Main Menu

Tukin maalaus

Aloittaja Sikakakyösti, helmikuu 08, 2005, 01:08

« edellinen - seuraava »

Sikakakyösti

Täällä oli joskus juttua tukin maalaamisesta esim. vihreäksi, mutta en löydä sitä enää.

Eli vinkkejä kaivataan siitä, miten (puu)tukin maalaaminen onnistuisi ensimmäisellä yrityksellä.

john

Olen kohtapuolin maalauttamassa aseeni kaverilla. Tarkoitus on vetäistä maalit koko laitteeseen kiikaria myöten (poislukien linssit).

Maalina on matta automaali, jonka ostin Aleksis Kivenkadulta. On kestävin maali mitä olen kokeillut.

Voisin varmaan kertoa lopputuloksesta, kun maalaus on saatu tehtyä.

Koheltaja

Eipä siinä muta kuin että ensin hiot pohjat kunnolla niin että montut ja kolot tasoittuu. Sen ruiskutat tukkiin Hempelin tai jonkun muun valmistajan 2-K epoksipohjusteen siksi että puun pinta saadaan elämättömäksi. Kun pohjuste on kuivunut niin kevyt hiunta mutta ei niin paljoa että pinta menee rikki, jos näin tapahtuu niin puu tulee esiin ja se ei ole hyvä juttu maalausta sekä lopputulosta ajatellen.

2-K automaalit ovat hyviksi todettuja maaleja, en muista mikä oli värikoodi mutta sävy on oliivinvihreä mitä olen itse käyttänyt ja kannattaa muistuttaa että siihen laitetaan maalikaupassa mattapasta sekaan jos maalipinnasta haluaa matan. Maalaus tehdään ruiskulla aivan kuten pohjusteen levityskin, kannattaa maalata ohuita kerroksia useampaan kertaan, näin lopputulos on parempi. Viimeiseen kerrokseen olen yleensä ohentanut maalin aivan liruksi ja maalannut todella ohuen kerroksen siitä syystä että jos maalin on liian paksua tai maalaa paksulti niin silloin tukista tulee kiiltävä, mattapastasta huolimatta. Muutenkin kannattaa maalata liian lirulla kuin liian paksulla maalilla.

Kun maalaukset on suoritettu niin sen jälkeen voi samoilla välineillä tehdä hiukan "varjoja" tukkiin niin että hiukan sävyttää perusmaalia mieleisen väriseksi joko väripastalla tai toisella maalilla ja ruiskasta ohuelti haluttuihin paikkoihin eri värejä.
Kylätason ampuja

Sikakakyösti

Lainaus käyttäjältä: TM
Maalina on matta automaali, jonka ostin Aleksis Kivenkadulta. On kestävin maali mitä olen kokeillut.

Mikä sen putiikin nimi on? Mitä sävyä ostit? Sotkeeko ne haluamasi sävyn vai valitaanko valmiiksi sotketuista väreistä?

Lainaus käyttäjältä: TM
Voisin varmaan kertoa lopputuloksesta, kun maalaus on saatu tehtyä.

Kyllä juttua aina kaivataan!

Koheltaja

Vastataan TM:än puolesta maalikaupasta: Deco-väri Hesassa, muistaakseni Aleksis-Kiven kadulla. Väriä saa sieltä värikartan mukaan tai oman mallikappaleen mukaan sävytettynä. Saman mömmöt saa myös spray-purkitettuna mutta jostain kumman syystä tämä purkitettu maali ei kovetu kunnolla eikä silloin kestä Forestia tai aseöljyä vaan pehmenee niistä.

Oliko sulla TM muistissa oliivinvihreän värikoodi? Joku RAL- se oli mutta numerot on hukassa... sama pää kesät talvet  :wink: Omat maalit on lopussa ja pitäisi uutta hakea tulevaa tukkia varten.
Kylätason ampuja

kampsa

ral sävyt löytyy jos muistat nimenkin väristä? joten sinällään koodit ei ole ral:lin kohdalla välttämättömyys.

omat aseeni olen aina kynäruiskulla camo maalannut.

nykyisessä ral värit: sandgelb/achtgrau/olivegreen.

eli hiekankeltainen,maanharmaa,olivinvihreä. tämä noin esimerkkinä,,en noista väreistä itekään koodeja muista mutta aina värit on löytynyt kun tarttenu,,

yllämainittu edellyttää tietysti että väriputiikissa missä asioit,on ral värikartat?

mattakomponentin saa noihin kun pyytää lisään sen? ainakin sikkensin tuotteisiin,,muista en tiedä sanoa,,

ps: kuitutukki aiheen yhteydessä olen selvittäny myös erääntavan pinnoittaa puutukki,joten lue jutut läpi jos eri vaihtoehdot kiinnostaa?
\"asialliset hommat aina hoirethan,vaikka muuten eletäänkin kuin siat pellos\"

john

En muista minäkään sitä ral koodia, kyllä se purkin kyljessä lukee, laitan tänne kun muistan katsoa

tavan ampuja

Onko kukaan kokeillut "karhennuksien" teossa auton helmojen kiveniskuspraymaalia pitäisi olla ainakin kestävää ja olisi helppo laittaa..

