Main Menu

Bsa / Kronos

Aloittaja ao, kesäkuu 13, 2004, 22:08

« edellinen - seuraava »

john

Lainaus käyttäjältä: ao
Lainaus käyttäjältä: HJu:On se kumma, kun täällä aina haukutaan edullisia putkia. Jos jollain (eli tässä tapauksessa minulla) ei ole rahaa ostaa kallista ja laadukasta putkea, niin ei silloin tarvitse tyrkyttää neuvoja, että sijoita enemmän rahaa niin saat paremman ja kestävämmän.

Mitä kummaa siinä on. Tällä palstalla on noin joka toisella karvaita kokemuksia halpisputkista. Sen vuoksi monet ei niistä pidä koska tietävät omasta kokemuksesta että huonoa ei kannata ostaa edes halvalla.

Ei siinä muuta kummaa ole kuin se, että olen tehnyt jo ensimmäisessä viestissä selväksi että paljon suunnilleen aion sijoittaa putkeen. Eli paljon minulla on budjetti. Kuitenkin vastauksissa kehotetaan ostamaan kalliimpaa kuin mikä budjettini on.

(Hieman) kärjistettynä asian voisi esittää esimerkiksi siten, että olen ostamassa asuntoa ja saan lainaa 150 000 euroa. Sitten tiedustelen jossain asiantuntevalla foorumilla tai asuntokaupassa, että millainen asunto kannattaisi hankkia kun rahaa on sen ja sen verran. Vastaukseksi saan, että ota lainaa 2 000 000 euroa ja osta kerralla kunnon lukaali.

No itse asiassa asunnon välittäjät varmaan yrittäisivätkin saada ottamaan lisää lainaa ja ostamaan isomman ja kalliimman asunnon.

Mutta Itse tekisin tai tein rajallisen budjetin ja uuden aseen oston kanssa siten, että jäädytin ostokseni siksi aikaa kunnes sain tarvittavat varat kasaan.

Rajalliset budjetit ovat suurimmalle osalle täällä kirjoittaville tosiasia, et siis ole ainoa. Kannattaa ehkä harkita sitä, että odotatko muutaman kuukauden ja hankit sitten paremman putken. En vain toivo sinun kokevan sitä surua mikä hajonneesta tai riittämättömästä putkesta seuraa.

VTu

BSA:n putki minulla oli joskus käytössä (oliskohan ollut 4-12 x 40 Mildot), mutta suurennosta säätäessäni putken ristikko lähti liikkumaan säätöjen mukana. Eli se siitä sitten.

Taistelijaparillani oli Kronos, ja ei se kovinkaan kummoinen putki ollut. Sävylinssit (sellainen kellanvihreä), liekö tarkoituksella, tai sitten ei, ja linssin laidoilla kuva vääristyi.

Yksi varteenotettava vaihtoehto TA-kiikarin hankintaan on osamaksu; itse ostin IOR 16x42:n, maksoin kolmessa erässä (kuukausierä oli reilusti alle 300 euroa). Kannattaa ottaa jälleenmyyjään yhteyttä ja kysyä tarkemmin. Itse IOR:stä saat tietoa varmasti sekä täältä, että uusimmasta (04/2004) Kaliberi-lehdestä.

HJu

:Ei siinä muuta kummaa ole kuin se, että olen tehnyt jo ensimmäisessä viestissä selväksi että paljon suunnilleen aion sijoittaa putkeen. Eli paljon minulla on budjetti. Kuitenkin vastauksissa kehotetaan ostamaan kalliimpaa kuin mikä budjettini on.

Olet väärällä palstalla jos haluat suosituksiä hyviin JA halpoihin putkiin. Niitä ei ole olemassakaan ja tämän palstan kirjoittajat tietävät sen varsin hyvin. Suomi24, metsastys.net ja vastaavat palstat pursuavat "Tasco on kuningas"-sanomaa joten sieltä kannattaa kysyä jos täällä vastaukset on vääriä.

:(Hieman) kärjistettynä asian voisi esittää esimerkiksi siten, että olen ostamassa asuntoa ja saan lainaa 150 000 euroa. Sitten tiedustelen jossain asiantuntevalla foorumilla tai asuntokaupassa, että millainen asunto kannattaisi hankkia kun rahaa on sen ja sen verran. Vastaukseksi saan, että ota lainaa 2 000 000 euroa ja osta kerralla kunnon lukaali.

