Hylsyn supistus ongelma

Aloittaja Samppale, kesäkuu 23, 2009, 19:48

« edellinen - seuraava »

MikaS

Kuvasta päätellen...

Jos vasemmassa reunassa olevat mitat ovat ammutusta hylsystä, niin pesäänhän ton pitäisi mennä. Supistaa reilusti kyllä leen holkkeihin nähden ja pituuskin lisääntyy hurjasti. Hartian paikka kannattaa hylsyistä todellakin tarkistaa.

Koheltaja

Ainoa mitä kuvan mitoitus ei kerro on hartioiden mitta joka määrää sulkuvälin kuten useampi jo siitä mainitsi.. Miten olet säätänyt holkin? Säädä holkki ilman hylsyä niin että hylsynpidin menee selekästi holkkia päin kun kampi on alhaalla, supista yksi hylsy ja katso että meneekö hylsynpidin edelleen holkkia päin vai jääkö rako. Jos jää rako niin prässi antaa periksi, jos menee kiinni tai likimain kiinni niin holkki on aavistuksen liian pitkä, joskus on tätäkin nähty. Jos ongelma on tässä niin helpommalla pääsee kun hioo holkin alaosasta kymppi kerrallaan tavaraa pois, tässä on hyvä tehdä välillä hylsyn supistus ja kokeilla koska supistettu hylsy menee pesään. Muuten mitat näyttää siltä ettei niissä ole mitään ihmeellistä joten se olkapää lienee nyt ongelmana.
Kylätason ampuja

mysteryman

Hornadyn holkki on vain yksinkertaisesti sopimaton aseesi patruunapesälle. 0,2 mm supistus hylsyn halkaisijasta on aivan liikaa. Optimi supistusaste olisi noin 0,02 - 0,05 mm. Tuollainen supistusaste vähintäänkin lyhentää hylsyjen kestoikää. En yhtään ihmettele miksi supistukseen tarvittava voima on suuri. Muutaman latauskierroksen jälkeen kun hylsyt koventuvat niin supistusvoima kasvaa entisestään. Hornadyn holkista kannattaa luopua ja supistaa leellä tai kokeilla jonkun muun valmistajan holkkia. Kuten tässä nähdään niin holkkien mitoitus vaihtelee hiukan.

Kuten koheltaja edellä sanoi niin sitten kun hylsyn sulkuväli on supistettu lyhyemmäksi kuin ammutun niin kyllä hylsy menee pesään myös hornadyllä supistettuna. Tässä tapauksessa noin ahtaan holkin kanssa ei kuitenkaan kannata alkaa värkkäämään.

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: mysterymanHornadyn holkki on vain yksinkertaisesti sopimaton aseesi patruunapesälle. 0,2 mm supistus hylsyn halkaisijasta on aivan liikaa. Optimi supistusaste olisi noin 0,02 - 0,05 mm.

Kun kyse on bulkki aseesta ja holkista, aseen pesä tuskin on mitään muuta kun lähellä maksimia ja holkki pitää olla minimi mittojen alapuolella niin silloin 0.2mm supistusaste on karu tosiasia. Mittaa joskus huvikseen tehdaspatruuna ennen ja jälkeen laukauksen niin asia valkenee. Sitten kun tehdään tarkkoja kivääreitä niin pesän ja supistetun hylsyn toleranssit on sadasosia, mutta silloin ei enään puhuta TA-käyttöön sopivasta toimintavarmasta ratkaisusta vaan radalla ammuttavasta tarkkuuskivääristä, ei tarvii kovin paljoa epäpuhtautta patruunapesään niin ampumaton patruuna on siellä jumissa.
Kylätason ampuja

mysteryman

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja
Kun kyse on bulkki aseesta ja holkista, aseen pesä tuskin on mitään muuta kun lähellä maksimia ja holkki pitää olla minimi mittojen alapuolella niin silloin 0.2mm supistusaste on karu tosiasia. Mittaa joskus huvikseen tehdaspatruuna ennen ja jälkeen laukauksen niin asia valkenee. Sitten kun tehdään tarkkoja kivääreitä niin pesän ja supistetun hylsyn toleranssit on sadasosia, mutta silloin ei enään puhuta TA-käyttöön sopivasta toimintavarmasta ratkaisusta vaan radalla ammuttavasta tarkkuuskivääristä, ei tarvii kovin paljoa epäpuhtautta patruunapesään niin ampumaton patruuna on siellä jumissa.

