Vaimennin, mutta mikä?

Aloittaja kippo, toukokuu 31, 2015, 09:21

« edellinen - seuraava »

Mk-0

Lainaus käyttäjältä: veeteetee - syyskuu 15, 2021, 08:04
Oman kokemuksen mukaan kiväärikaliipereissa eroosio syö alumiinilaippoja kuin näkkileipää. Vaihtoehtoina ovat halpa teräs, parempi ruostumaton teräs, kalliimpi titaani tai eksoottinen ja sikakallis Inconel. Eipä siis tule alumiinipönttöjä aseisiini, eikä muuten hiilikuituakaan ;)

Mikä ny on kullekki näkkikeipää?
.223 ja 7,62x39 ressuvehkeis alupöntöt piipunnokassa ja eihän niillä teräspöntön elinikää ole, mutta semijärkevällä somotustahdilla kummasti vaan toimivat vuodesta toiseen.

Ippe69

Meneepä hieman vaikeaksi tämä homma. Uusi F&D tuli ja kun noita sisuksia katsoo, niin onhan siellä pienillä ainevahvuuksilla olevia alumiiniosia... Mietityttää, että pitäiskö vielä lähettää takaisin ja miettiä jotain muuta.
A-tecin Hertz vaimentimissa on muuten teräksiset haittalevyt ja on minulla kestänyt useamman tuhat laukausta moitteetta. Tarkempaa analyysiä en pysty tekemään, koska se ei ole purettava. Sen seuraaja H2 malli olisi minun tämänhetkinen valinta jos se vain sopisi tukin sisään.

aqualung

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - syyskuu 15, 2021, 10:36
Sen (A-Tec Hertz) seuraaja H2 malli olisi minun tämänhetkinen valinta jos se vain sopisi tukin sisään.
Mitähän valmistaja meinaa sillä, että sivullaan sanoo H2:n olevan "for hunting rifles only"?
Meinaako he, että se porsii jos pulttilukolla paukuttelee 20 laukausta ripeään tahtiin (tai tuhat vuodessa), vai ettei se kestä magdumppeja arskan nokassa?

stoma

Katsoin uuteen jahtikivääriin F&D:n 149 vaimenninta mutta myyjä suositteli kestävyyden takia jotain muuta, kyseessä oli kuitenkin vain 6.5CM. Kuulosti vähän huolestuttavalta. Kiväärillä on kuitenkin tarkoitus ampua enemmänkin kuin jahtilaukaukset ja merkkiammunta  ::). Mitään oikeaa dataa kestävyydestä ei mulla kuitenkaan ole.

Arvoin lopulta AU:n SL5i:n ja Jakin Titanium huntterin välillä. Jaki tuli lopulta taloon mutta mitään kunnon perusteluita ei ollut kummankaan eduksi.

HJu

SL5i:n edut: Kestää sarjatulta(kin), rosteria ja hitsaamalla kasattu.
Terveisin,

HJu

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: aqualung - syyskuu 15, 2021, 12:30
Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - syyskuu 15, 2021, 10:36
Sen (A-Tec Hertz) seuraaja H2 malli olisi minun tämänhetkinen valinta jos se vain sopisi tukin sisään.
Mitähän valmistaja meinaa sillä, että sivullaan sanoo H2:n olevan "for hunting rifles only"?
Tuotapa en ollut huomannutkaan. Hertzissä ei tietääkseni sellaista mainintaa ollut ja se kyllä kesti sen mitä pulttilukolla radalla tulee ammuttua.

Päätin nyt kuitenkin ottaa F&D:n käyttöön. Pitää seurata sisuksien kuntoa ja siirtää muuhun käyttöön jos ei ratahommia kestä.

SO

Tuolla disclaimerilla voi olla myös puhtaasti poliittinen merkitys jos lupien tms. julkisuuden takia halutaan tehdä selväksi että tehdään urheiluvälineitä eikä kyseessä ole sotakalustoa.

HJu

A-Tec valmistaa myös viranomaiskäyttöön Pro -tuotelinjan vaimentimia. Ne ovat kautta linjan painavampia kuin metsästysmallit joka viittaisi teräksen tms. alumiiniä paivampien materiaalien ja/tai isompien ainevahvuuksien käyttöön.

Hunting only tarkoittanee A-Tecillä maltillisia tulinopeuksia eli ei useita 20ptr (308 Win) tai 30 ptr (223 Rem) magdumppeja peräjälkeen.

Uskoisin että H2:t kestää pulttilukolla 5-10 lks tarkkuussarjoja 222-308 luokan kalipereilla radalla mainiosti. Itse kysyisin A-Teciltä etukäteen mitä suosittelevat.

Terveisin,

HJu

roris

Olen ampunut F&D:n 196 grammaisella 6.5 CM:ssä reilut sata laukausta. Kestävyydessä en ole havainnut mitään ongelmaa, mutta laiskuuttani olen saanut ulkokuoren kierteet karstoittumaan ja jumiin. Vaatinee ultraäänipesuria puhdistukseen.

Mippi

Vaimennin mullakin hakusessa 6.5:een. Mitens tuo AU Radien 300g. Onko kokemuksia?

