Silvosen paikkalappuampuja haaste

Aloittaja KRG, syyskuu 11, 2025, 09:45

« edellinen - seuraava »

MK

Pitihän se kokeilla piekkarilla,,, 16 kertaa. Matkaa tosin oli vain 95m.
https://ibb.co/vC4y9f42

metsuri

Mikähän matka olis piekkarille suhteessa sama kuin isommille kivääreille?
Hirviradan 75 m lienee lähellä.

KRG

Lainaus käyttäjältä: JaM7 - maaliskuu 24, 2026, 09:59Ei vaan ei. Aina se yksi karkaa. Tässä 16mm tuo punainen täppä. Pitänee tilata Silvosen tarraa, niin saadaan kunnolla leviämään...

Hyvin piirtää.

Ei taida olla ketään vieläkään joka tuon on puhtain paperein suorittanut.

Helposti sen 10mm kasankin saa ammuttua, mutta se että se on sen paikkatarran sisällä, se on se haaste.

Kyllä sen vielä joku suorittaa, mutta se on fakta ettei sitä tule kukaan ampumaan millään ohut piippuisella

mehtuu aseella, kyllä se sekin varmasti jollain .222rem onnistuisi, mutta ei helpolla.

Luodin on mentävä just siihen pisteeseen mihin ristikon keski täppä näyttää, helpottaa asiaa kummasti, eritoten mrad putkilla, jos on 0.1 säädöt.

Tramppi

Omia latauskokeiluita viime syksyltä. Taulussa ei ole Silvosen naaman kuvaa ja matkakin epävirallinen 150m. Eli ei missään tapauksessa onnistunut paikkalappuammunta suoritus.
Mutta kyllä se mehtäpyssylläkin olisi mahdollista kun kaikki menee nappiin.

Aseena T3 supervarmint kaliiperissa 6.5 Creedmoor. Tukki vaihdettu KRG Bravoon. Ammunta makuulta Atlaksen bipodien päältä, perän alla hiekkapussi.

https://ibb.co/WvkK1CxY

KRG

Tänään ois menny Silvosen haaste läpi, mutta ei ollut virallinen taulu johon ammuin.
Mutta 16mm paikkatarraan meni 5 x Scenar-L 136gr nätisti.
Uutta Bix´n Andyn piippua olin testaamassa, tai oikeastaan vertasin käyntiä Kriegerin SS .260rem:iin.
Että laitanko C-4 rungon tuohon, vai annanko olla kuten on nyt.
Silmän vaiva ei nyt niin pahasti vaivannut, kun aurinkokin jo laski ja valo tuli vasemmalta puolelta, eikä oikeaa silmää häirinnyt.
Tuli muuten videollekkin tuo kasa.
Tänään ois menny Silvosen haaste läpi, mutta ei ollut virallinen taulu johon ammuin.
Mutta 16mm paikkatarraan meni 5 x Scenar-L 136gr nätisti.
Uutta Bix´n Andyn piippua olin testaamassa, tai oikeastaan vertasin käyntiä Kriegerin SS .260rem:iin.
Että laitanko C-4 rungon tuohon, vai annanko olla kuten on nyt.
Silmän vaiva ei nyt niin pahasti vaivannut, kun aurinkokin jo laski ja valo tuli vasemmalta puolelta, eikä oikeaa silmää häirinnyt.
Tuli muuten videollekkin tuo kasa.

KRG

Ketkä on lämpössä Silvosen MM kisoihin ;D
Jos ei ois 600-kilometrin päässä tapahtuma, niin voisi harkita.

KRG

Virallisen epävirallinen, mutta tänään sai paikkatarran sisällä 5 Scenar-L luotia pysymään.
Ihan kokeilin vielä neljännen kerran, että meneekö se uudella piipulla ja meni.
Mutta taulut oli vanhoja Silvosen tauluja,
jotka valkealla Tarkka 16mm paikkatarralla korjasin, kun ei ollut
ehjiä tauluja, videolla on ammunta ja osumat, mutta Teemu sanoi että hylätty, mutta itselle se on onnistuminen, kun tiesin että tuon kyllä saa tehtyä, kun vain kaikki osuu kohilleen.
Ei pie antaa periksi, Sisu on sitä Suomalaista periksiantamattomuutta.

Taulu ennen ampumista.

Ja 5 Scenar-L myöhemmin.

p00kaju

No onhan tuo älyttömän tiukka nippu 🔥

Mites muuten jos saivartelee niin meneekö tuo vielä metsästyskivääristä? Siis ihan niin kuin haaste ei muutenkin olisi jo tarpeeksi vi...mainen  ;)

Itellä käy PRS kivääriksi rakennettu tikkalainen tiukkaa nippua, mutta rehellisesti sanoen en sillä lähtis jahtihommiin ja tuskin silläkään saisin haastetta läpi. Jos vielä metsästys tikalla pitäisi haaste päihittää niin kyllä mahdollisuudet ois aika olemattomat, ainakin mulla  ;D

