Liian kuiva hylsy?

Aloittaja MOj, toukokuu 04, 2022, 22:49

« edellinen - seuraava »

MOj

Törmäsin erikoiseen ongelmaan. Kerran omasta aseesta ammutut hylsyt (Lapua), jälleenlataus toimenpiteiden jälkeen seuraavan kerran ammuttaessa, "takertuu" pesään. (Ei samalla tavalla kuin ylipaineesta johtuen). Eli lukko aukeaa ilman voimaa siihen asti, kunnes ulosvetäjän kynsi irrottaa hylsyn pesästä. Tässä kohtaa kammessa tuntuu selkeä pykälä, hylsy ikäänkuin naksahtaa irti pesästä.

Lataus on kohtuu kova, mutta mitään painemerkkejä ei ole. Ensimmäistä kierrosta ammuttaessa tehdashylsyllä (Lapua) tätä ongelmaa ei ole ollut, eikä myöskään uusintakierroksilla Hornadyn hylsyjen kanssa. Lataus, nopeudet ja kaikki muu on samaa kun aiemmin. Mitään kuroutumaa en piipusta endoskoopilla löytänyt. Nyt siis Lapualaisten kanssa toisella kierroksella. Kaliiperi 6.5 PRC.

Hylsyjen käsittelyssä mulla on viimeisenä vaiheena ennen nallitusta, ruutia ja kuulaa, pesu märkätumblerilla. Pesuaineen vaihtuminen on ainut ero aiempaan, ja hylsyn pinta tuntuu nyt pesun jälkeen todella nahkealta esim. tehdashylsyyn verrattuna. Hylsyt supistettu pesän mittoihin, eikä ahdista lukkoa suljettaessa.

Voiko olla niin, että hylsyn pinta on vaan liian kuiva/nahkea ja takertuu ammuttaessa pesän pintaan kiinni (pesän viimeistelyhionta tehty 400 paperilla). Onko kokemuksia tällaisesta? Tuohan selviää tietysti kun kevyesti voitelee hylsyt, ja sen jälkeen kuivaa ne. Ei vaan sattunut mitään liukastetta mukaan radalle ja nyt taas hetki menee ennenkuin pääsee jatkamaan aiheen parissa muiden kiireiden takia.

esase

Terve

Yksi mahdollinen syy tuohon voimaa tarvitsevaan pultin aukaisuun on:
-Liian vähän supistettu hylsy.
a) Liian pitkälle jäänyt olkapää
b) Liian paksu kannasta tai keskemmältä hylsyä.
-Minulla tämä ongelma osui kohdalle viimeisimmässä kisassa. En uskaltanut lisätä supistusta, koska ase kävi jäätävän hyvin.
>>> Meni supistuholkin vaihdoksi. Vanha holkki oli liian leveä, noin 10mm kohdalta hylsyn kannasta.
c) Molemmat edelliset
>>>Pultin sulkeminen, patruuna kammiossa, vaatii voimaa tai on nahkea.
>>Ammutussa hylsyissä saattaa näkyä ulkopuolella "kiillottuneita" renkaita liian vähäisen supistuksen takia. Hylsy hankautuu pulttia suljettaessa ja avattaessa.

-Lapuan hylsy "kovenee/jäykistyy" selkeästi noin 3 laukauksen jälkeen. Normalla kovettumisilmiö on havaittavissa usein jo 1-2 laukauksen jälkeen.
>>> Hylsyn eliniän aikana 20+ latauskertaa supistusta joutuu lisäämään tasaisin väliajoin.
-Hylsy kuolee kuroutumalla poikki tai hylsyn suu halkeaa. Mitä voimakkaammin hylsyä supistetaan pituussuunnassa, niin sitä nopeammin hylsy katkeaa.
-Hehkuttamalla saa hylsyn elinikää lisättyä ja "hylsyn suun" pitovoimaa luodista tasattua.

Esa

MikaS

Hylsyn voitelu ei ole koskaan kannattava ratkaisu, korkeapaineisissa aseissa. Sulun rasitus kasvaa.

veeteetee

Lainaus käyttäjältä: MOj - toukokuu 04, 2022, 22:49
Hylsyjen käsittelyssä mulla on viimeisenä vaiheena ennen nallitusta, ruutia ja kuulaa, pesu märkätumblerilla. Pesuaineen vaihtuminen on ainut ero aiempaan, ja hylsyn pinta tuntuu nyt pesun jälkeen todella nahkealta esim. tehdashylsyyn verrattuna. Hylsyt supistettu pesän mittoihin, eikä ahdista lukkoa suljettaessa.

Itse puhdistan hylsyistä rasvat ennen nallitusta / latausta aina liuottimella (ja rätillä), joko Sinolilla tai Bräkleenillä (a.k.a. Aivojensulatusaine No.1).

