ruger 10/22 vleh tactical

Aloittaja juhani, marraskuu 20, 2012, 11:51

« edellinen - seuraava »

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: JamboJa laatuhan riippuu ihan tekijästä, ja tollanen krympattu saattais parhaassa tapauksessa puristaa piipunsuuta entisestään.

Quadin LW piipussa on suujarru rympillä kiinni ja suujarrun päälle saa vaimentimen. Vastaavan rymppi adapterin tein vähän aikaa sitten erääseen Toziin kun siinä oli käynti kateissa kierteen aiheuttaman piipunsuun laajenemisen takia, alkoi taas käyntiä löytymään. Yhteenkään piekkarin piippuun en enään tee 1/2UNF kierrettä, joko siiten tehdään isompi tai sitten rymppi adapteri. Jalosen kanssa kun näistä juteltiin niin voi myös tehdä sisäpuolisen 1/2UNF kierteen ja siihen kierreholkki, tämäkin on toimiva ratkaisu mutta silloin helpompi on tehdä normi kierre piipun päähän ja porata piipun suu auki kierteen matkalta, taitolaji tämäkin.

5.5mm PCP ilmakiväärin suupaine/puhallus on ihan eri luokkaa kuin piekkarissa, jos adapteri pysyy PCP:n nokalla niin se pysyy piekkarin piipussa. Ja aina voi adapterin laittaa liimalla kiinni.
Kylätason ampuja

torrehaa

Noin olen asian mieltänyt itsekin.

Suuporauksen olen johonkin piippuun tehnyt oikeeseen ruutiaseeseen aliäänikokeilujen aikana koska käynnin hajoaminen tuntui johtuvan jonkilaisesta piipunsuun "löystymisestä" ja huomattavasta käynnin katoamisesta lyhyessä 308 piipussa versus ennen waimenninkierrettä/jälkeen.

Sywäkruunaukseen mulla on sopivia upotusteriä joilla piipunsuu katkeaa .........kuin weitsellä leikaten, eikä millään gringojen wanhalla konstilla messinkisellä kalusteruuwilla porakoneella pyörittelemällä.

Toinen mielenkiintoinen on tuo lämpö/kylmä krymppäys.Koemielessä tein jopa piipun jatkamisen aikoinaan samalla tavaalla..kesti ampumisen oikein hyvin,ei auennut kuin sorwilla eikä tarkkuuskaan ollut ihan niin huono kuin oletin vaikka patruunapesän puoleinen pää oli 12" nousulla ja piipun suupuoli 10 tai 8" nousuinen.Kaksi saman nousuista 500 AEn piippua tuli jatkettua aikoinaan samalla tavalla jotta saatiin 500SW kaliberiin pidempi piippu.Rihlojen kohdistuskin tehtiin vain silmällä katsomalla kohdalleen.

BT1

Koheltaja

Nyt menee offiksi, mutta nyt ollaan sepinnän/nerouden/hulluuden alkulähteillä kahden rihlannousun yhdistämisessä rympillä. Mulla on vasvaava käynyt mielessä piekkariin, jyrkempi nousu piipun suulle että saa Aquila SSS:än vakautumaan.
Kylätason ampuja

torrehaa

Ongelmana nakskakkosen piipujen yhdistämisessä on rihlojen kohdistaminen ihanvaan siitä syystä ettei silmällä erota milloin on kohdaallaan edes suunnilleen.Mittaamalla ja kohdistusmerkitsemällä varmaankin onnistuu sekin mutta itsellä tarkoitus oli vaan tehdä sellainenkin.Mielessä kävi sellainen et 30 kaliberin piipussa ois alku ollut 12,välissä 10 ja suupuolessa 8" pätkät ja siitä laajamittainen tutkielma progressiivisen  rihlannousun ylistämiseksi  silloisissa aselehdissä..eritoten edesmenneessä rekyylissä .Samaa suunnittelin 338LM piippuihin silloinkun vielä ammuin wakawissani 300m kasa-ammuntaa 338 lämärillä.

Rihlauksen kohdistaminen 50 kaliberin oli helppo ja krymppäyksen tein ihan kosanilla lämmittämällä toisen puolen ja toisen pään jäähdytin ensin pakastearkussa ja paikan päällä vielä hiilihapossa..mittaus digitönärillä niin että sisä/ulkomitta oli sama eikä samassa lämmössä sopineet edes melkein kohdalleen.50 kaliberin piippuja ei pinnaaltaan sorwattu vaan jätettiin ns.pökälepaksuuteensa 25mm päästäpäähän.

BT1

torrehaa

Ase hankittu ja customointi aloitettu piipun waihdolla.

Aseen omistavilta kysyn lippaista...mitkä hyviä ja mistä moisia hinta&laatu huomioiden kannattaa hankkia.

Kaarevia banaaneita enkä 100 paukkua imeviä rumpuja en katsoisi tarwitsevani.

HJu

Siis tehdasvakio 10 ptr rullalipas on varmaan toimintavarmin lipas mitä Rugeriin edes saa. Hanki niitä. Jos pidempiä tankoja tarvitsee niin BX-25 on hyvä.
Terveisin,

HJu

torrehaa

Kiitos..niitä 10 roundseja  muutama kappales hankintaan hopihopi.

