Zeissin Mil-Dot ristikko

Aloittaja Silent killer, kesäkuu 27, 2005, 15:31

« edellinen - seuraava »

HJu

Suurennoksen vaikutuksesta sen verran kommenttia että jos ristikko on 1-tasossa kuten se on yleensä mm. S&B:n tähtäimissä, niin suurennoksen veivaaminen ei vaikuta osumapisteeseen yhtään mitään.

Jos ristikko on 2-tasossa niin laatumalleissa suurennoksen muuttaminen ei vaikuta mitään jos tähtäyspisteenä on ristikon keskikohta. Jos sen sijaan ampuu doteilla niin suurennoksen mukaan niiden välinen etäisyys muuttuu suurennoksen mukana. Zeissin ja Hensun 6-24X56 ja 6-24X72 malleissa ristikko on 2-tasossa.
Terveisin,

HJu

Silent killer

Kiitos kailkille vastanneille  , kyllä tietoa on taas vähän karttunut , mutta pohdintaa riittää aina.. nyt yritän keskittyä tähän etäisyys & ballistiikka asiaan..Tää vie kaiken vapaa ajan.. no kohta lomat edessä ja sit istutaan tutkitaan , ja ammutaan paaaaaaljon..

Kiitti vielä kaikille... :)
terv: Silent Killer

JpL

Silent: Minkäslainen kivääri sulla on? Tai pikemminkin kun sulla on useampia, mitä käytät eniten?

Ps. Hauska juttu: Tarkastelin vuoden 1994 Lapuan manuaalia ja yllätys oli aikamoinen, kun havaitsin, että 800m/s liikkuva 12 gramman Scenar putoaa aivan häviävän paljon vähemmän 850m/s liikkuvalle 10.9 gramman Scenarille. Ei putoa kuin pari senttiä enemmän matkoilla 300-400 metriä.

BC:kö tässä on takana?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

MSa

Lainaus käyttäjältä: HJuEikös ainakin 6-24X56 Zeississä ja 6-24X72 Hensoldtissa ole 63-ristikon mitat oikein kun suurennos on 12X ?

KIITOS HJu korjauksesta. Näin asia juurikin on. Ei pitäisi kirjoittaa puolenyön aikaan...

Asia fixattu aiemmassa kirjoituksessani.

MSa
[url=https]

JpL

Eli x24:sella pallojen väli on 5cm/100 metriä. Hyvä. MSa, mulla yksi tuttu tarvitsee jaotettuna tuon Zeissin mil-dotin. Saako sitä edes rahalla/ tai jos joku muu tekee, kuka? Siihen pitäisi lisätä puolittavat pallot alkuperäisiin kun ei meinaa IOR:ää ottaa, vaikka niillä on aivan uusi tehdas uusilla spekseillä ja kovimman luokan laatustandardit.

Soldier of Fortunessa oli muuten mielenkiintoinen artikkeli IOR:sta. Löytyy linkkinä alta:

http://www.realex.fi/milicom/keskustelu/read_thread.cfm?ForumID=1&ThreadID=41&Thread=4">http://www.realex.fi/milicom/keskustelu ... 1&Thread=4">http://www.realex.fi/milicom/keskustelu/read_thread.cfm?ForumID=1&ThreadID=41&Thread=4

On vähän hehkutuksenoloinen, se myönnettäköön, mutta tuskinpa perusteetonkaan.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

HJu

Lainaus käyttäjältä: JpLSilent: Minkäslainen kivääri sulla on? Tai pikemminkin kun sulla on useampia, mitä käytät eniten?

Ps. Hauska juttu: Tarkastelin vuoden 1994 Lapuan manuaalia ja yllätys oli aikamoinen, kun havaitsin, että 800m/s liikkuva 12 gramman Scenar putoaa aivan häviävän paljon vähemmän 850m/s liikkuvalle 10.9 gramman Scenarille. Ei putoa kuin pari senttiä enemmän matkoilla 300-400 metriä.

