Kirjoittaja Aihe: Ultraäänellä puhdistus  (Luettu 5824 kertaa)

oho osu

  • *
  • Viestejä: 323
Vs: Ultraäänellä puhdistus
« Vastaus #30 : Helmikuu 01, 2024, 13:55 »
En ollut tyytyväinen viimeisimpään .338LM pesuun, 50kpl 3.2l Kramfors UÄ-pesurissa. 1dl pesunestettä ja joku 1.85l yhteensä, eli 6% pesuliuos. 30 mins, 60C tavoitelämpö. Nallitaskut ok, mutta sisälle jä karheus/karsta seiniin.

Ajattelin kokeilla ärjymmällä pesuliuoksella. Fairy + sitruunahappo. Olisko ruokalusikka molempia? Tai yksi fairia ja kaksi ruokalusikkaa sitruunahappoa?

ttimonen

  • *
  • Viestejä: 76
Vs: Ultraäänellä puhdistus
« Vastaus #31 : Helmikuu 01, 2024, 14:21 »
Minä olen pessyt että loraus fairya (ehkä teelusikallinen) ja ruokalusikallinen sitruunahappoa. Nallitasku ei puhdistus täydellisesti ellei harjalla pyöräytä ensin mutta muuten olen ollut tyytyväinen.
Ostin myös paljon kehuttua Pinelineä mutta sitä en oo vielä testannut ollenkaan...

Räiskis

  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Ultraäänellä puhdistus
« Vastaus #32 : Helmikuu 01, 2024, 18:17 »
Joskus tuli pestyä Teijo pesukoneen nestemäisellä pesuaineella, lähti kyllä hyvin, nallitasku paineilmalla puhaltamalla ihan puhdas. Puhdisti kyllä tosi hyvin. Kiillotusta en edes ajatellu silloin, ulkonäköseikoilla ei vaikutusta toimuvuuteen.

Falconi

  • *
  • Viestejä: 36
Vs: Ultraäänellä puhdistus
« Vastaus #33 : Helmikuu 01, 2024, 21:01 »
Ite vaihdoin märkätumblerista ultraääneen ja ainut mikä ärsyttää että hommasin kans sen 3l pesurin, olisi pitänyt ostaa kerralla joku väh. 9 litran versio.

3 litran pesurissa 100 hylsyä on jo sellainen, että joutuu 15 min jälkeen sekottaa että puhdistuu, mutta pesen hylsyt kahteen kertaan, nallin poiston jälkeen ja supistuksen jälkeen (rasvan poisto) ja sitten kuivuriin, hommaan menee niin paljon vähemmän omaa aikaa kuin märkätumblerilla ja pesutulos on todella hyvä. 100 hylsyn satsissa on ehkä 3 - max 10 sellaista jonka nallitasku kaipaa jälkipuhdistusta.

50 on aika ideaali, olen kokeillun rakennella telineitä hylsyille yms, mutta nopeimmaksi tavaksi on tullut 100 kpl erillä 15 min jälkeen kaataa hylsät astiaan ja sekottaa vähän ja kaataa takaisin pesuriin.

Pesuaineena ruiskaus astianpesuainetta (fairy / muu halpis vastaava) ripotellen sitruunahappoa ja loraus konetiski kirkastetta.
harjaa.fi

oho osu

  • *
  • Viestejä: 323
Vs: Ultraäänellä puhdistus
« Vastaus #34 : Helmikuu 01, 2024, 22:06 »
Nyt sain mielestäni nallitaskut puhtaaksi ilman mitään käsityötä. Täytyy vielä tarkistaa kun ovat kuivuneet 100%. Pesin 50 kpl 338LM siten, että asettelin ne riveihin korin pohjalle, jäivät puoliväliin tai alle.

Sitten pesuliuoksen valmistin mitta-astiassa, päädyin tujumpaan 3rl 24ml fairyä + 3rl 24ml sitruunahappoa, tasareunamitalla, lämpimimmällä hanavedellä 1.5 litraan täydentäen ja sekoittaen. Ja vasta sitten hylsyjen päälle, jotta kaikkialle sama liuos. 3.2l pesuri, jonka itsekin kieltämättä vaihtaisin 10l malliin. Oli vain hinta yli kaksinkertainen niin jäi ostamatta. No, mahtuu hyvin lavuaarin alle kuivumaan kaikkine osineen.

