.308 Win -hylsyn maksimipituus

Aloittaja Alex, joulukuu 11, 2012, 13:55

« edellinen - seuraava »

Alex

Kaikkihan tietää seuraavan. Kun hylsyä supistaa, sen kasvaa pituutta.

Mikä on .308 Win -hylsyn turvallinen maksimipituus, jonka jälkeen sitä

pitää lyhentää trimmaamalla?

mika

selviää parhaiten kokeilemalla omassa aseessa / patruunapesässä. Ne kun ovat yksilöitä. Mutta jos pitää cip mitoissa niin on turvalliselle puolella. Edellyttäen, että pesä on myös CIP-mittainen
CHAIRBORNE - USB Troop

Sebastian Ossi

Vihtavuoren latausoppaassa on mainittu jokaiselle kaliberille trim-to-length mitta.

Alex

Kiitos. Jos joku vielä osaisi kaivaa sen arvon esille Vihtavuoren latausoppaasta. :)

Alex

No niin, Vihtavuoren latausopas (9. painos, sivu 31) sanoo: "Lapua, trim-to length 51,00 mm". Eli latausopas ei ota kantaa pituustoleranssiin...

Kosanderi

CIP-mitat 308:lle löytää tarvittaessa http://www.poliisihallitus.fi/poliisi/hallitus/home.nsf/files/TABIcal/$file/TABIcal.pdf">PoHan sivuilta. 51,18 mm näyttäisi tuolla lukevan. Kuten Mika sanoi - kaikissa aseissa tuokaan ei välttämättä pidä paikkaansa. Ja tuo on CIP-maksimimitta - ei absoluuttinen mitta.

http://www.nordis.fi/pdf/2012/VihtavuoriReloadingGuideEd10_2012FIN.pdf">VV:n latausoppaassa (10th Edition, s. 33) lukee kanssa 51 mm... Mun itselataavaan hylsyt on trimmattu karvan vajaa 51 mm.

Alex

Kiitoksia näistä.

TAK85

Lainaus käyttäjältä: AlexKaikkihan tietää seuraavan. Kun hylsyä supistaa, sen kasvaa pituutta.

Mikä on .308 Win -hylsyn turvallinen maksimipituus, jonka jälkeen sitä

pitää lyhentää trimmaamalla?

Ihan uutta minulle että pituus supistettaessa kasvaisi. Ammuttaessahan se venyy. Tietysti jos ihan kuiviltaan...

HJu

Täyssupistaessa ihan normaalia että kokonaispituus lisääntyy. Viimeinen niitti on usein kaulan avarrin joka vedetään hylsystä pihalle viimeisenä.

Esim. Minulla täyssupistuksen jälkeen on about jokainen S&B 223 Rem tehdashylsy on 0,2-0,4 mm ylipitkiä.
Terveisin,

HJu

TAK85

Lainaus käyttäjältä: HJuTäyssupistaessa ihan normaalia että kokonaispituus lisääntyy. Viimeinen niitti on usein kaulan avarrin joka vedetään hylsystä pihalle viimeisenä.

Esim. Minulla täyssupistuksen jälkeen on about jokainen S&B 223 Rem tehdashylsy on 0,2-0,4 mm ylipitkiä.

Niinhän minä sanoinkin tuossa edellä että tietysti jos ihan kuiviltaan. Minulla ei veny. Viimeksi sorvasin joskus -80 luvulla. Ja minä poika olen ladannut paljon. 308:t tuhannen erissä.

msk

Mullakin venyy vaikka ihan liukkarilla vetelen. Kerros miten tuon venymisen sitten estää, kun on aika rasittava homma sorvata niitä hylsyjä lyhyemmiksi.
Member of DTA SRS alliance

Poikma

Kyllähän ne hylsyt venyvät ammuttaessa/supistaessa vaikka olis millaset liukasteet käytössä. Harvoin ne yhdestä supistuskerrasta venyy ylipitkiksi, mutta muutaman kerran kun ammut/täyssupistat niin johan on lyhennys pakko tehdä.

Suoraseinämäiset, ilman olkapäätäkin olevat hylsyt esim. 9mm ja 357 mag venyvät vaikka niitä supistaessa ei mitään erillistä laajennuskaraa käytetäkään. Eli ei se "kuiva" laajennuskara (ainakaan yksin) ole syypää siihen venymiseen vaan kyllä se hylsymetalli muokkautuu ja venyy laajentumisen/supistamisen vuoksi.

HJu

On varmasti latauksestakin hieman kiinni. Luulisin että tappilataukset aiheuttavat hylsynmuokkautumista enemmän kukn esim 6,5 gramman leikkurilla ladatut ratahirvilatingit.

338LM hylsyt minulla venyivät vasta neljännen ampumakerran jälkeen niin että piti alkaa sorvailemaan. Siinä välissä täyssupistukset Reddingin S-Type holkeilla.

Ja rasvaa on aina tullut käytettyä. Lataukset kuitenkin aina lähellä taulukkomaksimeita.
Terveisin,

HJu

msk

Joo o, mustakin vähän tuntuu, ettei tuota aikaa vievää trimmaamista pääse karkuun mutta hienoa olisi, jos joku nyt kertois sen tavan jolla hylsy ei kasva pituutta. Mulla olis ämpäreissä noin 2000kpl 308win ja noin 1000kpl 338:n hylsyä odottamassa supistuksia..
Member of DTA SRS alliance

MikaS

Venymiseen vaikuttaa myös pesän mitoitus, mielestäni jopa enmmän kuin paineet ja kuivenpi/öljyisempi supistus.