Main Menu

Sako S20

Aloittaja Koheltaja, helmikuu 20, 2020, 19:56

« edellinen - seuraava »

HJu

Terveisin,

HJu

mattix

Vaikka omasta puolestani olen mielelläni mukana TRG21/22:n ylistystä kuorolaulamassa, niin on (käytetyssä) TRG:ssä muutamia huonojakin juttuja:
- Poskipakan säätö on hanurista. Halvin vaihtoehto lienee laittaa KRG:n Bravon takapää (TRG-sopiva). Parempi olisi taittoperä joko KRG:lta tai Sakolta, mutta rahaa uuteen sellaiseen n. 1.5 k€. Aivan järjetöntä.
- Picatinnyn joutuu investoimaan aseen päälle
- Kaikki TRG-hilut maksavat mansikoita. On kyseessä sitten bipod, hihnalenkin istukka tai lipas. Satasia tippuu lompakosta välittömästi ja taas menee pätäkkää aseen verran, jos kunnolla varustaa.

Toisaalta sitten on kasassa ns. keeper. Itse ostin käytetyn huippukäyntisen TRG21:n reippaalla tonnilla. Sen jälkeen meni rahaa 1.5k€ eli 20MOA picatinnykisko, piipun pätkäisy/kierre + AU SL, tukin viilaus 22:n tyyppiseksi, hihnalenkkitarviketta, extralipas, taittoperä jne.

Keskustelun aloittajalle totean, että S20 hunter on varmasti soiva peli monenlaiseen ammuntaan ja metsästykseen. Itse asetta kokeilleena pidin siitä ja lukko tuntui liikkuvan liukkaasti. Olisin paksuntanut etutukkia jonkin verran ja laittanut kokopitkän picatinnyn. Yllättävän positiivista on lisäpalojen eli mm. lippaiden järkevä hinnoittelu. Jos olisin uutta 6.5CM ostamassa, niin tekisin valinnan S20:n ja perusmallin S/S CTR:n välillä. CTR:ään ostaisin mieleisen tukin. Kummankaan kanssa et mene vikaan. Uuden TRG:n hinta karkaa kovin korkeaksi ja käytettyjen markkinoilla ei taida muuta olla tarjolla kuin 308:a.

Carlos

Lainaus käyttäjältä: kema - joulukuu 06, 2020, 20:35
Lainaus käyttäjältä: Carlos - joulukuu 06, 2020, 19:12
Lainaus käyttäjältä: harri81 - joulukuu 06, 2020, 15:23
No budjetti tuplaantuu jos trg pitäs valita.
Deerhunter 1400€ ja s20 2000€ mikä alkaa olla se kipuraja.
TRG:n hankinta voi tuoda säästöä vähän pidemmällä aikavälillä. Siinä käy nimittäin herkästi niin että lopahtaa kiinnostus hankkia enää muita pyssyjä sen jälkeen.

Ei kai? Ainahan sitä pitää olla laput vetämässä tai pitää konsultoida lääkäriä että mikä on miehessä vikana ;D

Selasin pikaisesti korttipakan ja olen näköjään 5 asetta hankkinut TRG:n jälkeen. Mutta tarkennuksena, tarkoitin tuollaisia keskipitkän/pitkän matkan pulttilukkovehkeitä.
Für diesen Moment arbeiten wir

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: mattix - joulukuu 07, 2020, 09:56
Vaikka omasta puolestani olen mielelläni mukana TRG21/22:n ylistystä kuorolaulamassa, niin on (käytetyssä) TRG:ssä muutamia huonojakin juttuja:
- Poskipakan säätö on hanurista. Halvin vaihtoehto lienee laittaa KRG:n Bravon takapää (TRG-sopiva). Parempi olisi taittoperä joko KRG:lta tai Sakolta, mutta rahaa uuteen sellaiseen n. 1.5 k€. Aivan järjetöntä.
- Kaikki TRG-hilut maksavat mansikoita. On kyseessä sitten bipod, hihnalenkin istukka tai lipas. Satasia tippuu lompakosta välittömästi ja taas menee pätäkkää aseen verran, jos kunnolla varustaa.

Toisaalta sitten on kasassa ns. keeper. Itse ostin käytetyn huippukäyntisen TRG21:n reippaalla tonnilla. Sen jälkeen meni rahaa 1.5k€ eli 20MOA picatinnykisko, piipun pätkäisy/kierre + AU SL, tukin viilaus 22:n tyyppiseksi, hihnalenkkitarviketta, extralipas, taittoperä jne.

Keskustelun aloittajalle totean, että S20 hunter on varmasti soiva peli monenlaiseen ammuntaan ja metsästykseen. Itse asetta kokeilleena pidin siitä ja lukko tuntui liikkuvan liukkaasti. Olisin paksuntanut etutukkia jonkin verran ja laittanut kokopitkän picatinnyn. Yllättävän positiivista on lisäpalojen eli mm. lippaiden järkevä hinnoittelu. Jos olisin uutta 6.5CM ostamassa, niin tekisin valinnan S20:n ja perusmallin S/S CTR:n välillä. CTR:ään ostaisin mieleisen tukin. Kummankaan kanssa et mene vikaan. Uuden TRG:n hinta karkaa kovin korkeaksi ja käytettyjen markkinoilla ei taida muuta olla tarjolla kuin 308:a.