Muokkaus, eipäs ollutkaan rl tuo mitta. Tyhmyydessäni en varmistanut, olikin 8ml joku lääkelusikka.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2024, 15:36 kirjoittanut oho osu »

oho osu

  • *
  • Viestejä: 323
Vs: Ultraäänellä puhdistus
« Vastaus #35 : Helmikuu 01, 2024, 22:13 »
Pesin myös perään toiset 50kpl samalla pesuvedellä, vettä siis vaihtamatta tai muuttamatta, mutta siten että annoin nallitaskuille hieman reilun sekunnin kullekin Lymanin case prep stationissa "Primer pocket cleaner(L)"-työkalua. Mutta se lastusi joistakin hieman metalliakin, joten en ehkä halua sellaista. Joku nylonharja, jossa harjakset osoittaa ylös voisi olla hyvä.

Täytyy vertailla kun ovat rutikuivat. Nyt kumosin poratusta patruunarasiasta pastokoreihin ja laitoin ilmavaan paikkaan kuivumaan suu alaspäin.

oho osu

  • *
  • Viestejä: 323
Vs: Ultraäänellä puhdistus
« Vastaus #36 : Helmikuu 02, 2024, 15:35 »
Tuolla tujulla reseptillä tuli 338LM-hylsyistä kiiltäviä nallitaskuineen, ilman yhtään mitään manuaalista nallitaskun tms. puhdistamista! Samoin sisältä nallireiän ja pohjan peilikuvan näkee sisäseinistä. Eli varmasti riittävä puhtaus!

MUTTA, taisi mennä liian ärtsyksi. Pohjimmaisissa hylsyissä on hailakan vaaleankeltaisia jälkiä pesurin korista. Hapettumia? Ehkä kokeilen uuden satsin ja laimenna reseptin väkevyyden hapon osalta 1/3. Fairy edelleen 24ml, sitruunahappo nyt 8ml, edelleen 1,5litran sekoitettu kokonaisliuos ennen kaatamista hylsyjen päälle, 30mins, 60C tavoitelämpö.

oho osu

  • *
  • Viestejä: 323
Vs: Ultraäänellä puhdistus
« Vastaus #37 : Helmikuu 03, 2024, 10:56 »
Täytynee siivota omat aiemmat viestit yhdeksi, mutta nyt olen päätynyt mm. seuraavaan (3,2 litran Kramfors UÄ)

- Motonetin tms. virallinen Oregon-uäpesuaine jätti mössöä nallitaskuihin, ainakin 5-10% väkevyydellä. Eli joko ei toimi tai liian kallis.

- Sitruunahappo ja Fairy tekee putipuhdasta isoillakin määrillä, MUTTA happoliuoksella syntyy joku elektrolyysi hylsyn ja metallisen korin välille? Hylsyihin tulee keltaisia mattaläikkiä, ei hyvä. Muutenkin kellertäviä värieroja siellä täällä, alkaako hajottamaan messinkisekoituksesta aineita toisistaan?

- Konetiskitabletti x 3 (Fairy Platinum), 50kpl 338LM, 67 asteinen 1,6 litran lähtöliuos ja 70 asteen tavoite, 80 asteen loppulämpö, 30 mins, teki puhdasta jälkeä, nallitaskuineen. Mutta nallitaskun pohja ei kiillä, vaan on puhdas, mutta osin mattainen/himmeä, ei kuitenkaan varsinaista karstaa. Liekkireikä täydellisen pyöreä molemmista suunnista katsottuna, suurennuslasilla ja valollakin.

- Konetiskitabletti x 3 (Fairy Platinum), 25kpl 338LM, 44 asteinen 1,5 litran lähtöliuos ja 60 asteen tavoite, 67 asteen loppulämpö, 30 mins, teki puhdasta jälkeä, nallitaskun pohjatkin kiiltävää messinkiä.

