Kirjoittaja Aihe: Falcon Optics  (Luettu 18903 kertaa)

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.060
Vs: Falcon Optics
« Vastaus #30 : Toukokuu 26, 2020, 20:52 »
Tuo aiemmin mainitsemani M18 malli lähti toisen kiväärin päälle joten tarvis viimeistään ennen syksyä HMR:n päälle uuden.
Käyttö pääasiassa metsästystä ja edellisessä häiritsi ohut valaisematon FFP ristikko jonka näkyvyys on aika heikko joissain olosuhteissa. Lisäksi mietityttää parallaksisäädön hyödyllisyys/tarpeellisuus. Tuo vanhempi ainakin tuntui olevan kovin tarkka oikeasta säädöstä. Näistä syistä harkitsen tuota 1-8x24 mallia. Mutta riittääkö se esimerkiksi 200 metriin variksen ampumiseen? Käytännössä en ole tuolla aseella koskaan ampunut noin kauas, mutta sekin tilanne voi tulla eteen. Reilusti suurin osa riistalaukauksista on alle sataan metriin, missä tuo varmasti on hyvä.

Itse en ajokiikaria laittaisi, nimittäin et hyödy alapäästä oikeastaan mitään, mutta uhraat yläpäästä paljon etenkin jos pääset tuelta usein ampumaan. Itellä on 5-25x56 putki hmr päällä ja suurennosalueen suhteen on erinomainen. Ja olen kyseisellä aseella napannut variksen 175m. Itse ammun käden päältä 8x suurennoksella. Ja 5-25 on täysin passeli suurennos alle 100m matkoille myös.

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 676
Vs: Falcon Optics
« Vastaus #31 : Toukokuu 27, 2020, 09:24 »
Tuota 1x suurennosta en varmaan tarvikaan, mutta 5x on turhan paljon kun lyhimmillään etäisyys on 10 metrin luokkaa. S8i mallissa houkuttelee myös keveys ja sirompi rakenne kuin esimerkiksi S18i mallissa joka on hinnaltaan sopiva vaihtoehto. Erityisesti tornit on noissa isommissa Falconeissa häritsevän isoja ja painoakin 400 grammaa enemmän. Pitää vielä tutkia muidenkin valmistajien malleja, mutta ei tuossa hintaluokassa kauheasti vaihtoehtoja ole.

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.060
Vs: Falcon Optics
« Vastaus #32 : Toukokuu 27, 2020, 10:13 »
Ainakin itsellä 5x riittää helposti ihan 10m matkallekkin, etenkin kun roskalintuja ammutaan kun ovat paikallaan. Tottumis kysymys. Suosittelen itse minimillään 3-15 suurennosaluetta. Sillä ampuu helposti 5m-200m matkat. Tietenkin budjetti vaikuttaa.