7 WSM vs. 300 WSM

Aloittaja HJu, heinäkuu 01, 2005, 19:24

« edellinen - seuraava »

HJu

7mm kaliperiin on alkanut saamaan paremmin kisakäyttöön soveltuvia luoteja. Onko kellään kokemusta 7mm WSM:stä ?

.300 WSM:n ominaisuuksista on itsellä jonkinmoinen käsitys ja varmasti hyvä kaliperi mutta voisiko 7mm WSM:llä saada pienemmällä rekyylillä samat lentoradat tai jopa paremmat ? Mites piipun kuluminen ?

Seuraava kaliperi tullee olemaan 6.5mm Grendel mutta nämä isommat kiinnostaa noin yleisesti joten kuulisin mieluusti näkemykisä 7 WSM:stä pitkän matkan tarkkuusammunnassa.
Terveisin,

HJu

Koheltaja

Muistaakseni kampsalla on 7mmWSM ja aika vakuuttavaa tulosta sillä on ammuttu, lentoratakin vaikutti lupaavalta varsinkin luotien tuunauksen jälkeen joten ei mikään huono vaihtoehto pitkille matkoille. Ellen vallan väärin muista niin tuunattujen Bergereiden BC olisi ollut jossakin 0.7-0.75 paikkeilla ja luoti kun kirmataan 950-990m/s piipun suusta niin johan alkaa lentorata suoristumaan.

Mulla oli 7mmWSM harkinnassa viime talvena mutta 300WSM vei voiton siinä suhteessa että siihen löytyy joka nakkikiskasta kilpatasoisia luoteja. Toinen syy valintaan oli se että 300LM:stä jäi jotenkin sellainen mielikuva että pieni reikä ja paljon ruutia sekä kova paine ei olisi kaikista paras yhdistelmä piipun kestoiälle  :wink:
Kylätason ampuja

JpL

Kuin viipale päiväkirjasta:

Toi toi... Mulla kaveri haluaa ostaa juuri .300 kaliiperin kiväärin - hän

suurin piirtei kääntää kivet ja kannot. Meidän välillä suhteet kiristyy siten, että mielestäni .300 WSM olisi takuuvarmasti sopiva kaliiperi hänen osumakyvylleen, mutta tietty turhamaisuus tuntuu vieven voittoa vasemmalle. Hän ei osaa ampua edes omalla kiväärilläni 300-600 metriä ja vika on siinä, että luoti putoaa kuulemma liian nopeasti. Tähtäimistä hän ajattelee että halpa ja hyvä on olemassa. Olen yrittänyt selittää, että vaikka 7.62X53R on hidas, se on erittäin tarkka ja vähärekyylinen patruuna. Samoin sadasta eteenpäin osumat elävään kudokseen ovat hyvin kohtuullisia, esim. 120 metristä vaimoni ampui kyyhkysen kuusen latvaan (ehkä, ja reikä oli ihan kuin piekkarilla ammuttu. (Hupaisa keikka: Istuimme ojassa viime syksynä, ja me molemmat rakkaan vaimoni kanssa ammuimme kanssa kyyhkysiä kiväärini kanssa. Pudotimme seitsemän. Päällä oli Swaro ja jokainen laukaus kohti päätä osui.) Olen tätä yrittänyt pajattaa kaverilleni, mutta hän etsii nimenomaa nopeaa ja todella suoralentorataista .30 kaliiperista luotia kuin se olisi jonkinlainen vapahtaja.

"-Turhamaisuus on lempisyntini."

- Al Pacino elokuvassa "The devis´s advocate." Paholaisen asianajaja.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Koheltaja

Nopeutta ei koskaan saa ilmaiseksi, ja silloin kun nopeutta nostetaan niin rekyyli kasvaa merkittävästi eikä kova rekyyli ole koskaan ollut edesauttajana hyvälle osunnalle. 6 kiloinen 300WSM on ilman jarrua sellainen ammuttava että kyllähän silläkin ampuu mutta itse ammun mieluiten jarrun kanssa, eihän se rekyyli ole mitään verrattuna LM:iin mutta jotenkin olen saanut sellaisen vaikutelman että 300WSM olisi terävärekyylinen.