Sikakakyösti

Kaivelkaapas niitä RAL-koodeja esiin

Koheltaja

RAL 6003 Olive green. Kannatta pyytää laittamaan mattapasta samalla purkkiin. Kun maalaat niin siinä vaiheessa kun olet saanut viimeisen vedon ruiskutettua niin sen jälkeen anna kuivua rauhassa ja jos pinta jää liian kiiltäväksi niin sitten ei muuta kuin ohennat maalia reilusti ja ruiskutat pintaan "pierun ohuen" kerroksen maalia niin johan alkaa kiillot himmenemään.
Kylätason ampuja

Koheltaja

RAL 6003 Olive green. Kannatta pyytää laittamaan mattapasta samalla purkkiin. Kun maalaat niin siinä vaiheessa kun olet saanut viimeisen vedon ruiskutettua niin sen jälkeen anna kuivua rauhassa ja jos pinta jää liian kiiltäväksi niin sitten ei muuta kuin ohennat maalia reilusti ja ruiskutat pintaan "pierun ohuen" kerroksen maalia niin johan alkaa kiillot himmenemään.
Kylätason ampuja

john

Ase on nyt sitten maalattu, kiikaria ja pienintä nippeliä myöten.

Tukkiin tuli karhennus lukuun ottamatta poskipakkaa. Lopputulos muistuttaa TRG:n karhennusta mutta on huomattavasti parempi :) . Otteen ei pitäisi lipsua vaikka tukki olisi märkä.

Raudat maalattiin siten, että ase oli purettuu lähes niin moneen osaan kuin sen peruspuhdistusta varten saa purettua. Sellaiset kohdat joihin ei maalia haluttu, tukittiin vanhasta makuualustasta leikatuilla palasilla. En tiedä mitä mieltä maalaaja tästä oli, mutta omasta mielestäni tämä toimi hyvin. Petausmassan kohdalta jätettiin sekä tukki että raudat maalaamatta.

Kiikarin jalat ja kiikari maalattiin samaa periaatetta nudataen, eli jalat irti kiikarista, puhdistus ja maalit päälle. Linssit suojattiin em. solumuovipaloilla, jotka olivat riittävän tiukat, ei tarvinnut laittaa teippiä kiinni linssiin. Säätötornit jätettiin suosiolla maalaamatta, jotta säätäminen jatkossakin onnistuisi.

Maalaus tehtiin ruiskulla ja osien annettiin kuivua uunissa.

Maalauksen teknisen puolen jätän Koheltajan kerrottavaksi, itse totean vain lopputuloksesta, että tuli parempi kuin odotin.

Ase on kuin maalipurkkiin uptettu, lopputulos on niin siisti, että en tiedä uskallanko enää mennä maastoon aseen kanssa, jos se vaikkaa naarmuuntuisi :lol: . Käytetty maali on tosin siinä mielessä erinomaista, että se kestää hyvin kulutusta.

Voisimpa säilyttää sitä kotona piirongin päällä...

Seuraavaksi on harkinnassa muutaman kohdan maalaaminen ruskealla ja tummemmalla vihreällä, jotta aseen muotoja saadaan rikottua. Liian pienpiirteiseen maalaamiseen en ajatellut ryhtyä, kolme - neljä kohtaa riittänee.

Hyvään lopputulokseen tarvitaan ehdottomasti osaamista ja ruiskua.

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: TMMaalauksen teknisen puolen jätän Koheltajan kerrottavaksi, itse totean vain lopputuloksesta, että tuli parempi kuin odotin.

Eipä siinä paljoa kerrottavaa ole, tulokset puhukoot puolestaan  8)

Vain kauneuteni voittaa vaatimattomuuteni...  :D  :D  :D
Kylätason ampuja

Bokmal

Lainaus käyttäjältä: TMAse on nyt sitten maalattu, kiikaria ja pienintä nippeliä myöten.

Älä pidä meitä jännityksessä; kuvia kiitos!  :D
- Jos osaat lukea tämän, kiitä opettajaa

- Jos osaat lukea tämän suomeksi, kiitä veteraania<

john

Kuvia laittaisin mielelläni, mutta kun en patavanhollisena omista digikameraa tai kamerapuhelinta.

Heti kun kaveri kuvaa, niin saadaan muutama tänne