Latausta? .308 ja käyttönä tarkka-ammunta ja metsästys

Aloittaja LSa, joulukuu 15, 2013, 20:09

« edellinen - seuraava »

LSa

Juttu on vielä levällään, kun ei näiden harrastusten kanssa kovin kiirekään ole. Pääsääntöisesti ei ole tullut ladattua itse, omat kamat puuttuu. Nyt oli touhutonni haalittu kasaan ja varattu latausvermeisiin, mutta hetken mielijohteesta tuli laitettua varat hyvään asekaappiin ja perheeseen.  :D

Sen verran tämä kuitenkin poiki, että periaatepäätös yhteen luotiin siirtymisestä on nyt tehty, nyt pitäisi vaan koeajaa valikoima, kun vaan muilta kiireiltä ehtisi. Ratatreenin voi toki edelleen hoitaa "bulkkipaukulla". Mä en ole vuosiin just luoteja tuijotellut, joten oli tosiaan jäänyt huomaamatta, että tarpeet täyttävän yhden latauksen hankkiminen on mahdollista. Vaan ennen piti Scenaria kalliina, näihin verrattuna se on halpa.

Tässä tuli latauksen hausta vaihdettua sähköpostia yhden kaverin kanssa ja hänen kommenteistaan alkoi tuo pienoiskiväärikin kiinnostamaan. Äijä treenaa niin sanotusti PALJON. .308 on rekyylikäyttäytymiseltään niin helppo, että piekkarilla voisi tosiaan vedellä lähes kaiken asento- & ratatreenin ja rahaa jäisi vielä tän 7-henkisen perheen pyörittämiseen. :lol:

MustaSurma

Jollei sitä lataa muuta kuin ratapaukkua tarkkuuskiväärille niin mun mielestä tuollainen yksasemainen laadukas lataussetti on ihan riittävä. Työvaiheita on kuitenkin jonnin verran hylsyjen trimmaamisesta kaikkeen muuhun tauhkaan joten progressiivinen laturi on ehkä hieman yliampuva, harvemmin tulee ladattua 1000 tarkkuuspatruunaa kerralla. Ja noissa moniasemaisissa latureissa ei välttämättä huomaa kampea vetäessä mikäli jossain asemassa on jotain menossa pieleen.

Ruutiukko

Pitäähän nyt pienoiskivääri olla .

Latausvermeistä : mä ammun ratahirveä 308 :lla . Kun organisoi homman kunnolla ja kiireettömästi tekee niin 1000 patruunaa ei ole mikään iso savotta yksiasemaisellakaan . Sorvaus on se kovin homma - mutta kerran kun on hylsyt sorvattu niin sitä ei tarvi hetkeen miettiä .

Vikossa tulee se tuhannen patruunaa joilla pärjään pahvihirvellä koko kauden . Proggressiivinenkin mulla on mutta kivääripaukut tykkään tehdä näin .

KaTu

Tuli hankittua Barnesin TTSX 150 gr (9,7g) luoteja ja nyt minulla on tarkoitus kokeilla löysikö omaan aseeseen (Tikka CTR, 308, piippu 510 mm ja 1:11") hyvin käyvä lataus metsästyskäyttöön. Jos saisin lähtöjä yli 820 m/s, niin se olisi myös hirvilaillinen vaikkakin tällä hetkellä minulla on mielessä pienemmät eläimet. Barnes antaa latausarvot Hodgdon H4895 ruudille 2,75...2,92 g, mutta minulla on tarkoitus käyttää N135 ruutia. Hodgdonin sivuilla on vertailutaulukko ruutien palonopeuksista ja sen mukaan H4895 olisi N133 ja N135:n välissä, joten N135 hieman hitaampana on kait ihan tuvallinen valinta.

