Leica Geovid HD-B

Aloittaja frank, huhtikuu 07, 2013, 18:43

« edellinen - seuraava »

MOj

HD-R 10x42 tuli hankittua eli muuten sama, mutta ilman ballistiikkalaskuria ja nyt muutaman testin jälkeen vähän risuja ja ruusuja:

Optiikka huippua niinkuin olettaa sopii. Käy erittäin hyvin käteen, mukava pitää silmillä vähän pidempäänkin. LEM mittaa nopeasti niihin etäisyyksiin mitä luvataan (mm. ladon seinä 1980m). Kuitenkin laserin tähtäysneliö on liian iso, mittaaminen pieniin kohteisiin kauas hankalaa, mittaat helposti ohi kohteesta 100m päähän metsän reunaan = haavakko tai ohi.

Objektiivipään linssisuojat ovat huonoimmat mitä ikinä missään optiikassa olen nähnyt, mitä tässäkin ketjussa on aiemmin todettu. Siis aivan käsittämättömän huonot.

Lisäksi olosuhdearvot eivät lämpötilan osalta pidä paikkaansa, heittää n.5 astetta, mikä on liikaa yli 2 000€ kamppeelle.

HD-B mallin ballistiikkalaskuria en kaipaa sen epätarkkuuden ja lyhyen laskentaetäisyyden vuoksi.

VilleV

Jännä homma, en ole itse kertaakaan tullut edes ajatelleeksi että tuo rinkula on liian iso. Tällaiseen lopputulokseen olen tullut lähinnä siksi, että käytännön ongelmia mittaamisessa jaster peltiin ei ole tullut. Edelleen pitäydyn havainnossa, että käsivaralta mittaa 800 metriin asti ja tuelta siitä eteenpäin. Peltiin mitattu maksimi taitaa olla kuitenkin vain noin 1200 metriä eli tuosta kauemmas en kyllä osaa sanoa.

Terveisin,

Facebook Arctic Snipers Public
Instagram @arcticsnipersfinland

MOj

Mulla havainto tästä perustuu seuraavaan:

Pellon laidasta tripodi tuelta talon kattoon 532m, talon takana oleva metsä 782m. Testailin niin, että savupiippu oli vajaan 1/4 osan tähtäysrinkulan sisällä, niin silti näytti etäisyyttä metsän reunaan, sitten kun savupiippu keskellä rinkulaa niin näytti kyllä etäisyyden siihen oikein. Ihmettelin tätä, koska jos olen ymmärtänyt oikein, lasersäteen pitäisi täyttää koko tähtäysrinkula, vai onko näin?

Ootko varma että käsivaralta jasteri on ollu keskellä. Ettei oo käyny niinku tossa yllä kuvasin. Tietysti jos sulla on ollut tarkka etäisyys tiedossa jasteriin, niin sillähän sen varmistaa.

täytyy testailla lisää, kun töiltään kerkiää.

VilleV

Niin eli tietysti unohtui sanoa, että oman havaintoni mukaan ei täytä likimainkaan sitä neliötä. Tarkkana saa olla siitä, että kohde on keskellä mitattaessa. Ajattelin tuon olevan ongelma, mutta ainakin omille aivoille sopii mahdottoman hyvin kohteen keskittäminen neliön keskelle. Ainakin itse sisäistin tämän melko nopeasti ja sen jälkeen ongelmia ei ole ollut.

Olin varmistunut ennen mittaamista kohteiden etäisyydestä GPS:llä. Tässä tietysti on muistettava että jo tuo saattaa tarkoittaa +- 10 metriä virhettä kun mittauspaikkoja on kaksi. Mitään absoluuttista tapaa etäisyyden mittaamiseen minulla ei ole, eli ainakaan tuon holkkuman sisällä en voi väittää että havaintosi eivät pitäisi paikkaansa.

MOj

Sama havainto taitaa olla. Mun mielestä parempi olisi jos rinkula olisi juuri säteen kokoinen, niin tietäisi varmuudella, että jos kohde on rinkulan sisällä niin mittaa myös siihen. Nyt rinkula niin iso ja jos/kun säde ei täytä sitä kokonaan, ja mittaat kauas niin pieni kohde siinä keskellä on vähän hankala. Helposti siitä käsivaralla ohi mittaa.

Vanhassa Geovidissa rinkula oli pienempi. Voihan se olla että se hankaloittaa mun tapauksessa.

VilleV

Tuosta tuli ainakin heti se mieleen, että jos rinkula on pieni, niin sitten käy herkästi niin että mitattava kohde katoaa sen taakse.

Se että kohteen näkee rinkulan sisältä on tässä mielessä hyvä ratkaisu. Itselleni on aina ollut tähtäimissäkin erittäin luontevaa asettaa tähtäinlaite siten, että kohteen ympärillä on yhtä paljon tyhjää. Uskoisin että tätä ajatusta on haettu myös tuon avaran rinkulan kanssa.

Pitää ottaa ensi kerralla kuvia miten tuo suhtautuu jaster peltiin eri etäisyyksiltä, muuten vaikutelma jää vähän "torsoksi."

Pelekonen

Tilasin tuotteen.. taikka itseasiassa kaksi(kun sai niin halvalla ja tuli paljousale). Tosin malli on hd-m 8x42. Minun ammuskeluun riittävä mittausetäisyys. Mielenkiinnolla odotan, että pääsee kokeilemaan. Jos jollakulla on tarvista tollaselle, niin pistäkee viestiä. Halavalla sais;)