Makukysymyksiä. Eiköhän se ole halvempaa ostaa 50€ spacer poskipakan alle kuin 620€ bravo tukki ja ottaa siitä perä trghen 😉. Käytännössä mihinkä tahansa aseeseen joutuu ostamaan picatinnyn katolle jos sellaista haluaa käyttää ja vaimentimen nokalle. Piipun pätkäisy ja uudelleen kierretys ei ole pakollisia vaiheita. Itse ainakin tykkään trgn omasta perästä enemmän kuin bravosta.

Mutta tottahan se on, että trgn omat spesifit osat ovat kalliita, kun niitä ei muut valmiit aseet käytä. Itse hankin omaan trghen b&t 21 picatinnypalikan keulan spigot reikään 60€, ei sitä ole pakko trgn omaa bipodia ostaa jos trgn hankkii.

Sakon oma m08 taittoperä trghen maksaa uutena 1900€ eli käytännös sakon s20 tai tikka t3x tacticaalin verran, se on kieltämättä suht suolanen hinta.

MMä

Lainaus käyttäjältä: SO - joulukuu 07, 2020, 07:35
Ainoa heikkous on möhkö kahva, siitä huolimatta 22/42 on maailman paras kivääri. Ultimaattisen siitä saa Mannersin/McMillanin yms. lasikuitutukilla.
Kokeiles Pautac tukilla...se on hyvä.

JoensuunSAR

Bravon takatukkia saa tilattua kyllä ilman, että koko tukkia tarvitsee ostaa ;)
Hep vain, niin tilataan.
Hinta noin 300€.
https://kineticresearchgroup.com/product/bravo-rear/
Jokunen taittoperäkin ollaan juurikin TRG kiväärin omistajille tilattu.
Tässä on säädöt viimeisen päälle.
https://kineticresearchgroup.com/product/trg-stock/
Kiinteä noin 1000€ ja taitto noin 1350€.

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: JoensuunSAR - joulukuu 07, 2020, 18:47
Bravon takatukkia saa tilattua kyllä ilman, että koko tukkia tarvitsee ostaa ;)
Hep vain, niin tilataan.
Hinta noin 300€.
https://kineticresearchgroup.com/product/bravo-rear/
Jokunen taittoperäkin ollaan juurikin TRG kiväärin omistajille tilattu.
Tässä on säädöt viimeisen päälle.
https://kineticresearchgroup.com/product/trg-stock/
Kiinteä noin 1000€ ja taitto noin 1350€.

On se pelkkä takatukkikin sen 6x kalliimpi kuin poskipakan alle korotuspala..

Ideana vaan se, että mihinkä tahansa aseeseen saa helposti menemään toisenkin aseen hinnan varusteluina kun siihen rupee laskemaan vaimentajaa, bipodia, tukkia, seppätöitä ja lisävarusteita

HJu

Se isoin yksittäinen rahanmeno tulee kuitenkin yleensä siitä laatuoptiikasta ja sen jalasta.

Jos nyt ostaisin "taktisen" pitkän matkan tarkkuuskiväärin niin melko varmasti Tikka Tac A1 vasenkätisenä taittoperellä olisi se valinta. Jalosia on jo pari mutta taittoperää niihin ei järkirahalla saa.
Terveisin,

HJu

mattix

Optiikka on oma lukunsa  :P

Taktisena taitaa Tac A1 olla aika ylitsepääsemätön hintalaatusuhteeltaan. Itse en taktiikasta tiedä mitään, ampumiseni ei sisällä rymyämistä ja en kiinnittele mitään kiikarin etupuolelle niin en näe Tacin rungosta muuta hyötyä kuin taittoperän. Itse asiassa pistoolikahva ei tunnu itselleni kovin mieluisalle, joten suosittelen kiinnostuneita kokeilemaan ennen ostoa. Selvyydeksi lienee syytä mainita, että minulla on kyseinen runko muulla kuin TAC A1 raudoilla.

Otsikon aiheeseen palatakseni. Yllättävän vähän on juttua S20:sta ollut julkaisun jälkeen eikä käytettyjäkään ole myynnissä. Mitenköhän myynti kehittynyt vs. Tikat tai muut Sakot?

jsr85

Lainaus käyttäjältä: mattix - joulukuu 07, 2020, 09:56

Mulla tuli ainakin trg22.n mukana 20moa picatinny.

JR

<t></t>

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: mattix - joulukuu 07, 2020, 21:28Otsikon aiheeseen palatakseni. Yllättävän vähän on juttua S20:sta ollut julkaisun jälkeen eikä käytettyjäkään ole myynnissä. Mitenköhän myynti kehittynyt vs. Tikat tai muut Sakot?

