Nyt tarvittaisiin latausapua...

Aloittaja erankavija, toukokuu 30, 2006, 23:22

« edellinen - seuraava »

erankavija

Moi,

Omistan 30-06 Tikka T3:n ja minulla on vaikeuksia löytää sopivaa latausta raskaammille luodeille (LockBase 9.72g ja Scenar 10.85g). Rihlannousu kiväärissäni on 11.

Parhaiten kiväärissäni on tähän mennessä toiminut Sakon 8g luoti latauksella 54gr N140:stä. 150 metriin parhaat kasat ovat olleet luokkaa 15 mm. 200 metriin kasat ovat olleet parhaimmillaan luokkaa 30 mm.

LockBasea olen kokeillut latauksilla 50.5gr N140:stä, 53gr N140:stä(tästä en ole sata varma) ja 58gr N550:stä. Kasat ovat järjestäen olleet paljon huonompia kuin 8g:lla luodilla, luokkaa 30 mm 150 metriin. Myös 200 metriin kasat ovat hävinneet selvästi 8g:lla ammuttuille kasoihin.

Scenaria olen kokeillut latauksilla 46.1gr N140:stä ja 47gr N140:stä. Kasat ovat olleet samaa luokkaa kuin LockBasella.

Johtuuko raskaampien luotien huono performanssi kiväärini rihlannoususta? Mitä foorumin ekspertit ovat asiasta mieltä? Osaako joku suositella latausta, jolla voisin saada toimimaan nuo raskaammat luodit. Yli 200 metriin ammuttaessa tuon 8g:n luodin alhainen BC taitaa pikkuhiljaa alkaa tuottaa ongelmia?? Tekisi mieli päästä nimittäin joskus kokeilemaan esim. 500 metrin radalle.

Että sellaista, olen kiitollinen kaikista neuvoista!!

john

Kokeile 10 g scenaria N150 ruudilla. Katso määrät latausoppaasta. Rihlannoususi riittää mainiosti esim 12 grammaisellekin luodille.

MSa on saanut erinomaisia tuloksia 30-06 aseella, joten hänellä voisi olla joitain vinkkejä.

Woge

mulla parhaat kasat 10.85grammaisella silver scenarilla tuli taulukon alapäästä otetulla latausksella n140 ruudilla, tarkkaa määrää en muista ja paperit on kotona. Voin tarkistella illalla ja laittaa sitten tänne. Tosin mulla siis oli silver scenar. Aseena on T3 hunter ja oli lähes yhtä reikää. mikä malli sulla on t3:sta ja oletko jo pedannut sen? Mulla ainakin petaus auttoi huomattavasti osumapisteen vaelteluun...

MSa

En usko, että toisten huippukäyntisten latausten speksien tunteminen auttaa juurikaan omassa latauskehittelyssä. Sen vähäisen empiirisen kokemuksen perusteella olen havainnut, että aseyksilöiden väliset erot ovat sikäli merkittäviä että ei voi kuin vetää suuntaviivoja tarkan latauksen hakemiselle. Duuni ja kokeilut on tehtävä itse.

Tässä muutamia havaintoja:

30-06:n, lyhyt piippu 480mm, Mäkinen

- N150 on toiminut hyvin (vaikka onkin hidasta...) (luodit 9,7gLB, 10gScenar, 11gLB, 10,85g & 12g Scenar)

- luodit kevyeen rihlakosketukseen

- riittävästi kyytiä taakse...

Esim 9,7g LB molynä (kova 910m/s @ 15C)

N150 57gr

kevyt rihlakosketus

- n. 10mm / 105m / 5ls

Esim 11g LB moly (850m/s @ 10C)

N150 53gr

kevyt rihla

- n. 30mm / 300m, parhaat kasat 25-27mm/300m / 5ls

MSa
[url=https]

erankavija

Kiitoksia tähänastisista neuvoista....Mitä aseeseeni tulee niin minulla on siinä hunterin puutukki ja lite stainlesin piippu+lukko. Ase on pedattu, tukki avarrettu ja oljytty hyvin. Petaus auttoi osumapisteen vaelteluun. Merkittävin etu tulee varmasti syksyllä esille metsästäessä kun piippu ei enään väänny tukin kastuessa:) Piipun päässä on br-tuotteen vaimennin. Piippua on lyhennetty jokusen sentin vaimentimen takia. Luodit olen ladannut rihlakosketukseen, siitä en tiedä kuinka kevyeen.

