Zeissin Mil-Dot ristikko

Aloittaja Silent killer, kesäkuu 27, 2005, 15:31

« edellinen - seuraava »

Silent killer

Elämä ja harrastukset jatkuu myös Juhannuksen jälkeenkin.......

Asiani koskee tuota otsikon Mil-Dot ristikon anatomiaa , eli mistä löydän kyseisestä ristikosta mielellään kuvan kera tietoa..

Amerikkalaisista ristikoista , ja Night Forcesta löytyy informaatiota mutta ei Zeissista , Ystäväni antoi minulle pyynnön että toimittaisin hänelle materiaalia kyseisestä ristikko tyypistä ( on hankkimassa myös itsekkin Zeissin )...

Eli arvoja : Kuinka paljon ristikon pisteet on eri suurennuksilla.( mm ) , Ja pisteiden välit...

Hämärän peitossa on vähän itsellänikin nämä asiat ..Ohje kirjasesta ei ollut apua..siinä ei ollut mitään kuvaa tai muuta ristikon käytöstä.

Itse käytän Leican etäisyysmittaria , mutta se on kilpailuissa tiettävästi kielletty kapistus , joten olisi opin paikka..

Myös tuuli mittareista voisi joku minua valaista...Onko myynnissä ja missä???.. Tuulimittareita jossa näkyisi tuulen voimakkuus numeroina..Olen käyttänyt perinteistä ampumahiihto "mittaria" , kreppi paperia tikun nokalla..suunta näkyy mutta ei paljonko tuulee  ( m/sek ).....

Täällä missä asun ei tiedetä mitään mistään..Olen odotellut sakolta Picatinny kiskoa kohta 3 kk:tta..eikä ole vaan mitään kuulunut , ja kaikki tämän alan harrastus tarvikkeet täytyy yrittää vaan kyselemällä saada tietoon...

Tässä taas kysymykset tällä kertaa.... :roll:
terv: Silent Killer

JpL

Mikä malli Zeissistä? 6-24 vai 3-12 vai mikä?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

t3tactical

tuulimittaria löytyy: http://www.paratronic.fi">http://www.paratronic.fi . päädyin eole-malliin.

MSa

Ristikoista (2nd FP)

Zeiss 6-24x56 & Zeiss 6-24x72 putket, joissa on nro 63 mildot:

- Kun käytetään x12 zoomia pitää ristikko paikkansa 1:1

- Jos käytetään zoomia x24, on pallojen väli on puolet normaalista.

- Jos käytetään zoomia x6 on pallojen väli on kaksinkertainen.

Tästä saadaan kaava zoomia vastaavalle kertoimelle k, jolla ristikon mittaustulos pitää kertoa, jotta saadaan todellinen mrad lukema.

12 / [zoom] = k

Esim:

Jos käytetään zoomia 16x on k = 12/16 = 0,75. Ristikolla mitattu kohteen suuruus on 1,2mrad. Todellinen maalin koko on 1,2x0,75=0,9mrad.

MSA
[url=https]

JpL

(tämä ei nyt kuulu suoranaisesti tähän topiikkiin, mutta kysyn kuitenkin:) MSa, mikä on valovoiman konkreettinen ero 72mm vs. 56mm etulinssissä?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

MSa

Laskennallisesti muistaakseni se on jotakin 20% luokkaa absoluuttisen valon määrässä mitattuna.

Silmä muistaakseni taas aistii asiat logaritmisesti, jolloin parannus karkeasti ottaen oli luokkaa 8%.

Kyllä 72mm linssin huomaa hämärässä 56mm rinnalla, mutta ei se nyt ole niin plajoa parempi, että kaikkien kannattaisi nyt miettiä upgreidausta. On siinä kuitenkin 1000e lisähintaa...

MSa
[url=https]

Silent killer

Lainaus käyttäjältä: JpLMikä malli Zeissistä? 6-24 vai 3-12 vai mikä?

6x24x56.. Sorry että en muistanut pistää tätä topikkiin...

Silent killer

Jos vielä vähän tarkentaisin pääasiallisesti itseäni.

Eli oletetaan että kohdistan aseeni esim : 150 :n suurennoksella 16x

Mutta haluankin muuttaa suurennokseksi vaikka 6 x...

