Silvosen paikkalappuampuja haaste

Aloittaja KRG, syyskuu 11, 2025, 09:45

« edellinen - seuraava »

KRG

Nyt sain itsekkin vastauksen tuohon omaan silmävaivaan.
Eli siellä ei kirurgin mielestä ollut mitään lasiaisen irtaumaa ikinä etes ollut, vaikka kesällä se epäily siitä sanottiin.
Vika on lasiaisen samentuma.
Minulla se samentuma on tietenkin poikkeuksellisen suuri ja se tulee siihen silmän aukon eteen, johon se katse kiinnittyy ja silmä näkee ja tarkentaa.
Ensin yksi lääkäri sanoi, että se voidaan leikata, nopea toimenpide olisi.

Lasiaisen samentuma on yleinen, usein vaaraton näköhäiriö, joka johtuu silmän sisäisen lasiaishyytelön ikääntymisestä ja kutistumisesta, aiheuttaen näkökenttään harmaita "roskia", lankoja tai "sammakonkutua", jotka liikkuvat katseen mukana

Tässä hyvin selitetty tuo.

Itse operaatio.

Kirurgi kävi siinä myös katsomassa silmän, sanoi ei tässä ole lasiaisen irtaumaa, mutta poikkeuksellinen suuri on tuo samentuma, sanoi ettei hän leikkaa tuota silmää, koska se samentuma on niin suuri, jotta sen pois saaminen silmästä vaatisi sitä imutehoa paljon enemmän ja sen takia olisi varma, että verkkokalvo
irtoaisi sieltä silmästä ja sitä pitäs laserilla parsia JA sitten se paskin juttu.
Että tuollanen toimenpide kun tehdään, niin se on 100% varma että siihen silmään tulee myöhemmin jossakin vaiheessa kaihi, se on varma juttu.
Sanoi että jos et ole täysin sokea tuon silmän takia, niin ei suosittele sitä leikkausta, riskejä on enemmän kuin hyötyä, tai sekin hyöty olisi lyhytaikainen, joten ei tehä mitään.
Tuokin köntti voi ajan saatossa siirtyä siitä keskeltä pois, tai hajota pienempiin osiin.
Että tälleen, helpotti toki kun sai nyt vastauksen vaivaan, mutta kyllähän tää ottaa pattiin, kun ei tiedä että onko tämä nyt lopuiän vaiva tässä, aika näyttää.

Repe2

Noissa punnitaan riskit, koska se ei ole riskitön leikkaus, ja olematta lääkäri en myöskään suosittele tuon leikkaamista. Mulla ei ollut vaihtoehtoa, eli vasemmasta silmästä, onneksi huonompi silmä, irtosi verkkokalvo lasiaisen irtoaman tekemän repeämän vuoksi, alkoi musta varjo kiivetä, ja pääsikin tarkan pisteen yli. Silmä imuroitiin tyhjäksi, laserilla hitsattiin verkkokalvo paikoilleen, ja kaasutäytön jälkeen se reilussa kuukaudessa täyttyi kirkkaalla nesteellä kaasun hiljalleen poistuessa. Koska meni tarkan pisteen ohi, eikä sitä saa täsmälleen enää paikkaansa eikä tiptop suoraan, niin näkö näkee nyt pallon vähemmän pallona, neliön vähemmän neliönä, viivoissa on mutkia, eli kohteet on kurttuisia, stereonäkö ei pelaa, hiukan kuin pullon pohjan läpi katsoisi. Ja kaihi on näissä varma, se leikattiin muutaman kuukauden päästä, ja jälkikaihi taas siitä hetken päästä. Kivempaa olisi jos stereot pelaisi silmissä. Ei ole muuten haitaksi investoida kerran vuoteen silmälääkäriin, leikattuna se pitää tehdä laseja uusiessa, optikko ei saa määrätä laseja.

metsienmies

Kaivelin piekkarin kaapista ekaa kertaa SM kisojen jälkeen ja piti huvikseen testata tota paikkalappuhommelia. Ei ihan virallinen, lappu 17mm ja matka 97 metriä, ammuttu seisaaltaan yhden pussin päältä barrikaadilta. Vähän meinas väreily ja valon puute haitata (klo 16.30) muttei se ihan paskasti menny. En tiiä näkyykö kuvas alempi kasa, se oli ammuttu makuulta. Paukkuna test centerillä valikoitunut lot lottitestauksessa. Makuulta 14mm, ei hassumpi käynti

Itelläkin noita lasiaissamentumia on muutamia, välillä käy ristikon päällä mutta itellä tuntuu että ne kelluu eikä pääsääntösesti haittaa ammuntaa, eikä välillä ees huomaa ollenkaan.

Sent from my CPH2709 using Tapatalk

MK

Hyväkäyntinen piekkari sulla. Muutitko koroa asentojen välillä vai siirtyikö osumat alemmaksi kun oli tukipussi perän alla

Jokke Espoosta

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - tammikuu 28, 2026, 17:18Kaivelin piekkarin kaapista ekaa kertaa SM kisojen jälkeen ja piti huvikseen testata tota paikkalappuhommelia. Ei ihan virallinen, lappu 17mm ja matka 97 metriä, ammuttu seisaaltaan yhden pussin päältä barrikaadilta.

On kyllä ihan eri näköistä käyntiä kuin mitä olen itse piekkarista saanut. Mikä aktio ja piippu?

