tappilatauksia 338 LM

Aloittaja john, kesäkuu 03, 2005, 11:48

« edellinen - seuraava »

john

Onko kukaan 338 LM ampujista käyttänyt esim sierran 19 grammaista ja lataillut näitä tappiin. Ystäväni latausohje käsitti 19 gramman kuulan, ja N560 87,2 grainia. Melko paljon sanoisin.

Mutta olisiko mahdollista saada 19 gramman kuula lähtemään n.900/s ko kaliiperissa?

MSa

En ole asiaa kokeillut, mutta kokeillaan trimmatulla QL:llä laskea:

Suurin sallittu (Max) painee 338LM = 4200bar = 84,6gr N560 Vo=817m/s

YLIPAINELATAUKSIA - ÄLÄ KÄYTÄ!!!

- 4500bar = 86,5gr N560 Vo=833m/s

- 900m/s saavutettaisiin 6100bar paineella ja 95,3grainilla N560:sta jolloin täyttöaste on 100%

Tämän perusteella voidaan arvioida kyllä että 900m/s on mahdollista ruudin ja hylsytilavuuden myötä. Lienee todennäköistä että asekin kestäisi (oliko TRG-42 koeponnistettu 7500bar saakka?) mutta missään määrin tämä ei ole järkevää!

Kyllä tuolle nopeutta saa sen 900m/s. N560 hylsy täyteen n.
[url=https]

Koheltaja

Taitaa olla aika mahdotonta saada 300gr Sierralle 900m/s kyytejä, pitäisi keksiä jonkinlainen "kikka kakkonen" millä se onnistuisi.

Aika hurjalta kuulostaa 7500 baarin kopaineet Trg:ssä???

Käsittääkseni silloin aletaan liikumaan niissä lukemissa että messinki alkaa paineen vaikutuksesta muuttumaan nestemäiseksi joten aika tappiin on painekokeet vedetty.
Kylätason ampuja

HJu

TRG:tä on tietenkin testailtu ja aika paljon se kestää. En tiedä onko 7500 baria paljon vai vähän mutta Steyrin SBS-koneiston on jossain yhteyksissä väitetty kestäneen jopa 8000 baria ilman että se on muuttunut sirpalepommiksi. Itse en laskisi terveyttäni tällaisten huhujen varaan. Nestemäiseksi muuttuva messinki on se ongelma koska vaikka ase kestää niin nestemäinen messinki +2000 m/s vauhdeilla voi tehdä kasvoille ikävää jälkeä vaikka olisi mitkä lasit päässä.

Jos 300 greininen Sierra pitää saada +900 m/s liikkeelle niin siitä vaan supistamaan joko .408 Cheytaccia tai .50 BMG:tä pienemmälle luodille. Kestää se ylimenokartio varmaan muutaman sata laukausta ennen kuin kulahtaa :-)
Terveisin,

HJu

Y-P

Kiinnostava aihe. Pystyykö joku ballistiikkahirmu laskemaan mitä tulee 300grainisella SMK:lla nopeudeksi ja paineiksi 6,30grammalla 24N41 ruutia? Kaliiperi siis .338LM, latauspituus ylipitkä 95mm, ase TRG-42. Kyseisellä yhdistelmällä olen saanut  0,5-0,7 MOA:n kasoja (5ls) aikaiseksi 300m:iin. Nopeusmittaria ei ollut joten sitä tietoa ei ole. Ylipainemerkkejä ei ainakaan näkynyt. Pidemmälle matkalle en ole vielä koettanut, enkä tiedä riittääkö raskaan luodin nopeus ja vakaus tuosta matkasta eteenpäin, siksi kyselenkin.. Kiitos vastauksista jos vaan joku vaivautuu.
-Y-P-

JpL

Nammo Lapualla on ammuttu 30.10.1997 ko. latauksellasi. 6.3 grammaa 24N41 antaa paineita 300 grainin SMK:lla 4040 baria, nallina Remington 9 1/2, jos vaihdat Federalin nalliin, paineet nousee hieman. Eli aivan sallittavissa rajoissa. Latausta voi vielä vähän jopa nostaa.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Y-P

Kiitoksia tiedoista.. Oliko nopeuksista mitään? Ruutimäärän kasvattaminen ei kyllä survomatta tuosta onnistu. Nytkin "ratisee" jo viimeisten millien aikana luotia asettaessa. Otin auki pari lataamaani patruunaa juuri tuon ratinan takia, mutten löytänyt rikkoutuneita jyviä silmämääräisen tarkastelun perusteella valkean paperin päällä. En kuitenkaan enää hirviäisi paljoa enempää ruveta runttaamaan. Remarin nallia käytin. Seuraavat tulee Federalin 215M:llä jahka saan vaan luoteja lisää.
-Y-P-

JpL

Nopeuksista en tiedä tarkemmin. Hyvin - todella hyvin - olet saanut käymään tuon kiväärisi. Tuskin enää latausta muuttamalla merkittävästi paranee. Pientä hiontaa Match-nallein ja lataussyvyyden tarkastamalla voi saada. Muutoinhan nopeuden kasvaessa myös piippu kuluu enemmän, joten maksiminopeudet ei välttämättä ole mielekkäitä, paitsi jos luoti ei ota vakautuakseen. Jos kuitenkin latailet vielä kuumempia paukkuja, kerro ihmeessä miten luoti käyttäytyy tuon 300 metrin jälkeen.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Y-P