12 gramman Scenar BC: 0.521

10,9 gramman Scenar BC: 0.471

Eli joo, BC:stä se on kiinni. Tosin jonnekin 500 metriin saakka melkein kaikki .308 kuumaksi ladatut patruunat lentää muutaman sentin tarkkuudella samaa lentorataa. Vasta pidemmillä matkoilla erot kasvaa isoiksi. HUOM Vaikka luotien lentorata paperilla olisi sama niin aseen rekyylikäyttäytymisestä ja eri piippuajoista johtuen eri painoiset ja eri nopeuksilla lähtevät luodit harvemmin osuu samaan paikkaan vaikka "paperilla" niin näyttäisikin. Lentoradan kaari sen sijaan voi olla hyvin samankaltainen "lähietäisyyksille".
Terveisin,

HJu

HJu

: MSa, mulla yksi tuttu tarvitsee jaotettuna tuon Zeissin mil-dotin. Saako sitä edes rahalla/ tai jos joku muu tekee, kuka?

Suoralta kädeltä väitän että ainoa joka tekisi tuon ilman että Zeissin takuut lakkaa on Zeiss. He taas laskuttaa siitä 5000 Euroa jos viitsivät yhtä ristikkoa edes alkaa tekemään. Kuulemma eivät yksittäiskappaleita tee vaan joku pieni 20-50 kappaleen sarja pitäisi tilata ja silti starttikulut on ne mitä on. Ei tarvitse haalia pikkuprojekteja kun koko tuotanto menee kaupaksi muutenkin.

: Siihen pitäisi lisätä puolittavat pallot alkuperäisiin kun ei meinaa IOR:ää ottaa, vaikka niillä on aivan uusi tehdas uusilla spekseillä ja kovimman luokan laatustandardit.

Zeissin ristikoiden vaihto on sen sortin epätoivoinen hanke että suosittelen jättämään väliin. S&B:ltä on tulossa 5-25X56 ilmeisesti myös 2-tason P4-ristikolla jossa on noi väliviivatkin. Onko tuo ristikko sitten oikein 10X, 12X, 12,5X vai 25X suurennoksella ei ole selvää.

Yleisesti ottaen erikoisristikoita "tilaa mitä huvittaa" -periaatteella saa lähinnä Leupoldeihin Premier Reticlesin kautta ja USOn kautta USOn putkiin. Huhujen mukaan Premier alkaisi modaamaan myös S&B:tä vielä tänä vuonna mutta aika näyttää.

Valaistuja kustomristikoita ei taida paljoudessa tarjota kuin USO. NF:llä olisi tekninen valmius mutta ei taida olla kaupallista intressiä.
Terveisin,

HJu

JpL

Jep joo. Tässähän sitten ollaan testien jälkeen:

Mielestäni: Jos Zeissiin saisi MP-8 ristikon, ko. kiikarista olisi hyvin vaikea keksiä negatiivista sanottavaa vaikka kuinka kaivaisi. Luultavasti se olisi mahdotonta. Ainakaan Zeissin mil-dot vaihdettuna MP-8:een, ei ole mitään jakoa pelissä, kun puhutaan tarkemmasta ja nopeammasta etäisyysmäärittelystä matkoilla 400-1500 metriä. Omasta mielestäni Zeiss/Hensoldt on hyvästä erottelukyvystään ja kirkkaudestaan huolimatta aika epäselvä ja hidas noine palloineen verrattuna selkeään MP-8:aan. Ero tulee esiin pitkillä matkoilla, kun musta pallo saattaa peittää esim. 20cm kanttiinsa alueen. Tietyillä kaliipereilla esimerkiksi 5cm maalin koon arviointiheitto tuottaa pummin kun matkaa on tarpeeksi. Kuka osaa arvioida tämän oikein, kun matkaa on vaikkapa 800-900 metriä ja sen yli? Viiva taas on vastaansanomaton viiva, pallo täytyy silti jakaa useampaan osaan suuremmilla etäisyyksillä, tiedätte kai mitä ajan takaa.

