Kiikarin asennus

Aloittaja ampuja1, tammikuu 09, 2010, 10:41

« edellinen - seuraava »

BigDane

Eeeh... Pitänee saada vastaus, ennekuin uskaltaa ampua. Uudessa kiväärissä vanha putki asettuu matalissa optilockeissa siten, että piipun ja putken väliin jää paikoin n. 1,5mm, pienimmillään alle millin rako. Ase .260 ctr, eli semiraskas piippu jolta ei kovasti heiluntaa odottas. Hommaanko suosiolla korkeemmat renkaat vai uskaltaako ampua?

mika

Ma sanoisin et antaa menna jos kiikari muuten on oikealla korkeudella. Ei se piippu varsinkaan lahella kehysta montaa millia heilu. vrt vapaasti varahteleva piippu ja A4-paperi etutukin vali.
CHAIRBORNE - USB Troop

Jake64

Kysytään viisaammilta mielipidettä. Mitä ootte mieltä, onko seuraava normaalia. Mulla Zeiss Duralyt 1.2-5x36 30mm putki optilockeilla (low) kiinni hirvikiväärissä 30-06. 1.2 suurennoksella kiikarin läpi katsoessa näkyy myös koko piippu . Pikkuhiljaa suurennosta kasvattaessa piippu häipyy näkyvistä.

Esim 2.5:lla näkyy enään varjo etutähtäimestä.

Tuo 1.2 suurennoksella piipun näkyminen häiritsee. Onko tämä normaalia näillä ns. hirvikiikareilla, että piippu näkyy pienillä suurennoksilla ?

Muuten toi kiikarin korkeus hyvä ja ase istuu poskelle, joten renkaan korkeuden muuttaminen (medium) ei välttämättä hyvä ratkaisu.

jsr85

Ota etutähtäin pois.

JR
<t></t>

Jake64

Joo samaa mietin itsekin. Sen lisäksi tossa 1.2 suurennoksessa vääristymää reunoilla, tunneliefekti.

Mieluummin käyttää vaikka suurennosta 2, niin vääristymä jää pois. Eiköhän silläkin pärjää hirvimetsällä.

Jaz

Metsästystilanteessa huomio on kiikarin keskellä, eikä pieni vääristymä reunoilla haittaa. Laaja näkökenttä kuitenkin helpottaa puskassa kohteen löytämistä ja seuraamista. Sama koskee mielestäni piipun/änkkärin haamua.

Jake64

Kiitos vastauksista. Kokeilin korkeempaa jalkaa tuohon, nostamalla kiikaria 4:llä millillä (low:n ja mediumin renkaan ero) mutta siinä tuli sellainen vastaan, että ampuma-asento ei ollut hyvä. Leukaluu oli poskipakkaa vasten ja kyllähän sieltä piippukin vielä näkyi tolla pienellä suurennoksella, joten ei sekään auttais.

Joten, näillä mennään ja keskitytään siihen ristikkoon.

Mikko_

Käytetäänpä tätä aihetta hyväksi. Hommasin uuden kiikarin ja uudet optilockit kun runkokoko muuttui. Ruuvilukitetta pitäisi laittaa jalkoihin/ jalustaan. Mutta mitä lukitetta? Punaista vai sinistä? Lukitetta oli vanhoissa jaloissakin, mutta en muista mitä, kun se liikkeessä asennettiin. Ja aseena on jahtiase, Sakon 85, 308

veeteetee

Itse olen käyttänyt Loctite 222:a eli marjapuuron väristä matalalukitteista.

metsienmies

Sininen on hyvä vähän jokapaikkaan.

HJu

Lukitetta Optilockeissa laitetaan sitten vain alarenkaan ja jalustan väliseen kiinnitysruuviin. Sitä ei laiteta jalan kirityspalaa kiristävään ruuvin eikä varsinkaan kiikaria paikallaan pitävän yläosan M3.5-ruuveihin.
Terveisin,

HJu

J.J

Ei ole vielä koskaan tuon kaliiperiluokan aseissa ilmennyt tarvetta liimailla optilockeja kun käyttänyt valmistajan ilmoittamia kiristysmomentteja *koputtaa puuta*. Ehkä jos noita irtorengasmalleja tulisi käytettyä ns. pikajalkoina että niitä irroittaisi ja kiinnittäisi useaan otteeseen kiskoon kiikari kiinni renkaissa voisin jalustan ja renkaan yhdistävän ruuvilukitteen kokea tarpeelliseksi.

HJu

Kyllähän tämäkin säie päättyy ennemmin tai myöhemmin jonkin harrastajan törmää seuraavaan dilemmaan:

"Postin rasvat brakleenilla ja vedin vihreää laakeriliimaa kaikkiin kierteisiin mitä aseesta löytyi sekä Optilock-muovirinkuloihin jotka liimasin renkaisiin ja tähtäimen renkaisiin että pysyy paikallaan. Jotenkin tähtäin tuli asennettua noin 3-4 astetta vinoon ja nyt en enää saa purettua asennusta. Tykkääköhän uusi S&B PMII 5-25x56 tähtäimeni huonoa jos kaasutoholla ihan vähän vaan lämmittäisi niitä liimauksia ?"
Terveisin,

HJu

metsienmies

Ite kun oli optilockit käytin sinistä loctiteä t15 ruuveihin ja auki ne sai ihan ongelmitta. En kyllä koskaan oo loctiteä laittanut ruuveihin niin että oisin poistanut tehdäsöljyjä. Tällöin toimii käytännössä tiivisteenä ettei tärinästä aukea muttei liimaa pintoja toisiinsa kiinni.

Mikko_

Heippa Taas!! Jos minä kysyn minkälujuista lukitetta kansa käyttää, niin pitääkö mun olla huolissaan, että konkarit ajattelee minun ehkä mahdollisesti liimaavan kiikarinkin kiinni ja pilaavan sen toholla sen jälkeen?  ;D ;D. No ihan sama. Jalat on nyt kiinni, kiikarikin on saatu sopivalle etäisyydelle ja yhdistelmä kohdistettu. Kiitoksia kommentoijille avusta, tai oikeastaan uskonvahvistuksesta