Tukin valmistaminen ja asiasta kukka ruukkuun

Aloittaja Tuoppi, lokakuu 31, 2014, 21:17

« edellinen - seuraava »

Tuoppi

Elikkä onko kukaan ikinä tehnyt itse lasikuidusta tai vastaavasta materiaalista aseen tukkia? Ja jos on niin minkälainen oli tulos? Tarkoituksena olisi vähän kokeilla jos onnistuisi jonkun näköisen tukin tekemään tuohon norincon jw-23 22wmr Pienariin. Ja nyt tähän kukka asiaan elikkä olen tässä jo pidempään etsinyt itselle muuta harrastusta tuon metsästyksen lisäksi kun emäntä jo sano että onhan mulla harrastusta nuissa sen Marsuissa mutta en oikein miellä sitä miehiseksi puuhaksi vaikka onkin mukavaa  :D  :D  joten kertokaapa joku minulle päin että mitäs kaikkea tämä teidän touhu sisältää lopussaan. Foorumia olen kyllä seuraillut pitempään ja kuolannut muitten aseita ja nyt olis halua aloittaa tämä homma joten olisiko näistä howan irto raudoista aloittelian paketiksi ja mitä kalinberia Suosittelette. Itseä haluttaisi tämä 6,5x55 SE. Kiitos ja kumarrus jo etukäteen

Carlos

Kysymys on niin laaja-alainen että melko hankala antaa oikein mitään vastausta. Jos vaikka alkuun mietit paljonko haluat rahaa sijoittaa homman alulle saamiseen, sitten ehkä helpompi suunnitella eteenpäin.
Für diesen Moment arbeiten wir

Tuoppi

No yleensäkkin ottaen sen mitä harrastus vaatii ja harrastukset tunnetusti vaati aina rahaa ja kyyneliä  :) ja kaikenhan voi investoida ajan kanssa elikkäs äkkiä se tonni taikka kolmekkin menee jos vaatii.. mutta tuo tukin teko olis ajankohtaista kohta puoliin  :D

Koheltaja

Jos ihan "puun takaa" aloitat lasikuituhommat ilman aiempaa kokemusta niin voin sanoa että haasteita on tulossa. On "lasikuitutukkeja" ja lasikuitutukkeja, ensimmäisessä on jumalattomasti epoksihartsia ja kuidut ladottu miten sattuu, painoakin on vähintään riittävästi. Jälkimmäisessä on uretaani tai vastaava vaahto sisällä ja vain kuori on laminoitu lasikuidusta ja ylimääräiset hartsit/ilmakuplat poistettu alipainepussissa.

Jos ei ole aiempaa kokemusta niin tukin teko on helpompi ja järkevämpi aloittaa vanerilaminaatista kun lasikuidusta. Molempien kanssa olen ollut tekemisissä ja lasikuitutukki pitää tehdä pirun hyvin että se on parempi kun laadukkaasta CWP-lankusta tehty laminaattitukki.
Kylätason ampuja

kema

Olen tehnyt kuituhommia muissa harrastuksissa yli ja alipaineella ja sanoisinko että nollasta lähtiessä kallis ja kivinen tie. Vaatii rahaa, aikaa ja useamman epäonnistumisen ennen kuin pääsee tyydyttävään lopputulokseen. Touhutonnin saa varata jo perusvarusteisiin, kunnon tilat kuitujen ja muiden myrkkyjen kanssa värkkäykseen.

Ensiksi pitää tehdä hyvä plugi eli positiivi tukista ja sen tekemiseen menee vähintäänkin yhtä kauan kuin viimeistellyn laminaattitukin tekoon. Tässä vaiheessahan ei olla edes puolivälissä.

Toiseksi pitää tehdä muotti joka kestää yli/alipainelaminoinnin. Tässä vaiheessa kaikki voi mennä niin persiilleen että plugi tai muotti hajoaa.

Kun vihdoin on kunnon muotti, niin sitten päästään jo laminoimaan. Luultavasti tulee laminoitua muutama paskakappale ennen kuin onnistutaan. Painesäkit vuotaa, kuitu ei täytä kaikkia koloja, vaahto pullistaa kuoret, materiaalivahvuudet ei riitä, irrotusaineet reagoivat maalin kanssa etc.

Yhden tukin valmistukseen en lähtisi, pitää tehdä kymmenen ja myydä ne yhdeksän että pääsisi edes omileen.

Jos on pari kolme tonttua rahaa, vuosi aikaa värkätä, hyvät työtilat, kilo kortisonia kutinan varalle ja lehmänhermot niin miksipä ei.

Tuoppi

Niin minä tässä olen vähän ounastellukki tätä hommaa mutta kaikkeahan mahdollisuuksia pitää suunnitella ja kuulostella onko muilla kokemuksia.. mutta niin jos vielä sais tietoa noista howan irto raudoista että onko täyttä kuraa vaiko tekeekö peräti jotain

Koheltaja

Howan raudoista löytyy juttua tältäkin foorumilta, yleisen kokemuksen perusteella hyviä ovat hintaansa nähden.
Kylätason ampuja