Pitkänmatkan kilpa-ammunta kiikari?

Aloittaja arctos, elokuu 03, 2005, 18:49

« edellinen - seuraava »

MSa

Lainaus käyttäjältä: arctosBenchrestin säätö oli noin pieni vain suurimmassa mallissa 12-42  1/8 MOA

8-32 siis vain 1/4 MOA

Eikös NF BR 8-32 mallissakin ole 1/8 moa säädöt? HJu?

Markus
[url=https]

arctos

Onko, vaiko eikö, Finnaccuracyn sivulla; teknisissä tiedoissa ilmoitetaan 1/4 MOA, mutta kuvia katsellessa huomaa että säätörummussa lukee 1/8 MOA

ulotulopupillinkin koko on väärin! vai onko suomeen tuotettu jotain erikois erää?

Poikma

Benchrest sarjassa on 1/8 MOA säädöt ja NXS-sarjassa 1/4 MOA säädöt.

Veltto_Orava

Koko Benchrest sarjassahan on ?
Miten toimin, siten harjoittelen.

MSa

Moi,

Vähän NF-faktaa.

- NF BR sarjan kiikareissa Target tornit ovat AINA 1/8 MOA säädöillä.

- 8-32 ja 12-42 malleja saa vain Target-torneilla.

- NF BR sarjan pienintä mallia 3.5-15x56mm saa Target-tornisena, mutta myös "metsästystorneilla" eli perinteisillä matalilla kolikkosäätöisillä ja suojakuvullisilla säädöillä varustettuna. Metsästys-säädöt olivat muistaakseni 1/4MOA.

- NXS sarjan putket ovat joko 1/4MOA tai 0.1mrad säädöillä.

===

- Exit pupil = ulostulopuillin koko lasketaan jakamalla objektivilinssin halkaisija [mm] käytetyllä zoomilla.

- EP Size [mm] = Obj.dia[mm] / Power

Esim NF BR 8-32x56mm

- 8x ==> EP = 56mm/8=7mm

- 32x ==> EP = 56mm/32=1,75mm

Pikaisesti katsottuna ainakin FinnAccuracyn sivuilla olevat EP luvut ovat oikeat.

MSA
[url=https]

arctos

Eikö kukaan omista 8-32x56 Benchrest -sarjan kiikaria?

Ero nxs:sään?

JpL

Mulla oli juuri ko. BR käytössä. Ei siinä ole mitään vikaa, hyvähän se on. 1/8 MOA säädöt on mielestäni vähän pienet, mutta ellei ne haittaa, koko paketti on tosi käyttökelpoinen. Suuri täntäinhän se kyllä on.

Käsittääkseni NXS kestää mekaanista kulutusta enemmän.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

arctos

Onko Benchrestin kiikarissa sivusuuntainen katselukulma pienempi kuin nxs:ssä?.. (Salliiko optiikka sivuttaista liikettä kiikarin linjan myötäisesti niin, että tähtäinkuva pysyy kokonaisena!) Entäpä silmän etäisyys 75mm vs nxs 95mm?

JpL

Ei ainakaan minun mielestäni. Kenties MSa voisi vastata tähän tarkemmin.

Tuo lyhyempi silmänetäisyys ei ainakaan itseäni häirinnyt vähääkään, ellei sulla sitten ole kovarekyylinen kivääri. Harvemmin BR-kiikareita laitetaankaan minkään tavattoman raskasrekyylisen aseen päälle, koska se on nimensäkin mukaisesti pitkän matkan tarkkuus-ammuntaan suunnattu kiikari. Sen sijaan NXS kestää/käytetään ja on ilmeisesti myös suunnitteluvaiheessa ajatuksena ollut .50 BMG:n päälle.

Riippuu siis vähän aseestakin onko BR vai NXS tarpeellinen. Jos itselleni tulisi, ottaisin NXS:n, koska olen siirtynyt käyttämään ampuessani koronsäätöä, jolloin mekaniikka joutuu koetukselle.

Tuossa 1300 eteenpäin hintaluokassa oikeastaan kiikari kuin kiikari on korkealuokkainen. Kyseeseen tulee sitten vain omat ampumatottumukset ja käyttötarkoitus. Siksi myös kiikarihommissa toinen tykkää sisaresta ja toinen äidistä - ja ilkeästi, kuten joku aikaisemmin mainitsi, poikkeavat jopa isästä tai pojasta..

:wink:
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"