Silvosen paikkalappuampuja haaste

Aloittaja KRG, syyskuu 11, 2025, 09:45

« edellinen - seuraava »

Mualari

Eka yritys 3/5 toinen 5/5?

Tikka T3 grs tukilla
Peuralan piippu 50cm 30-06
Swarovski z8i 1,7-13,3
Aseutra sl5i
Lapua scenar L 11,3g

EVä

No empähän ole ketään neuvomassa, mutta omia huomioita omasta touhuilusta oman ampumisen suhteen. Latasin kourallisen punnittuja, saman painoisia Lapuan kerran ammuttuja .308 hylsyjä Lapuan 11g Lock Basella ja SK kantaleimalla oleviin hylsyihin kun 9.7 g ei enää saatavilla. SK jumitti hieman pesään, liekö pehmyt hylsyn materiaali, ei jatkoon, Lapualla ei ongelmia ja patruunoissa sama lataus N150 alle maksimin eikä paine merkkejä. Mualarin kasa kyllä pieni, mutta kuten näkyy niin ei vielä ihan läpi haasteen, mutta lähellä. Itsellä tuo 11g Lapuan lock basen kasa olisi ehkä riittänyt Lapuan hylsyllä, Sk ei.Yllätys tuo lock base tarkkuus, ei tarvinne hieroa latausta lintuhommiin. En omista nopeusmittaria, mutta harkinnassa, ajatuksena se että, kun ruudit punnitaan jyvän tarkkuudella, piiput ja aseet ja kiikarit vimosen päälle niin mittarin mukaan nopeusvaihtelua, niin onko hylsyissä jotakin joka sen aiheuttaa, Voisiko olla, että hylsyistä valitaan tietyn nopeuden antavat hylsyt ja käytetään niitä. Miten hallitsette tuon sykkeen joka näkyy kiikarissa, onko luja ote vai miten. Itse joudun kyllä ampumaan siten että perä olkapäästä irti ja tuettuna pusseilla, kun ristikko seilaa täppätarrassa, niin ei uskalla laukaista ja tulee nykyjä kun yrittää laukaista "kohdalla".

KRG

Joo, ite joskus nuista SK hylsyistä tein .260rem, ja ne oli kyllä kuin sakon kura.

Nopeushajonta 100m ei vielä paperissa näy, olen tuota itekki ihmetelly.
Voi olla jopa 30ms hajota nopeuksissa, mutta paperiin ns yhtä reikää piirtää.
Se kertoo se, että se ruutimäärä ei ole ihanteellinen, mutta lähellä sitä huippua on.
Voilla graini suuntaan.
Mutta sitten olen sitäkin huomannut, että vaikka vauhti olisi 1ms sisällä kaikki, ei se käynti paperissa ole
sitä mitä sillä, jolla se hajonta on 30ms.
Silloin se piipunsuussa oleva esine ei ole ihanteellinen sen värähtelyn kanssa.
Ite en jaksa enää ns n..a sitä mittaria ja hakea sitä 0ms hajontaa, vaan teen niin kuin ennenkin,
että jos se 100m piirtää yhtä reikää, niin se minulle riittää, kun en kuitenkaan ammu kilometriin.
Toinen juttu mikä tekee isoa ES on jos putsaat piipun aina peilille, se kitkanmäärä on karu
mitä se luoti joutuu kärsimään ne ekat 1-10 luotia, sit kun se kupari on siellä, niin ne nopeudet tasoittuu.
Muistakaa, kupari ei ole se vihollinen, vaan palanut ruuti, eli hiili on se joka paskoo piipun, käynnit, ylipaineet, jne...

Mutta tuohon ammuntaan.
Olkapää AINA kiinni perään, se on numero 1, ei se saa olla irti perästä.
Kofeiinin juonti ja iso suurennos optiikassa tekee sitä, että se ristikko seilaa kuin selipaatti välimeressä.
Siihenkin on olemassa neuvoja, miten hengittää, ja pitää kropan "rentona"
https://www.youtube.com/results?search_query=PRECISION+RIFLE+SHOOTING+BREATHING
Ja vaikka itse sanonkin, niin se miun ilmaperäpussi on ihan hemmetin hyvä juuri tarkkuusammuntaan.
Siinä voi pumpulla säätää pussin karkean asetuksen, sitten lopun hio kropalla ja käpälillä.
Ei tarvia koko ajan puristaa sitä pussia, että se ristikko on hollilla.

mattix

Lainaus käyttäjältä: KRG - syyskuu 04, 2026, 20:22Mutta tuohon ammuntaan.
Itse olen huomannut sen, että jos väkipakolla yrittää saada ristikon pysymään täpässä, ei hommasta tule mitään. Sellainen 1-2 cm heilunta pitää sallia ja ajoittaa laukaisu siihen hetkeen, kun ollaan kohdalla.