Jos 150000 eurolla saisi vain suonsilmäkkeessä olevan mädäntyneen asuntovaunun niin tuo 2000000 Euron suositus olisi aivan paikallaan. Uusi halpis-Tasco vastaa suurinpiirtein tuota puoliksi mätään suohon uponnutta 1960-luvulla pahvista valmistettua asuntovaunua. Lievästi kärjistäen.

:Jos nyt muodostaisin tuon varsinaisen kysymyksen toisella tavalla. Eli jos on pakko ostaa alle 400 euron putki (missä on mildot-ristikko tai vastaava), niin minkä Te ostaisitte?[/quote]

2.5-10X42 Tasco Varmint. Jää vielä 300 Euroa säästöön.
Terveisin,

HJu

ao

Tarkoituksena ei siis ollut hankkia halpaa ja hyvää, vaan edullinen ja toimiva. Eli keskustelunaiheen pääpointtina oli selvittää joku edullinen kiikari, joka "erottuu joukosta" edukseen. Eli varmasti niiden joukossa on joku, joka on muita parempi tai laadukkaampi. Väittäisin että myös kalliimmissa kiikareissa on joku muita paskempi malli. Sama on esimerkiksi autojen ostossa; vaikka auto olisi ostettu uutena, niin parin vuoden päästä se saattaa olla etulokasuojista mätä (niinkuin eräs nimeltämainitsematon automalli). Noh, se siitä. Eiköhän tuota aihetta ole jankattu jo aivan tarpeeksi. :roll:

Pitää nyt miettiä että mitä tuon asian kanssa tekee. Miten muuten kun tässäkin keskustelussa on noussut esille kiinteällä suurennoksella olevia malleja niin kannattaako sellaista hankkia? Eli pärjääkö sellaisella hyvin, vai kannattaako saman tien ostaa säädettävä malli?

Jos nyt sitten päädyn hankkimaan jonkun laadukkan putken, niin mitä te suosittelisitte minulle? Leupold Mark 4 3-9 x 40? IOR? Meopta Artemis 3000 4-16x44?

john

Itse olen kiinteän suurennoksen kannalla. Olen niitä, joiden mielestä vähemmän liikkuvia osia = hyvä asia.

Malli ja merkki on melkein maku (ja jälleen raha asia) mutta itse hankin iorin koska sain vastaavan tasoisen putken kuin S&B mutta n. ½ halvemmalla.

ao

Tuosta suurennoksesta vielä, että käytännössä olen itse aina käyttänyt suurinta suurennosta (joka on ollut 9) aina radalla käydessä. Tosin matkat ovat olleet silloin rajoittuneet max. 300 metriin. Eli jos ostaa kiinteällä suurennoksella olevan putken, niin kuinka suuri sen kannattaa olla, että pärjää myös pitkillä matkoilla? Riittääkö 10 x suurentava noille 800 m:n matkoille? Tähänkin varmaan kylläkin vaikuttaa kuvan laatu, mutta otetaan nyt esimerkiksi  IOR:n 10 kertaa suurentava putki.

Koheltaja

Osunnallisesti 10-12x suurentavilla pärjää vallan mainiosti 800 metriin isompisuurennoksisille. Isosta suurennoksesta on hyötyä lähinnä tähystämisessä, ei niinkään ammunnassa. Aina kannattaa muistaa että mitä isompi suurennos niin sitä enemmän tulee haittatekijöitä lämpöväreilystä ja huonosta asennosta/sydämmen sykkeestä.

Itse olen varsin tyytyväinen 3-12x suurennoksen ja 50mm etulinssiin koska tähtäinlinjan saa silloin mahdollisimman alas. Parallaksin säätöä ei ole eikä sitä mielestäni tarvitsekkaan koska ilmankin pärjää, pitää vaan muistaa aina tähdätä niin että silmä on aina optisella linjalla. Lisäksi on yksi muistettava asia vähemmän ammunnan tuoksinnassa sekä mitä vähemmän optiikassa on himmeleitä, sitä vähemmän siinä on myös rikkoontuvia osia.

Aiemmin oli käytössä 10X tähtäin enkä missään vaiheessa ollut senkään kanssa "hätää kärsimässä", tosin mitään lyhyen matkan pikatilanteita sillä ei kuitata kovin helposti. Muutoin 10X tähtäin on siinä suhteessa järkevin että vähäisten osien vuoksi se on valmistajasta riippuen rakeenteeltaan ja toiminnaltaan lähes pomminvarma.