KRG

Joo, mie sain mutua kun torstaina kävin tuota uutta piippua taas testaamassa, että tällä se voisi onnistua ja tuokin silmä on luojan kiitos, alkanut paranemisen merkkejä näyttämään.
Niin tein eilisen päivää video aiheesta, latasin patruunaa ja iltapäivästä vasta 4 jälkeen menin
testin tekemään.
Ei ollut yhtään virallista taulua, niin teippasin reiät peittoon, tiesinhän mie ettei se ole enää virallinen, mutta mulle se oli  ;D .
Eka ammuin yhen vitosen testiä, että minnekä päin se piirtää ja onko käyntiä.
Eka kasa oli läjä, ei yksikään luoti osunut toisiinsa laatikon rei´issä.
Mutta toinen, se itse paikkalappuammunta setti meni kuin menikin siihen lapun sisälle ja se on videolla, kahdella kameralla kuvasin vielä.
Kokeilin vielä tuon jälkeen ampua 5 vastaavaa, mutta ei sinne päinkään.
Liekkö se ns paine lähtenyt ja vapautumisen tunne vei mukanaan  ;D
Tuota nippua en ole vielä etes mitannut tönärillä, katsotaanpas tuo nyt.
14.09mm ja siitä luoti pois 6,71mm = 7.38mm = 0.25 MOA.
Ei ole tiukimpia mitä olen ampunut, mutta ihan lupaavasti toimii tuo Bix´n Andyn piippu.
Ja en ole tuohon vielä tekemällä tehnyt latauksia, vanhoja Kriegerin latauksia vain.
Tuo minkä nyt eilen ammuin, oli 43gr VV Tripla-5 ja 136gr Scenar-L.
Testasin muuten myös hyllystä löytyneitä Hornadyn A-Tip 135gr puikkoja.
Sama ruuti kuorma oli, ei toiminut A-Tip niin hyvin.
Mutta piippu oli jo ammuttu noin 100-laukausta alle,
en ole tuota kuin käärmeellä vedellyt ammuntojen jäliltä.
Nyt ajattelin, että putsaisi hiilet pois, mutta millään Thorrocleanillä en puhdista.
Ase Utran äänenvaimennin puhdistuaine on rosteripiipulle vaaraton, olen sitä tehnyt jo useamman kerran.
Tulppa päähän ja liemet sisälle, parin tunnin kuluttua valuu hiilet liemen mukana.
Mustarautaiselle piipulle en ole kokeillut, saattaa olla no no.

p00kaju

Itseä vartenhan sitä harrastellaan ja minustakin tuo näyttää haasteen läpäisemiseltä 💪 Sitten vaan seuraavaa haastetta keksimään 🔥

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: p00kaju - maaliskuu 28, 2026, 22:06No onhan tuo älyttömän tiukka nippu 🔥

Mites muuten jos saivartelee niin meneekö tuo vielä metsästyskivääristä? Siis ihan niin kuin haaste ei muutenkin olisi jo tarpeeksi vi...mainen  ;)

Itellä käy PRS kivääriksi rakennettu tikkalainen tiukkaa nippua, mutta rehellisesti sanoen en sillä lähtis jahtihommiin ja tuskin silläkään saisin haastetta läpi. Jos vielä metsästys tikalla pitäisi haaste päihittää niin kyllä mahdollisuudet ois aika olemattomat, ainakin mulla  ;D

Eikö tuo mee. Omalla PRS vehkeellä oon useamman teeren ampunu, käyny hirvimetällä ja hiipiny 300m matkan ja kopauttanu kauriin vasan 😃

p00kaju

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - maaliskuu 29, 2026, 15:47
Lainaus käyttäjältä: p00kaju - maaliskuu 28, 2026, 22:06No onhan tuo älyttömän tiukka nippu 🔥

Eikö tuo mee. Omalla PRS vehkeellä oon useamman teeren ampunu, käyny hirvimetällä ja hiipiny 300m matkan ja kopauttanu kauriin vasan 😃

Nää ootkin nuori ja riski  ;)

JaM7

Käynti riittävää 308:lla. Odotellaan Silvosen lappua, niin katsotaan kuinka persiilleen se sitten menee.

KRG

Käynti aseessa riittää kyllä nyt kirkkaasti.
Mutta se on vasta puolet tuosta pirullisesta haasteesta, kun se nipun on oltava sen hemmetin
16mm sisällä, tai luodin keskiosa saa osan pitää olla 16mm täpän sisällä.
Yksikin virhe ja se on pilalla se kasa.
Ootko kokeillut ampua 2 x peräkkäin, vaihtaako osumapiste paikkaansa?
Mulla se T3 Tikka tekee sitä, en tiedä onko se niiden uritusten syytä.
Yhtäkään piippua en enää urita, eipähän ole sitä vaara tekijää että piippu olisi pilalla sen takia.

KRG

Tällä Bix´n Andyn piipulla sen virallisen epävirallisen sain ammuttua.
Tässä videolla on ekat koeammunnat ihan uudella piipulla ja ihan ensimmäiset laukaukset.
Näitä laadukkaita piippuja ei kyllä tarvitse sisään ampua, ne on jo lyijytapilla hinkattu sileäksi.