Samaa mieltä perän tukemisesta olkapäähän. Peräpussin osalta en itse ole kovin nirso, kunhan toistettavuus säilyy. Kovin lötkö ei pussin passaa olla.

EVä

Kiitos KRG, kyllähän se on niin, että kun ammuskelen kevyellä otteella, niin olen kyllä huomannut että ase on epävakaa, elikkä tunnostaa että se on aina menossa oikealle tai vasemmalle vinoon. Pitää ruveta hieromaan asentoa paremmaksi ja muita tekniikoita. No, joillekin riittää että saavat juuri hirvimerkin ammuttua ampumakokeessa, mutta on se vaan jotenkin mielekästä että saa aseesta vähän tarkkuutta mitattua, ja joutuu näkemään hieman vaivaa, ja tuokin on hieno asia että metsästyksessäkin saa käyttää itse ladattuja patruunoita ja äänenvaimenninta, ja niiden kehitys näkyy menevän eteenpäin asiaan perehtyneiden toimesta.

p00kaju

Itekki kävin ekaa kertaa kokeilemassa tätä pari päivää sitten.

Heti eka sarja onnistui, mutta se ei tullut yllätyksenä koska tiedän aseen todella tarkaksi. Tämä n. 10mm kasa oli tälle aseelle jopa heikohko suoritus. Kohdistus vitonenkin oli huomattavasti parempi n. 5mm kasa. Kyseessä on reilu 10 kiloinen PRS järkäle niin vähän harmaalla alueella mennään 🤔 Toki ihan Tikan super varmint vakio raudoilla.
Onpa tuolla muitakin näkynyt joilla ollut järeetä tukkia paikallaan ja läheskään kaikki ei oo näyttänyt puhtailta metsästyskivääreiltä.

Jotta ei pääsisi keltainen nousemaan liian ylös niin toinen sarja menikin sitten ihan huolella persiilleen 😂

Tämä sarja ammuttu Tikan T3X 20" ohuella Lite profiililla. Muutenkin rakennettu keveys edellä, hiilikuitu tukkeineen, Radien Titan vaimentajalla ja kevyemmällä kiikarilla jne.
Tämänkin tiedän kyllä tarkaksi mutta on parhaimmillaan max 3 lks sarjoille. Olen toki riittäviä 5 lks sarjojakin tällä ampunut, mutta ei keskiarvoltaan sellainen millä pääsisi haasteen helposti läpi.
Suurin ongelma tällä kertaa oli kiikarin suurennus, tällaiseen haasteeseen tuo 18x ei oikein anna riittävän tarkkaa tähtäyspistettä, varsinkin kun nyt  osumat oli melkein 2cm ylhäällä ja hieman vasemmalla niin yritin ottaa tähtäyspistettä randomisti jostain "kaakosta" päin, syystä että kiikarissa on zero stop asennettu ja  en saanut säädettyä sitä alaspäin ku joku pöljä oli jättänyt sopivan kuusionkoloavaimen kotia 🙈. Ja lisäksi tästä aseesta puuttui vaimenninsuoja ja kyllä sekin hankaloitti asiaa.

No toinenkin lappu löytyy kotoa ja seuraavalla kerralla otan pelkästään tuon kevyen Tikan, mutta laitan vaimentimeen väreilysuojan paikalleen sekä vaihdan 4.5-30 putken katolle niin tiedän kyllä saavani paremman tuloksen silläkin mutta 5/5 voi olla haastava.

Ja seuraavalla kerralla yritän rauhoittaa tekemistä. Nyt tuli vedettyä koko homma läpi n. 10 minuutissa videointeineen päivineen kahdella eri aseella. Ei viitsinyt paljon tupakoida ku oli muitakin ampujia paikalla jonottamassa vuoroa.
On se kumma kun sydänkin alkaa takomaan paljon voimakkaammin ku on vähänkin yleisöä ja video pyörimässä 😅