Itse arvostan suuresti näissä kuin muissakin laitteissa KISS periaatetta, elämää kun ei kannata ylimääräisen tekniikan takia tehdä hankalammaksi kuin se vallitsevissa olosuhteissa on, vain vättämätön on tarpeellista.

Jos sulla on nut noinkin rajallinen budjetti eli alle 400€ niin tee kuten HJu sanoi, osta 140€ Tasco aluksi ja pistä fyrkkaa fikkaan. Kun sulla on taskut pullollaan niin sitten ostat sen elinikäisen tähtäimen aseen päälle. Näin tein itsekkin ja jälkeenpäin asiaa ajateltuna muuta vaihtoehtoa ei ollut.

Suuresti harmittaa vieläkin eräs keskihintaisen tähtäimen ostos joitain vuosia sitten, kuvittelin ostaneeni laadukkaan tähtäimen kun hintakin oli kova mutta karvas totuus paljastui vuosien mittaan. Saman tasoisen optiikan olisin saanut 1/4 osalla tämän potaskan hinnalla.
Kylätason ampuja

HJu

10X-kiinteäsuurennoksinen tähtäin on ihan hyvä valinta ja samanhintaiseen zoomikmallin nähden se on periaatteessa aina vankempi ja kestävämpi, ainakin jos vertaa saman valmistajan malleihin.

10X-kiinteäsuurennoksisia mildot-tähtäimiäe ei hirveästi edullisesti ole tarjolla koska jostain syystä halpisvalmistjaat tekee lähinnä zoomiputkia ilmeisesti asiakkaiden toiveiden vuoksi.

Tascon 10X42 SS ja Bushnellin 3200 10X40 lienee lähes ainoat jotenkuten edulliset 10X kiinteäsuurennoksiset mildottähtäimet. Nuo maksaa Suomessa helposti yli 400 Euron rajasi.

Pienarin päällä olevan 2.5-10X Varmint-Tasconi on aina 10X suurennoksella koska en viitsi riskeerata tähtäyspisteen siirtymistä ja ristikon mitta-arvojen muuttumista eri suurennoksilla. Tähtään doteilla korot kun olen tehnyt peruskohdistuksen 100m matkalle.
Terveisin,

HJu

JHa

Samoista ikuisuusasioista väännetään kättä eli ostaako halpa paska ja lyödä se mutaman vuoden päästä piekkarin päälle. Opiskelijan budjektilla on selvää, että 1000+ € putki on mahdoton vaihtoehto. On sama mitä TA aktiivit koittavat takoa järjettömistä välivaiheista pöytään. Silakka ei muutu sisäfileksi.  Jos kuitenkin tarvitset välttämättä putken metsästykseen niin osta käytetty tarkastettu hiukan laadukkaampi putki jolla ammut 100-300 m matkoille. Laita rahaa sukanvarteen ja testaile kavereiden laatuputkija rauhassa. Jos vielä 2 v päästä TA homma kiinnostaa niin hanki sitten 1000 + putki joka on sellainen kun todella haluat eikä pelkästään sellainen mika juuri ja juuri tyydyttää. Todennäköisesti 2 v päästä markkinoilla on nykyisiä huippuputkia parempia vaihtoehtoja niin ristikoltaan kun säätötorneiltaan. 2 v on oikeasti pirun lyhyt aika, mutta jos laitat 500 + kinni tyydyttävään TA optiikkaan niin se voi myöhemmin oikeasti vituttaa. TM:n IOR 10x42 on hyvä peli, mutta 2x hinnalla saa kyllä ominaisuuksia kuten pikasäätötornit jotka ovat oikeasti tärkeät jos ei ole käytössään Horusvisionin joulukuusta. Ei myöskään valaistu ristikko ole huono asia. Variaapeli on monikäyttöisempi ja laadukkaassa putkessa pitkäikäinen. On ikävä ampua 10 x liikkuvaan maaliin alle 100 m matkoille tai nopeita nostoja pystystä.

Veltto_Orava

Löytyhän topicci jossa puhutaan näistä halpis kiikareista. En viittiny alottaa uutta, mutta tähän vois vähän avautua :D

Eli pari kk sitten saapui postista tuo erittäin HALPA ja prkl HYVÄ BSA opticsin 6-24x42 valaistulla mil dotilla. Viikon putki kesti jonka jälkeen objektiivistä irtosi että helähdys kuulu rensseli johon matka säädöt on kirjattu. Noh eipä siinä ajattelin että ku metsästys kausi kuumimmillaan niin ei viitsi takuuseen lähettää ja laitoin "heti piti" liimalla kiinni.