En ole koskaan tottunut tuohon mil-dot systeemiin, vaikka miten yritän. Pallot ovat tarkasti S&B:ssä ja Kahlesissa ja Zeississä ja muissa aina oikealla paikallaan, mutta ne peittävät kaukaa osan näkö-aluetta. Siitä miinus. Itse pidän aina maalina poikittain olevaa pelikorttia. Sen on näyttävä tilanteessa kuin tilanteessa, ja miel. reikä keskellä laukaisun jälkeen. Kaikki henkilöt, joita olen opettanut ampumaan, osaavat lukea ainakin nyt helpommin ja nopeammin ja tarkemmin MP-8 ristikkoa kuin Mil-Dottia. 9-36 IOR on ollut todella pidetty.

Itselläniyhä kuseskelee 400-600 metrin ammunta, kun maali on 70mm kanttiinsa tuulisella säällä. En osaa täsmällisesti lukea tuulta.

George Bernard Shaw sanoi aikanaan, että ne, jotka eivät osaa, opettavat. Näin on, ainakin omalla kohdallani....

HJu

Oletkos Nightforcen ristikoita tiiraillut ? Ei paljon pallot peitä maalia (koska ovat ontot) ja valaisukin löytyy. Muitakin viivaristikoita löytyy ino pino. Samoin 0,1 mrad napsut jos haluaa.
Terveisin,

HJu

JpL

Joo. Olen katsonut. Itse asiassa NF oli toinen erittäin vahva ehdokas ostaessani uutta tähtäintä. Ainoa vika (Siis makuasia) oli sen hieman liian suuri jaotus. En päässyt siihen mukaan & toiseksi IOR MP-8 tuntui olevan (ja on) huomattavasti selkeämpi) MLR (Vai mikäs se ristikko oli, jonka oikeassa reunassa oli se pilkutus?)

Olen mitannut matkoja 200-1200 metriä, ja ristikon suhteen ovat justiinsa eikä melkein. 36 kertaisella näkyy pelikortin väri hyvällä säällä 300 metristä, kortti selvästi 600 metristä, koko on selvästi erotettavissa sen yli. Lisäksi voin sanoa, että IOR on TODELLA tarkka  etäisyyden mittauksessa. Uskokaa tämä. Naapurin talon ikkunaa kehystävä laudoitus on 18cm (On mitattu salaa viime vuonna) leveä, ja kun mittasimme matkan tähtäinmittauksen jälkeen tulos oli täsmälleen oikea, 325 metriä. Sen jälkeen kiikutimme 10x10cm maalin hyvin kauas, ja aloitimme mittauksen samalla IOR:lla. Taas meni oikein, 650 - 655 metriä. Pisin etäisyys jonka kokeilimme oli 980 +-10 metriä, ladon seinä, + 22 astetta, maali 25X25 senttiä, IOR antoi vastauksen 990m. Jos putken alla on esim. .338 Lapua, on kohde laukaisun jälkeen tiedätte-kyllä-mitä.

Kilometrissä tämä mittausarvot alkavat olla aika kovaa valuuttaa, vaikka .308:lla tulisikin headshotin sijasta varvasosuma.

Ehdotan, että kokeilette näitä uudessa tehtaassa kasattuja IOR-kiikareita. Niissä on todella perusteltua suorituskykyä.

Kaveri, joka ei ole sellainen tumpelo kuin minä, pystyy varmasti parempaan. Isossa IOR:ssa riittää potentiaalia takuuvarmasti 2000 metriin ja jopa ehkä yli. Ison IOR:n kestävyys riittää testien mukaan varmasti .50 BMG:lle. Se on iso kiikari, mutta kestää testien mukaan rekyylin suuren kiihtyvyyden.

