Lapua Ballistics for mobile phones

Aloittaja MSa, tammikuu 04, 2011, 17:49

« edellinen - seuraava »

ao

Lainaus käyttäjältä: "JRu"Uusi versio 1.0.84 ladattavissa. ( versionumeron näkee päävalikon alta Help- sivulta ) Korjasin tulosteiden käsittelyä kun käytössä muut kuin 0,1mrad naksut.

Nyt kaikki tulokset näytetään yhden desimaalin tarkkuudella, jos haluaa täyden hyödyn 1/8 MOA tai 0,05 mrad naksuista niin pitää valita Settings- valikosta bruttonaksut joka näyttää naksun tarkkuudella. Parempi korjaus tulee myöhemmin mutta nyt SHOT Shown aikaan oli pakko tehdä pikapäivitys.

Ei skulaa ainakaan mulla kunnolla toi uudempi versio.

Kun asetuksista laittaa päälle spin driftin ja corioliksen ja tallentaa oman profiilin, niin seuraavalla kerralla kun käynnistää ohjelman, niin

ei pääse alkuvalikosta enää "start calculator" -kohtaan, eli ei pääse enää laskemaan...

Kokeilin kahdessa eri puhelimessa (Nokia 6110 Navigator ja Nokia 5230) ja on asennettu uudelleen useamman kerran, mutta ei skulaa.

Vanhempi versio toimii moitteetta, ja hyvältä näyttää.

JRu

En saanut vikaa toistettua. Meinaatko että kun käynnistät softan, niin ylimpänä vaihtoehtona päävalikossa on "Load profile" ? Ja kursori ei liiku siitä ylöspäin? Jos valitset "Load profile", mitä tapahtuu?

Asensitko uuden version vanhan päälle vai poistitko ensin vanhan?

mysteryman

Minulla sama ongelma kuin ao:lla. Esiintyi sen jälkeen kun käynnistin puhelimen uudestaan. Eli "ei pääse alkuvalikosta enää "start calculator" -kohtaan, eli ei pääse enää laskemaan..." Puhelin nokia 5800 eli symbian v5.

Eli Start calculator napista ei tapahdu mitään. Jos painaa load profile niin pääsee valikkoon jossa on talletetut profiilit mutta niitä painamalla ei tapahdu mitään.

EDIT: ongelma poistui kun kävin settings valikossa ja lisäsin ruksin kohtaan Output total clicks. Sen jälkeen ohjelma näyttää toimivan vaikka ruksin ottaa jälleen pois. Seuraavalla ohjelman käynnistyksellä ongelma on palannut mutta poistuu taas kun kikkailee output total clicks ruksin kanssa.

ao

Jep, eli niinkuin mysteerimies kertoi. Valikko näyttää samalta kuin ennenkin, mutta kun painaa "start calculator":ia niin ei tapahdu mitään. "output total clicksiin" en ollut koskenut aikaisemmin. Eli asetuksiin oli muutettu vain coriolis ja kiertopoikkeama päälle.

Ensin asensin softan vanhan päälle, mutta kun ei toiminut niin poistin ja asensin puhtaalta pöydältä (about 5 kertaa) ja aina tuli sama vika. Lopulta asensin sen vanhemman version takaisin, niin skulaa normaalisti.

Edit: kokeilin vielä tuota Mysteerimiehen tekniikkaa uudella versiolla. Eli kun on tallentanut profiilin (coriolis ja spin drift päällä) ja sulkee ohjelman, niin uudelleenkäynnistettäessä ei pääse "start calculatoriin", mutta kun laittaa asetuksista "output total clicks" päälle, niin sitten pääsee. Sen jälkeen käy vaihtamassa sen taas pois päältä. Mutta sama toistuu sitten taas seuraavalla käynnistyskerralla. Vanhemmassa versiossa tämä ei vaikuta mihinkään...