Noh sitten aloin ihmettellä ihmeellisiä pummeja hyvältä hollilta lintuihin. 3 kertaa kävin radalta kohdistelemassa ja aina osumat olivat jopa 10-20 cm 100 metriltä siirtyneet.

Kaverini jolla on huonompi näkö alkoi säätää kiikaria itselleen sopivaksi ja tuumasi, että "Ootko huomannu että toi ristikko heiluu aika hervottomasti ku tähän rinkulaan tässä kiikarin päässä koskee?"

Lisäksi kuva väristyy linssin reunoilta.

Siis ei helvetti oikeesti... 250 euroa on halpa hinta kiikarista, mutta ei silti tarvis mitään tommosta skeidaa lyyä käteen. Vaikuttaako tota ees lähettää takuuseen eli paraneeko vaihtamalla?
Miten toimin, siten harjoittelen.

HJu

Lainaus käyttäjältä: aoJos nyt sitten päädyn hankkimaan jonkun laadukkan putken, niin mitä te suosittelisitte minulle? Leupold Mark 4 3-9 x 40? IOR? Meopta Artemis 3000 4-16x44?

Artemis on noista todella hyvä putki. Ei Luepolditkaan yt aivan surkeita ole mutta näistä Artemis on vaan paljon parempi. Vajaan 700 Euroa se maksaa mutta sillä saa jo laatua. Korosäädön rajallisuus ei haittaa jos tähtäinjalustan tai -renkaat voi kallistaa.
Terveisin,

HJu

ao

Mainittakoon nyt että ostin noin vuosi sitten väliaikaiseksi putkeksi Tascon 6-24 Mildotin, maksoi joku 130€. Toimi ihan hyvin eikä mennyt rekyylistäkään paskaksi (7,62x53R). Naksut ja kororummun viivat eivät pitäneet paikkaansa (eli siis naksu oli hieman yli viivavälin). Tällä kuitenkin pärjäsi vallan mainiosti kunnes sain haalittua enemmän rahaa ja alkukesästä tänä vuonna hommasin sitten IOR:n.

HJu

Mitäs teit sillä vanhalla Tascolla ?
Terveisin,

HJu

ao

Piekkariin  :D . Mutta itseasiassa siitä syystä, että mulla sattui olemaan vielä yksi kiikari hirvipyssyyn (siis siihen samaan, jossa Tasco oli päällä. Kesällä ostin ta-projektiaseen johon laitoin IOR:n päälle) jossa oli valaistu piste, niin se soveltui paremmin käyttötarkoitukseen. Muuten olisin varmaankin jättänyt Tascon siihen koska se toimi, mutta naksuihin en luottanut (eli ei olisi ollut hirviaseessa väliä).

Silent killer

Moikka....

Taas ollaan täällä vaihteeksi Optiikka puolella , kun on tuolla toisaalla ollut keskustelua kivääri asioista.

Mutta tuon tässä minäkin oman näkemyksen "halvemmista" putkista..

Ja jos minä hakisin vain ja ainoastaan halpaa TA-putkea..niin ehkä ottaisin tuon PSO-1 4x , tai 8 x suurennoksella..Varmasti on halpa ,ja toimii tuollaisilla keskipitkillä  matkoilla , "aronpojan" vehkeet ei ehkä ole niin hienoilla yksityiskohdilla varustettuja mutta toimii itsellä on kaapissa 1 kpl näitä putkia , ja ihmeellisen hyvin näkee tuonne 400 m:iinkin..Olisin laittanyt tämän "kalleuden "Drakunoviin mutta eipä sellaista löytynyt kopioita vaan....

BSA , tai Kronos on sen verran "järeää" tekoa kun katsoin katalogista , joten päätin olla sekoamatta n.s. Venäläisiin "siviiliputkiin" ( kronos.ym. )

BSA:sta ei ole mitään käsitystä...

Tämä PSO-1 on armeijan käytössä  joka kertoo että on se parenpi kuin ihan huono.. :D ..

Bushnel , taskot..ym..sanoisin voi pelata vuoden ehkä pitempääkin ,( itse laitattaisin vaan pienoiskivääriin ) mutta ainaa saa olla pieni pelko persuuksissa..Kyllä se näin on että hinta ja laatu kävelevät käsikädessä...tämä oli vaan siis minun mielipiteeni...
terv: Silent Killer