Pitääpä kokeilla tuolla N150 ruudilla...Eikös tuo N550 vastaa palonopeudeltaan N150:stä. Sillähän minulla oli yksi kokeilu, kuitenkin selvästi alle taulukkomaksimin (59.7gr). Pitänee kokeilla myös N550:llä isommilla latauksilla?? Kokemuksia 30-06 latauksista otetaan edelleen vastaan.

Mitä eroa/merkitystä on muuten sillä, käyttääkö moly-luoteja vai normaaleja???

Kiitoksia!!

MikaS

Molyluodilla saa isommalla ruutimäärällä, samoilla paineilla, suurempia lähtönopeuksia. Molyn eduista ja haitoista, on sitten jokaisella äijällä oma mielipide. :twisted:

jartsu

sulla voi toimia myös 11g 12g LB luoti, sitä kun pitää kokeilla

kahtto1

Näyttää olevan kaikilla vähän erilaisia neuvoja. Siitä voit siis päätellä jotain millainen on hyvin käyvä lataus pääpiirteiltään. Omassa T3:ssa 8g Trainer käy myös hyvin 100 metriin. 300 metrissä alkaa jo hajontaa tulla.

Itse huomasin, että kun 10g silver scenarin lataa 0,2milliä irti rihloista niin on melkein sama minkä verran laittaa N150 ja aina käy kohtalaisesti (50-60mm/300m). Kannattaa ottaa huomioon, että hylsyjen tasalaatuisuus ja kaulan supistuskin vaikuttavat jonkin verran.

HJu

Varsinainen pointti on se että 500m matkoilla et tee sillä 8 grammaisella luodilla yhtään mitään ja raskaampaa on pakko ottaa käyttöön. 10 ja 10,85 Scenareilla jommalla kummalla pitäisi kasaa alkaa syntymään kun lataus on kohillaan.

Kevyessä aseessa raskaampi luoti ja tuhdit lataukset helposti aiheuttaa hajontaa joku johtuu aseen pidon vaihteluista. Eli siitä miten hyvin joka laukauksella asetta ampuja pitää käsissään. Jos ote muuttuu niin osumapiste muuttuu. Kevyellä aseellä tämä vaikuttaa ja näkyy helpommin kuin raskaalla aseella. Tästä syystä kisa-lajeissa aseilla on sääntäjen sallima maksimipaino jonka liki aseet sitten rakennetaan.

Oma kokemus N550:stä 308:ssa on että taulukkomaksimien lähellä se toimii hyvin mutta aloituslatauksilla ei. Itse olen saanut parempia kasoja 308:ssa N150:llä kuin N550:llä tähän mennessä. No 30-06 ei ole 308 joten samat vinkit ei välttämättä päde.
Terveisin,

HJu

H&K

Lainaus käyttäjältä: HJuVarsinainen pointti on se että 500m matkoilla et tee sillä 8 grammaisella luodilla yhtään mitään

Noinkohan. Sekoittuukohan kasa-ammunta ta- ammuntaan...

Ammuin kaverin lataamalla 8g paukulla testimielessä 50m, 100m, 150m ja 300m matkoilta kohdistukset kohdalleen ja tein taulukon näiden osumien pohjalta etäisyyksille 300m- 800m.

Kaverit veivät PV:n janttereita 9kpl vaiheteleville etäisyyksille etumaastoon.  7 min 36s aikana yhdeksällä laukauksella kaadettu kaikki jantterit (jokaisen etäisyys mitattiin erikseen), ammuntamatkat mitattu mildotilla välille 375m - 625m. Tuulta oli jokinverran, sivutuulipoikkeamien korjaukset arvioitiin 10g Scenarin arvoista ylöspäin pyöristäen.
<t></t>

HJu

Lainaus käyttäjältä: H&K
Lainaus käyttäjältä: HJuVarsinainen pointti on se että 500m matkoilla et tee sillä 8 grammaisella luodilla yhtään mitään

: Noinkohan. Sekoittuukohan kasa-ammunta ta- ammuntaan...