Mietin tässä millaisilla latauksilla kannattaisi lähteä liikkeille. Jos porukalla on kokemuksia hyvin toimivasta latauksesta tällä luodilla, niin mielellään ottaisin niitä vastaan sillä tämä ei ole ihan edullinen luoti harjoitella. Mittasin omasta aseesta rihlakosketukseksi tällä luodilla 74,5 mm ja tällä mitalla luodin suoraa osuutta oli hylsyn sisässä noin 6 mm matkalta. Entä onko kokemusta kannattaako aloittaa suoraan joillain 73,5...74,0 mm latauspituuksilla vain onko mahdollista, että se kultainen lataus löytyisi tätä lyhemmällä latauspituudella?

MikaS

Jos lieriöpintaa on 6mm hylsyn sisällä, se on aivan riittävä. Latausta ei ole antaa, mutta itse apinoisin vastaavaa painoa, -vähän maksimeista.

Latauspituuden kasvu antaa paineissa anteeksi, niin kauan kun se ei tökkää ylimenoon, itse vähentäisin tuosta sinun maksimipituudesta 0,1-0,2mm.

Jos käy hyvin niin ammut sitten sillä, muuten voi nopeutta vielä nostaa, jos painemerkit antavat myöden.

Ja jos jollakulla, jokin lataus käy jollain latauksella se ei tarkoita että se kävisi juuri sinun piipusta. Suosittelen kirjaamaan osumatuloksetkin, niin saa historiatietoa mitenkä kyseinen piippu voi käydä, ja millaisilla luodeilla. Itsellä on kiinni 308:ssa sellainen piippu, että käy <110grainisilla ja noin 220grainisilla. 150-168grainiset tuntuu olevan toivottomia. Vara 308:n piippu taas käy tuolla 6,5-10,9g väliltä taas tosi hyvin.

KaTu

Kiitokset edelliselle kommenteista. Kävin ampumassa ensimmäiset lataukset 3 x 5 kpl Barnes TTSX 150 gr luodilla. Latasin patruunat 74,0 mm pitkiksi ja N135 ruudilla sekä 2,75 g, 2,80 g ja 2,85 g ruutimäärillä. Punnitsin jokaisen ruutimäärän erikseen digivaa'alla. Nallina minulla oli CCI200 ja hylsyinä uusia Sakoja. Tarkkuuteen en vielä ollut ihan tyytyväinen ja pienimmillään se oli 1,5 MOA luokkaa ruutimäärän ollessa suurin käyttämäni 2,85 g. Toki tarkkuus voi olla ampujastakin johtuvaa vaikkakin olen ampunut SK:n 8 g FMJ tehdaspaukulla alle yhden MOA kasoja.

Mittasin nopeudet ja ne olivat ampumajärjestyksessä seuraavat:

2,75 g:   841 m/s, 839 m/s, 830 m/s, 821 m/s, 810 m/s, KA 828 m/s ja STD 11,5 m/s

2,80 g:   865 m/s, 848 m/s, 844 m/s, 830 m/s, 843 m/s, KA 846 m/s ja STD 11,3 m/s

2,85 g:   837 m/s, 846 m/s, 851 m/s, 853 m/s, 845 m/s, KA 846 m/s ja STD 5,6 m/s

Ennen näitä patruunoita olin ampunut yli 10 kpl muita latauksia ja ne olivat varmaankin polttaneet mahdolliset rasvajäänteet pois piipusta. Mitä mieltä olette, mistä kannattaisi seuraavaksi lähteä etsimään parempaa tarkkuutta? Entä olisiko hitaammasta ruudista apua tasoittamaan nopeusvaihtelua?

jli

Ensimmäisen sarjan nopeudet tippuvat jatkuvasti ja vielä toisessakin sarjassa melkein loppuun. Voisi teoriassa viitata patruunoiden palelluttamiseen, eli olisivat ensin olleet auton jalkatilassa kuumassa puhalluksessa ja sitten pihalla kylmenevät. Kun lämpötila on vakiintunut, tulee viimeisistä sarjoista tarkempia. Aika iso lämpötilaero tuossa tietysti pitäisi olla.

