Main Menu

kysymyksiä 223

Aloittaja linnustaja, huhtikuu 10, 2006, 09:01

« edellinen - seuraava »

linnustaja

Mikäon painavin luoti jota saa223 jos itse lataa, painavin valmis  pati jota saa lähinnä kysymys linnustuksesta koska ase on nopea ja tappovaikutus ei ole aivan samanlainen kuin esim 222 ja millä nopeudella  luoti vakautuu (ruutilataus ,tyyppi,nalli) kysymys 70 luvun sako 223 lintukivääristä.

MikaS

90-100 grainia taitaa olla painavimmat luodit. Toinen juttu että aseessasi taitaa olla 12" tai 14" nousu ja epäilen max.60-62 grainisen vakautuvan aseesi piipussa.

Solothurn

"...tappovaikutus ei ole aivan samanlainen kuin esim 222..."  Miten niin? .223:ssa on suuremmat lähtönopeudet ja siten myös suuremmat energiat.

Raskain on varmaan 80 graininen, mutta en tiedä on sillä järkeä linnustaa, koska maksiminopeus on vain vähän yli 800 m/s eli lentorata on kaareva. Parempi vaihtoehto olisi, jos itse lataat, 69gr Scenar jonka saisi lähtemään Vihtavuoren mukaan N540 maks.latauksella 969 m/s.  

Mutta 70-luvun Sakossa tuskin on niin jyrkkää rihlannousua, joka vakauttaisi noin raskaan luodin. Eli itse suosittelisin jotain 55gr tarkkuusluotia esim. Berger. Lentoradasta tulee melko laakea ja lintu tippuu varmasti. Hyvin tähdättynä ei pitäisi repiä pahasti ja tappovaikutus taatusti parempi kuin .222:ssa.
[url=http]

HJu

Sierra tekee nykyään 90 greinistä Match Kingiä. Vaatii 1:6.5" rihlannousun tai tiukemman.

Erilaisia experimental-luoteja 100-105 greinin luokassa on tehty tungsten- tai wolframsydämillä USAn armeijan testeihin.

.223:een 90 greiniä  on liian painava luoti minun mielestä. .22-250:een voisi toimiakin.
Terveisin,

HJu

linnustaja

en toki tarkoittanutkaan ettei tehot riittäisi vaan  ampuu  kaulaan  menee läpi  ei tipu puunjuureen jää haavakoksi  painavampi luoti nopeutta hitaammaksi lyijykärki luodin pään pyöristäminen viilalla?

kahtto1

Jos käytät lyijypäätä, niin vauhtia ei tarvitse pudottaa.

Uudemmissa sakoissa ja tikoissa on 9" nousu (223rem), jolla vielä 70gr luoditkin vakautuvat. 70-luvun tuotoksista en osaa sanoa.

HJu

Uudemmissa T3:ssa kaliperissa .223 rihlannousu on 1:8".
Terveisin,

HJu

majander

.223 400m?