Kokemusta on monenlaisista pesistä ja holkeista. Tehdaspatruunoista ei niinkään - moisia en aseeseeni laita ellei ole pakko. Kokeile itse joskus supistaa monta kertaa ammuttua hylsyä kun supistusaste on 0,2 mm halkaisijasta. Tällaiseen ratkaisuun ei mielestäni kannata tyytyä, varsinkaan jos holkkia pitäisi alkaa vielä lyhentämään. Halkaisijan osalta se on ehkä toleranssien sisällä mutta johtaa juuri sellaisiin ongelmiin kuin kysyjä edellä kuvasi. Sulkuvälin osalta ei välttämättä ole edes toleranssissa koska ei mene pesään max supistuksella. Mistään sen ihmeellisemmästä ei ole todennäköisesti kysymys. 0,05 mm supistus rungolta riittää hyvin vaikka puolarille kunhan hylsyn sulkuväliä supistaa tarpeeksi. Jos tykkää uittaa asetta hiekassa niin kannattaa välyksiä kasvattaa muuallakin kuin hylsyn supistuksessa, mutta kuten itsekin tajusit niin silloin ei enää puhuta tarkkuushommista.

Koheltaja

Kuten kirjoitin, bulkkipesät ja bulkkiholkit, mitä muuta niiltä voi toivoa kun toleranssien sisäpuolella pysymistä? On aikamoista onnenkauppaa löytää omalle pesälle 0.05mm supistava holkki, siinä pitää osua moni asia kohdalleen.

Supistusholkin lyhentäminen kysyjän tapauksessa ei ole kovin harvinainen keino saada bulkkituotteet toimimaan, joskus voi auttaa kun valitaan eri valmistajan hylsynpidin koska niissäkin on eroja valmistajien kesken, joskus jopa valmistajan sisäiset toleranssit on välillä yllättävän suuria.

Kannattaa joskus ampua tehdaspatruunaa, voi yllättyä positiivisesti. On aika hämmästyttävää mihin väljäpesäisessä kiväärissä minimi mitoille supistettu sarjatuotantopatruuna kykenee, siitä syystä laadukas tehdaspatruuna on aina hyvä verrokki omille latauksille.

En ala tästä asiasta vääntämän enempää, jokaisella on omat näkemykset asioista, oli ne laajaan tai suppeaan kokemukseen perustuvia.
Kylätason ampuja

Ärmätti

Kyllä samaa mieltä noista tehdaslatauksista. Itse olen kovasti koittanut ladata vaikka millä tempuilla ja pushingeilla 6mmbr vapriin käyvää latinki. Piippu on hieman ranttu käymään ja teettää hieman töitä että käynti löytyy. No sitä on nyt hierottu vaikka ja kuinka kauan. Sitten eteen tuli testattavaksi samalla luodilla (6,8g scenu) ladattua lapuan tehdas patruunaa. Järkytys oli suuri! 15 laakia oli 7mm sisällä 100m. meinasin siltä ratareissulta soittaa lapualle lottinumeron että paljonko jäljellä ja ottaa sen 6000 minkä piippu kestää  :D . Samall saisi keskittyä vaan ampumaan eikä värkkään näiden lataamisten kanssa jossa tuntuu menevän n 40% nykyisestä "harrastusajasta"

mysteryman

Tehdasholkeista ei tarvitse löytää 0,05 mm sopivaa vaan 0,1 mm on jo selvästi parempi kuin 0,2 mm. Kysyjällähän on jo leen holkki joka on rungolta huomattavasti sopivampi. Holkkeja voi myös avartaa. Olen joskus näin tehnyt mutta siinä on omat haasteensa.

OT tehdaspaukuista:

Niissä ei ole mitään ihmeellistä. Yhtä hyvä tai parempi käynti on aina saavutettavissa itse lataamalla.

1. Valmistustoleranssit ovat laajemmat kuin huolellisesti itse ladatuissa.

2. Tehdaspaukut ovat latauspituudeltaan ja hylsyn mitoiltaan sopimattomampia aseen pesään kuin oikein itse ladatut

3. Tehdaspaukut ovat kalliimpia kuin itse ladatut

4. Tehdaspaukkuja käytettäessä ei voi hallita lähtönopeuksia tai valita luotia vapaasti

5. Omalle aseelle sopivan patruunan löytäminen on vaikeampaa ja kalliimpaa kuin itse lataamalla koska on sidottu LOT numeroihin. Kun LOT loppuu joutuu etsimään uuden käyvän LOT numeron eikä mistään tiedä mikä voisi olla hyvin käyvä LOT. Itse lataamalla on paljon helpompaa löytää latausikkuna uudelleen ruutierän muuttuessa.