Muuttuuko osumapiste tällä operaatiolla ??, Eli onko suurennoksella vaikutusta osumiin ???...

Käytän suurennosta 16 x , enkä ole sitä muuttanut juuri tästä syystä , kun on ilmennyt eriäviä mielipiteitä puolesta ja vastaan suurennoksen merkityksestä.Ja myöskin siksi että rata on aina sama vain säät ( tuulet ) muutavat osumia ..Periaatteessa täällä pärjäisi tuolla Swarolla (6x24x50 TDS4 ristikolla  , vaikka se ei olekkaan TA-Ammuntaan soveltuva...

Oleilen PV:n Koulu ampumaradoilla joita on 3 kpl.. taisteluradoille ei ole lupa mennä , siellä olisi mahdollista pitemmille matkoille ja ennnen kaikkea eritasoisille maastonkohdille asennettujen maaleihin ampumista.

Nämä käytössä olevat radat tunnen kuin omat taskuni , matkat on aina samat , ainoastaan edellämainitsemani tuulet tuottavat muutoksia.

Ja tuosta linssin koosta ja siitä että 72mm:n linssi olisi 20 %:ia valovoimaisenpi kuin 56 mm:n linssi . Olen joskus kuullut että 8x56 on paras ja optimaallinen hämärä ominaisuuksiltaan silmän kanssa.

Eräs Ase/kiikari seppä kertoi että linssin koko ei ratkaise vaan linssin hionta , nykyään käytetään kalvoitus menetelmää ( usa:laisissa  , Leupold )...

Mutta itsehän se on paras kokeilla  siinä näkee sen eron..Ja ystävälläni on vanha 1980 luvun S&B 3,5x12x56 , täytyy sanoa että en parenpaa valovoimaa ole vielä nähnyt , onko niin että vanhassa vaka parenpi ??..

Kun joku keksisi kiikarin joka säätää itse itsensä kohteen ollessa lukittuna ristikossa.saisi melkein olla kuinka kallis tahansa.heh...

Tämä Kiikareiden kanssa "räplääminen" on aika haastavaa puuhaa , tietoa ei ole näemmä sittenkään lähestulkoonkaan tarpeeksi......

Ja lisänä ballistiikan opiskelu , joten kaiken kaikkiaan ei ole helppoa ei.

Joten täytynee nostaa tämän alan spesialisteille hattua , tuollaisille metreille kuin 800 ja siitä ylöspäin on jo sellainen matka että ei uskoisi sen olevan edes mahdollista..

Harmi että täällä ei ole mahdollista ampua noin pitkille matkoille ..

P.s jos on kirjallista opetus aineistoa TA-ammuntaan liittyen ( siis PV:n TA opasta , vai annetaanko niitä reserviläisille ollenkaan ??? ).opuksen nimi niin kipaisen ostamaan/lainaamaan sen pikimmiten...

Olen tässä harmikseni todennut etten ole saanut tunnuksia tuonne Killan omille sivuille. Jäsenmaksun olen maksanut  , täytynee vielä odotella kun olen päässyt vasta Killan jäseneksi....

tämmöisiä oli aatokset tänään....

JpL

Osumapiste (siis ristikon keskiosa) EI muutu suurennosta muutettaessa, vaan pysyy aina samassa kohdassa suurennoksesta riippumatta.

Luoti osuu aina samaan paikkaan, ammuitpa sitten 6 kertaisella tai 24 kertaisella ja kaikella siltä väliltä.

Jos osumapiste vaeltaa suurennosta muutettaessa, kiikari on rikki. (Tai ei välttämättä, huomaa että halvoissa hölötähöö-merkeissä - mm. Tasco, Norinco ja kumppanit - saattaa olla tämä vika ihan normaalina ominaisuutena - muuten sivumennen todella usein - mutta joka on armotta virhe kunnon tähtäimissä. Jos tälläinen ominaisuus löytyy saksalaisesta tai itävaltalaisesta kiikarista, takuu korjaa sen ihan varmasti. Esimerkiksi Swarovskin takuu on, että kiikarin keskiosan osumapisteen heitto on niin pieni, ettei sitä voida mitata, mutta 1.5 millimetriä on ehdoton yläraja, jonka se saa liikkua koko kiikarin suurennosalueella. Jos se on jossain b-x luokan japsissa, sitä ei välttämättä korjata, ja heitto saattaakin olla vieläpä useita senttejä.