Möihemmin ehkä customiseerataan tukkiakin taktisemman malliseksi joten ehkä semmonen talven aikana.

BT1

kumimuumi

Jaa. Mulla on varmaan käynyt perinteinen tuuri kun pakasta vedetty 10-paukun rulla tökkii ja käytetyt (eli hyväksi ammutut) bx-25:t pelittää kuten pitääkin.

torrehaa

Hankittu ase kuului kuulemma samaan murphyn kasaa..piippuun ei millään konstilla kuulemma saanut käyntiä..eilen hain torrakon ja tänään on bränikkä piippu paikoillaan..samoin 10-50x60 Sightroni katolla joten ilmojen ja ajan salliessa alkavat patruunakokeet ensiksi suhteellisen  tarkkuuden löytämiseksi ja sitten vaan luotettavan IPCS roiskintapaukun hakeminen ja aseen kustomiseeraaminen halutuun kuosiin..

Piipun tyviosa pitää pedata paremmin..piippukin on nykyisin hieman pidempi kuin orginaalissa oli.

BT1

HJu

Lainaus käyttäjältä: kumimuumiJaa. Mulla on varmaan käynyt perinteinen tuuri kun pakasta vedetty 10-paukun rulla tökkii ja käytetyt (eli hyväksi ammutut) bx-25:t pelittää kuten pitääkin.

Wikipedian mukaan 10/22:ia on tehty vuodesta 1964 alkaen ainakin yli viisi 5 (!) miljoonaa (!) kappaletta. Tuon määrän valmistamiseksi pelkästään lukonkehyksen valumuotteja on pitänyt olla yli 100kpl jos yhdellä valumuotilla tehdään esim 50000 kehystä. Liipasinkaaria jotka kiinnittää lippaan takapään, on samoin tehty valamalla alumiinistä ja ruiskupuristamalla muovista. -> Se että mikään yksittäinen 2000-luvulla valmistettu lipas tai muu osa toimisi noissa kaikissa voi perustua vain suht liberaaleihin toleransseihin. Ja niistä seuraa kaikenlaista riesaa kuten pieniä satunnaisia toimimattomuushaasteita. Veikkaanpa että minun hyllyssä olevista viidestä rullalippaasta kaikki toimisi kumimuumin Rugerissa vaikka se hänen yksittäiskappaleensa ei toimikaan. Tolerance stacking on se termi mistä johtuu.

Mutta jos pitää valita niin kivempi käyttää toimivaa BX-25:sta kuin toimivaa rullalipasta.
Terveisin,

HJu

SJ

Lainaus käyttäjältä: HJu
Lainaus käyttäjältä: kumimuumiJaa. Mulla on varmaan käynyt perinteinen tuuri kun pakasta vedetty 10-paukun rulla tökkii ja käytetyt (eli hyväksi ammutut) bx-25:t pelittää kuten pitääkin.

Mutta jos pitää valita niin kivempi käyttää toimivaa BX-25:sta kuin toimivaa rullalipasta.

Sanoisin tuohon vielä, että kun kerran saatavilla on noita isoja lippaita, niin hankkikaa hyvät ihmiset niitä nyt ainakin näön vuoksi, muuten ne kielletään ja sanotaan, että "eihän niitä kukaan muutenkaan käytä".

Koheltaja

TT3 piekkarin kanssa, -isompi lipas, parempi mieli-, pitää harvinaisen hyvin paikkansa 8)
Kylätason ampuja

kumimuumi

Lainaus käyttäjältä: HJu

...Toleance stacking on se termi mistä johtuu.

Tottahan toki. Hassuhkoa vaan miten koko läntinen interwebsi kertoo meille järkkymättömänä faktana rullalippaan olevan täydellinen ja muutenkin paras mutta mulla pyssyn mukana tullut lipas ei tykkää syöttää ;)

HJu

Kannattaa muuten kokeilla toista rumpulipasta. Vikahan voi aseen lisäksi olla kyseisessä lipasyksilössä. Itselataavien aseiden syöttöhäiriöistä suurin osa liittyy nimenomaan lippaaseen ja korjaantuu lipasta vaihtamalla.

Pääasia on kuitenkin että olet saanut kiväärisi toimimaan.
Terveisin,

HJu

FINZKI

Mulla ollu kolmekin erillaista Rugerin 10/22 piekkaria, paras lipas on ollut joka kerta se oma kympin rundi ja Rugerin valmistama BX tuning lipas 25 patia tuning lippaista.

Tossa ok kertomus Rugerin lippaista, toki vain muutama verrokki tässä, mutta lopussa tulee selväksi, miksi nuo halvat lippaat ei toimi pitkään.

https://www.youtube.com/watch?v=tXrLfloZ1nk">https://www.youtube.com/watch?v=tXrLfloZ1nk

Toi voisi olla kokeilun arvoinen, purkumahdollisuus putsausta varten, helposti.

https://www.youtube.com/watch?v=z431UT7_-YU">https://www.youtube.com/watch?v=z431UT7_-YU