KRG

Yksi iso jottu joka pitäisi sieltä armeijasta opetetusta kehari jutusta pois pääsy eli,
eli se sormen, joka koskee itseasiassa koko sitä tukikäden tehtävää, eli trigger control.
Minulle armeijassa opetettiin, että sormi HETI pois liipaisimelta kun ase laukeaa, sanokaa
hep jos on tuttu komento.
Tuo suoraan sanottuna vtun idiottimainen komento sitten monelle jää siitä intistä mieleen, että
kun ase laukeaa, niin se etusormi on kuin Nykäsen Matti hyppyrin keulalla, oikei voimalla lentää
helvettiin siitä liipaisimelta!
Katsokaa ihan mielen virkistämiseksi Suomalaisia kanavia, joilla on aseet käytössä, ette voi sitä kiistää.
Tuo idiootti komento johtanee juurensa siitä, kun RK762 intin mustapirkko on myös sarjatuli ase,että
jos se ase olisi varmistimen väärin manipuloinnin takia jäänyt asentoon, sarjatuli, se opetus on
sen takia jääny voimaan, joka osaltaan paskoo aseen käyttöpotentiaalia ihan vitusti.
Kaikki kokeneemmat ampujat, joilla on myös mielipide asiasta on varmasti sitä mieltä, että
kun ase jolla ammutaan, se käsi jolla se ase laukeaa, on se sormi jolla se ase laukeaa
tiukassa, mutta puristavassa otteessa koko laukauksen ajan, kuin se että se
etusormi on hakemassa lentomäen ennätystä Nykäsen kanssa!
Siis tämän pitäisi muuttua intissä ja mitä pikemmiten!
Eihän jenkitkään ammu armaijassa kuten me täällä Suomessa AR-15 kiväärillä.
Siellä se ase ammutaan niin, että kohde ristikkoon, tai tolppaan millä sitte ampuukaan.
Puristava laukaus, kuten meillä, mutta se puristu jää, se vtun sormi ei lennä sinne mäkeen, vaan
käsi jää puristavaan asentoon, ei kuristus, mutta tukevaan puristavaan asentoon.
Samalla koko ajan katsoen maalitauluun, eikä suljeta silmiä.
Ja kun on kyse itselataavasta aseesta, RK762 vs AR-15, niin kun se sormi on ollut puristettuna siellä
liipaisimella, ja se varovaisesti lasketaan siihen kohti, jossa se koneisto sanoo NAKS!
Se samainen ase on taas ampumavalmis.
Sinällään tämä sama asia pitäisi opettaa uusiksi armeijassa, että kun se ase laukeaa, niin se käsi ja se sormi, jää siihen puristavaan asentoon, "press, squeeze, and release"!!
Paina, Purista ja Vapauta.
Eli se ei ole, että, Paina, Lennä ja aloita alusta.
Tämän sormen liipaisimelta "lentämisen" takia todella moni aseen muuten hallitseva
ei tule koskaan saamaan itsestään, tai aseestaan parastaan irti.
JA tauti pahenee mitä kovempi rekyylinen ase hommataan.
Suomessakin saa metsästyskortin ja riistaporukkaan kuulumisen minkä tahansa metästyskaliperin kiväärin
Ei varmasti kaikki heti mene sinne syväänpäähän, mutta näitäkin urpoja on, joilla on iso jorma muuallakin
kuin vain sukunimen etuliitteenä.
Eikä sitten saada sitä merkkiä ammuttua, mutta syytetään kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Suomessa 308win on ammuttu varmasti enemmän riistaa kuin millään muulla kaliperilla.
Joo, tais tulla vuodatettua enemmän kuin piti asiasta, mutta tohon ite asiaa.
Trigger Control.
Kahtokee videoita, miehi katoin ja opin pois niistä intin paskoista opeista.

Frank Galli, mies joka tietää mitä sanoo.

Mualari

Tolla mun swarolla 13,3 zoomilla tuo sydämen lyönti ei näy ihan niin pahasti kun isommilla zoomeilla. Mikä vaikeuttaa haastetta entisestään. Ja vielä kun vasenkätisenä pumpun lyönti korostuu...  :D
Tuo klo 7 oleva reikä on todella rajoilla onko ringissä. Tönärillä mitattuna ringin toisesta laidasta 16mm, jopa satku alle. Noh, Silvonen pitää hullua jännittyksessä eikä ole vielä kertonut tietokoneella tehtyä Analyysiä onko ringissä. Kumminkin kohtalaisen suoritus ja taitanee päästä top 10 helposti tällä tuloksella 😄

KJJ

hyvin peuralan piippu naputtelee ja hyvin on sätkässään ampuja kalusto ja lataushommat hanskassa HIENOA