Ei se ensimmäinen, vaan toinen ase

Aloittaja eero, lokakuu 11, 2010, 14:17

« edellinen - seuraava »

eero

Kaupan patruunoilla ei ole tarkoitus muutenkaan ampua jatkossa (paitsi noita toiminnallisempia lajeja).

Nyt siis pohdin tuon 260vs47 kysymyksen osalta. Monien suomenkielisten forumien kommenttien vuosilukuja kun vertailin, jäin siihen käsitykseen, että 47 olisi ns. nouseva eikä hiipuva kaliiperi. Joten joskus jatkossa voisi patruunasaatavuus olla jopa parempi, ehkä.

Vaatiiko Lapuan .308-hylsyn supistaminen kokoon .260 jotain erityisvälineitä?

sihtaaja

Lainaus käyttäjältä: King-KongJa olen samaa mieltä Handen kanssa m55 on parempi kuin T3.

Miksi?  :)

Handen perustelut toki tietänen - sanat uusi ja Sako liian läheisessä asiayhteydessä saavat kyseisen henkilön tunnetusti näkemään punaista. T3een vaan saa sitten myöhemmin vaihdettua monipuolisemmin vaihtopiippuja, kun lukkoon mahtuu pitemmätkin patruunat. Tosin jos m55 lukko jo käytettävissä niin miksipä sitä vaihtamaan.

HJu

6.5x47 Lapua taidettiin lanseerata syksyllä 2008 joka selittää miksi siitä ei paljon vanhaa juttua ole. 6.5 Creedmore on Hornadyn vastaisku.
Terveisin,

HJu

SO

Lainaus käyttäjältä: eeroKaupan patruunoilla ei ole tarkoitus muutenkaan ampua jatkossa (paitsi noita toiminnallisempia lajeja).

Nyt siis pohdin tuon 260vs47 kysymyksen osalta. Monien suomenkielisten forumien kommenttien vuosilukuja kun vertailin, jäin siihen käsitykseen, että 47 olisi ns. nouseva eikä hiipuva kaliiperi. Joten joskus jatkossa voisi patruunasaatavuus olla jopa parempi, ehkä.

Vaatiiko Lapuan .308-hylsyn supistaminen kokoon .260 jotain erityisvälineitä?

260Rem:n hylsyjä saa tehtyä myös .243 hylsyistä.

jthyttin

Lainaus käyttäjältä: SO
260Rem:n hylsyjä saa tehtyä myös .243 hylsyistä.

Donitsi: hylsyn kaulan tyvessä oleva alue, jossa kaulan materiaalipaksuus on suurempi, ts. supistettaessa hylsy ulkopuolelta tasamittaan muodostuu sisäpuolelle rengas jonka kohdalla sisämitta on siis pienempi kuin hylsyn suulla.

Periaatteessa hylsyt kannattaisi tehdä alaspäin nekkaamalla, eli tässä tapauksessa 308:sta. Koska kaulan tasapaksu osuus muuttuu osittain hartiaksi, ei donitsiongelmaa pääse teoriassa muodostumaan (hylsyt prakaavat jostain muualta ennemmin). Ilman kaulasorvausta tämä voi olla vaarallista, koska kaula jää paksummaksi.

243:sta tehtäessä, eli ylöspäin nekatessa, osa hylsyn hartiasta muuttuu kaulan tyveksi. Valmistajasta riippuen tämä voi teoriassa tehdä donitsin jo muokkausvaiheessa. Viimeistään jokusen supistuskerran jälkeen ongelma ilmenee jos on ilmetäkseen.

Donitsiongelmaa lieventää mm. supistuksella kikkailu, kovapaineiset lataukset (hylsyt eivät kuitenkaan kestä montaa käyttökertaa), hylsyvalmistajan valinta, luodin asetussyvyys (niin pitkäksi että täyskaliiperiosuus ei edes kosketa donitsiin).

Mulla ei ole ollut donitsiongelmia Remingtonin ja Winchesterin 243-hylsyjä käytettäessä. Lapuan 308:sta en voi hylsyjä tehdä koska kaula alkaa (pesässä) ahdistaa ja sorvata en halua. Ehkä siihen on joskus mentävä, tekee useamman sata hylsyä kerralla.

JRu

Tiedän että menee kuuroille korville valmistajan nimestä johtuen kun näin on käynyt ennenkin mutta sanonpa silti että vastaus kaikenlaisiin donitseihin löytyy Lee Collet kaulasupparista...