Tarkoitus on kokeilla heinäkuun alussa ainakin 600m:iin asti tuota latinkia joten kerron sitten.. miksei pidemmällekin jos vaan hyvältä näyttää. Itsekin olin epäileväinen varsinkin tuolla 12" nousulla noin raskaaseen kuulaan, mutta toistaiseksi näyttää tosiaan ihan kohtuulliselta.
-Y-P-

JpL

Ota lähtönopeudet talteen, jos pystyt. Tuo 24N41 taitaa olla kaikkein hitain ruuti, jolla .338 Lapuaa voi ladata tuolla luodilla? Itselläni (benchrest saitilla kirjoitin siitä) olen havainnut 7.62X53R:ssä, että vaikka N140 antaa N150:n kanssa samoilla lähtönopeuksilla samaa osuntaa 300 metrissä, 600 metrissä N150 käy selkeästi paremmin. Luultavasti tämä ilmiö tulee esiin myös muissakin aseissa, joissa piippujen pituudet yms. tekijät ovat samoja. Jossain vaiheessahan luoti joka tapauksessa menettää lento-ominaisuutensa. Luulisi tuolla paineella pääsevän stabiiliin luotiin. Mutta mikäli lähellä tappilatausta ilmenee vielä matkoilla 600-800 metriä soikeita tai kyyneleen muotoisia reikiä, vaihda suosiolla luotia. Siihen tuskin löytyy ko. ruudilla sellaista potkua, että saat vakautettua sen kilometrin toiselle puolelle - tämä ajatus on sitten ihan teoreettinen. Toisaalta jos luoti seuraa tangenttiansa, saattaa se käydä todella hyvin. Toivottavasti jälkimmäinen.  :D

Y-P

Täytyy yrittää saada mittari jostain.. tuolla 300m:n matkalla reiät olivat taulussa ihan pyöreitä, ei siis huojumista havaittavissa. Mietin tuossa että jos nostaisi vielä latauspituutta johonkin 95,3mm:n tienoille niin ehkä muutaman jyvän ruutia saisi lisää.. Rihlakosketus tulee vastaan 95,45mm:ssä. Vauhti nousisi todennäköisesti hieman, kuinkahan radikaali muutos olisi paineissa?
-Y-P-

JpL

Riippuu vähän siitä, mitä se sun TRG tykkää siitä rihlakosketuksesta yleensä. Itselläni on Valmet Sniperin piippu, ja siinä on lyhyt ylimenokartio. En voi käyttää esimerkiksi D166:sta, se on liian pitkä luoti. 12 gramman Scenar ottaa maksimipituudella n. millin verran kiinni, vähän yli, mutta käy hyvin. Rihlakosketuksesta löytyy tältä saitilta kyllä tarkempiakin topiikkeja. Kyllä sä sinne saat varmasti lisääkin mahtumaan, mutta yleensä siitä ei ole vastaavaa hyötyä. Käynti kun ei ole useinkaan parhain kovimmalla latauksella. Paineet nousee ylös mutta nopeus ei nouse samassa suhteessa:

Kokeile VAROVASTI yhden (1) millin rihlakosketusta ja ruudin lisäämistä. Tsekkaa osunta 300 metristä. Ehdotan vielä, että ENSIN nostat sitä luotia rihloihin kiinni, etkä nosta vielä ruutiannosta. Tarkastat käynnin, mitä se tikkaa rihlakosketuksella. Jos käy samaa tai paremmin, ala nostelemaan latausta PIENIN annoksin ylöspäin. Ellei, palaa vanhaan. Tarkkaile nallia ja hylsyä. Jos minun kokemuksiini on tässä uskomista, voit hyvinkin löytää lisää tarkkuuttaa aseeseesi. Tai sitten et.  :) Kaikki omistamani kiväärit ovat aina käyneet paremmin pienellä kosketuksella.

Yst. T: J.L

MSa

Lainaus käyttäjältä: Y-PTäytyy yrittää saada mittari jostain.. tuolla 300m:n matkalla reiät olivat taulussa ihan pyöreitä, ei siis huojumista havaittavissa. Mietin tuossa että jos nostaisi vielä latauspituutta johonkin 95,3mm:n tienoille niin ehkä muutaman jyvän ruutia saisi lisää.. Rihlakosketus tulee vastaan 95,45mm:ssä. Vauhti nousisi todennäköisesti hieman, kuinkahan radikaali muutos olisi paineissa?

Kirjallisuudessa löytyy arvoja rihlakosketuksen paineenlisäyksestä 400-600barin välille. QuickLoadilla mallintaessa 308W ja 338LM kovilla latauksilla +500bar lähtöpaineeseen antaa mulla erittäin tarkkoja ennusteita nopeudesta. Mulla on vain kevyt rihlakosketus.

+ 500bar siis 4200bar sallitun maxpaineen omaavassa 338LM:ssä vastaa noin 13% paineennousua.

MSA
[url=https]

JpL

Yllättävän paljon tuo paine nousee rihlakosketuksella. En olisi uskonut ihan heti.

Y-P

Voisihan tuota rihlakosketusta koettaa.. ainakin jos 300m:n jälkeen tulee ongelmia. Mahtaako sitten meikäläisen ampujantaidoilla saada näkyvää parannusta noihin edellisiin kasoihin, niin onkin jo eri juttu. Tuolla latauksella tarkkuus on kuitenkin meikäläiselle riittävä ainakin siis 300m:iin asti. Parhaan mahdollisen tuloksen esiin viilaaminen on tietysti haastavaa ja ajatuksena vielä mukavaa..
-Y-P-