Kuukkeli88

Lainaus käyttäjältä: Mippi - syyskuu 15, 2021, 20:24
Vaimennin mullakin hakusessa 6.5:een. Mitens tuo AU Radien 300g. Onko kokemuksia?

308:lla 3+3+3+3+3+5 laukauksen sarjat(kävely taululle 100m, paikkaus ja takasi kävely sarjojen välissä) ja radien oli kuuma mutta sormikosketeltava.

iippo777

[/quote]Miten 149 malli leikkaa ääntä 308:ssa?
[/quote]
Leikkaa ääntä "yllättävän hyvin" mullon ko. Laite Tikka CTR 308 SS 20" perässä.
On äänekkäämpi, kuin puolen kilon möröt, mutta ampuu tällä riistaa ilman suojausta (omalla riskillä) ero n.3db paperilla saattaa pitää paikkansa 3-5 laukausta ja kiehuu pönttö (riippuu vauhdista) 200 laakia takana ja en ole putsannut sisälmykset on kunnossa.

tervemoro

Taas tullaan tähän kysymykseen mikä vaimennin. Kysymys kuuluu kaikille mitä vaimentimelta haetaan, ase ultra kestää sarjatulta ( monellako on sarjatuli ase ), pitäis olla hiljainen ja mielellään pieni. Äänenvaimentimen tarkoitus ainakin minun mielestä on poistaa suurin ääni piikki, suuliekki ja vähentää rekyyliä. Vaimentimen kestosta sen verran, että esim.6082 sarjan alumiinista ( "räkäalumiini" )  valmistettu vaimennin on minulla kestänyt rata-ammunnassa arviolta 2000 laukausta vielä syöpymättä puhki ja vaimentaa vielä hyvin. Metsästys käytössä 30-06 edessä on 200g painava n.10 cm pönttö ja mielestäni se toimii hirvimetsällä erittäin hyvin. Jos haetaan hiljaista vaimentajaa, niin silloin pitää myös luodin lähtönopeus olla aliäänisen tasolla ja silloinkin tulee eroja vaimentimien vaimennus tehossa.

Ippe69

Muistaakseni täällä oli joskus virallinen ohje miten vaimennin kiinnitetään "pysyvästi". En enää löydä sitä... Laissa ei kai ole sitä suoraan määritelty.
Mietin että onnistuisiko esimerkiksi Freyr&Devikin vaimentimen kiinnitys kiinteästi. Siitä kun kuitenkin saa kuoren irti huoltoa varten. Tai olisiko joku muu vaimennin parempi? SAK-tyyppinen varmaan parhain, mutta onko sellaista 223 kaliiperille? Mietinnässä alle minimin mittainen piippu ja myös aseen kokonaismitta aika rajoilla taittoperällä.
Vaihtoehtona mietin kiinteää suujarrua tai liekinsammutinta jonka päälle kiinnitetään vaimennin. Borelock-tyyppistä mahdollisesti mutta mieluummin niin että piipun mitta lain silmissä olisi mahdollisimman lähellä sen pituutta vaimentimella. Onko kukaan toteuttanut?

aqualung

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - lokakuu 05, 2021, 12:58
Muistaakseni täällä oli joskus virallinen ohje miten vaimennin kiinnitetään "pysyvästi". En enää löydä sitä... Laissa ei kai ole sitä suoraan määritelty.
Mietin että onnistuisiko esimerkiksi Freyr&Devikin vaimentimen kiinnitys kiinteästi. Siitä kun kuitenkin saa kuoren irti huoltoa varten. Tai olisiko joku muu vaimennin parempi? SAK-tyyppinen varmaan parhain, mutta onko sellaista 223 kaliiperille? Mietinnässä alle minimin mittainen piippu ja myös aseen kokonaismitta aika rajoilla taittoperällä.
Vaihtoehtona mietin kiinteää suujarrua tai liekinsammutinta jonka päälle kiinnitetään vaimennin. Borelock-tyyppistä mahdollisesti mutta mieluummin niin että piipun mitta lain silmissä olisi mahdollisimman lähellä sen pituutta vaimentimella. Onko kukaan toteuttanut?
Minimimittaisessa keskisytytteisessä ei mikään alumiinivaimennin tule kestämään. Kokeilin 10.5" .223 mäntäpelin nokalla halvalla saatua käytettyä Saimaa Stillin titaanilaipoilla ja alumiinikuorella varustettua läpipuhaltavaa vaimenninta.
Lyhyen SRA-viikkokisarastin aikana (luokkaa 20 laukausta 30 sekunnissa) vaimentimen vaippa pullistui kuin ilmapallo ja puhalsi kaasut vaimenninrungon ja vaipan takapään väliin auenneesta raosta. Alumiini ei vaan kestä sitä lämpö- ja painekuormaa.

Tuon lisäksi liekkieroosio on niin voimakas, että 1500-2000 laukausta riitti syömään Saimaa Still Sport -suujarrun ekan laipan puhki kokonaan. Nyt siinä on keskellä n. 8 mm rosoreunainen reikä, ja seuraava laippa kuluu jo kovaa vauhtia.

En harkitsisi tuollaisen nokalle mitään teräksistä Ase Utraa hennompaa.