Nämä sun kaverin väitteet on samaa luokkaa kuin erään mun kaverin joka väitti että hän ei koskaan ota koroa kun hän latvalintuja ampuu eri etäisyyksiltä, ristikko vaan keskelle niin sieltä se lintu tipahtaa oli matka sitten 100 tai 300 metriä  :wink:
Kylätason ampuja

jartsu

Onpa sun kaverilla suora lentoinen peli.  :shock:  :roll:

JpL

Just niin.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

HJu

No tuo on kyllä totta että kisalaatuisia .30-kaliperin luoteja löytyy joka aseliikkeestä ja jotenkuten tolkulliseen hintaan ja 7mm kisaluodit saa melkeinpä tilata itse ulkomailta.
Terveisin,

HJu

JpL

Seitsemänmillinen luoti alkaa olla sen verran yleinen, että on (jo) todella kumma, ettei luotivalikoima ala levitä suurille valmistajille. Moni valmistaja voisi tehdä useaa erityyppistä tarkkuusluotia ko. kaliiperiin tuskinpa rahaa menettämättä. Mielestäni 7mm luoti on monessa suhteessa 7.62:sta parempi, kun matkaa on vaikkapa 500-550 metriä maksimissaan. 7.62 tuntuu olevan taas vakaampi ja tuulta kohden välinpitämättömämpi pidemmillä välimatkoilla.

Mulla on BR-tuotteen äänenvaimennin joten paskaakos mä luodin painoista enää..... Aivan kuin ampuisi piekkarilla. 12 gramman Scenar lähtee vaivihkaa kuin pieru juhannustansseissa...

Hajusta tunnistaa, Elvis (Or Scenar) Has left the building)!!!!!!!!!

kampsa

7wsm on tosiaan aika suora lentoinen(huom, omamielipide)

käytän 10.9grammaista bergerin vld luotia jolla v3 975m/s.

bc: .780 luokkaa 900m etäisyydelle asti suunnillen ja siitä eteenpäin .685 osapuilleen,,nopeuden pudotessa alle 630m/s bc laskee noin .685 arvoon tämän hetkisen tiedon mukaan,,

teroittamallani bergerillä pääsen bc:ssä .850 pintaan mitä asiaa olen tutkinut,,ja testejä jatkan kunhan pääsen eroon kiikari ongelmista,,halpis tasco nääs,,ja aiheuttaa päänsärkyä,,

100m kohdistukselta putoama 1200m noin 11m luokkaa kun se käsittääkseni esim 338 lapua magnumilla noin 19m luokkaa,,?

viikonvaihteessa oli ta5 kurssi lohtajalla, jossa ammuin pisimmillään 1100metriin kasan ollessa kuudella laukauksella 30cm nujakassa.

oli itselle eka kerta kun ammuin aseellani kyseistä matkaa,, ja eka kerta myöskin kun pääsin ampumaan noin pitkälle. ja kokemuksen lisääntyessä ehkä vielä pystyy puristaan kasaakin pienemmäksi.

7mm luodeissa yleensä ottaen aika korkeat bc arvot painoonsa nähden,,

ja 7mm kaliberina kohruullisen mieto rekyylinen ja miellyttävä ampua varsinkin vaimentimen kanssa.
\"asialliset hommat aina hoirethan,vaikka muuten eletäänkin kuin siat pellos\"

HJu

PV:n taulukoiden mukaan putoama 1200m paikkeilla on LockBasella 15,6m jos ase on kohdistettu 100 metriin. Oman aseen kohdalla Scenarilla en ole päässyt ampumaan 1200 metriin mutta 1100m tuloksista laskemalla liikutaan noin 13,6m paikkeilla 250 Scenarilla joka poistuu aseesta noin 910 m/s. Tosin tehdaslataus Scenarilla ladattuna poistuu samasta aseesta kesäkeleillä noin 925 m/s ja putoamaa olisi vastaavasti vähemmän. HUOM Tässä on jo huomioitu Scenarin liitämiset ja putoamiset ja BC:nä käytetään .650.

11m putoama on tuolle etäisyydelle todella vähän ja kun huomioidaan että rekyylikin on aika mieto niin kyllä tuo hyvältä vaikuttaa. Taitaa vaan se piipun elinikä olla taas vähän kysymysmerkki ?

Ajatusleikkinä ajattelin että jos 7WSM:llä saa järkevät lentoradat ja vähän asetta kevyemmäksi niin se voisi olla hyvä peli verrattuna 338:iin. Näköjään lentoradassa pääsee jopa voitolle.

Sinänsä 338LM on aika helppo, ostaa Lapuan luoteja ja hylsyjä, Fed 215 nalleja ja N560, N570 (kuulemma tulossa) tai N170 ruutia ja homma toimii, ei tarvitse kovin paljon viritellä.

Taidanpa kuitenkin katsella tuota "kevytsniperia" 6.5mm Grendelin suunnasta kun kaapista löytyy vaihtopiippua vaille valmis kiväärikin eli investointikulut pysyisi jotenkuten kurissa jos tuohon joskus innostuu kaliperia vaihtamaan.
Terveisin,

HJu