SAKON/TIKAN LAADUSTA

Aloittaja mksaarel, heinäkuu 07, 2005, 16:14

« edellinen - seuraava »

HJu

Ei se mikään iso "keksintö" ole. Voit kuitenkin huviksesi selvittää mitä noiden teettäminen jälkikäteen Varmintiin maksaa.

Bipodi ei muuten ole Tacticalin vakiovaruste vaan lisähintaan ostettava varuste.

- Eli kierre piipunsuuhun plus suojaholkki. Ehkä 30 Euroa vaimenninfirmassa vaimentimen oston yhteydessä.

- Picatinnykisko aseen päälle. Ostopaikasta riippuen helposti 100 Euroa plus kiinnityskulut.

- Fosfatointi: Firmasta riippuen postikuluineen 100-150 Euroa jos itse ei tee mitään pohjatöitä.

- Poskipakan tekeminen ei onnistukaan helposti mutta lienee tehtävissä. 50-150 Euroa tekijästä riippuen.'

- Isot hihnanlenkit tukissa vakiolenkkien lisäksi: Ehkä 50 Euroa.

Ei Varmintista kannata 1:1 Tacticalia teettää mutta ei se hintaero aivan mahdoton ole jos itse ei noista mitään osaa tehdä.

Omasta mielestä kustannustehokkain malli Ta-käyttöön on kuitenkin T3 Varmint.

Miksi T3 Tactical on sitten mielestäni jonkinmonen "lanseeraus" ? Siksi koska Sako 75-sarjassa ei ole mitään erityisesti TA-käyttöön suunniteltua mallia. TRG-sarja on erinomainen mutta hintaluokka on aivan toinen kuin Tacticalissa. Mielestäni Tactical on tuotekehitystä siinä kuin Varmint ja Battuekin. 10 vuotta sitten Sako ei olisi tuollaista Tacticalia tehnyt. Eikä tehnytkään.
Terveisin,

HJu

tavan ampuja

Mulla on tuo T3 varmint 308 ja paras kasa 5lk 100m 4mm eli riittää mulle

tehdasaseeseen..

Sako ja Tikka ovat aseina luoneet Suomalaisen aseen maineen eli kun sitten tekevälle satuu, niin ikävää on kun se huono kello aina kuuluu kauemmas kuin hyvä....

Luulenpa että Sako painii tuotannon kapasiteetti ongelmien kanssa ja laatu siinä tilanteessa aina väkisin kärsii..eli odotellaanpa tilanteen vakioitumista..

PS Eikö se autopuolellakin se uuden mallin ensivuosikerta kärsi hieman lapsentaudeista ja seuraavan vuoden mallissa asiat korjaantuu..

JpL

Hmm... tuosta T3:sesta tuntuu kuuluvan vain hyvää.

On hauska nähdä tulevaisuudessa, mitä Tikan maine tekee Sakolaisten myynnille. Joka tapauksessa ovat luoneet todella osuvan ja laatuisan kiväärin tuosta uudesta Tikasta.

Ps. Onkos kukaan kokeillut tuota Remingtonin uutta Varmint-kivääriä, olikos se malliltaan 700 VSS? Käpistelin sellaista Turussa aseliikkeessä, ja tuntui olevan hyvin muotoiltu ja miellyttävän tuntuinen.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

mksaarel

No niin piippua on ammuttu sisään ja muutamalla halpis paukulla on tullut seuraavanlaisia kasoja @ 100m

Sako Range 3 lks. 9,7mm

Sako RAnge 5lks 14,5mm

FNM 20lks 75mm (ammuttu nopealla temmolla, kiikari liikkui hieman sarjan aikana)

FNM   5lks 29mm

Federal Classic 37mm (hirvipatruuna)

Aseella on ammuttu nyt n. 100 laukausta ja käynti on ollut järjestäen alle tai n. 1 MOA tehdaspatruunoilla, kun ampuja on hoitanut osuutensa. Laukaisua en ole vielä säätänyt, joten kun saan sen n. kilon pintaan kasat tulevat pienenemään. Katsotaan todellista tarkkuutta kun pääsen lataamaan itse paremmilla luodeilla ja optimoimaan latauksia. Piippu on kuparoinut todella vähän. No tehdas patruunat eivät ole mitenkään tulisia latauksiltaan.

JpL

Mikäs rihlannousu siinä Tikassa on?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

jyri.h

Rihlannousu esitteen mukaan 8" niinkuin muissakin uudemmissa 6.5x55 Tikoissa ja Sakoissa.

JpL

8 tuumaa!!!? En ole koskaan kuullut että olisi ko. kaliiperissa noin jyrkkä rihlannousu. Ilmankos se kasigrammainen Range kävi niin hyvin.

jyri.h

JpL:

Kumpaa sää nyt tarkoitit, 308 vai 6.5x55?

308=11"

6.5=8"

Tässä topicissa näkyis olevan juttua molemmista Tikoista..

JpL

Ymmärsin että .308:ssa olisi ollut 8 tuumaa. Siksi mä hämmästyin...

Toi jolla ammuttiin rangella, oli siis nimenomaa .308?

jyri.h

Taisi olla 6.5x55. Siitähän tämä topic lähti liikkeelle..

mksaarel

Joo kaliiberi oli 6,5x55 ja luodin paino on 6,5g. Sakon ilmoittama lähtönopeus on 800m/s. En tiedä kuinka lähelle tuo nopeus osuu mun aseessa.

Federalin patruunan luoti oli HI-Sock, joten en nyt siitä hirvipatruuna maininnasta tiedä.

Kyllästyin 100m:n radalla ampumiseen ja ammuin lopuksi nastan irti, jolla olin kiinnittänyt pistoolitaulun taustaan. Tähän meni kaksi laukausta, joista ensimmäinen oli selkeä laukaisuvirhe. Toinen laukaus osui nastaan...

Tiedän, että nyt aletaan puhumaan tuuri osumista jne. , mutta kiikaria kohdistettaessa sain samanlaisia osumia tussilla tauluun piirrettyihin X-merkkeihin. 2 kg:n laukaisu vastus on vain minulle liian kova, jotta saisin jokaisen laukauksen mahdollisimman identtiseksi. Eli odotan aseella/ampujalta huomattavasti pienempiä kasoja, kun saan laukaisuvastuksen inhimillisemmäksi ja räätälöityjä latauksia aikaan.

crossfire

Minulla on T3 Varmint Stainless .308 Win + Laurosen tekemä laminaattitukki säädettävällä poskipakalla ja perälevyllä + BR tuotteen vaimennin + Harrisin bipodi + Meoptan Tactic kiikari. Laukaisu säädetty täydellä maitopurkilla  :lol: eli noin 1 kg.

"Käynti" parani huomattavasti, kun tajusin ottaa käyttöön aseen perän alle korkkirouheella täytetyn nilkkatyynyn.

Nyt 300 metriltä pystyy nakuttamaan SA-Int "lehmännahka" tauluun täyttä 100 pistettä / 10 laukasta. Uskoisin jopa, että laukaukset pysyy napakympinkin sisällä, kunhan käyn seuraavan kerran "pitkällä" radalla.