kuinka tehdä focuksen säätö?

Aloittaja Antero H, elokuu 01, 2012, 23:23

« edellinen - seuraava »

Antero H

Ongelmana märkäkorvalla on siis kiikarin fokuksen säätö.

Ensikatsomalta kuva näyttää olevan terävä, mutta silmä väsyy jo

ennen viidettä laukausta ja kuva sumenee.

Kuinka siis "huijata" silmää säätövaiheessa, että saisi todellisen

tarkkuuden kuvaan, eikä silmäkompensoitua?
Ite kun tekee, niin saa sellasen kun sattuu tulemaan

HJu

Ristikon tarkkuus säädetään katsomalla taivaalle tai vaikka valkoiseen seinään jossa ei ole mitääm mihin silmä tarkentaisi. Tee monta lyhyttä toistoa jotta silmä ei ala kompensoimaan pieniä epäterävyyksiä.

Kuvan pitäisi olla sen jälleen tarkka. Halpisputkilla olen törmänmyt tilanteeseen jossa kuvaa ja ristikkoa ei vaan saa yhtäaikaa teräväksi. Näin erityisesti lyhyillä matkoilla. Joissain malleissa säädettävällä parallaksilla saa kuvaa tarkennettua. Halpisputkisa ei vaan terävä kuva ja parallaksisäätö välttämättä saa aikaan yhtä aikaa hyvää kuvaa. Eli jos kuva on terävä niin ristikko liikkuu kuvakulmaa muutettaessa. Kun parallaksin saa pois niin kuva voikin taas olla hieman epätarkka.

Laatiputkilla ristikon säätö teräväksi yleensä riittää ja parallaksilla säädetään vain parallaksia kun kuva on muuten jo valmiiksi terävä.

Jos silmiä on jouduttu korjaamaan vahvoilla laseilla niin voi mennä vaikeammaksi. Okulaarisäädöllä pitäisi kuva saada tarkaksi ilman lasejakin ellei plussaa tai miinusta ole kolmea diopteria enempää.
Terveisin,

HJu

Antero H

Kiitos.

Täytyy siis jatkaa yrittämistä.

Kokeilin itse siten, että katsoin kiikarin yli taululle ja sitten kiikarin läpi,

mutta tuntui, että silmä korjasi nopeammin, kuin sormet. Kuva ja ristikko ovat olleet teräviä, mutta

silmä väsyy ja sitten kuva sumenee ja oletin, että ongelmana on tuo okulaarin säätö.

Tässä tapauksessa ei ole kyse vain lievästä epätarkkuudesta vaan koko tähtäyskuva todellakin menee

ampumakelvottomaksi kesken tähystyksen, josta oma johtopäätös oli silmän väsyminen. :think:

Onko tuo okulaarin säätö helpompi tehdä minimi suurennoksella? Yritin nimittäin maksimilla.

Amet oli 100m.

Kiikari on varmaan luokkaa "keskihintainen" (PST 6-24 SFP).  :shhh:

Korostan vielä sitä, että tämä on todellakin ensimmäinen kiikarini ja siksi kiikareiden säätäminen, arviointi

ja käyttö yleensäkin on, sanoisinko vähintääkin alkumetreillä, joten vikaa etsin pääasiassa käyttäjästä. :doh:

Teoriaa on tullut selvitettyä jo jonkin verran, mutta käytännön kokemusta puuttuu.

Sebu

Moi. Voi olla että juttelen nyt typeriä mutta oletko kokeillut sihtailla tuolla kiikarilla vaikka 10 minuttia yhten soittoon mökin terassilta tuonne 100m päähän..

Itsellä meinaan kuva sumenee radalla ennen 5 laukausta ja syynä on lähinnä vaimentimesta johtuva lämpöväreily. Jos ampuu 15 laukausta putkeen ei suurimmalla suurennoksella näe edes taulua.

Vaimentimen päälle tuleva väreilysuoja autaa aika paljon mutta noin 10 laukauksen jälkeen alkaa jo piipunkun väreily haitata merkittävästi ampumista joten siihenkin täytyy väreilynauha hankkia.

Itsellä siis paksupiippuinen T3 supervarmint .308 eli ohutpiippuisella varmaan ongelmia tulee vähemmillä laukausmäärillä.

Antero H

Hyvä huomio, täytyypä testata.

Mullakin tosin piippu on jykevä Peuralan valmiste.

D30 pesältä ja d22 piipun suulta, pituutta 24".

Kaliiberi 6XC, tehdasladattu norma diamonline (lataus lienee hieman yli 37gr.)

Väreilystä, niin kuin paljon muustakaan, ei ole mitään kokemusta.

Mutta pitää yrittää sulkea tuo vaihtoehto pois.

uolevi

Ammuitko ilman väreilynauhaa vaimentimen kanssa?

Sebu

Lainaus käyttäjältä: uoleviAmmuitko ilman väreilynauhaa vaimentimen kanssa?

Jos kysymys oli tarkoitettu minulle niin olen ampunut ilman väreilynauhaa vaimentimen kanssa ihan todetakseni ettei tule mitään. AU 5SL vaimentimen mukana tulee sellainen vaimentimen väreilysuoja jonka kanssa olen nyt ampunut vain todetakseni että kärsii ampua 10-15 laukausta ja sitten pitää ase jättää jäähtymään. Nyt on väreilynauha hakusessa.

Antero H

Mulla taas ei vielä tälläerää ole vaimenninta lainkaan.

galwran

Lainaus käyttäjältä: Sebu

Jos kysymys oli tarkoitettu minulle niin olen ampunut ilman väreilynauhaa vaimentimen kanssa ihan todetakseni ettei tule mitään. AU 5SL vaimentimen mukana tulee sellainen vaimentimen väreilysuoja jonka kanssa olen nyt ampunut vain todetakseni että kärsii ampua 10-15 laukausta ja sitten pitää ase jättää jäähtymään. Nyt on väreilynauha hakusessa.

Mulla ei ole nyt väreilynauhaa ittellä, mutta ratakäyttöön hyvän saa kuulemma tehtyä ruskeasta pahvin suikaleesta; siis ainakin pärjää kunnes saa jostakin paremman. Pysyy muodossaan vähällä kikkailulla.

Antero H

No niin, nyt on vkl:n aikana okulaaria säädetty kohdalleen ja kokemusta omasta kiikarista tuli seuraavasti.

Käytin suurinta suurennosta (24) aina säätäessä ja säädön tehtyäni kävin kaikki suurennokset läpi tarkistuksen omaisesti.

Ristikon tarkensin iltahämärällä harmaata taivasta vasten mieleisekseni.

Sen jälkeen tähtäilin männynlatvaa n. 150m etäisyydeltä ja huomasin, että

parallaxia tarkistaessa kohteen tarkkuus muuttui. Kun sain parallaxin pois oli kuva myös terävä.

Sebun vinkistä sitten jatkoin tähystelyä erinäisen tovin, enkä huomannut aikaisemmanlaista ongelmaa.

Epäilenpä siis radalla katselleeni piipun väreilyä kiikarin edessä.

Täytyy seuraavan kerran radalle lähtiessä kehitellä mukaan joku "väreilynauha", jonka voi sitten

asentaa, jos vastaavaa kuvan heikkenemistä ilmenee. Jos kuva korjaantuu, niin sitten se on siinä.

Kiitos kaikille vinkeistä  :)

edittiä:

No, nyt on käyty taas radalla, eikä mitään ongelmaa ilmennyt. Laukausten väli pidettiin tarkoituksella

"riittävänä", jotta piippu ei lämpiäisi liikaa.