Nähtävästi pitää noita patruunatestejä itse jatkaa...
Trying is the first step towards failure
-Homer Simpson

metsienmies

En säätänyt koroa, tollanen 0.1mil heitto voi tulla melkeen mistä vain, luultavasti pienestä parallaksivirheestä kun joutu käytännös koko session ampumaan pieneen puuroon. Radalle vaan muutaman minuutin ajomatka ja spuhrin alutukki, -15C niin pelkästä tukista tuli niin paljon väreilyä mitä ei saanut mitenkään säädettyä pois. Kisoissa ei oo ikää ollu tätä ongelmaa kun yleensä kamppeet on toista tuntia pihalla ennen ammuntaa, ja muutaman tuntien ajomatkojen aikana kylmässä kontissa jäähtyy myös.

Ase on 2019 ostettu orkkis t1x orkkis piipulla, spuhr sics tukissa ja LRP S3 636 katolla. Eka kerta kun ammuin näitä midaksia kun säästelly niitä kisoja varten, normaalisti tullu kisattua eley matchilla joka antaa latauserästä riippumatta sellasta 1moa käyntiä, jotkut erät vähän alle jotkut vähän yli. Mutta on tuo test centerillä käynti näin pienen otannan kanssa ihan wörttiä, toki pienellä disclamerilla että testaus oli palkinto kisoista joten en tiiä paljonko se tulis kustantaa

metsienmies

Tänään kerkes vähän paremmalla valolla ampumaan, ja selkeämpään tähtäyskuvaan. Päivän paras tulos makuulta oli 13mm, loput olivat 18, 20, 26, 30, 30 ja 32. Oma päätelmä on että jos on vehkeet iskussa niin haaste on mahdollista suorittaa piekkarillakin, mutta vaatii tuuria. Jos ampuisin loput tiiliskivestä tähän haasteeseen niin sanoisin että todennäköisesti menisi kerran läpi, mutta olisiko se enää tarkoituksenmukaista on ihan jokaisen itsensä pääteltävissä. Muutamaan vuoteen ei oo tullu paikkalappuja ammuttua ollenkaan, oli ihan hauskaa vaihtelua

Sent from my CPH2709 using Tapatalk

MK

Meillä ammutaan tällaista TA100-sarjakilpailua piekkarilla. Keskellä kohdistustaulu ja 6kpl ilmakivääritauluja mihin ammutaan laukaus/taulu. 

MOj

Joka tapauksessa kovia suorituksia. Mies/kivääri yhdistelmä kunnossa herroilla. Harvemmin onnistuu itsellä tuollaiset niput 100m, jos ollenkaan. Siis 22lr.

KRG

Kyllä meillä Suomessa osataan ampua, ukot ja aseet tikissä.
Ja mukava huomata, että myös alkanut moni rakentelemaan aseista tarkempia,
Esim T3 lukkorunko johon vaihdetaan joku mieluisa kaliperi ja paksu rosteri kanki.
Jämäkkä runko ympärille ja optiikassa on nykyään hyvä aloittaa jo kohtuu rahalla, saa laadukasta lasia jolla hyvä aloittaa ja pärjää pidemmällekkin.
Jälleenlataamisen kun saisi vielä sille tasolle, tai etes lähelle mitä se on ollut.
Fakta on, että kun tietää mitä tekee, ja sehän on niin että tekemällä oppii.
Niin itse lataamalla patruunan saat takuulla parasta mitä voit saada aseeseesi.
Ei muuta kuin itse patruunat lataamaan, niin saat taatusti yhtä reikää ampuvan aseen, jos se piippu
on hyvä.
Ja kun teet omat paukut, tiedät tarkalleen mitä aseeseesi laitat.

JaM7

Bergerin 168gr VLD:n lataustestiä tehdessä 150m radalla sattui moinen vahinko viidellä laukauksella (STD1,71 / ES4,0). Pitänee lähteä videoimaan seuraavalla kerralla, niin eiköhän se tämäkin tästä lähemmäs MOAaa valahda :D

KRG

Se on helppo tuo kasan ampuminen.

Mutta kun sen kasan on olta sen Teemun kupolin sisässä olevassa ringissä :D

MRAD putkella vielä vttumainen saada osuma siihen täpän keskelle, se on aina hiukan jossain kohtaa sitä 16mm

aluetta, että se on ristikolla pelattava se hienosäätö

Jos näkö toimisi ja olisi 1/8 MOA säädoillä oleva putki, niin tiedä olisiko se helpommin saavutettavissa.

Ase ja patruuna ja se ukko/akka perän takana vielä toimittava.

Ei ole vissiin kukaan tuota vielä puhtain paperin suorittanut, joten ei tuo mikään mennen tullen juttu kyllä ole.

Itse olen ampunut kaikki makuulta kun ei ole pöytää tuolla radalla missä nyt käynyt.

Olisiko istualta helmpompi ampua, kunnon pöydältä, tiedä sitä, kun ei sekään auta kun silmä on pskana.

KJJ

eikös täällä sen taulun pitäs olla kauempana hieman soveltaen esim 1000m niin saa jo isoon rinkulaan paukuttaa 160mm

noo tämmönen pikku kevennys ohiampujalta ;D

KRG

Marraskuussa kävin kolmannen kerran itseni häpäisemässä.

Edellisenä päivänä kävin aseilla testin ampumassa, oli kolmesta kivääristä piiput puhdistettu ja käynti oli kohdillaan.

Mutta itse Silvosen haasten meni taas reisille, ihan turha yrittää tätä niin pitkään kun se sumentuma on tuossa silmässä ja siinä keskellä sitä näkökenttää, kun se keskiosa esim ristikosta häviää sen sumentuman taakse, niin miten siinä sitten ammut tarkasti, mutta kun tyhmä on, eikä osaa periksi antaa, niin piti se kolmas kerta koettaa.

JaM7

Ei vaan ei. Aina se yksi karkaa. Tässä 16mm tuo punainen täppä. Pitänee tilata Silvosen tarraa, niin saadaan kunnolla leviämään...