KaTu

Tunnustan, etten katsonut tarkkaan lämpötiloja. Patruunat olivat ensin repussa ja auton takakontissa vajaan tunnin ja sen jälkeen ampumaradalla muovirasiassa puolisen tuntia ennen kuin ammuin nämä. Uskoisin, että lämpötilaero on joka tapauksessa ollut enintään 10 astetta.

SO

Kupariluodit (esim. TTSX) vaatii joskus pienen sisäänajon piippuun että käynti löytyy normaaleiden vaippaluotien jälkeen. Määrä riippuu vähän mitä piipulla on tehty ennen kupariluotien ampumista. Käyntitesti kannattaa aloittaa puhtaalla piipulla (kuparit pois) jonka jälkeen kasat on isoja, mutta 10-20 laukauksen jälkeen käynti saattaa parantua oleellisesti. Barneseilla kannattaa kokeilla eri latauspituuksia jos käyntiä ei tunnu muuten löytyvän. Barnesti vie aikaa, mutta käynti yleensä löytyy ja sitten se on hyvää. Ei ole helpoin luoti aloittaa jälleenlataamista.

KaTu

Kiitokset kommenteista. Jatkoin kokeiluja Barnes TTSX 150 gr luodilla ja putsasin ensin piipusta palojäämät ja sitten 2 x Forrestilla kuparit pois, vaikka CTR:n piippu minusta kuparoi muuten vähäisesti. Radalla ammuin pohjalle 30 kpl Nosler CC:tä ja tämän tarkoitus oli vastata metsästystilannetta, jossa kuparia on jäänyt jonkin verran edellisiltä kerroilta piippuun. Samalla väheksyin jäsen SO:n ohjetta, mutta TTSX luoti on sen verran arvokas, että perus rataharjoittelussa käytän kuparivaippaluoteja.

Lyhensin latauspituutta ensin 73,0 mm ja sain seuraavat nopeudet kun lataus oli 2,80 g N135:

851, 841, 832, 837, 830, KA 838 ja STD 7,5

Toinen koe oli 72,0 mm latauspituudella ja samalla ruutiannoksella. Tältä en saanut nopeuksia talteen, mutta "kasa" oli selvästi pienempi kuin 73,0 mm pituudella, ollen noin 90 mm / 5 lks / 300 m. Nyt tarkkuus alkaa olla sillä tasolla, että tarkkuutta rajoittava tekijä löytynee pyssyn perän takaa. Jatkan vielä jonkun kokeilun tällä 72,0 mm pituudella, mutta eiköhän tuolla tarkkuudella osu esim. paikallaan olevaan kauriiseen ainakin pienemmiltä etäisyyksiltä.

Teoreettisena kysymyksenä sellainen, että tiivistääkö kuparikerros piippua jolloin nopeudet voisivat nousta vain tekeekö kupari piipusta ahtaamman jolloin nopeudet laskevat? Vai onko vastaus se, että "mene radalle ja opettele ampumaan" ;)

KaTu

Jatkoin kokeiluja TTSX 150 gr luodilla ja nyt lämpötila oli kymmenkunta astetta enemmän edelliseen verrattuna. Vähensin hieman ruutiannosta edellisestä ajatuksena että vähempikin nopeus riittää ja että luotia asettaessa ruuti ritisisi vähäisemmän. Sain seuraavat nopeudet ampumajärjestyksessä 2,77 g annoksella N135 ruutia kun latauspituus oli 72,0 mm:

860, 861, 866, 851, 855, 846, 860, 864, 865, 856, KA 858,4 ja STD 6,4

Liukkaasti tuntuvat lähtevän ja nopeudet olivat tasoittuneet jonkin verran edellisestä eikä nopeuksien hyytymistä tapahtunut samalla tavalla kuin viimeksi. Itselläni ei kyllä riitä osaaminen selittämään muutosta. Piipun puhdistuksen suhteen olin mennyt minimipanostuksella. Edellisen ratakerran jälkeen olin laittanut pari tippaa aseöljyä VFG tuppaan ja työntänyt sen piipusta läpi. Nyt ennen ammuntaa taas vedin vain boresnaken piipusta läpi. Ammuin pohjalle muita latauksia ennen näitä joten rasvajäämät oli palanut pois.