Kymmenet metrit alkaa olla  hankalia 6-700 metrin jälkeen, vielä vaikeampi 800 metristä eteempäin, mutta IOR hoitaa ne silti, sillä ehdolla, ettei käsi tärise & silmä karsasta. Huippuetäisyydet vaatii harjaantunutta silmää, varmasti IOR on parempi kuin oma näköni, olen näissä amatööri.

JpL

Silent killer

Lainaus käyttäjältä: JpLSilent: Minkäslainen kivääri sulla on? Tai pikemminkin kun sulla on useampia, mitä käytät eniten?

Moi.JPL..tässä infoa.......

Mulla on TA_kiväärinä sellainen palapeli versio...

Lukkorunkona on vanha kunnon sot.kiväärin mosin nagant versio , joka on pesitetty 308 Win patruunalle , piippu on Mäkisen työtä , Laukaisukoneisto on Sako Targetin , tukki on Loukosen jyrsimä , Vaimennin BT:n Reflex , tukena Harrisin bipodi...et tälläsellä ollaan pärjäilty toistaiseksi...Päällä on nyt Zeiss 6-24x56 mil-dot..
terv: Silent Killer

x-matsa

Ristikon pallojen väli on 5cm /100 metrille.Missä suhteessa tuo pallojen väli kasvaa matkan kasvaessa?Tai esim.ristikon paksumpi tolppa on2cm/100 metrille(24Xsuurennos)Mikä on tolpan leveys vaikka 200 metrille?Olen oppinut arvioimaan etäisyyksiä tällä systeemillä aikaisemmilla kiikareillani,joissa oli ristikkona perus duplex.Niissä mitta-asteikkona toimi paksumman tolpan pään ja ristikon keskustan välinen etäisyys.Esim.6,5-20 Leupoldissa se oli noin 4cm/100 metriä ja kasvoi about 2cm 50 metrin välein.Esim,200 metrille väli on noin 8cm.Nämä mitta suhteet selvitin kenttäkokeilla(sangen työlästä!)joten olisi suuri apu jos jollain on aikaa heittää nuo mitat tänne! Ritikkoni on n:o 43,ja kiikari siis tää 6-24x56 zzzzzzzzzzzeiss

JpL

5cm/100metriä

10cm/200metriä

15cm/300metriä

20cm/400metriä jne.

Jos tolppa on 2cm/100metriä, sit se menee.

4cm/200metriä

6cm/300metriä

8cm/400metriä

10cm/500metriä

12cm/600metriä

14cm/700metriä jne...

Retikkeli 43 eli mil-dot?

Voit esim. opetella käyttämään sitä niin, että koe-ammut jokaisen matkan erikseen ja merkkaat, mihin kohtaan luoti putoaa pallojen välissä. Toinen vaihtoehto on se, että mittaat tuntemasi maalin koon, arvioit etäisyyden, ja siirrät koroa tarvittavan määrän. Kumminpäin tahansa. Oikeastaan mil-dot on tarkoitettu jälkimmäiseen.

x-matsa

tattis JPL,noin sen olin itsekkin funtsaillut.Tarvitsin vain hiukan uskonvahvistusta...Alkoi epäilyttää kun vein 5" laudan pellon päähän pystyyn ja arvioin kiikarin ristikolla matkan,550 metriä.Katoin sen sitten GPS:llä joka näytti 750 metriä!Pitänee harjoitella vielä pikkasen... ...

JpL

Be my guest. Hankin itselleni just Opti-Logic XT1000-etäisyysmittarin. Tuntuu toimivan hyvin ja sillä voi mitata myös poikittaisetäisyyksiä. On nimittäin aika haka toi Laser kun pitää mitata tarkasti ja nopeasti. Itselläni on kiikaritähtäimenä IOR jossa MP-8 ristikko, ja sillä tuntuu mittaaminen olevan hyvin vaivatonta, kunhan muistaa ristikon mittasuhteet, mutta ainahan mukavampaa nappia painamalla  :)