6. Tehdaspaukut ovat yleensä optimoituja standardiaselle. Jos ase on custom piipun pituuden tai muun osalta ei homma välttämättä pelaa toivotulla tavalla.

Jne...

Ainut etu tehdaspaukuissa mitä keksin on se että aikaa säästyy. Itselle patruunoiden lataaminen on osa harrastusta eikä mitenkään vastenmielinen sellainen. Henkilökohtaisesti en näe mitään syystä edes kokeilla tehdaspatruunaa jos itse lataaminen on mahdollista. Pienoiskiväärissä siihen olen käytännön syistä pakotettu. Jos siihenkin voisi kohtuudella ladata itse patruunoita moni asia olisi helpompaa.

Ärmätti

joo pääsääntöisesti samaa mieltä tedaslatingeista - noinhan se menee. Kiva se vaan on ku on käyvää erää kisapaukuksi se 5000kpl ja nimen oman samaa erää että ei ole väliä minkä paketin avaa kesken kisan niin samaan takoo. Itse lataamalla tuollaisen erän valmistaminen on mahdotonta. 500 laakin erät on pääsääntöisesti isoimpia joita voi järkevästi ja tasalaltuisesti ladata (patis jos jostain saa smaa erää olevaa ruutia enemmän kuin kilon

mysteryman

Jos niin hyväkäyntinen erä tulee vastaan kuin edellä kuvasit ja ostaa sitä ison satsin niin onhan siinä pitkäksi aikaa huoli pois.

Ärmätti

harmi vaan että kyseinen erä on niin vanhaa että sitä tuskin saa. Kyseiset ovat niitä vaaleansinisiä laatikoita  :doh:

kelkka700

Lainaus käyttäjältä: MikaSKuvasta päätellen...

Jos vasemmassa reunassa olevat mitat ovat ammutusta hylsystä, niin pesäänhän ton pitäisi mennä. Supistaa reilusti kyllä leen holkkeihin nähden ja pituuskin lisääntyy hurjasti. Hartian paikka kannattaa hylsyistä todellakin tarkistaa.

Noniin eli nyt tuossa taistellut tovin tuon holkin kanssa niin nyt hoksasin että hylsyn hartiasta ottaa kiinni ja sen takia ei lukko mene kiinni!

ei tästä nyt minulle päänvaivaa ole ollut kun on muitakin holkkeja käytettävissä ja pääasiassa kaulasupistan hylsyt nykyään.

Sen takia otin esille tämän asian kun itseä hiukan vaivannut tehenkö jotakin väärin vai onko holkissa vikaa :think:

MikaS

Nyt seuraava kysymys on että kun nostat supistuksen jälkeen latauspuristimenvipua yläasentoon, tuntuuko jokin ( hylsynsuun laajenninhelmi ) hirttävän kiinni ? Jos hirttää kunnolla kiinni, se vetää supistetusta hylsystä hartiaa eteenpäin. Jos näin ei tapahdu niin holkissa on yksinkertaisesti vikaa.

Kokeilla voi myös voidella hylsynkaulaa myös sisäpuolelta ja koittaa sitten täten supistettua hylsyä pesään.

kelkka700

Hylsyn kaulaa on kokeiltu voideltuna ja ilman lopputulos aina sama,

se tässä eniten ihmetyttää kun sitä voimaa pitää supistaessa käyttää niin pirusti niinkuin tuossa aikaisemminkin siitä puhuin.

Itse olen siihen lopputulokseen tullut että hornadyn holkilla ei minun aseessa ammuttuja hylsyjä voi käyttää ollenkaan

en sitten tiedä onko tuo minun aseen pesä tehty jotenkin erikoisemmin kun muutenkin erikoinen ase olemassa.

Olishan siinä yksi testi jos joku kehtais mulle lähettää hylsyn joka on hornadyn holkilla supistettu niin siinä ainakin näkee onko holkki oikeasti viallinen.

Hirttää kiinni kammen nostossakin oli öljytty sisältä tai ei.

Jaz

Minulla Reddingin holkilla supistus aiheuttaa varsin usein klommon hylsyn hartiaan tai välittömästi sen alle.338 WinMagissa. Pyssy on Tikka M65, käytettynä ostettu, joten laukausmääristä ei tietoa. Hornadyn holkkiin verrattuna tuossa Reddingissä kaulanlaajennin on oudon muotoinen, alaosassa nystyjä kuin Sultanissa konsanaan. Vika holkissa, pesässä vai miehessä?