Pitkälukkoiseen kaliperia?

Aloittaja SimonSavolaisin, heinäkuu 09, 2020, 00:06

« edellinen - seuraava »

SimonSavolaisin

Tere. mulla olis tuolainen  remington 700 30-06, jäänyt vähälle käytölle toisen hirvitussarin myötä. nyt mietin sille käyttöä pitkänmatkan ammuntaan ja linnustus ja kyttäis hommiin ja ehkäpä
tulevaisuudessa ta-ammuntoihin. mutta en ole ollut tyytyväinen sen tarkkuuteen olen kokeillut latailla siihen erinlaisia pateja mutta en ole saanut sitä oikeen käymään halutullalailla
ja muutenkin sen ohuen piipunkin suhteen enempi ampuminen ei oikeen onnistu. No mutta itse asiaan ajattelin ottaa sen rakentelun kohteeksi ja nyt mietin kaliperin vaihtoehtoja ja kriteereinä Tarkkuus, kohtuu suora lentorata, kohtuu hyvin saatavilla olevien jälleenlataus tarpeiden saatavuus. muutenhan nuihin remareihin saapi mitä vain.olisiko kiltalaisilla jotain hyviä ehdotuksia mieluiten
jollain perusteluilla tai kokemuksia kautta otetaan vastaan ehdotuksia.

HJu

12mm Mauserkannalle sopisi 284 Win tai 6.5-284 Win. Piipun keston kannalta 284 Win on noista parempi. Hylsyt saa Lapuan valmistamista 6.5-284 Norma-kaliperin hylsyistä ja luodit Lapua/Sierra/Berger-osastolta. 338 Lapuan tehdaslatauksen lentoradat ilman suujarrua on kiva ominaisuus tuossa kaliperissa.

Latauspituus 79-80mm ja rihlannousu 9" tai nopeampi. Piipun pituus 650-7/0mm jos halutaan se 900m/s.

En kyllä suoraan hylkäisi ajatusta uudesta 30-06-piipusta. Pitkä laatupiippu 9.5" tai 10" nousulla ei ole huono sekään.

Jäi epäselväksi lataako kysyjä patruunoita itse .284 Win ja 6,5-284 on pakko ladata itse. Jos on kaupan patruunoiden varassa niin harkitsisin vahvasti  6,5x55 .
Terveisin,

HJu

SimonSavolaisin

Tulee latailtua jonkun verran panoksia vehkeet kyllä löytyy itseltä,mutta aika noviisi  siinä hommassa. Tuota 284 winiä olen pyöritellyt mielessä  kuten myös 270win 280rem 7x64. Olikohan jollain sepällä kalvaimia tuohon 284 winiin? Eli 6.5x284 hylsystä kaulaa laajentamalla hylsyt?

HJu

Jalonen aikoinaan teki pesän 6.5-284 kalvaimella jonka jälkeen teki kaulan eri kalvaimella. Hyvä tuli mutta optimi olisi tietenkin asianmukainen kalvain.

Hylsyt tehdään avartamalla 6,5-284 Norman hylsyjä. Tästä löytyy kokonainen säie omasta projektista otsikolla 7-08 ja 284 Win.
Terveisin,

HJu

J.J

Täältä suositus myös .284 winille. Tuli tälle kesää moinen Teräsjänteen käsialana Shilenin 8" kangella ja hienosti pelaa eikä jälleenlatauskaan teetä juuri ekstra duunia. 175gr eld-x lähtee 900m/s tarjoten melko mukavan ametin mm. peuralle b.c:n ollessa 0.689. Latauspituus mahdollisimman pitkäksi, mulla MDT:n pidempi AICS T3:een ja noilla 180gr latauspituus luodista riippuen 82-83mm. Jos tarkoitus muuten pitää ase entisellään päädyt mihin kaliiperiin hyvänsä niin mittaa minkä pituinen patruuna menee lippaaseen ja tilaa ylimeno sen mukaan tarkoitetulle luodille jotta ei tule liian pitkää hyppyä rihloille tai jää maksimi latauspituus saavuttamatta.

SimonSavolaisin

Oliko teräsjänteellä kalvaimet itsellä? Ensio firearmsilla näyttäs listan mukaan olevan kalvain tähän. Oliko shilen piippu minkä hintainen jänteellä? Vai mitä piippua suosittelisitte käytettävän ainakin
rosteria häätys olla kun aktiokin on.

https://viranomainen.fi/p69024/magpul-hunter-700l-stock-remington-700-long-action

Tuollaista tukkia katselin ettei olis hinnalla pilattu mutta siihen ei menis tuo remarin oma lipas. remarin oma lipas on kyllä pitkä että siihen saapi kyllä pitkiälatauksia tehtyä.
onko jollain kokemuksia kyseisestä tukista tai kyseisen puljun tukeista?

J.J

On kalvaimet ja on tehnyt useampia .284 winejä. Shilen select match aihio oli 480 euroa.

Ampuja80

Miten olisi uusi, paksu 30-06 piippu? Lähtöjä saa itselataamalla kivasti.

SimonSavolaisin

Mitäköhän tuolla tukilla olisi hintaa?? Kuinka paksu piippu mahtuu piippukouruun? Saako nuo hihnanlenkit molemmille puolin tukkia kiinni?

SimonSavolaisin

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=103

Näyttää löytyvän jo vihtavuorelta lataus dataakin tuohon 284 winiin

Tuo kyllä kutkuttelis tehä 🤔 ja kalvaimetkin löytyis tähän taidan ottaa tästä kaliperista itelle projektin.
Vielä mietinässä minkähän piippuaihion hommais, mikä olis järkevä hinta-laatu suhteeltaan että sais pidettyä kustannukset kuiten järkevällä tasolla. Oisko siihen ehdotuksia? Ilmeisesti teräsjänteellä ei ollut ainakaan shilen piippuja kun kyselin mitä niillä on. Rosteri olis tieten ensijainen kun lukkokin on🤔

Mitähän maksaa piipun pinnoitus ceramic vai mikä se nyt oli? Saiskos sillä aktionki pinnoitettua?