IOR kiikarinjalkojen kiristysmomentti?

Aloittaja H8machine, joulukuu 29, 2013, 16:18

« edellinen - seuraava »

H8machine

Jalat on 35mm putkelle, terästä, mallia heavy duty 1/2" mutterilla. Picatinnykisko on kai alumiinia (Rem R-25). Miten kireälle tohtii vetää? Olisko lukite suositeltavaa? Valdada opticsin sivulla mainitaan 65 inch pounds mikä kuulostaa paljolta, nimimerkillä "yhdet optilockin ruuvien vastakappaleet rikkonut".

Kosanderi

65 inch pound => 7,3 Nm on melkolailla vakio noille isommille kiinnitysruuveille/muttereille. Koska nuo jalat on mulle tuntematonta lajia, en sen kummemmin niistä osaa sanoa, mutta tavallisesti ei tuolla momentilla vielä mitään kieroksi saa. Renkaille/pienille ruuveille sitten se 20-25 inch pound. Itse en käytä - ei ole ollut tarvetta käyttää - lukitteita kunnollisten jalkojen kanssa, kun momenttiavaimen kanssa nuo ruuvit laittaa.

Optilock :doh: ... joo - ei siitä sen enempää...

Heggis

Badgerilla on sama suositus momentille. Ja Badgerin ohjeessa on, että jos ei ole momenttiavainta käsillä niin eka sormikireyteen ja sen jälkeen kiristetään työkalulla 90 astetta (mutta ei enempää).
Be quick and beat the bullet.

King-Kong

Lainaus käyttäjältä: Kosanderi65 inch pound => 7,3 Nm on melkolailla vakio noille isommille kiinnitysruuveille/muttereille. Koska nuo jalat on mulle tuntematonta lajia, en sen kummemmin niistä osaa sanoa, mutta tavallisesti ei tuolla momentilla vielä mitään kieroksi saa. Renkaille/pienille ruuveille sitten se 20-25 inch pound. Itse en käytä - ei ole ollut tarvetta käyttää - lukitteita kunnollisten jalkojen kanssa, kun momenttiavaimen kanssa nuo ruuvit laittaa.

Noilla momenteilla omat ior:n jalat oon kiristänyt. Käytin myös sinistä locktitea. Hyvin on pitänyt.

H8machine

Kuinkahan tuo Wheeler Engineering momenttiruuvari pitää paikkansa?

King-Kong

Ainakin Borka toolsin momenttiavain ja Wheeler engineerin fat vetivät samoihin momentteihin.

MikaS

Momentin mittaamisessa kannattaa huomioida, että kun lähdetään kiristettyä ruuvia uudestaan kiristämään, tarvittava momentti on mm lepokitkasta johtuen suurempi. Muuten momenttiruuvimeisseleissä 0-10Nm, alan yleisin standardi sallii +- 6% virheen. Itse en ole käyttänyt kiikareiden kiristyksissä muuta, kuin sormenpää momenttia.