Tyynellä kelillä toki luoti lentää suurin piirtein sinne minne pitääkin. Kovassa sivutuulessa sitä viedään kuin litran mittaa. Silti huono BC rajaa maksimaalista kantamaa jonne se lentää ylisoonisena mutta 30-06:ssa sitä kyllä voi vähän boostata 308:n tasosta ylöspäin. Jos lähtöjä 900 m/s +15C keleissä niin luoti menee alisooniseksi noin 700m kohdalla.
Terveisin,

HJu

kampsa

ihan asiaa hju puhuu,,joten uskokaa huviksenne että asia on noin.

8gr luoti ei ole mikään pitkän matkan luoti.

tarvitaan paremman bc:n omaavaa projektiiliä jos on tarkoitus osua kohtuu korotuksilla ja tuulikorjauksilla pitemmällekin?

ja plussana tulee,että on myös helpompi sitten ampua eri matkoille,kun antaa hiukan anteeksi mahd,etäisyys arvio virheissä ja jos tuulta ei ole onnistuttu määrittämään juuri oikein.

mielestäni lähtökohtana pitäisi miettiä jos on tarkoitus ampua kauas,ja valita sitten mahdollisimman hyvän bc:n omaava luoti,ja etsiä sitten sille toimiva lataus.

ja kun yllämainitut asiat kunnossa, niin sitten aletaan ampumaan sille lentoradat 100m välein joka matkalle aina äärietäisyydelle saakka.

sen jälkeen on käytettävissä reaalidata luodin lentoradasta vallitsevissa olosuhteissa.

jonka pohjalta voidaan ballistiikka ohjelmaa käyttäen tutkia sitten olosuhde tekijöiden vaikutukset ja laatia lentorata kortti.
\"asialliset hommat aina hoirethan,vaikka muuten eletäänkin kuin siat pellos\"

HJu

Tarkennuksena vielä että kyllä 0-300m matkoille Lapuan 8 gramman .30 kaliperinne FMJ-luoti on aika tarkka ja ennenkaikkea halpa. Se vaan ei ole suunniteltu todella pitkille matkoille. Sen tietää jos siitä että luodin takaosa ei ole veneperämallia eli ilmanvastus on aika korkea.

Jos paljon ampuu radalla niin 8 gramman FMJ on ihan jees mutta osumapiste ja rekyyli luonnollisesti ovat eri kuin jos patruunan vaihtaa +890m/s ja 10 gramman Scenarille. Ampumatekniikkaa voi opetella ja ylläpitää radalla tuolla kevyemmälläkin luodilla ihan ok.

Koska itse ammun suhteellisen vähän niin ammun vain "kisalatausta" koska aika ja mielenkiinto ei riitä usean latauksen kanssa harjoitteluun. Nyt on löytynyt ihan toimiva 11 gramman Lock-Basen lataus joka pelittää omassa aseessa 0-900m erinomaisesti, tonniin välttävästi ja 1100m voi vielä ampua härintää. 10 gramman Scenarille on lataus löytynyt jonka pitäisi olla pitkille matkoille hyvä mutta 300m pidemmälle en sillä ole vielä päässyt ampumaan.
Terveisin,

HJu

PMK

Lainaus käyttäjältä: H&K

HJu on oikeassa, sillä itse olen huomannut saman asian, eli jo kolmessa sadassa metrissä pieni puuskittainen tuuli ( 2-4ms ) vie 8g:sta suunnilleen 30-40 cm suuntaansa ja valitettavasti keli olosuhteen Suomessa on tyypillisimmillään ampumahetkellä "puuskittaista sivutuulta..."

Eli en pistäisi korttejani 8 grammasen varaan.

Lisäksi olin itse yllättynyt, että Lapuan tehdas ladattu LB 9,75g ei toimi 308 T3:ssa ollenkaan niin hyvin, kuin muut luodit
PMK

JpL

Suosittelen 12 g luotia. Myös 12.3 grammainen Sierra MK saattaa käydä hyvin. Yleensä raskaammille luodeille löydetään hyvinkäyvät lataukset juuri mainitsemallasi rihlannousulla. Itselläni on Sako Laminated Varmint SS ja siinä on sama rihlannousu. Ja sekin pitää nimenomaa noista raskaammista luodeista.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"