Miten tästä eroon?

Aloittaja Corpisoturi, lokakuu 08, 2025, 17:27

« edellinen - seuraava »

Corpisoturi

En nyt keksinyt parempaa otsikkoa mutta, miten tästä ongelmasta pääsee eroon... Eli ruutia jää tuohon hylsyn kaulalle. Vai haittaako tuo mitään kun luodittaa?

TSa

Hylsyvahaa kaulan sisäpinnassa? Koita puhdistaa kaula supistuksen jälkeen.

Perkolaattori

Onko sulla jotain rasvaa siinä hylsynkaulalla vai staattinen sähkökö se niitä siinä pidättelee?

MikaS

Rasvan jälkeen puhdistus, tulee varmaan myös nopeusvaihtelua jos toinen kaula on kuiva ja toinen öljyssä. Staattisuus lähtee taas vaikka ruutisuppilon fairypesulla.

Corpisoturi

Lainaus käyttäjältä: Perkolaattori - lokakuu 08, 2025, 18:30Onko sulla jotain rasvaa siinä hylsynkaulalla vai staattinen sähkökö se niitä siinä pidättelee?

Ei oo rasvaa vaan staattinen sähkö pitää niitä tuossa   :D

Jan I

Hae Prismasta tms. Antistaatti spraytä ja sumuttele sillä, anna kuivua tai avusta talouspaperilla.
Hyvin on toiminut ruutivaakaannostelijassa, suppiloissa, latausalustoissa jne.
Sisältänee enimmäkseen IPAa...

Lähetetty minun SM-F711B laitteesta Tapatalkilla

Fac ut vivas

Corpisoturi

Lainaus käyttäjältä: Jan I - lokakuu 08, 2025, 19:56Hae Prismasta tms. Antistaatti spraytä ja sumuttele sillä, anna kuivua tai avusta talouspaperilla.
Hyvin on toiminut ruutivaakaannostelijassa, suppiloissa, latausalustoissa jne.
Sisältänee enimmäkseen IPAa...

Lähetetty minun SM-F711B laitteesta Tapatalkilla

Täytyypä käydä hakemassa. Kiitos vinkistä!

JPu

Aika tiukalta lataukselta vaikuttaa, jopa puriste-lataukseltä.. mutta noin muuten, jos jyvät pysyy hylsyn sisäpuolella ja luotia asettaessa niitä ei karkaa, painaa luoti ne hylsyyn ja asiasta ei kummemmin tarvitse välittää.

En lähtisi mitään suihkeita käyttämään..

Hylsyjen peseminen, hylsypesurissa voi helpottaa asiaa. Staattinen sähkö on vaarallista ja jossain olosuhteissa voi sytyttää asioita, en usko, että tässä mutta puhdas hylsy ei kerää ruutia noin, aina siellä on jotain, joka tuon aiheuttaa. Suppilokin voi olla syyllinen, kuten yllä ehdotettiin jo sen puhdistusta, niin kannataa tehdä.

Jos ei tee uusilla hylsyillä vastaavaa, niin sitten hylsyissä on jotain, mikä aiheuttaa tuon. Vahvasti epäilen kuitenkin supistamisen rasvan/öljyn olevan taustasyynä, vaikka ei voi tietää.
JPu, TRG-300LM ja pari muuta

Koheltaja

Hylsyn kaulojen sisäpuolet käsittelen grafiittijauholla ennen supistamista, laajennin kulkee liukkaasti eikä jää ruudit kaulalle. Samaa grafiittijauhoa olen pyyhkäissyt ruudittimen sekä suppilon sisäpintoihin, ei staattisuutta ja tulee liukkaampi pinta. Silikoni spray toimii myös ja vähentää staattisuutta, samoin se antistaattinen spray, niitäkin on käytetty ja toimivaksi todettu.

Jäänyt vaikutelma että kovat läpinäkyvät ruutisuppilot on enemmän staattista kun hieman pehmeämmästä muovista tehdyt läpinäkymättömät suppilot.

Eikä tuo hylsy ole täynnä. Pitkän matkan luottolataus 308:iin ruutia saatiin mahtumaan pitkällä pudotusputkella ja täryllä 3.35g...  :)
Kylätason ampuja

Tikkatactoes

Aihetta sivuten, joku tutkinut ruutien syttymisherkkyyttä kipinästä. Maalaisjärjen käyttö silti sallittua kun ruudin kanssa pelataan.

Itseäni tämä ruudin kipinästä syttyminen huoletti, kun tein muovista automaattisen ruutiannostelijan.

https://www.ctmuzzleloaders.com/ctml_experiments/electric_ignition/eignition.html

veeteetee

Itse olen saanut ruudinjyviä tarttumaan hylsyn kaulan sisäpinnalle vain, kun supistusöljyä on päätynyt ko. pinnalle. Niinpä öljyän hylsyt pyörittelemällä niitä leimasintyynyllä, jossa on VÄHÄN Hornadyn supistusöljyä. Supistuksen jälkeen pyörittelen hylsyt öljystä kuiviksi (öljytyllä hylsyllä lukkorasitukset kasvavat ylipainekoelaukauksen tasolle) IPAiselle rätillä. Viimeiset parikymmentä vuotta onkin sitten mennyt ongelmitta ;)

Muovinen ruutisuppilo on suoraan suuresta saatanasta eli siihen ruuti tarttuu. Käytössäni onkin Hornadyn alumiininen suppilo - kaksikin - joka toimii kuin unelma.

Kumpumäen seppä

Itsellä on PETG:stä tulostettu suppilo, jonka jatkona on akryyli pudotusputki ja päässä putken pitimenä/hylsyn ohjurina taas tulostettu PETG osa. Aluksi tuon kanssa jäi välillä muutama jyvä hylsyn kaulalle. Käytön myötä ongelma on poistunut. Varmasti ilman kuivuus ja mahdollisista vaatteista ja esim. tuolista johtuva staattinen sähkö voi muodostaa ongelman. Noin pahana ongelma ei itsellä koskaan ollut. Niissä holkeissa, missä on laajennuskara käytössä, olen myös käyttänyt grafiittia sisäpuoliseen voiteluun ja varonut, ettei kaulan sisäpuolelle mene rasvaa.

rum

Tuo grafiitti jauhe tai haulet on kyllä liukas, ei tarvi rasvojen kans lotrailla.

KRG

Osta tällänen MKM ruutisuppilo, niin ei tartte tehä mitää, vuuduuta.