6.5x55 ja nopeammat ruudit

Aloittaja uncle jimbo, elokuu 10, 2012, 19:57

« edellinen - seuraava »

haivula

Aina kannattaa varovasti alottaa. Historiallisista syistä ko. kalipeerin osalta kuitenkin lautausarvot manuaalissa "melko" varovaisia. Pieni pää edellä siis kuitenkin kannattaa hakea lataukset.
\"Mistäs jos opetettelisit ampumaan?\"

Pohojalaanen

Aloitan 38grs mutta millä hammastuksella latausta kannattaa nostaa? Onko esim. 0.5grs liian iso nosto vai onko 0.3 paree vai mahdollisesti 0.2grs? Ehtiikö N560 palaa 600mm piipussa....

HJu

0,3 greiniä on aika hyvä porrastus. Hitailla ruudeilla saa maksiminopeudet myös vähän lyhyemmissä piipuissa tosin suuliekkiäkin tulee. 600mm ei ole erityisen lyhyt piippu joten en usko että palamattomuudesta tulisi ongelmia.
Terveisin,

HJu

Pohojalaanen

No joo eilen ehdin käydä ampumassa 6,5x55se norman hylsy fed 215 nalli ja luoti 9,3g fmjbt:n 38grs latingilla ei mitää erikoista alku jännityksen jälkeen... Kiinnostais tietää paljonko on eroa Lapuan ja Norman hylsy tilavuudella mutta ei jaksa ees alottaa... Kerron lisää kunhan ehkä viikonloppuna ehdin ampumaan kaikkia latauksia jota tein edellä neuvotulla tavalla(0.3grs nostolla) kutakin 3 kpl 40.3grs

asti Niin joo ja ruuti on N550.

T3 sport

Oletko koskaan tutustunut Norman MRP-ruutiin? Aikani pähkin Vihtavuorelaisten kanssa juurikin noiden paivavampien luotien kanssa (540,550,560...)

140gr accubondille MRP antaa 550mm piipusta 840 m/s [size=50](hirvilaillinen)[/size] vauhdit ihan turvallisilla paineilla, eli on myös ns tarkkuuslataus. "Kiristämisenvaraa" on vielä n. 1,5gr jolla lähdöt jo 900. Öyhe on tosin melkein tuplat kalliimpaa kuin "kotimainen" versio.

Pohojalaanen

Joo katoin niitä mutta hinta nosti karvat pystyyn  :o  ja oon vasta alottelija.... Kysymys.. kaikki saa vastata.. MIKSI kun laitoin radalla patruunan pesään, suljin lukon ja aukaisin sen NIIN eikähän luoti jääny piippuun :twisted:  onko syy siinä että oon huonosti supistanu hylsyn kaulan vai liian pitkä latauspituus vai kaikkiyheskoos? luodin sain kyllä helposti pois ja jäljistä vielä että luodissa oli alle 1mm epämääräiset jäljet.... täng jou  :pray:

HJu

Liian pitkä patruuna ja vähän hento supistus. Ta-käyrtöön soveltumaton yhdistelmä.
Terveisin,

HJu

Pohojalaanen

Joo niin varmaan on.... Oppaan mukaan patruunan pituus. puristus oli omaa tyhmyyttä

T3 sport

Kyllä ei Tikassa/Sakolaisessa saa hinttimauseria rihloihin kiinni alle 85mm latauspituudella... Sen verran horo pesä ja ylimeno tunnetusti noissa on.

JKontturi

Omassa tikka t3 kyllä rihlakosketus 8 gramman scenarilla jo 82 millissä. Tehdaspesä.

T3 sport

Tukeva niippi, luodista melkein milli (veneperän lisäksi) sisällä hylsyssä...

Pohojalaanen

Mulla t3 ottaa sitte jo rihloihin kun kokonaas pituus on 80mm... Koska mauserilla oon kaikki mitattu... Tunnetusti :!:

Pohojalaanen

Tyhmä kysymys mutta kävin eilen ampumassa ja hylsyn kantaan ilmestyi pienirengas lukosta eli kyse oli painemerkistä MUTTA kun tulin kotiin ja tarkastelin hylsyjä vielä niin ne oli kadonnu :o  eli onko ne paine merkkiä vai joku stanan stigmata vai mikä se oli :shock:  :D   eli onko normaalia että se katoaa? Hylsynä toimi Norma

HJu

Olisiko ollut nokea tai rasvaa?  Oikea painemerkki säilyy hylsyn kanssa niin kauan kun korroosi ei syö metallia pois.
Terveisin,

HJu

Pohojalaanen

Siinä näkyi selvästi nuppineulanpään kokoinen rengas... Ei se kyllä nokea tai rasvaa ollu. Se oli siis kannan siinä pinnassa jossa nallikin on, nallissa ei mun mielestä näkyny mitää erikoista mutta olikos niin että magnum nallin kuori on paksumpi kun taviksen? Lataus oli 40,7grs