Ja tosiaan, voideltu hylsy nostaa lukkorasitukset puolitoista...kaksinkertaiseksi, eräs  ;) organisaatio on testannut asian.

MOj

Thanks!

Näinhän se ajatus itselläkin on ollut, että rasvat pitää hylsyistä saada pois ja sen takia lataushommissa olen pessyt ne viimeisenä vaiheena ennen nallitusta. Nyt vaan, kun mitään muuta, kuin pesuaine ei ole muuttunut ja hylsyt ovat pesun jälkeen todellakin nahkeita kuin santapaperi, niin mietin tarraako tuosta syystä.

Voihan se olla, että hylsyerä ominaisuuksiensa puolesta käyttäytyy eri tavalla, ja vaatii tosiaan hieman enemmän supistamista. Hieman kyllä ihmetyttää, että aiemmin esim. Hornadyn hylsyllä pääsi samoilla toimenpiteillä useamman kierroksen kyseisessä kaliiperissa, eikä vastaavaa ilmennyt. Kaikki työvaiheet jälleenlatauksessa on kyllä tehty huolella ja tarkasti.

Jotain muutakin tässä Lapuan hylsyerässä oli, koska tehdasuuteen hylsyyn luodin asetus vaati poikkeuksellista voimaa ja grafiittia kyytipojaksi. Viisteet tein ennen luoditusta näihinkin. Tällaiseenkaan en ole Lapuan hylsyjen kanssa aiemmin törmännyt.

Koheltaja

Käyttäisin pesässä 000 teräsvillaa jos se helpottaisi hylsyjen tarraamiseen, joskus on auttanut vaikka silmällä tai kameralla ei ole mitään ihmeellistä näkynyt pesässä. Tuppo villaa vanhan pronssiharjan päälle, öljyä ja akkuporalla hoonaa pesän.
Kylätason ampuja

MOj

Joo, sama kävi kanssa mielessä ja jos lisäsupistus ei auta täytyy tehdä tuo. Pesä hommissa olen huomannut ylipäätään, että 400 paperilla viimeistelty pesä antaa taulukon yläpäässä selkeästi vähemmän painemerkkejä samalla latauksella, kuin 600 paperilla viimeistelty pesä. Tämän vuoksi tuokin on 400: lla tehty.

metsienmies

Itsellä on 308lla useammassa lapuan hylsyerässä ollut ihan ensimmäiset luoditukset keskimäärin tiukempia kuin supistetuissa, joskus niinkin että luotiin jäänyt ihan pieni lommo. Ei oo kuitenkaan vaikuttanut mihinkään, ellei ihan tappilatausta tehnyt.

Kannattaa olla varovainen ettei hoonaa pesää liikaa. Aikoinaan kun soitin sepälle trgstä kun hylsy tarraa lukkorungon reunaan kuten omistajat tietää oli seppä kehunu että muutama oli luullut että tarraus johtuu pesästä ja hoonanneet pesän niin sileäksi että mennyt pilalle.

Kuten huomattu, pikkusen karkea pesä auttaa paineiden kanssa, itse en välttämättä tekisi muuta kuin pesun sijasta poistaisin supistusvahat/rasvat rätillä bräkleenin kanssa tai ilman

MOj

Kolmen nollan villalla ja öljyllä ei pesää pilalle saa. Mutta ylipäätään joo, pitää tietää mitä on tekemässä.

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: MOj - toukokuu 05, 2022, 22:27
Kolmen nollan villalla ja öljyllä ei pesää pilalle saa. Mutta ylipäätään joo, pitää tietää mitä on tekemässä

Eikä näköjään piippua. Eräs oli tehnyt piipun alkupään puhdistuksen kyseisellä menetelmällä ja pyöritellyt tuppoa oikein huolella ylimenossa ja piipun alkupäässä. Lopputuloksena käynnin palaaminen ja ampui taas kovia tuloksia 300m. Omaan piippuun en tätä tekisi.

Teräsvillaa olen joskus käyttänyt piipussa mutta en sentään pyörivänä, pesät olen joskus puhdistanut sillä.

Kylätason ampuja

Räiskis

Aika rajulta tuntuu pyörittely? Joskus kaverin kiväärin putsasin, oli tehty sotilaskiväärin luodille ja tais olla pikakiväärin piipusta vielä tehty, meni ampumaan normaalia ohutta 30cal luotia, piippu ihan karstassa eikä millään saanu puhtaaksi, tuolla teräsvilla ja krominkiillotusaine yhdistelmällä sai puhtaaksi ja ei pilalle menny, en kyllä pyörittänyt. Huopatulppa ja kiillotusaine, viimeistelyssä.