Hylsyn supistus ongelma

Aloittaja Samppale, kesäkuu 23, 2009, 19:48

« edellinen - seuraava »

Pasi P

Edelleen melkein voisin lyödä vetoa, että ei tuo ole mikään paineongelma, ei se hylsy voi turvota pesää isommaksi ihan pikkunapsulla, vaan sille se haiskahtaa, että pesä ei oo symmetrinen.

Tappi

Tai, patruunapesä ei ole lukon pojaa vastaan kohtisuora, eli lukon pohja vinossa patruunapesään nähden.
Raudassa on raha turvassa!

ippe87

onko normaalia, että hylsyä täyssupistaessa pitää käyttää kovaa voimaa, että supistuu. olen vasta alkanut lataamaan itse ja tuo hylsyjen supistaminen tuntuu ihan mielettömän raskaalta tylöltä. eli millainen ns. näppituntumalta se supistus tuntuu "normaalisti" prässissä? ite pitää kaksin käsin nopeasti "pätkästä" se sinne holkkiin sisälle rajua voimaa käyttäen. ehkä pitää hommata kaulasupistusholkki ja koittaa sillä esisupistaa hylsyt ja sitten täyssupistaa.

tuntuu, ettei ole väliä minkä aseen hylsy on kyseessä. olkoot radalta löydetty tai omasta aseesta ammuttu, niin sama juttu.

normaaliako?

ps. liukasteena olen kokeillut kaikenlaista, oliiviöljystä wd40'seen, eikä ole suurta vaikutusta.

HJu

Mitään kahden käden otteita ei pitäisi tarvita. Jos tarvitsee niin joko holkki on pielessä (liian pieni) tai patruunapesä jos hylsyt ammuttu on ihan älyttömän suuri.

Kannattaa kokeilla myös ilman laajennuskaraa. Joskus laajennuskarana paksunnos on asetettu liian korkealle jolloin holkki yrittää supistaa hylsynkaulaa samalla kun kara yrittää laajentaa sitä.

Kannattaa myös rasvata prässin männänvarsi jotta se liukuu hyvin.
Terveisin,

HJu

ippe87

voisikohan hylsyjä hehkuttaa, että materiaali olisi sen jälkeen pehmeämpi? lataan ainoastaan aliäänisiä näihin hylsyihin. joku tässä nyt on pielessä selvästi, kun ei tämän supistamisen pitäisi olla mikään voimamieslaji.

Carlos

Mikä kaliberi? Mitä hylsyjä? Mitkä holkit?
Für diesen Moment arbeiten wir

ippe87

se perus 53r.

hylsyinä olen koittanut s&b, lapua ja sakolaista

holkki hornady 7.62russian

voisko ongelma olla tuo holkki, kun tuo taisi olla 54r'än holkki. nuohan pitäisi periaatteessa olla samaa kaliiperia. ei ainakaan mauserilla mitatessa ollut mitään eroa sellier  bellotin 54r hylsyssä ja lapua/sako hylsyssä ampumattomana uutena.

eli saattaako olla , että ammuttu ase 53r ja holkki 54r, niin 54 on jotenkin piukempi alkujaan? eli 53r on karvan väljempi ja siten tuo holkki supistaa "liikaa"?  en ymmärrä. myyjä ainakin sanoi, et tuo hornadyn holkki sopii. no, sillä olen nyt puolväkisin vääntänyt hylsyjä 💪

ippe87

ahaa, taisi se syy sitten selvitä. googlettasin hylsyjen mittoja hieman, eli tuo 53r on hieman "väljempi" kuin 54r. olen siis supistanut 53r'ällä ammuttuja hylsyjä 54r'än holkilla. voiko tämä olla syypää?

D166xM39

Mulla on ilmeisesti samat holkit. Jos niillä tekee kokosupistuksen, eli hylsynpidin painetaan holkkiin asti kiinni, niin hylsyn hartia painuu jonkun verran alaspäin. Tämä vaatii voimaa. Omassa M39 kiväärin pesässä hartia on ulompana kuin holkissa. Hylsyn kaula on pidempi kokosupistetussa hylsyssä kuin ammutussa. Onko siellä näin?

Ei ole ollut eroa x53R tai x54R hylsyillä.