HJu

Kaulasupistus on turhaa jos voi täyssupistaa :-)

284 Winin donitsit muuten taisivat hävitä täyssupistamalla ainakaan ladatessa en havainnut enään muuta.

JRun kanssa samaa mieltä että Leellä on hyvääkin kampetta
Terveisin,

HJu

Sipa

Lainaus käyttäjältä: JRuTiedän että menee kuuroille korville valmistajan nimestä johtuen kun näin on käynyt ennenkin mutta sanonpa silti että vastaus kaikenlaisiin donitseihin löytyy Lee Collet kaulasupparista...

Mites tuo toimii donitsen estossa/poistossa? Pitäisikö sillä muokata hylsy (308->260)?

Itsellä 260 remissä donitsi muodostuu 243-hylsyyn ensimmäisen laukauksen jälkeen. Toisaalta en ole sen huomannut olevan ongelma vaikka luoti menee donitsiin asti. Käynti kuitenkin 20-25 mm/200m. 308:sta muokatessa kaulasta tulee paksu, R-P:n 260 rem hylsyt ovat vastaavasti ohutkaulaisia verrattuna Lapuan 243:sta muokattuun. Tämä on huomiotava kalvaimessa, jos ei halua sorvata 308-hylsyjä ja supistusrenkaissa jos sellaisia holkkeja meinaa käyttää.

jthyttin

Lainaus käyttäjältä: Sipa
Lainaus käyttäjältä: JRuTiedän että menee kuuroille korville valmistajan nimestä johtuen kun näin on käynyt ennenkin mutta sanonpa silti että vastaus kaikenlaisiin donitseihin löytyy Lee Collet kaulasupparista...

Mites tuo toimii donitsen estossa/poistossa? Pitäisikö sillä muokata hylsy (308->260)?

Leen Collet-holkissa on kara (mandrel) jonka ympärille kaula supistetaan. Eli hylsynkaulan sisällä on kara (samalla nallinpoistopiikki) ja holkki koostuu ikäänkuin sisäholkista joka on kaulan osalta halkaistu "sormiksi" ja ulkoholkista jonka sisään sisäholkkia painetaan ja siten kaulaa supistetaan mandrelin päälle.

Itse sanoisin että Collet poistaa häiritsevimmän donitsi-oireen. Varsinaista donitsia se ei poista tms. kunhan pitää sen ulko- eikä sisäkehällä. Tämä tosin voi olla haluttuakin (vrt. hylsynkaulojen osittainen supistus, jolla tavoitellaan patruunan parempaa keskittymistä pesään).

Itse en todellakaan luovu esim. seuraavista Leen tuotteista:

- ruuditin

- käsinallitin

- nallitaskuputsari

- Classic Cast -prässi (on muuten about parasta mitä markkinoilla on saatavilla kierreholkeille)

JRu

Laitoin http://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=12&t=4945">oman säikeen holkista kuvineen.

LainaaVarsinaista donitsia se ei poista tms. kunhan pitää sen ulko- eikä sisäkehällä.

Ei mun mittausteni perusteella mutta tosin takana on vasta ehkä joku yhteensä tuhat supistusta kahdella eri Leen Collet- holkilla. Tietysti kaikkia en ole mitannut mutta tarpeeksi näytteitä että luottamus holkkiin on kohdallaan. Ostin kuitenkin aikoinaan 7mm:een muuten priimaholkit ( Reddingin competition seater + body die ) joten ei se siihen konkurssiin olisi ollut enää kummoinen lisä ottaa myös Reddingin bushing kaulasuppari. Päädyin kuitenkin Leehen juuri tuon mielestäni markkinoiden parhaan teknisen ratkaisun vuoksi mitä kaulan supistamiseen tulee. Ehkä sulle on sattunut susi yksilö missä liukuholkin kaulaa supistava osa ei ylety hartiaan saakka? Tämähän se Leen kompastuskivi on, ideat usein hyviä, toteutus... Mutta joka tapauksessa, mun kokemuksissa toleransseissa oleva tappi + liukuholkki tekee TODELLA tasalaatuisen kaulan koko mitaltaan.

Lainaakäsinallitin

Muuten hyvä mutta runko taitaa venähtää. Mun nallittimella ei enää mene kaikki 308Win nallit pohjaan saakka.

http://www.leeprecision.com/graphics/shoppingcart/csetools.jpg">

http://www.leeprecision.com/cgi/catalog/browse.cgi?1287237629.281=/html/catalog/casecon.html">Leen trimmeri on huippu. Bilteman pikku akkuruuvinvääntimen ( + kaulan viisteiden kalvaimen ) kanssa sillä trimmaa ja viimeistelee kaulat todella rivakkaan eikä vaadi aivojen käyttöä. Lymanin universal trimmeri oli mulla käytössä vuoden tai pari ja siitä lähtien on pölyttynyt hyllyssä kun on hitaampi eikä tee yhtään tarkempaa kuin Lee.