Keskiosan pallot, viivat tai mitä nyt kulloinkin ovatkin, voivat muuttua kyllä: Mikäli retikkeli on ensimmäisessä polttopisteessä (1st focal plane) mittasuhde pysyy koko ajan samana, eli ristikko suurenee ja pienenee aina samassa suhteessa ympäristöön nähden suurennosta muutettaessa.

Jos se on toisessa (2nd focal plane) ristikon mittasuhde ympäristöön verrattuna vaihtuu suurennosta muutettaessa.

Suurennoksen koko on aika paljon kiinni siitä, mihin sitä käytät. Pienemmällä suurennosalueella (6-12) riittää pää-asiallisesti kaikkeen vaikkapa 0-200 metriä tapahtuvaan ammuntaan, 12-24 sitten siitä eteenpäin.

Joo. Olen kuullut samaa, että 8X56 on paras hämärä-ominaisuuksiltaan. Itse olen omistanut Kahlesin ja Swaron ko. kokoiset putket, ja käyttäisin niitä yhä, ellen ampuisi niin pitkää matkaa kuin nyt teen. (8X on armotta liian pieni 250 metristä yli (kun maalina on riista)

Toisaalta, itse en ainakaan lyhyehkön matkan (10-200m) peura/kettukyttäykseen muuta laittaisikaan. Valo vielä ja nami nami... Tietysti linssin hionnalla on merkitys, mutta jos otetaan huomioon vain nuo oikeat tähtäinkiikarit, (mm. Kahles, Swarovski, Zeiss, Bender yms. Ps. Ko. kiikarit ko. kokona ovat vielä nykyään suhteellisen halpoja. Esim. 8x56 Zeiss maksaa jotain 650 euron tietämillä) ei varmasti ole linsseistä kiinni. En suosittele muihin sekaantumistakaan. Noita kun ostaa, tietää saavansa laatuvehkeen (jenkeissä hämärämetsästys on kiellettyä, joten jenkkiläisissä kiikareissa ei ole valovoimaa juuri nimeksikään) Yleensä juuri tuo 56mm pienellä suurennoksella antaa sen verran laajan kuvankin vielä, ettei tarvitse tihrustella...

Toi sun Swaro on huippuvehje. Mulla oli aikoinaan ihan samanlainen, ja täytyy sanoa, että Swarossa on sitä jotain - en tosin tiedä tarkasti, mitä, mutta itselleni käy :o) Se sopii pienemmällä suurennoksella myös erinomaisesti kyttäykseen - ristikko on vielä sen verran paksu, että sekin näkyy. Älä hukkaa sitä...

Ballistiikan tuntemiseen kannattaa panostaa ja kunnolla. Sen tunteminen hyvin vaikuttaa suoraan osumakykyyn etenkin pitkillä matkoilla (300 metristä eteenpäin) Paras - ja ainoa luotettava - tapa päästä selville kiväärin käyttäytymisestä eri matkoilla, on laaja koeammunta.

TA-oppaan voi ostaa kuka tahansa.

Jos haluat hyvän kiikarin, jolla pääset mittaamaan tarkasti etäisyyksiä pidemmille matkoille, ehdotan tutustumista IOR:n MP8-ristikkoon. Se on mielestäni paras etäisyydenmittaukseen tarkoitettu retikkeli tällä haavaa.

Itselläni on 9-36X56 IOR, ja siinä on se etu, että 9x suurennoksella ja 56mm etulinssillä sillä on erinomaiset kyttäyskiikarin ominaisuudet, kun siinä on vielä valokin. Toisaalta sitten 36X suurennos antaa tavattomasti pelivaraa pidemmälle ammuttaessa niin maalin tunnistukseen, kuin tarkan etäisyyden määrittelyynkin: sanalla sanottuna, tuossa on yhdessä paketissa kaikki, mitä itse tarvitsen.

HJu

Eikös ainakin 6-24X56 Zeississä ja 6-24X72 Hensoldtissa ole 63-ristikon mitat oikein kun suurennos on 12X ?
Terveisin,

HJu

hämeen hitain

kyllä hju on oikeassa. mulla olis kuva ristikosta ja mitoista.