JRu

No nyt sain toistettua. Tutkin asian jahka päivätöiltä ehdin.

ta-metkuvja

softa ilmeisesti laskee annettujen kohdistustietojen perusteella piipun asennon (elevation,windage  jbm ballistic laskurissa ) jota käyttää koko laskennan perusteena  kun lasketaan lentoratoja ja naksuja  ?

tuon POI zero arvo voisi olla mm tai tuuma riippuen siitä kumpi valittu perusasetuksessa  naksujen sijasta.  jäisi yksi laskutoimitus pois  jos vaikka tarkistat osunnan 237 metrin matkalle.

pidetäänpä vielä ensiversio puhelimessa ja päivitetään myöhemmin

JRu

Versio 1.0.86 ladattavissa jossa korjattu "toimimaton Start Calculator nappi" sekä yksi lyhyiden matkojen kiertopoikkeamassa ollut virhe.

Koitetaan kirjata noita parannusehdotuksia johonkin ja evaluoidaan sitten mitä Lapua haluaa niistä ottaa käyttöön.

MSa

Lainaus käyttäjältä: "ta-metkuvja"softa ilmeisesti laskee annettujen kohdistustietojen perusteella piipun asennon (elevation,windage  jbm ballistic laskurissa ) jota käyttää koko laskennan perusteena  kun lasketaan lentoratoja ja naksuja  ?

Ballistiikkamoottori määrittää (kuten kaikki muutkin) ensin vaakasuoraan ammutun luodin putoaman (drop), lentoajan ja sivutuulipoikkeaman ampumamatkan suhteen. Tästä on aika suoraviivaista matikkaa laskea luodin lentorata eli poikkeama tähtäyslinjalta (path) kun tähtäinlinjan korkeus ja kohdistusetäisyys tunnetaan. Mahdollinen kenttäolojen ja kohdistusolojen välinen ero putoamassa huomioidaan lopputuloksia esitettäessä.
[url=https]

mysteryman

tupla

mysteryman

Lainaus käyttäjältä: "MSa"
Lainaus käyttäjältä: "ta-metkuvja"softa ilmeisesti laskee annettujen kohdistustietojen perusteella piipun asennon (elevation,windage  jbm ballistic laskurissa ) jota käyttää koko laskennan perusteena  kun lasketaan lentoratoja ja naksuja  ?

Ballistiikkamoottori määrittää (kuten kaikki muutkin) ensin vaakasuoraan ammutun luodin putoaman (drop), lentoajan ja sivutuulipoikkeaman ampumamatkan suhteen. Tästä on aika suoraviivaista matikkaa laskea luodin lentorata eli poikkeama tähtäyslinjalta (path) kun tähtäinlinjan korkeus ja kohdistusetäisyys tunnetaan. Mahdollinen kenttäolojen ja kohdistusolojen välinen ero putoamassa huomioidaan lopputuloksia esitettäessä.

Kun itse tutustuin ballistiikkalaskentaan niin minut valtasi alussa epäusko siitä että voiko putoaman korjauksen tosiaan tehdä lineaarisesti (käyttäen kiikarin napsuja tai ylipitoa). Kun putoamaa korjataan lineaarisella korjauksella niin se muuttaa ammuntakulmaa joka taas muuttaa lentoratakäyrän muotoa johtuen voimien suuntien uudelleenjärjestymisestä. Hyvin yksinkertaisella peruskoulumatematiikalla sain lopulta todistettua itselleni että virhe todellakin jää riittävän pieneksi jotta näin voidaan tehdä. Myöhemmin sitten perehdyin pistemassamallilaskennassa käytettyyn laakatuli approksimaatioon jossa linearisointi johdetaan perusteellisesti. Ei voi kuin hattua nostaa matemaatikoille joiden työn tuloksista voidaan nyt nauttia :wink: ...

Pahoittelen osittaista OTtä.