Omalla ammutut hylsyt supistan kaulasta, mutta jätän kaulan tyveen muutaman millin supistamatonta. Säädän holkin vain ylemmäs. Käytetty luikkari piirtää raidan kaulaan kohtaan, jonne supistus ulottuu ja näkee sen hylsystä muutenkin. Ajatuksena on, että hylsyn muokkaaminen vähän kauempaa epäjatkuvuuskohdasta (mistä hartia alkaa) säästäisi hylsyä. Toisena, että lähellä pesän mitassa oleva rengas hylsyn kaulan tyvessä keskittäisi luodin paremmin pesään. Saattaa mennä uskomusten puolelle, mutta hyvähän se johonkin on uskoa. 8)

jartsu

Sana oliivi öljy jo kertoo kekseliäisyydestä. Jos on ongelmia vielä, voidaan soitella YV:llä.

ippe87

Lainaus käyttäjältä: D166xM39 post_id=95415 time=1544376356 user_id=3875
Mulla on ilmeisesti samat holkit. Jos niillä tekee kokosupistuksen, eli hylsynpidin painetaan holkkiin asti kiinni, niin hylsyn hartia painuu jonkun verran alaspäin. Tämä vaatii voimaa. Omassa M39 kiväärin pesässä hartia on ulompana kuin holkissa. Hylsyn kaula on pidempi kokosupistetussa hylsyssä kuin ammutussa. Onko siellä näin?

ei se kaulaosa ole mielestäni pidempi. samanlaisen näköinen on, kuin uusi nykyaikainen sakolainen tehtaan paketista otettu patruuna.

tuo pitkä kaula mua ihmetytti kun sain ilmaiseksi itse ladattuja patruunoita jotka purkuvasaralla paukuttelin avoin ja otin luodit talteen, niin niissä hylsyissä oli se hartia matalemmalla ja pidempi kaula. ei sopinut hylsyt aseeseeni(ei menny lukko kii) ja huvikseni laitoin kys. ampumattoman hylsyn tuohon 7.62russ holkkiin, niin se heiluu siellä kuin mikäkin. eli klappia on paljon. tästä kyllä huomaa, että on montaa eri laista supistusholkkia ja patruunapesää olemassa kys. kaliiberiin.  pitänee kokeilla jollain toisella holkilla supistaa.

eihän tällä voimankäytöllä sinänsä ole väliä, mutta onhan se selvä asia, että jos hylsyjä joutuu kovakouraisesti supistelemaan, niin tuskin tuo elinikä ole kovinkaan pitkä noissa hylsyissä.

ippe87

vielä pistetään tähän samaan yksi kysymys, koska olen vasta-alkaja lataushommissa.

hehkutin kokeeksi koko hylsyn ja vetäsin prässin läpi. jo meni ilman voiman käyttöä sopivan nahkeasti. voiko/ uskaltaako tällaisella kokonaan hehkutetulla hylsyllä ampua aliäänilatauksella?

se ymmärrän, että täyslatinkia ei varmaan ole viisasta kokeilla, koska hylsy on pehmeämpi, kuin alkuperäisesti on?

seuraavaksi koitan laittaa hylsyt vesiastiaan pystyasentoon (kantaosa vedessä) ja hehkuttaa vain kaulat ja kokeilla sitten prässäillä.

tämä homma häirii nyt mua niin pahasti, että asia on selvitettävä turvallisuudesta tinkimättä😀

D166xM39

Visualisointia, vaikka tässä ei syy ollutkaan. Kuvissa vasemmalla kokosupistettu ja oikealla kaulasupistettu.

https://postimages.org/">

https://postimages.org/">

HJu

Hävitä metallinkierrätykseen ne täysin hehkutetut hylsyt. Eivät välttämättä kestä edes supuja ja sitten kun menevät sekaisin muiden hylsyjen kanssa niin riski ladata niihin täystehomälli on erittäin suuri.

Vain hylsyn kauloja ja hartiaa hehkutetaan, ei muuta.
Terveisin,

HJu

ippe87

tuo kokonaan hehkuttamista kokeilin pariin hylsyyn, että miten vaikuttaa supistamiseen. pitänee nakata menemään(huonot hylsyn lyön vasaralla lyttyyn kaulasta, ettei vahingossa mene uudelleen kiertoon) kokeilin nyt iltasella vielä hehkutella ainoastaan kaulasta/hartiaa ja nyt menee huomattavasti kevyemmin. hieman saa voimalla painaa, mutta ei enää hampaat irvessä kaksin käsin 👍