- Pineline-pesuaine kokeilematta. Mutta nyt ei ehkä enää likaisia hylsyjä kokeiltavaksi.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2024, 10:57 kirjoittanut oho osu »

Ärmätti

  • *
  • Viestejä: 701
Vs: Ultraäänellä puhdistus
« Vastaus #38 : Helmikuu 03, 2024, 17:56 »
Itse olen käyttänyt tuota Pineline Super Wash ainetta ihan vaan 1.0-1.5% liuoksena. 5litran tonkka siis riittää pitkään. Pesutulos mielestäni riittävän hyvä ja ei tarvitse viruttaa tai pestä pesuainetta pois tai minä en ainkaan ole viimeiseen 10 000ls aikana pessyt/huudellut . Nallitaskuista jotain joutuu putsaan jos kirkkaita haluaa. En ole putsannut kuin 1/100 nallitaskuista jälkikäteen. Suurin osa putsaantuu puhaltamalla ennen kuin kuivuu... En aio palata takasin sitruunahappohin, fairiin, konetiskitabuihin tai muihin värkkäämisiin :)

TippaKannu

  • *
  • Viestejä: 46
Vs: Ultraäänellä puhdistus
« Vastaus #39 : Helmikuu 27, 2024, 20:53 »
Peskää mielummin ensin vaikka fairyllä hetki. Poistaa öljyt, rasvat jne. jos niitä nyt ammutuissa hylsyissä edes on.
Vaihdatte pesuveden ja sitten happo. Happo irroittaa ne kovettuneet paskat pois.
Ei ole mitään järkeä lisätä emästä ja happoa samaan aikaan pesuliemeen. :-X
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2024, 20:57 kirjoittanut TippaKannu »

oho osu

  • *
  • Viestejä: 323
Vs: Ultraäänellä puhdistus
« Vastaus #40 : Helmikuu 27, 2024, 21:36 »
Itseasiassa itse olen siirtymässä pelkkään tiskikonetablettiin x2. Tuli putipuhdasta, kunhan ei lataa pesuria ihan täyteen jä käyttää tosi korkeaa lämpötilaa.

Happo tuntuu johtavan johonkin reaktioon hylsyn ja ritilän välille, jossa hylsyihin tulee vakavia värivaurioita. Käytän sen sitruunahapon kalkinpoistoon muualla.

ttimonen

  • *
  • Viestejä: 76
Vs: Ultraäänellä puhdistus
« Vastaus #41 : Helmikuu 28, 2024, 08:20 »
Kuulostaa äkkiseltään melko voimakkaalta seokselta laittaa 2 tablettia pikku pesuriin.
Meillä käytössä fairyn konetiskikapseleita, mitä lie geeliä ovatkaan. Pitäis melkein yks sellainen laittaa itsekkin kokeiluun.

J0le

  • *
  • Viestejä: 121
Vs: Ultraäänellä puhdistus
« Vastaus #42 : Helmikuu 28, 2024, 08:38 »
Ainakin joissain tiskikonetableteissa on sitruunahappoa

oho osu

  • *
  • Viestejä: 323
Vs: Ultraäänellä puhdistus
« Vastaus #43 : Helmikuu 28, 2024, 18:58 »
Juu mun tabletit on Fairy Platinum "all-in-one". Ja sen tuotekuvauksesta löytyy "oksidantteja, peroksideja, lemonoleja" jne. eli jotakin sitruunahappoa hyvinkin. Mutta ei niin hurjissa määrin mitä itse kokeilin. Harmi, ei ole juuri nyt likaisia hylsyjä kokeiltavaksi. Pitäiskö joskus laapata mukaan uusia.

ttimonen

  • *
  • Viestejä: 76
Vs: Ultraäänellä puhdistus
« Vastaus #44 : Maaliskuu 13, 2024, 13:42 »
Nyt tuli testattua Pineline ultraäänessä ja toimi erittäin hyvin. Loraus 3l pesuriin ja 15min hanakuumalla vedellä niin puhdisti hyvin myös nallitaskut. Samoin pesin vielä supistuksen jälkeen uudelleen niin Hornadyn hylsyrasva lähti myös hyvin pois. Tällä jatkan itse pesua tästä eteenpäin.