Meostar VS IOR

Aloittaja Luukeri, lokakuu 26, 2008, 12:05

« edellinen - seuraava »

Luukeri

IOR:llä parempi retikkeli ja sen saa myös valaistuna, mutta kuinkas muut kohdat? Linssien laatu ja laatu yleensäkin ym...

Soittelinkin viikolla yhdelle (kauan alalla ollut) kauppiaalle tästä asiasta mutta kauppias ei tuntenut koko IOR merkkiä, varmaankin siitä syystä ettei IOR kuulu hänen tuotevalikoimiinsa. Mutta käytännön kokemuksia kaivattaisiin, miten on, kumpi ?  

Niin joo...Meostar tactic 4-14x44 tai IOR:n vastaava malli valaistulla retikkelillä.

haivula

IOR:n olen ollut tyytyväinen. Mulla tosin on ihan karvalakkimalli kiinteellä suurennoksella ja ilman valoja yms. Meostarista en tiedä mitään, mutta hyvää siitäkin olen kuullut.
\"Mistäs jos opetettelisit ampumaan?\"

Luukeri

Metsästäjä lehden välissä tuli kesällä erillinen kiikaritesti-vihkonen, tosin kiikarit oli hämäräjahdin vehkeitä ( ?-? X 56)mutta kuitenkin. Testissä ykkösluokkaan ylsivät Kahles, Zeiss, S&B, Swarovski,kakkos sakkiin tuli Meostar ja NightForce ja kolmoseen tuli Burris, Centaur, Nikon, Docter. Kumma ettei IOR ollut kilvassa mukana, eikös niilläkin ole huntteri mallin putkia.

Kiinnostaisi vaan tuo IOR kun siinä olis se valaistu retikkeli, pitäisi päästä hipelöimään kyseistä putkea niin valinta olis helpompi.

Meostarin sais heti hyllystä... :?:

JHa

Tuntematta mihinkä käyttötarkoitukseen putkea hankit niin hyvä valikoima laatuputkia ja osaava myyjä löytyy seuraavasta linkistä.

http://www.finnaccuracy.com/">http://www.finnaccuracy.com/

Laita hiukan tuohta lisää ja hanki samalla putki jota ei tarvitse heti katua. Tällöin merkki on Zeiss/Hensold, S&B tai NXS. Jos valaisu ei ole elintärkeä ja et käytä sitä ajojahdissa niin hintalaatusuhteeltaan paras TA-putki on S&B PMII 10x42. Jos hämäräjahti ja hyvä valaisunsäätö on tärkeä niin merkkisi on Zeiss. Pelkkään iltakytikseen et TA-putkea tarvi, joten hyvä metsästysputki on silloin kustannustehokkaampi vaihtoehto. Jos jätät IOR:n hyllylle niin tuskin tulet katumaan. Meopta on vaihtoehdoistasi parempi vaikka säätönupit ovatkin heppoiset. Itse kuitenkin laittaisin hiukan lisää ja ne vaikka mielummin hyvään käytettyyn laatuputkeen kuin mainitsemiisi merkkeihin.

Luukeri

Aluksi kiikari tulisi Bushmaster MC:n päälle, mutta kunhan löydän sopivan TA-kiväärin putki siirtyy siihen. Menin myymään Sako 75 huntteri SS:n ja nyt sitten pitäis hommata joku kova TA-peli tilalle, tuttu .308 tai 300 WSM. Mutta joo...eli putken täytyy pelittää lintumetsällä ja "radalla". Tiedän että Zeiss ym. on aivan omassa luokassa, mutta kun hankintalistalla on kivääri + kiikari niin jostakin täytyy nipistää. Tiedän senkin että tämä kohta on väärä paikka säästää :D  

Ostan Meostarin.

Hän kiittää vastauksista.

inot85

Juu itekkin olen miettinyt ior:rin linnssin latua. Ilmeisesti leica valmistaa ior:iin linssit mut paljonko se häviää meoptalle

mallia mitä olen miettinyt IORista olisi 3-18x42 Tactical tai 6-24 x 50mm Tactical.

JSR

Mulla on to 6-24x50, ja olen siihen ollut kyllä tyytyväinen. Mittasin ristikon kohdalleen, ja merkkautin oikeat arvot 1=1mrad ja 1=0,5mrad ja olen ampunut pelkästään taistelutähtäimellä. 150m keskikohdistuksella ristikko riittä komeasti 1100m, kal 6,5-284. Mittauksessa mp8 hakkaa 100-0 tuon meoptan timantti-mildotin. Lisäksi ne meoptan säädöt pitää saada piiloon tai lukkoon metsäkäytössä, ainakin itse olin 2 kertaa väärällä kierroksella, ennenkuin vaihdoin putken pois. Putki tosin oli artemis 3000.

Erotteleva ja hyväkuvainen putki tuo ior on, mutta ei siinä valovoimaa ole kovin paljon. Hyvä putki kuitenkin.

LG1

Lainaus käyttäjältä: JHa Meopta on vaihtoehdoistasi parempi vaikka säätönupit ovatkin heppoiset. Itse kuitenkin laittaisin hiukan lisää ja ne vaikka mielummin hyvään käytettyyn laatuputkeen kuin mainitsemiisi merkkeihin.

Kuinka tuossa Meoptassa on säädöt pysyneet ja kestäneet?

Onko ollut ongelmia kororummun jatkuvassa käytössä?

wikke

Lainaus käyttäjältä: LG1
Lainaus käyttäjältä: JHa Meopta on vaihtoehdoistasi parempi vaikka säätönupit ovatkin heppoiset. Itse kuitenkin laittaisin hiukan lisää ja ne vaikka mielummin hyvään käytettyyn laatuputkeen kuin mainitsemiisi merkkeihin.

Kuinka tuossa Meoptassa on säädöt pysyneet ja kestäneet?

Onko ollut ongelmia kororummun jatkuvassa käytössä?

Kysymyksestä jo jonkin aikaa, mutta ei ole palstaa hetkeen tullut luettua. Talouteen noita putkia pari kipaletta eksynyt. Toinen 2v ja toinen 1v käytössä. Vanhempi ollut kokoajan .22lr päällä, eli koron lisäksi myös paralaksin säätöä on todellakin alvariinsa venkslattu, toistaiseksi ongelmitta.

JKontturi

Itekkin Meostarin kanssa touhuan ja ihan tyytyväinen olen ollut,ainoa tosiaan että ne säätötornit eivät ole ihan sitä parhautta. Helppoa rullata ohi ja monellakin kierroksella. Ei silti, pärjää silläkin varsinkin kun odottelee että saisi säästettyä siihen s&b malliseen. Valovoimaa tuntuu olevan riittävästi.