JPa

Pienen virheen/ongelman olen ohjelman käytettävyydessä huomannut Nokian 5230 kosketusnäyttöpuhelimella: Lämpötilaa syöttäessä ei huoli miinusmerkkiä eteen, vaan ensin pitää syöttää numero, ja sitten siirtyä nuolinäppäimellä numeron eteen ja lisätä miinus omalle paikalleen. Tätä ongelmaa ei ole 3720- eikä e90-puhelimien kanssa, ainoastaan tässä kosketusnäyttöversiossa. Eli kyseessä voinee olla myös puhelimen ongelma eikä ohjelman.

-J-
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa..

JRu

Puhelimen ongelma, ei valitettavasti mahdeta mitään näille sadoille eri tavoille millä JavaME - laitevalmistajat päättää standardin toteuttaa. Mulla on itselläni 5800 ja siinä on tämä sama murhe. Olen nykyään jo tottunut kirjoittamaan ensin numeron ja sitten kun kursori on numeron lopussa, nuoli oikealle siirtää kursorin numeron alkuun johon lisään miinusmerkin. Ei mikään huippu mutta tämän kanssa oppii elämään, ihan niinkuin kuulemma uuden aselainkin :roll:

JPa

Ok, tämä selvä. Olen muuten sitä mieltä että ohjeman käyttö on huomattavasti mukavampaa ja selkeämpää oikeilla näppäimillä kuin kosketusnäytöllä. Pitänee hommata vielä yksi puhelin lisää..  :shifty:

-J-
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa..

MSa

Lainaus käyttäjältä: "mysteryman"
Kun itse tutustuin ballistiikkalaskentaan niin minut valtasi alussa epäusko siitä että voiko putoaman korjauksen tosiaan tehdä lineaarisesti (käyttäen kiikarin napsuja tai ylipitoa). Kun putoamaa korjataan lineaarisella korjauksella niin se muuttaa ammuntakulmaa joka taas muuttaa lentoratakäyrän muotoa johtuen voimien suuntien uudelleenjärjestymisestä. Hyvin yksinkertaisella peruskoulumatematiikalla sain lopulta todistettua itselleni että virhe todellakin jää riittävän pieneksi jotta näin voidaan tehdä. Myöhemmin sitten perehdyin pistemassamallilaskennassa käytettyyn laakatuli approksimaatioon jossa linearisointi johdetaan perusteellisesti. Ei voi kuin hattua nostaa matemaatikoille joiden työn tuloksista voidaan nyt nauttia :wink: ...

Pahoittelen osittaista OTtä.

Mysteryman puhuu asiaa. Pienkalipereilla ammuttaessa voidaan hyvin käyttää ns. "small angle approximation" putoaman määrittämisessä. Lisäksi tuuria on myös mukana, approksimaatiosta syntyvä virhe on päivastainen kuin luodin huomioimatta jätettävä ilman ohuepi tiheys radan ollessa tähtäinlinjaa ylempänä.  :lol:

BTW. QTU laskee radan fysikaalisesti oikein ja mm. ilmakehän tiheys määritetään ja huomioidaa lentokorkeuden suhteen.
[url=https]

MSa

Lainaus käyttäjältä: "JPa"Ok, tämä selvä. Olen muuten sitä mieltä että ohjeman käyttö on huomattavasti mukavampaa ja selkeämpää oikeilla näppäimillä kuin kosketusnäytöllä. Pitänee hommata vielä yksi puhelin lisää..  :shifty:

Olen samaa mieltä näppiksestä. Itse asiassa oon asennellut ohjelmaa moniin vanhoihin Nokiakalikoihin ihan testimielessä. Jotenkin tuntuu että mitä karvalakimpi malli, niin sen selkeempi käyttää. BTW, joissain vanhoissa S40 kapuloissa softa pyörii selvästi vielä nopeammin kuin esim E72 smartphonessa. Täsmälleen sama koodi. Tästäkin nähdään se, että laitteet ja laitteiden JavaME tuen toteutus voi vaihdella ja siten näkyä erilaisena käyttökokemuksena puhelimesta toiseen. Tulokset vaan ovat puhelimesta toiseen samat.  :lol:
[url=https]