Tarkkuuden suhteen ei tällä kertaa ollut minun päivä. En oikein ollut sinut uuden etuammuntatuen kanssa eikä TTSX:llä tarkkuus poikennut 10 g Scenarin tarkkuudesta. Ehkä kompression väheneminen on voinut vaikuttaa positiivisesti TTSX:n nopeuksiin ja varmaan jatkossa kokeilen vähän pienempiä ruutiannoksia.

HJu

Umpikupareista ei kokemusta mutta vaippaluodeilla magnumeissa alkaa nopeudet ja paineet nousta kun piippuu alkaa olla liian kuparoitunut. Samalla alkaa yleensä tarkkuus heikkenemaan. Tarkkuuden heikkeneminen voi jäädä vähemmälle huomiolle koska se alkaa ilmenemään vasta ampumasession loppupäässä jolloin ampuja alkaa olla muutenkin väsynyt.

Eli jos kuparoi paljon niin piippukitka alkuun nousee ja paineet ja sitä myöden nopeudet ainakin pidemmissä piipuissa. Nopeudenkasvu ei ole mikään pakko mutta paineet kasvavat kuparoinnin ylittäessä jonkin piippukohtaisen rajan.
Terveisin,

HJu

KaTu

Tuosta kuparoinnista tuli tällainen noviisin kysymys, että mikä on paljon kuparoitunut piippu? Minusta kun oman aseen kuparoituminen on hyvin vähäistä tai sitten olen vain niin puusilmä, etten osaa katsoa. Yritin ottaa kuvia piipusta vaihtelevalla menestyksellä ja laitoin niitä tähän viestiin. Näkeekö näistä kuvista kokeneemmat kuparoitumista ja voiko tällä olla merkitystä tarkkuuteen/paineisiin? Aseella on ammuttu edellisen Forrest putsauksen jälkeen 76 kpl laukaista Scenaria, Nosler CC:tä, Barnes TTSX:ää ja SK 8 g FMJ paukkua. Ruutia (N135) on ollut itseladatuissa 2,7 g molemmin puolin.

Ensin on kuva putsaamattomasta piipusta ja lukon päässä on kylmän valkoinen LED taskulamppu.

http://aijaa.com/vRJtel">

Tässä kuvassa olen työntänyt muutaman kuivan VFG tulpan läpi piipusta ja lukon päässä on edelleen LED taskulamppu.

http://aijaa.com/gc2SqR">

Tässä on lukon päässä valkoinen kopiopaperi muuten auringon valaistessa asetta.

http://aijaa.com/iw0YG8">

Tässä taas on piipun suuaukko auringon valossa.

http://aijaa.com/MbVlBy">

HJu

308win harvoin kuparoi niin että se haittaisi. Magnumit 7mmRem Mag, -300 win mag ja vastaavat sen sijaan sitä herkästi tekee, samoin 6.5x284 Norma. Vauhteja pitää olla 900m/s paikkeilla tai enemmän

Jostain syystä 223 Rem ja vastaavat pienet harvemmin ajautuvat paineongelmiin kuparoinnin vuoksi. Syytä tähän en tiedä.
Terveisin,

HJu

Lämäri

Ensimmäinen TA-kurssi lähestyy ja pitäisi tehdä itselle ratakortti uudelle lataukselle.

En omista (vielä) nopeusmittaria joten voisiko joku ystävällisesti laskea jollain ohjelmalla ( Quickload?) lähtönopeuden. Alla oleva lataus toimii omassa CTR:ssä parhaiten joten ajattelin käyttää sitä ta-hommissa sekä linnustuksessa.

Tikka T3 CTR .308 kierre 1/11 ja piippu 20".

Luoti: Lapua .30 Luoti Scenar 10g GB491

Ruuti: VV 140, 44.0fr

Hylsy: Lapua

Nalli: CCI200

Kiitos!