Konseptina T3x on järjettömän hyvä, kivääreiden monitoimilinkkari missä on laaja mallisto ja paljon optio osaa, tarkkojakin pirut ovat. Järkiasetta ostava siirtää katseet T3x:ään tai TRG:hen jos lompakko taipuu siihen, S20 on enemmän Sako fanittajille ja aika suppeasti saa jälkeen muokkailtua, muuten kun siihen tarkoitetuilla optioilla.
Kylätason ampuja

harri81

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - joulukuu 08, 2020, 06:02
Lainaus käyttäjältä: mattix - joulukuu 07, 2020, 21:28Otsikon aiheeseen palatakseni. Yllättävän vähän on juttua S20:sta ollut julkaisun jälkeen eikä käytettyjäkään ole myynnissä. Mitenköhän myynti kehittynyt vs. Tikat tai muut Sakot?

Konseptina T3x on järjettömän hyvä, kivääreiden monitoimilinkkari missä on laaja mallisto ja paljon optio osaa, tarkkojakin pirut ovat. Järkiasetta ostava siirtää katseet T3x:ään tai TRG:hen jos lompakko taipuu siihen, S20 on enemmän Sako fanittajille ja aika suppeasti saa jälkeen muokkailtua, muuten kun siihen tarkoitetuilla optioilla.
Ehkä se on itekkin valittava tuo tikka. Vaihtaa siihen sit mieluisan tukin. Tekniikassa ei taida hirveitä eroja olla tikka vs. Sako.  Luulis et tuohon s20 kans jossain vaiheessa sais vaihtotukkeja.
Eikö tuohon s20 käy yleis osat, bibodi, vaimentaja,kiikarin jalat?
Käytännön kokemusta tuosta s20 olis kiva kuulla jos jollain sellanen on ollu jo tositoimissa,lähinnä metsästys käytössä mihin itelläki pääasiassa tuo ase mihin nyt sit päädynkin, ni tulee.

mopaivinen

Lainaus käyttäjältä: harri81 - joulukuu 08, 2020, 08:46
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - joulukuu 08, 2020, 06:02

Ehkä se on itekkin valittava tuo tikka. Vaihtaa siihen sit mieluisan tukin. Tekniikassa ei taida hirveitä eroja olla tikka vs. Sako.  Luulis et tuohon s20 kans jossain vaiheessa sais vaihtotukkeja.
Eikö tuohon s20 käy yleis osat, bibodi, vaimentaja,kiikarin jalat?
Käytännön kokemusta tuosta s20 olis kiva kuulla jos jollain sellanen on ollu jo tositoimissa,lähinnä metsästys käytössä mihin itelläki pääasiassa tuo ase mihin nyt sit päädynkin, ni tulee.
Kävin itse tätä samaa vertailua juuri äskettäin. Päädyin tuohon CTR:ään koska tuossa S20 hinnassa on mielestäni rokotettu tuosta uudesta tukista ja toisen tukin hankkiminen olisi a) hankalaa b) todennäiköisesti kallista eli vertailu kääntyy rautoihin ja aftermarket osien saatavuuteen.

Lähetetty minun S62 Pro laitteesta Tapatalkilla

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: mopaivinen - joulukuu 08, 2020, 13:17Kävin itse tätä samaa vertailua juuri äskettäin. Päädyin tuohon CTR:ään

CTR on ehkä parhaan hinta-laadun antava kivääri joka on monelle toimiva sellaisenaan, paljon asetta kohtuullisella hinnalla. Myöhemmin voi vaihtaa jos siltä tuntuu, tai ostaa suoraan UPR:än, tai A1:en. CTR lienee tukiltaan monikäyttöisin UPR:än ohella.
Kylätason ampuja

Ile__

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - joulukuu 07, 2020, 06:18

Parilla tonnilla saa käytetyn 22:en ja siinä on asetta enemmän kun yhdessäkään saman hintaisessa uudessa kiväärissä. Jos se tuntuu liian möhköltä-pitkältä-painavalta niin piipun lyhennyksellä ja Visionin kädensijalla saa ylättävän suuren muutoksen aseen käsiteltävyyteen.

TRG:n vakiotukki vaikuttaa omaan makuun aivan mainiolta, eikä pyssykään tunnu sen raskaammalta kuin muutkaan pyssyt.
En oo kyllä pyssyä punninnut, mutta noin niinku näppituntumalla tähtäillessä seisaaltaan.
Ja eilen saapui Atlaksen TRG brace jolla tosiaan saa normi bibodin TRG tukin nokkaan, ruuvasin sen tosin T3 Bravon keulaan aluksi. Pitänee jossain vaiheessa tilata TRG:henki oma.

Tuota aloin miettimään että miten tuo Visionin etutukki auttaa siihen jos pyssy tuntuu möhköltä-pitkältä-painavalta?
Kun Vision painaa 800g, niin on kai orkkis paljon sitä kevyempi..