JpL

Mä olen ymmärtänyt noin saman kanssa. Menin vähän hämilleni MSa:n viestistä ja rupesin tsekkailemaan tota.

Onko muuten tietoa, kuka pystyy tekemään viivoja - siis kokonaan uuden retikkelin Zeissiin? Mä yritin etsiä netistä, mutta en löytänyt.

Silent killer

No niin täälläkin on selvästi kahta eri kantaa...Ja näin on myös täällä

Olen itse sitä mieltä aina ollut että suurennos ei vaikuta osumiin , MUTTA???..On sanottava että olen aika yksin "aatteitteni" kanssa täällä , suurin osa väittää juuri niinkuin Hju tuossa kertoi , ja siksi en ole suurennosta muuttanut , ja muutenkaa tarvetta ei siihen ole koska matkat on samat eivätkä muutu...

Tuo IOR 9x36x56 kyllä on tarkkailun alla ,( kuva ja hinta olisi hyvä tietää ).. Minulla on jo "kasa" noita kiikareita..Mutta tosiaan aloitan nyt sen todellisen TA-toiminnan , kun sain kirjallisen todistuksen jäsenyydestäni Kiltaan...

Ja Etäisyyden mittaaminen ilman laseria on yksi osa tätä toimintaa plus ballistiikka , naamiointi taidot jne...

Olen ollut jo vuosia n.s. itseopiskelija enkä ole voinut kysyä keneltäkään näistä taidoista/opeista..

Kiinnostus on ollut nykyään enemmän optiikasta ja sen hallinnasta. Kivääri on hyvä ei valittamista , mutta siihen liitettävät lisävarusteet tekevät ampumisesta haastellista...

Kyttäyksellä ampumista lähes säkkipimeässä antaa oivan suunnan että vaikeaa on etäisyys , koska esim : kettu ei tule samoista paikoista ja istuudu juuri 100:n päähän odottamaan luotia nahkaansa..vaikka haaskan sijainti metreissä on tarkka , niin usein kettu ei tule ollenkaan haaskalle vaan kyttää metsän laidassa...

Alueeni ( pelto ) on 300 metriä pitkä suunnilleen joka kantilta , haaska 80:n päässä..

Olen "tikuttanut" eli siis merkinnyt ja mitannut joka kulman joka suunnasta , sillä tiedän pimeässä kuinka kaukana saalis on . Yleensä saan ketun 150:n päästä. Tämä siis vaan esimerkkinä kuinka tärkee toi kiikari on  , Sen käsittely tulisi sujua silmät kiinni periaatteella..Sillä ketun silhuettiin osuminen pimeässä on omat hankaluutensa verrattaessa päivällä tapahtuvaan ammuntaan ,

Myöskin epäsuoraa linjaa ammuttaessa ( tornista ) joka on n. 5:n korkeudessa antaa haastetta sekin , ja laskettava on miten kulma vaikuttaa ammuttaessa ylhäältä alaspäin...että siitä tuo IOR olisi ainakin katsottava oikein kuvan kanssa..hinta varmaan on aika korkea jos on laatu peli , 1.700 €:sta ylöspäin luulisin ??...

Ja "Hämeen hitain" Jos sinulla on kuvaa tuosta Zeissin MIL-Dot ristikosta , niin laittaisitko linkin tms.. tuonne minun viesteihin.. olisi hyvä saada printattua se ihan mukana kuljetettavaan muotoon..

Jään tässä ootteleen  jos vaikka saisin tuon kuvan ja muutakin tietoa ei ole koskaan riittävästi.. :roll:

hämeen hitain

Skannasin kuvan koneelle mutta siellä näkyy myös tiukasti pysyvän eli en osaa pistää sitä mihinkään. :oops:

Nopeemmin saat kuvan kun kysyt sitä M-optics:lta.

JpL

Tossa alempana on topiikki "IOR 9-36X56 med valo"

sieltä saat kuvia kiikarista ja ristikosta.

Ps. Toi viiden metrin yläkulmasta ampuminen on sen verran pieni heitto, ettei siinä tarvitse ottaa huomioon luodin lentoradan oikenemista.