Luodin asetussyvyyden heitto ja sen vaikutus

Aloittaja VilleV, elokuu 01, 2011, 00:07

« edellinen - seuraava »

torrehaa

Aika kaukana ollaan jo varsinaisesta aiheesta..ja varmaankin tarkkaammunnastakin jossa varmaankaan samaan reikään osuminen viisi kertaa peräkkäin ei enennä enää maaliballistista vaikutusta yhden luodin osumaan verrattuna..toisaalta helpompaa on ennustaa osumaa jos noinkin tarkasti osuttaisiin rähmällään pusikossa maaten bipodi tai selkärepputuelta ammuttaessa 600m päästä..

Itse olen Jokkisluokan kasa-ammuntaa ja tarkkuusammuntaa harrastava jonka tarkoituksena on sekä kustannus että mielekkyys syystä(kin) pitää kustannukset kohtuullisella tasolla.

Samasta syystä luotivalintani on Scenar niissä kalibereissa joihin sitä on saatavilla.

Kasa ammunta puoilella sitävastoin käytettäneen "käsityönä" valmistettavia custom luoteja tai ainakin ameriikan tuotia olevia varsinaisesti kasa ammuntaan tarkoitettuja luoteja(sekä piippuja lukkoja tukkeja ja kaikkia muitakin vermeitä sekä hilkkeitä joita tarvitaan menestykseen).

Omat ennätykseni matkalle 300m olen ampunut nimenomaan 30 kaliberin Scenarilla..kahtena vuonna peräkkäin joten luoti on hyvä..ja kuvasta päätellen on joku muukin osunut.

Moisen käynnin saaminen tarkka ammunnalle luonteenomaisesta asennosta ei liene ainakaan minun saavutettavissani eikä kalustollani pukiltakaan ammuttaessa...toisaalta..jos kumminkin..olis vaan paikka missä kokeilla.

Alkuperäiseen aiheeseen..luoditusholkilla patruunan kokonaispituuden määrittäminen tapahtuu luodin rintakartiosta eikä luodin kärjestä kuten esim.tönärillä mitattaessa joten asetusholkilla oikein suoritettu asetussyvyyden mittaus esim. kevyeen rihlakosketukseen antaa paljon luotettavamman tuloksen kuin tönärillä kannan ja kärjen väliä mitattaessa.

HooWee :whistle: