistää esitutkinnan kun sille vanhalle irtopiipulle ei ole omaa lupakorttiaa esittää

Vaihtoehdot:

- et tee mitään ja säästät hermoja ja aikaa
- otat lupatoimiston päälikköön yhteyttä ja selvität onko tämä tulkinta (=aselupa mitätöityy jos alkuperäisen piipun antaa poliisille hävitettäväksi) laitoksen virallisen linjan mukainen. Aselakiin se ei ainakaan perustu. Jos menee vaikeaksi niin pyydä esittämään mihin lakipykälään moinen tulkinta perustuu.
Terveisin,

HJu

MikaS

Kysymys taisi olla siitä.  Kun siitä Tikasta ruuvaa irti piipun ja myy/hävittää sen, tilalle tulee jonkun muun valmistamapiippu , niin ase lakkaa olemasta Tikan kivääri joka alkuperäisessä hallussapitoluvassa on.

Tänä keväänä asiasta käytiin melkoista jumppaa Tampereella kun ostin käytetyn tikan piipun, näissähän on sama sarjanumerointi mitä mm kehyksessä. No myyjälle siinä enemmän käyntejä tuli.

saku_s-t

Lainaus käyttäjältä: MikaS - marraskuu 03, 2022, 09:28
Kysymys taisi olla siitä.  Kun siitä Tikasta ruuvaa irti piipun ja myy/hävittää sen, tilalle tulee jonkun muun valmistamapiippu , niin ase lakkaa olemasta Tikan kivääri joka alkuperäisessä hallussapitoluvassa on.

Tänä keväänä asiasta käytiin melkoista jumppaa Tampereella kun ostin käytetyn tikan piipun, näissähän on sama sarjanumerointi mitä mm kehyksessä. No myyjälle siinä enemmän käyntejä tuli.
Juuri tämä oli selitys. Asia siis on saatu jo hoidettua. Kunhan omistaa alkuperäisen aseen kokonaisuudessaan niin "vaihtopiippuja" saa niin paljon kun tykkää

HJu

Lainaus käyttäjältä: MikaS - marraskuu 03, 2022, 09:28

Mikään ei lakkaa olemasta  jos aseen kaliperi pysyy ennallaan. Jos kaliperi vaihtuu, niin silloin toki se orginaalilupa ei enää täsmäisi jos orkkispiipun antaisi pois. Tuossa aloittajan tarinassa ei kuitenkaan mainittu kaliperinvaihtoa ja siksi en tätä lähtenyt spekuloimaan.
Terveisin,

HJu

Jarmando

Lainaus käyttäjältä: Kumpumäen seppä - marraskuu 03, 2022, 08:27Onkohan aseen omistajalla mahdollisuus nähdä asetietojärjestelmään kirjatut omat tietonsa? Tuollahan on kuitenkin paljon tietoa, mikä ei noista omista korteista näy mitenkään ilmi.

On mahdollista. Pyydän yleensä lupaa anoessani, että laittaa syntilistan tulostaen samalla ja siinä näkyy kaikki, päivämäärineen ja voimassaoloaikoineen. Ihan kuin olisin joskus kuullut, että yhden saa vuodessa ilmaiseksi?

Noista "ase lakkaa olemasta"-asioista, että voiko olla noin jyrkkää? Kuitenkin paljon liikkeellä vanhempaa kalustoa, missä on vain rungossa kertaalleen sarjanumero...

metsienmies

Aseethan Suomessa liikkuu pelkästään runkonumerolla. Vaikka piipussa olisi numero, on viranomaisen oma harkinta kirjaako sitä mihinkään vaiko ei. Piippujenkin numerointi aloitettiin kaikkiin aseisiin 2020-2021 vaihteessa.

HJu

Aivan täydellistä rekisteriselostetta en ole saanut koskaan vaan jonkin tiivistelmän. Esim ilmoituksenvaraisista osista ei minulle näytetystä listasta ole voinut lukea minkä luvallisen aseen osikse ne olen ilmoittanut.

Tulevassa sähköisessä aserekisterissä pitäisi kansalaisen voida tarkastella omia tietojaan vapaasti vahvan tunnistamisen avulla.
Terveisin,

HJu

Hulpio

Tuohon piipun luovutukseen. Itselle jos sattuu tilanne eteen niin tuon sakemanniaseen piipun halkaisen sarjanumeron sisältävät osalta ja lopusta teen 10mm leveitä sormuksia ja sitten koko hoito rautalankaan pujottaen ikäänkuin pakanallinen amuletti. Se laitokselle ja jos itkua tulee niin tulkoon. Sylettää muutenkin kun yhtä ja samaa lakia ei tulkita samalla tavalla koko maassa vaan kansalaiset ovat eriarvoisessa asemassa asuinpaikkansa mukaan.

HxM

Häkki heilahtaa alle 300 mm piipun hallussapidosta?