AMa

eero:lle tiedoksi, nyt kun tää keskustelu meni tähän donitsin poistoon,

6,5x47 -kaliiperissa donitsi ei haittaa, koska luoti (7,8,9g Scenar) ei mene donitsiin asti. 260 Rem -kaliiperissa haittaa edellämainitusta syystä.

HJu

Leen ruuditin pelasti taas päivän koska N150 tai N560 ei nyt vaan tullut Harrelista suosiolla läpi.
Terveisin,

HJu

väänä

Hei!

Nostellaampas tätä aihetta ylöspäin, koska sattui otsikko kohdalleni. Eli olen hankkimassa toista asetta, joka tulisi luultavimmin olemaan JO-KI kivääri kaliberissä 6.5x55. Käyttökohteena linnustus pitkille matkoilla (joskus tavoitteena teeri sinne 500m). Tukiksi olen himoinnu Sipiläisen tekemää laminaatti tukkia ja tyyliltään samantapaista mitä heggiksellä on tikassa, mutta jäi arveluttamaan Kinnusen kanssa jutellessa kun se itse ehdotti kasa-ammunta tyylistä tukkia sen takia koska sillä saa parhaan tarkkuuden aseeseen, että pitäisikö sittekin ostaa kivääriin kasa-ammunta tukki esim mcmillani? Nyt tarvitsisin todella paljon kommentteja kaliberiin liittyen ja matkoihin ym. Kiikariin tarvitsisin kans apua koska kiikari puoli on hieman minulle epäseltää pitäisikö ristikon olla 1 vai 2 kuvatasossa jne. Kaikki kommentit on tervetulleita, kiitos etukäteen!

M31

Maltilliset matkat vaikka kuinka tetsaamalla niin hyvään lopputulokseen pääsee, eikä tarvii hippasta harrastella teeren kanssa vaikka koiran kanssa touhutaankin. Itse jätän erähommissa noi LEM:it ja ballistiikkaohjelmat veks, sen verran homman pidän vielä eräjormailuna. Lihaa saa näinä pula-aikoinakin vielä kaupasta toistaiseksi sangen kilpailukykyiseen hintaan... :dance:

Ohimeni

Lainaus käyttäjältä: väänäHei!

Nostellaampas tätä aihetta ylöspäin, koska sattui otsikko kohdalleni. Eli olen hankkimassa toista asetta, joka tulisi luultavimmin olemaan JO-KI kivääri kaliberissä 6.5x55. Käyttökohteena linnustus pitkille matkoilla (joskus tavoitteena teeri sinne 500m). Tukiksi olen himoinnu Sipiläisen tekemää laminaatti tukkia ja tyyliltään samantapaista mitä heggiksellä on tikassa, mutta jäi arveluttamaan Kinnusen kanssa jutellessa kun se itse ehdotti kasa-ammunta tyylistä tukkia sen takia koska sillä saa parhaan tarkkuuden aseeseen, että pitäisikö sittekin ostaa kivääriin kasa-ammunta tukki esim mcmillani? Nyt tarvitsisin todella paljon kommentteja kaliberiin liittyen ja matkoihin ym. Kiikariin tarvitsisin kans apua koska kiikari puoli on hieman minulle epäseltää pitäisikö ristikon olla 1 vai 2 kuvatasossa jne. Kaikki kommentit on tervetulleita, kiitos etukäteen!

Kommentteja

Kaliberi:

Hyvää pitkille matkoille ja käy myös muuhun metsästykseen/ammuntaan.

Panokset halpaa kuin saippua ja saa melkein joka kioskista.

Kohtuu suora lentorata, mutta 500m teeripataan hmm...

Huonoa latvalinnustuksessa pitkä takavaara.

Kasamallintukki (omassa UL-kiväärissä) toimii tasaisen pohjansa ansiosta hyvin silloin, kun aseella ammutaan tuelta tai esim. repunpäältä.

Muuhun ammuntaan esim pystystä liikkuvia antaa tasoitusta sportterimallille.

Kinnusen käyttämät HBR:t on todella kevyitä.

Hiilikuitutukki soi ammuttaessa ja kolisee oksiin ym. (ominaisuus sano mersumies)

Kiikari

Luotettava. Voiko suurempaa v.......ta olla kun huurun imaissut säästönuija (kiikari ja ostaja).

BDC tyylinristikko saa minulta pisteet, kunhan sisäänampuu lentoradat. Tai esim. mildot ym. missä on mahdollisuus kotata pisteillä/viivoilla.

LEM

Unohda. Kanaa saa kaupasta, keskity maaston tuntemiseen ja saaliin käytöstapoihin.